Перегляд за Автор "Yarmaki, Volodymyr"
Зараз показуємо 1 - 20 з 36
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументENSURING HUMAN RIGHTS UNDER MARTIAL LAW: A QUALITATIVE STUDY IN THE CONTEXT OF UKRAINE'S CONTEMPORARY CHALLENGES(SYARIAH : JURNAL HUKUM DAN PEMIKIRAN, 2024-06) Najafli, Emin; Kisiliuk, Eduard; Dubenko, Oleksandr; Burlakov, Serhii; Yarmaki, Volodymyr; Ярмакі, Володимир Христофорович; Дубенко, Олександр МиколайовичThe purpose of the article is to reveal provision of human rights in Ukraine under the conditions of martial law. Human rights and freedoms are the highest value, but their characteristic feature, as a fundamentally important feature of a progressive society consists in historical instability, variability and subordination to socio-economic processes in the state, which contradicts the established principles of humanism, but remains typical in war conditions. Within the scope of the scientific study, it was determined that human rights have a characteristic of evolution together with society and the state, and therefore, taking into account the complexity of the events taking place on the territory of modern Ukraine, study of the available range of problems has a particularly important scientific and practical role. In order to obtain reliable scientific conclusions, general scientific and specialized methods of studying objective reality (based on a dialectical approach to the analysis of the object) were used in the research. This article is the qualitative research with a historical and comparative approach. The results of the study concluded that in 2024, almost 68,500 cases against states parties to the Convention are pending in the European Court of Human Rights. Of these, there are 8,737 cases against Ukraine, which is 12.8% of the total number of applications. In addition, certain aspects of improving the practice of protecting the rights of citizens under the conditions of martial law in Ukraine should refer to the following points: Firstly, comprehensive Ukraine’s fulfillment of its obligations regarding fighting impunity for the most serious crimes against human rights committed in the context of armed aggression by the Russian Federation, in particular, fulfillment of these obligations by means of bringing the Criminal Code of Ukraine in accordance with the current state of development of international criminal law; secondly, comprehensive Ukraine’s fulfillment of its obligations regarding fighting impunity for the most serious crimes against international law consists in deepening the knowledge of judges, prosecutors and lawyers on international law, in particular international humanitarian law, human rights and international criminal law. Метою статті є розкриття забезпечення прав людини в Україні в умовах воєнного стану. Права і свободи людини є найвищою цінністю, але їх характерна особливість, як принципово важлива риса прогресивного суспільства полягає в історичній нестабільності, мінливості і підпорядкованості соціально-економічним процесам у державі, що суперечить усталеним принципів гуманізму, але залишається типовим в умовах війни. В рамках наукового дослідження, було визначено, що права людини мають характеристику еволюції разом з суспільства і держави, а отже, беручи до уваги складність подій, що відбуваються на територія сучасної України. вивчення наявного кола проблем має особливе значення З метою отримання достовірних наукових висновків загальнонаукові та спеціалізовані методи вивчення об'єктивної дійсності (засновані на діалектичному підході до аналізу об'єкта) були використані в дослідженні. Дана стаття є дослідженням з історичним та порівняльним підходами. За результатами дослідження зроблено висновок, що у 2024 році майже 68 500 справ проти держав-учасниць Конвенції перебувають на розгляді в Європейському суді з прав людини. З них проти України – 8 737 справ, що становить 12,8% від загальної кількості звернень. Крім цього окремі аспекти удосконалення практики захисту прав громадян в умовах воєнний стан в Україні має стосуватися таких пунктів: По-перше, всеосяжне виконання своїх зобов'язань щодо боротьби з безкарністю за найтяжчі злочини проти людини, вчинені в умовах збройної агресії з боку російської федерації, зокрема, виконання цих зобов'язань шляхом притягнення до відповідальності Кримінального кодексу України відповідно з сучасним станом розвитку міжнародного кримінального права; по-друге, комплексне виконання Україною своїх зобов'язань щодо боротьби з безкарністю за міжнародні злочини полягає в поглибленні знань суддів, прокурорів та адвокатів з питань міжнародного права, зокрема міжнародного гуманітарного права, право прав людини та міжнародного кримінального права.
- ДокументForce majeure as grounds for exemption from liability: International approach and Ukrainian experience in terms of the military conflict(CUESTIONES POLÍTICAS, 2023) Apalkova, Inna; Dobrovolska, Vladimira; Pavlova, Yuliia; Yakymchuk, Svitlana; Yarmaki, Volodymyr; Ярмакі, Володимир ХристофоровичThe article is devoted to the study of the category of “force majeure” and the characteristics of the exemption from liability in circumstances of force majeure. In addition, the definition of force majeure in international normative acts is studied, the categories of force majeure, irresistible force and state of emergency are compared. The regime of grounds for exemption from liability and the place of force majeure in it are considered. The peculiarities of changing and terminating the contract as a result of a significant change in circumstances in case of force majeure in accordance with the legislation of European countries and Ukraine are analyzed. The article pays special attention to the qualification of circumstances as force majeure in the context of the anti-terrorist operation and the war in Ukraine. It is concluded that the concept of force majeure has its origin in Roman law and today it is known both in the civil and common law systems. From the time of Roman law, there was both a legislative regulation of exemption from liability for the occurrence of force majeure circumstances, as well as a contractual practice of formulating exemption from liability clauses.
- ДокументPeculiarities of personal data protection according to European and Ukrainian legislation(CUESTIONES POLÍTICAS, 2022) Didenko, Larisa; Spasova, Ekaterina; Tserkovna, Olena; Yarmaki, Volodymyr; Ярмакі, Володимир ХристофоровичThe article analyzes the peculiarities of the development of legal regulation of personal data protection in the EU countries and Ukraine. It analyzes how the European legislator’s approach to personal data protection has changed. The need for changes was due to the development of information technologies and, as a result, increased risk of their use to interfere in private life. As a result, European legislation on personal data protection has been strengthened, which has become particularly noticeable after the adoption of the General Data Protection Regulation (hereinafter - GDPR). Special attention is paid to the principles of lawful, fair and transparent processing of personal data concerning: limiting the target; data minimization; accurate and up-to-date processing; limiting the storage of personal data in a form that allows identification; confidentiality and security of data storage; accountability and responsibility. The current Ukrainian legislation on personal data protection is analyzed. Finally, the correlation between the categories “right to privacy” and “personal data protection” was studied.
- ДокументPolice Supervision of Releases from Prison(International Academy Journal Web of Scholar., 2019) Yarmaki, Khrystofor; Ярмакі, Христофор Петрович; https://orcid.org/0000-0001-7718-3093; Yarmaki, Volodymyr; Ярмакі, Володимир Христофорович; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085It is provided the concept and features of police supervision; its correlation with administrative supervision is considered; the supervision of the behavior of previously convicted persons and legal acts regulating its implementation are analyzed. Given the central role of supervision in shaping police agency outcomes, the purpose of this paper is to understand ratings of supervisor performance overall and on several distinct dimensions. The description of the police as the strong arm of the State oversight reflects their authorization to enforce laws and policies defined by State institutions. It is concluded that there is a necessity to amend the Law of Ukraine "On the Administrative Supervision of Releases from Prison", other legal acts regulating the issue of supervision and probation.
- ДокументАДАПТАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ДО ЗАКОНОДАВСТВА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЯК СКЛАДОВА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ(Одеса: НУ "ОЮА", 2007) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085У дослідженні автор визначає, що передумовам адаптації законодавства України до законодавства ЄС сприяло зміцнення двосторонніх зв’язків між Україною та ЄС та їх документальне закріплення в УПС. Подальший розвиток інтеграційних відносин сприяв становленню адаптації саме адміністративного законодавства України до законодавства ЄС, в рамках якої в Україні починають створювати інституційний механізм та формувати нормативно*правову базу для послідовної та ефективної реалізації Стратегії інтеграції до ЄС. Кабінет Міністрів України визначив механізм адаптації законодавства України до законодавства ЄС, в якому координування процесу у виконавчій гілці влади покладено на Міністерство юстиції України, а також створена Міжвідомча координаційна рада з адаптації законодавства до законодавства Європейського Союзу. Основними нормативно*правовими актами в процесі розвитку адаптації адміністративного законодавства України до законодавства ЄС виступають Концепція Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, затверджена Верховною Радою України від 21 листопада 2002 року, та прийнятий 27 листопада 2003 року Верховною Радою України Закон України «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу», які містять комплекс взаємопов’язаних завдань з адаптації законодавства України до законодавства ЄС, спрямованих на реалізацію державної політики та пріоритетних напрямів створення сучасної правової системи України шляхом удосконалення нормотворчої діяльності органів державної влади та запровадження єдиної системи планування координації і контролю роботи з адаптації законодавства. In the study, the author determines that the prerequisites for the adaptation of Ukrainian legislation to EU legislation were facilitated by the strengthening of bilateral ties between Ukraine and the EU and their documentary consolidation in the UPS. The further development of integration relations contributed to the adaptation of the administrative legislation of Ukraine to the EU legislation, within the framework of which Ukraine is beginning to create an institutional mechanism and form a legal framework for the consistent and effective implementation of the EU Integration Strategy. The Cabinet of Ministers of Ukraine determined the mechanism of adaptation of Ukrainian legislation to EU legislation, in which the coordination of the process in the executive branch of power is entrusted to the Ministry of Justice of Ukraine, and the Interdepartmental Coordination Council for the adaptation of legislation to the legislation of the European Union was created. The main legal acts in the process of adapting the administrative legislation of Ukraine to EU legislation are the Concept of the Nationwide Program for the Adaptation of Ukrainian Legislation to the European Union Legislation, approved by the Verkhovna Rada of Ukraine on November 21, 2002, and the Law of Ukraine "On The nationwide program of adaptation of the legislation of Ukraine to the legislation of the European Union", which contains a set of interrelated tasks on the adaptation of the legislation of Ukraine to the legislation of the EU, aimed at the implementation of state policy and priority areas of creating a modern legal system of Ukraine by improving the rule-making activity of state authorities and introducing a unified system of planning, coordination and control of work on the adaptation of legislation.
- ДокументБЕЗПЕКОВА СТРАТЕГІЯ УКРАЇНИ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАБІЛЬНОСТІ І БЕЗПЕКИ ЄВРОПИ(Одеса: ОДУВС, 2023-06-27) Хабєєв, Владислав Маратович; Khabieiev, Vladyslav; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrУкраїнська правова доктрина в сфері безпеки є не тільки можливістю України боронити свою землю від збройних агресій, а й не допустити поширення агресії, подальших провокацій та загострення конфлікту, політичної і міграційної кризи в Європі. Збройні Сили України взірцево виконують свій обов’язок захищати Україну, успішно стримують країну-агресора з значним ядерним потенціалом від подальшого шантажу та тиску на Європу, зловживання правами, а також порушення інших міжнародних угод і домовленостей. Ukrainian legal doctrine in the field of security is not only an opportunity for Ukraine to defend its land from armed aggression, but also to prevent the spread of aggression, further provocations and exacerbation of the conflict, political and migration crisis in Europe. The Armed Forces of Ukraine are exemplary in fulfilling their duty to protect Ukraine, successfully restraining an aggressor country with a significant nuclear potential from further blackmail and pressure on Europe, abuse of rights, as well as violations of other international agreements and arrangements.
- ДокументВзаємодія як функція державного управління в правоохоронній сфері(Одеса: ОДУВС, 2014) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrСтаття присвячена розгляду такої категорії як категорія "взаємодія". Досліджується її особливості та дефінітивна характеристика. Значна увага у статті приділяється розгляду державного управління як у широкому так і у вузькому сенсі. The article devoted to review of such category as "cooperation". Various aspects, including definitional characteristics, are reviewed as well. Significant attention within the article is also drawn towards government administration іn it's broad and narrow sense.
- ДокументГАЛУЗЕВІ ПРИНЦИПИ МІЖНАРОДНОГО ГУМАНІТАРНОГО ПРАВА(Одеса: ОДУВС, 2022-04-29) Ярмакі, Христофор Петрович; Yarmaki, Khrystofor; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrЗазначені принципи засновані не на окремому джерелі міжнародного права, а на міжнародних договорах, звичаях або загальних принципах міжнародного права, та регулюють різні сфери міжна- родного гуманітарного права. These principles are not based on a separate source of international law, but on international treaties, customs or general principles of international law, and regulate various areas of international humanitarian law.
- ДокументГалузеві принципи міжнародного гуманітарного права(Одеса: ОДУВС, 2023-12-15) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrТези доповіді присвячені розгляду галузевих принципів міжнародного гуманітарного права. Розглядаються точки зору провідних науковців в цій сфері. Зазначено, що поява галузевих принципів міжнародного гуманітарного права була викликана об'єктивною необхідністю узагальнити як принципи те, що сформувалося у виді окремих правил і понять. На основі аналізу думок фахівців у відношенні переліку принципів міжнародного гуманітарного права виділяються найбільш значущі галузеві принципи. The abstracts of the report are devoted to consideration of branch principles of international humanitarian law. The points of view of leading scientists in this field are considered. It is noted that the emergence of branch principles of international humanitarian law was caused by the objective need to generalize as principles what was formed in the form of separate rules and concepts. Based on the analysis of experts' opinions regarding the list of principles of international humanitarian law, the most significant branch principles are distinguished.
- ДокументДЕЯКІ АСПЕКТИ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ПОБУДОВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ(Одеса: ОДУВС, 2022-10-28) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrНа думку автора дослідження, організаційна побудова адміністративної юстиції в окремих країнах має свої особливості, які не завжди можна розглянути в рамках традиційних моделей, запропонованих в літературі. Адміністративна юстиція може існувати в різноманітних організаційних формах, а тому зводити її виключно до функціонування системи незалежних адміністративних судів (тобто до адміністративного судочинства) є помилковим. При цьому, при порівнянні різних способів організації вирішення адміністративних спорів, вочевидь перевага належить судовій формі захисту прав і свобод особи. Водночас автор зазначає, що в Україні цей інститут створений за зразком континентальної моделі та реалізується у формі адміністративного судочинства. According to the author of the study, the organizational structure of administrative justice in individual countries has its own characteristics, which cannot always be considered within the framework of traditional models proposed in the literature. Administrative justice can exist in various organizational forms, and therefore it is wrong to reduce it exclusively to the functioning of the system of independent administrative courts (that is, to administrative proceedings). At the same time, when comparing different methods of organizing the resolution of administrative disputes, the advantage obviously belongs to the judicial form of protection of the rights and freedoms of the individual. At the same time, the author notes that in Ukraine this institute was created according to the continental model and is implemented in the form of administrative proceedings.
- ДокументДеякі аспекти міжнародного досвіду запобігання та протидії корупції(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2024) Ярмакі, Христофор Петрович; Yarmaki, Khrystofor; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrУ статтi здійснена спроба дослiдити окремі аспекти міжнародного досвіду запобігання та протидії корупції. Досвід країн світу щодо запобігання та протидії корупції, враховуючи особливості системи їх державного управління, становить суттєвий інтерес для України. Такі розробки можуть бути використані в практиці окремих державних установ в протидії корупції, а також під час розробки нормативно-правових актів, що спрямовані на зменшення впливу корупції в державному управлінні. Наголошено на тому, що для міжнародної спільноти проблема протидії корупції залишається однією з найактуальніших. Об’єктивні фактори її розвитку свідчать про те, що корупція створює суттєву небезпеку для життєдіяльності багатьох країн світу, на сьогодні масштаби її поширення становлять загрозу для національної безпеки будь-якої країни. Тому на сучасному етапі розвитку, коли відбуваються кардинальні зміни у міжнародному політичному та суспільному житті, в умовах військової агресії росії в Україні, значно змінились погляди і на проблеми протидії корупції. Завдання запобігання та протидії корупції на сучасному етапі розвитку суспільства взагалі та Українського, зокрема розглядаються як загальнодержавні та пріоритетні. Встановлено, що в основи антикорупційної політики Європейського Союзу містять такі складові: 1) політична воля; 2) відповідність міжнародним конвенціям; 3) розширення сфери застосування; 4) антикорупційне законодавство; 5) механізм його реалізації; 6) ефективна діяльність усіх установ, відповідальних за дотримання антикорупційних норм; 7) удосконалена система прийняття на державну службу; 8) адекватна заробітна плата; 9) прозорість та підзвітність діяльності влади; 10) толерантність; 11) чіткі правила фінансового контролю; 12) реєстр корупціонерів; 13) конфіскація майна. Розглянуті деякі особливості протидії корупції в країнах Європейського Союзу, Китайській Народній Республіці, Сполучених Штатах Америки, Японії. The article attempts to investigate some aspects of the international experience of preventing and countering corruption. The experience of the countries of the world in preventing and countering corruption, taking into account the peculiarities of their public administration system, is of significant interest to Ukraine. Such developments can be used in the practice of individual state institutions in the fight against corruption, as well as during the development of normative legal acts aimed at reducing the influence of corruption in public administration. It was emphasized that for the international community, the problem of combating corruption remains one of the most urgent. The objective factors of its development indicate that corruption poses a significant danger to the daily life of many countries of the world, and now the scale of its spread poses a threat to the national security of any country. Therefore, at the current stage of development, when radical changes are taking place in international political and social life, in the conditions of russia's military aggression in Ukraine, views on the problems of combating corruption have also changed. The task of preventing and countering corruption at the current stage of the development of society is considered as national and priority. It was established that the basis of the anti-corruption policy of the European Union are the following components: 1) political will; 2) compliance with international conventions; 3) expansion of the scope of application; 4) anti-corruption legislation; 5) the mechanism of its implementation; 6) effective operation of all institutions responsible for compliance with anti-corruption regulations; 7) improved system of admission to the civil service; 8) adequate salary; 9) transparency and accountability of government activity; 10) tolerance; 11) clear rules of financial control; 12) register of corrupt officials; 13) confiscation of property. It is noted that, unfortunately, there are no universal means of preventing and countering corruption. Each state must choose its own paths, which its government must build independently on the basis of local legislation, mentality, traditions, etc. Which, in turn, objectifies the need to find one's own ways of countering this shameful phenomenon, taking into account positive international experience.
- ДокументДЕЯКІ АСПЕКТИ ІНСТИТУТУ ПРИМИРЕННЯ СТОРІН В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ(Одеса: ОДУВС, 2022-10-31) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrДосліджено деякі аспекти інституту примирення сторін в адміністративному судочинстві. Some aspects of the institution of conciliation of the parties in administrative proceedings have been studied.
- ДокументЗарубіжний досвід протидії нелегальній міграції(Одеса: ОДУВС, 2013) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085Стаття присвячена розгляду та аналізу зарубіжного досвіду протидії нелегальній міграції. The article is devoted to the consideration and analysis of foreign experience in combating illegal migration.
- ДокументЗастосування стандартів Конвенціі про захист прав людини і основоположних свобод(Одеса: ОДУВС; Кафедра конституційного та міжнародного права, 2022) Костова, Наталія Іванівна; Kostova, Nataliia; https://orcid.org/0000-0003-2640-0363; Львова, Єлизавета Олегівна; Lvova, Yelyzaveta; https://orcid.org/0000-0002-3381-3185; Юрченко, Микола Миколайович; Yurchenko, Mykola; https://orcid.org/0000-0001-2910-7042; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085У навчально-методичному посібнику містяться матеріали, що сприяють вивченню навчальної дисципліни «Застосування стандартів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод». Посібник розроблений відповідно до робочої програми для здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «магістр» (галузь знань 08 «Право» спеціальність 081 «Право») для студентів денної та заочної форми навчання). Навчально-методичний посібник містить програму навчальної дисципліни з методичними вказівками за кожною темою, планами практичних занять та завданнями для самостійної роботи. У посібнику наведено перелік рекомендованої літератури, яку необхідно використовувати студентам при підготовці до практичних, семінарських занять та екзамену. Навчально-методичний посібник розрахований на здобувачів вищої освіти закладів МВС України, науково-педагогічних працівників, практичних працівників в сфері захисту прав людини. У навчально-методичному посібнику містяться матеріали, що сприяють вивченню навчальної дисципліни «Застосування стандартів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод». Посібник розроблений відповідно до робочої програми для здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «магістр» (галузь знань 08 «Право» спеціальність 081 «Право») для студентів денної та заочної форми навчання). Навчально-методичний посібник містить програму навчальної дисципліни з методичними вказівками за кожною темою, планами практичних занять та завданнями для самостійної роботи. У посібнику наведено перелік рекомендованої літератури, яку необхідно використовувати студентам при підготовці до практичних, семінарських занять та екзамену. Навчально-методичний посібник розрахований на здобувачів вищої освіти закладів МВС України, науково-педагогічних працівників, практичних працівників в сфері захисту прав людини. The textbook contains materials that contribute to the study of the discipline "Application of the standards of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms." The manual is developed in accordance with the work program for applicants for higher education with a master's degree (field of knowledge 08 "Law" specialty 081 "Law") for full-time and part-time students). The textbook contains a program of the discipline with guidelines for each topic, plans of practical classes and tasks for independent work. The manual contains a list of recommended literature that students should use in preparation for practical, seminar and exam. The textbook is designed for applicants for higher education in the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, research and teaching staff, practitioners in the field of human rights protection.
- ДокументМIЖНАРОДНЕ СПIВРОБIТНИЦТВО В СФЕРІ ПРОТИДІЇ НЕЗАКОННОМУ ОБIГУ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБIВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН І ПРЕКУРСОРІВ(Одеса: ОДУВС, 2020-03-26) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrНа думку автора внесок мiжнародної iнституцiйної системи в загальну справу протидії незаконному обiгу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів з розвитком су- часного суспiльства перманентно зростає, і це обумовлено низкою факторів об’єктивного і суб’єктивного характеру. По-перше це негативні сторони науково-технічного прогресу, результатом яких є виникнення нових видів наркотичних засобів і особливо психотропних речовин. По-друге, це постійне налагодження зв’язків між злочинними угруповуваннями для виготовлення, транспортування, перевезення і збуту нар- котичних засобів та психотропних речовин. По-третє, вживання наркотичних засобів, психотропних речо- вин та прекурсорів населенням, (а особливо підлітками), суттєво погіршує генофонд держав, значно під- вищує криміногенну ситуацію на цих територіях. По-четверте, жодній державі не під силу самостійно ефективно протидіяти викликам транснаціональної злочинності. According to the author, the contribution of the international institutional system to the common cause combating the illegal circulation of narcotic drugs, psychotropic substances and precursors is permanently increasing with the development of modern society, and this is due to a number of factors of an objective and subjective nature. First, these are the negative aspects of scientific and technological progress, the result of which is the emergence of new types of narcotic drugs and especially psychotropic substances. Secondly, it is the constant establishment of ties between criminal groups for the production, transportation, transportation and sale of narcotic drugs and psychotropic substances. Thirdly, the use of narcotic drugs, psychotropic substances and precursors by the population (and especially teenagers) significantly worsens the gene pool of states and significantly increases the criminogenic situation in these territories. Fourthly, no state can effectively counter the challenges of transnational crime on its own.
- ДокументМіграційна політика Європейського Союзу як засіб протидії нелегальній міграції(Одеса: ОДУВС, 2013) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085Розглядається міграційна політика Європейського Союзу у протидії нелегальній міграції. The migration policy of the European Union in combating illegal migration is considered.
- ДокументМІЖНАРОДНЕ ГУМАНІТАРНЕ ПРАВО ТА КРИМІНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ОСНОВНИХ ІНСТИТУТІВ(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2002) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085Розглянуто теоретичні і практичні проблеми імплементації міжнародного гуманітарного права у кримінальне законодавство України. Констатується відсутність єдиних етимологічних підходів до найменування галузі права та обговорюється необхідність створення системи термінів. The theoretical and practical problems of the implementation of international humanitarian law in the criminal legislation of Ukraine are considered. The absence of unified etymological approaches to the name of the field of law is noted and the necessity of creating a system of terms is discussed. В статье анализируются этимологические подходы к наименованию отрасли права, акцентируется внимание на проблеме имплементации основных институтов международного гуманитарного права в уголовное законодательство Украины.
- ДокументМіжнародне право(Одеса: ОДУВС, 2015) Фіщенко, Ксенія Юріївна; Fishchenko, Kseniia; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; Гопич, Мирослав Костянтинович; Hopych, MyroslavРозроблений навчально-методичний комплекс відображає сутність міжнародного права як навчальної дисципліни, що дає можливість студентам вивчити основні напрями та форми співробітництва держав на міжнародній арені, здійснити порівняльний аналіз основних міжнародно-правових інститутів міжнародного права, а також зосередити свою увагу на найбільш актуальних питаннях, що виникають в процесі міжнародного спілкування. Навчальний матеріал у посібнику наочно представлений у вигляді схем, висвітлені основні питання доктрини міжнародного права, наведені приклади, вироблений творчий підхід до організації самостійної роботи студентів. Методика викладання навчальної дисципліни «Міжнародне право» має на меті формування особистісного ставлення студентів до її проблем на основі вивчення та аналізу навчальної і наукової літератури. Курс семінарських занять розрахований як на вивчення і закріплення теоретичного матеріалу, отриманого під час лекційних занять, так і на самостійну роботу студентів. Укладачі при підготовці даного навчально-методичного посібника не ставили за мету замінити існуючі підручники, де матеріал подається найбільш повно, але сподіваються, що представлене видання стане у нагоді в оволодінні матеріалом навчальної дисципліни. Особливо корисним стане використання даного навчально-методичного посібника при підготовці до семінарських занять. Видання розраховане на студентів, проте може бути корисним для аспірантів, ад’юнктів та викладачів. The developed educational and methodical complex reflects the essence of international law as academic discipline, which allows students to learn the main directions and forms cooperation of states in the international arena, to carry out a comparative analysis of the main international legal institutes of international law, and focus on the most topical issues that arise in the process of international communication. Training material in The manual is clearly presented in the form of diagrams, highlights the main issues of the doctrine international law, examples are given, a creative approach to the organization of independent student work. The method of teaching the discipline "International Law" aims to form personal attitude of students to its problems based on the study and analysis of educational and scientific literature. The course of seminars is designed for both study and consolidation theoretical material obtained during lectures and independent work students. The compilers did not set a goal in preparing this textbook replace existing textbooks where the material is presented most fully, but hopefully the presented edition will be useful in mastering the material of the discipline. Especially it will be useful to use this manual in preparation for seminars. The publication is intended for students, but can be useful for graduate students, associate professors and teachers.
- ДокументМіжнародне право: методичні рекомендації по вивченню навчальної дисципліни(Одеса: ОДУВС, 2021) Костова, Наталія Іванівна; Kostova, Nataliia; Юрченко, Микола Миколайович; Yurchenko, Mykola; Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, VolodymyrРозроблений навчально-методичний комплекс відображає сутність міжнародного права як навчальної дисципліни, що дає можливість студентам вивчити основні напрями та форми співробітництва держав на міжнародній арені, здійснити порівняльний аналіз основних міжнародно-правових інститутів міжнародного права, а також зосередити свою увагу на найбільш актуальних питаннях, що виникають в процесі міжнародного спілкування. Навчальний матеріал у посібнику наочно представлений у вигляді схем, висвітлені основні питання доктрини міжнародного права, наведені приклади, вироблений творчий підхід до організації самостійної роботи студентів. Методика викладання навчальної дисципліни «Міжнародне право» має на меті формування особистісного ставлення студентів до її проблем на основі вивчення та аналізу навчальної і наукової літератури. Курс семінарських занять розрахований як на вивчення і закріплення теоретичного матеріалу, отриманого під час лекційних занять, так і на самостійну роботу студентів. Укладач при підготовці даного навчально-методичного посібника не ставив за мету замінити існуючі підручники, де матеріал подається більш повно, але сподівається, що представлене видання стане у нагоді в оволодінні матеріалом навчальної дисципліни. Особливо корисним стане використання даного навчально-методичного посібника при підготовці до семінарських занять. Видання розраховане на студентів, проте може бути корисним для аспірантів, ад’юнктів та викладачів. The developed educational and methodological complex reflects the essence of international law as a discipline, which allows students to study the main directions and forms of cooperation in the international arena, to conduct a comparative analysis of major international legal institutions of international law, and focus on the most pressing issues. arise in the process of international communication. The study material in the manual is clearly presented in the form of diagrams, highlights the main issues of the doctrine of international law, gives examples, developed a creative approach to the organization of independent work of students. Methods of teaching the discipline "International Law" aims to form a personal attitude of students to its problems based on the study and analysis of educational and scientific literature. The course of seminars is designed both for the study and consolidation of theoretical material obtained during lectures, and for independent work of students. In preparing this textbook, the compiler did not aim to replace the existing textbooks, where the material is presented more fully, but hopes that the presented publication will be useful in mastering the material of the discipline. The use of this textbook in preparation for seminars will be especially useful. The publication is intended for students, but can be useful for graduate students, associate professors and teachers.
- ДокументМІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЗДІЙСНЕННЯ ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ ЗА ПРАВООХОРОННОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ТА ШЛЯХИ ЙОГО АДАПТАЦІЇ В УКРАЇНІ(Одеса: ОДУВС, 2014) Ярмакі, Володимир Христофорович; Yarmaki, Volodymyr; https://orcid.org/0000-0001-5924-1085Стаття присвячена розгляду міжнародного досвіду здійснення громадського контролю за пра- воохоронною діяльністю. Значна увага приділяється шляхам його адаптації в Україні. Розглядаються різні моделі громадського контролю та можливість їх застосування в Україні. The article devoted to analysis of international experience in the area of public supervision of the law enforcement activity. Significant attention is dedicated to the ways of implementation of this experience in Ukraine. Different models of public control and their implementation in Ukraine is analyzed in detail.