Перегляд за Автор "Kosarevska, Olha"
Зараз показуємо 1 - 20 з 22
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАдвокатура України (альбом схем)(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2014) Ізбаш, Катерина Сергіївна; Izbash, Kateryna; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaНаочний посібник (альбом схем) підготовлено на підставі аналізу сучасної наукової думки, стосовно забезпечення особі права на отримання правової допомоги та імплементації новацій в адвокатській діяльності, закріплених в: ЗУ «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», кримінального процесуального законодавства, ЗУ «Про надання безоплатної правової допомоги» тощо, вивчення діяльності практикуючих адвокатів Одеської ради адвокатів, особистого педагогічного досвіду. The visual manual (album of schemes) is prepared on the basis of the analysis of modern scientific opinion, concerning providing to the person of the right to legal aid and implementation of innovations in legal activity, fixed in: Law «About Advocacy and Advocacy», criminal procedural legislation, Law «About granting free legal aid», etc., studying the activities of practicing lawyers of the Odessa Bar Council, personal pedagogical experience.
- ДокументАКАДЕМІЧНА КУЛЬТУРА ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК КРИТЕРІЙ ЯКОСТІ ЇХНЬОЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ПІДГОТОВКИ(Одеський національний університет імені І.І.Мечникова; Факультет романо-германської філології; Кафедра педагогіки, 2022-12-03) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaПроведено аналіз основних причин, що заважають ефективному формуванню академічної культури здобувачів закладів вищої освіти.
- ДокументВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ (2022) ЯК ЕЛЕМЕНТА СИСТЕМИ НАДЗВИЧАЙНИХ РЕЖИМІВ(Одеса: ОДУВС, 2022-04-29) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov
- ДокументДеякі питання щодо впровадження зарубіжного досвіду країн НАТО з питань професійної підготовки "універсального бійця" для всіх військово-облікових спеціальностей Збройних сил України(Морська безпека та оборона, 2023) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Хілобок, Д.Р.; Khilobok, D.R.Метою статті є аналіз стандартів Північноатлантичного альянсу (далі – НАТО) в оборонній сфері на прикладі індивідуальної фахової підготовки Корпусу морської піхоти Сполучених Штатів Америки як універсального чинника фізичної, психологічної та тактичної підготовки Збройних сил України (далі – ЗСУ) та воєнізованих підрозділів системи МВС України. Автори зазначають, що в існуючій системі стандартів НАТО в оборонній сфері найбільш вагоме місце займають саме стандарти фахової підготовки для всіх облікових спеціальностей видів військ Збройних сил України. Актуальність статті полягає у тому, що глобалізація військової агресії рф, що супроводжується чисельними жертвами серед цивільного населення, руйнуванням інфраструктури, наслідками якої стають техногенні екологічні катастрофи (як, наприклад, підрив Каховської ГЕС), викликає гостру необхідність в отримані від країн-союзниць Євросоюзу та членів НАТО не тільки фінансової підтримки, постачання сучасної військової техніки для ЗСУ, а й упровадження сучасних технологій та методик дієвої і швидкої підготовки військовослужбовців ЗСУ у складних умовах воєнного стану. У цьому сенсі стандарти країн-союзниць НАТО у сфері підготовки кадрів для органів військового управління, а також фахової, фізичної, психологічної та тактичної підготовки особового складу ЗСУ передбачають реформування сучасної освіти у сфері оборони в межах програм: – DEEP (Defence Education Enhancement Programme); – НАТО (MDMP) тощо. На підставі аналізу експертів у сфері адаптації стандартів НАТО до українських реалій найбільш дієвими засобами навчання у сфері оборони є: – проходження «Курсів лідерства вищого рівня» (за класифікацією: L-2 – тактичний рівень, L-3 – оперативний рівень, L-4 – стратегічний рівень); – індивідуальні курси базової військової підготовки облікових спеціальностей ЗСУ; – проведення сумісних із країнами-союзниками та членами НАТО тактичних занять тощо. У сучасних умовах визначення стратегічного курсу України на набуття повноправного членства в НАТО Міністерство оборони України сумісно з уповноваженими інституціями НАТО (як, наприклад, Офісом НАТО зі стандартизації) узгоджують приписи STANAG або STANREC у сфері військової освіти, професійної військової підготовки з метою нарощування боєздатності ЗСУ на шляху до проведення контрнаступу зі звільнення нашої країни від держави-агресора рф. The purpose of the article is to analyze the standards of the North Atlantic Alliance (hereinafter referred to as NATO) in the defense sphere on the example of individual professional training of the United States Marine Corps as a universal factor of physical, psychological and tactical training of the Armed Forces of Ukraine (hereinafter referred to as AFU) and paramilitary units of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. The authors note that in the existing system of NATO standards in the defense sector, the most important place is occupied by the standards of professional training for all accounting specialties of the Armed Forces of Ukraine. The relevance of the article is that the globalization of Russia’s military aggression, accompanied by numerous civilian casualties, destruction of infrastructure, resulting in man-made environmental disasters (such as the explosion of the Kakhovka hydroelectric power station), causes an urgent need to receive from the EU and NATO member states not only financial support, supply of modern military equipment for the Armed Forces, but also the introduction of modern technologies and methods of effective and rapid training of the Armed Forces in difficult war conditions. In this sense, the standards of NATO allies in the field of training for military command and control, as well as professional, physical, psychological and tactical training of the Armed Forces personnel, provide for the reform of modern defense education within the framework of programs: DEEP (Defense Education Enhancement Program); NATO (MDMP), etc. Based on the analysis of experts in the field of adaptation of NATO standards to Ukrainian realities, the most effective means of defense education are completion of the “Higher Level Leadership Courses” (by classification: L-2 – tactical level, L-3 – operational level, L-4 – strategic level); individual courses of basic military training for accounting specialties of the Armed Forces of Ukraine; joint tactical exercises with allied and NATO countries, etc. In the current conditions of determining Ukraine’s strategic course towards full membership in NATO, the Ministry of Defense of Ukraine, together with authorized NATO institutions (such as the NATO Standardization Office), coordinate the STANAG or STANREC prescriptions in the field of military education, professional military training, in order to increase the combat capability of the Armed Forces of Ukraine on the way to conducting a counter-offensive to liberate our country from the aggressor state of Russia.
- ДокументКоренное реформирование института президента государства, органов прокуратуры как его правой руки и всей системы антиделиктных органов: часть 1(ВУЗ «Университет современных знаний», 2021) Кириченко, Олександр Анатолійович; Kyrychenko, Oleksandr; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaПідтримано інноваційне розуміння функцій та системи антиделіктних органів. Запропоновано докорінне реформування інституту президента держави та прокуратури як його правої руки у своє-рідну наглядову гіпергілку державної влади. Обґрунтована необхідність розвитку судової влади в єди-ний антиделіктний орган в особі Верховного суду, а також появу публічнотури, принципово оновлених адвокатури, слідчотури, експертнотури, ордистотури і виконавчотури, що мають діяти в якості єдиного антиделіктного органу за принципом єдиноначальності за всім спектром відповідної антиде-ліктної діяльності. An innovative understanding of the functions and systems of antidelictal authorities is supported. A radical reform of the institution of the president of the state and the prosecutor's office as his right hand in a kind of supervisory branch of state power is proposed. The necessity of developing the judiciary into a single antidelictal authorities in the person of the Supreme Court is substantiated, as well as the emergence of publicture, fundamentally renewed advocacyture, investigateture, expertiseture, ordistoture and executiveture, which should act as a single antidelictal authorities on the principle of unity in the whole spectrum of antidelictal activities. The existence of thirteen functions of antidelictal authorities in the context of overcoming criminal offenses and the need to perform similar functions in the process of overcoming all other types of offenses are supported. Innovative names of more than 25 antidelictal authorities, relevant activities and antidelictal specialists have been proposed. It is emphasized, that the institution of the president of the state and the prosecutor should acquire the status of a supervisory branch of state power over the strict, uniform and strict observance of laws and other legal acts by representatives of all other branches of government (law-making, law enforcement, antidelictal) and all other sub-branches. subjects of power and all other sociosubjects, and as a consequence, and the most effective, rational and high-quality performance by subjects of power of the basic constitutional obligation of the state to know, recognize, ensure and strictly comply with the legal status of all compatriots, operational prevention violation of their legal status and its maximum possible restoration. It is noted, that publictours and advocacy should act on the principle of unity with the receipt of wages and other preferences only from the state and protect the victim and prosecuted in all types of proceedings, as well as related legal assistance.
- ДокументМіжнародні стандарти забезпечення прав людини у правоохоронній діяльності Національної поліції України: реалії сьогодення(ЗВО «Університет Короля Данила», 2023) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaМетою роботи є проведення аналізу міжнародних стандартів забезпечення прав людини у правоохоронній діяльності Національної поліції України, виходячи з реалій та викликів сьогодення. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків і рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: термінологічний, логіко-семантичний, функціональний, системно-структурний, логіко-нормативний. Результати. У процесі дослідження визнано, що належне утвердження прав і свобод людини є одним із основоположних та провідних факторів національного державотворення, де в особі компетентних державних органів по їх забезпеченню, одне з ключових місць займає саме Національна поліція України, тим самим обумовлюючи її діяльність, адже її ефективність та продуктивність має визначальне значення у даному аспекті для суспільного розвитку. До того ж реалії сьогодення зобов’язують Національну поліцію України до суттєвих трансформаційних змін, як відповідного алгоритму дій та прийняття рішень, задля підвищення дієвості й результативності її професійного спрямування – служінню українському народові, таким чином, забезпечуючи реалізацію стратегічних пріоритетів поліцейської діяльності відповідно до міжнародних стандартів дотримання прав людини. Наукова новизна. У процесі дослідження, на основі узагальнення позитивного досвіду, доведено значимість та ефективність міжнародних стандартів забезпечення прав людини у правоохоронній діяльності Національної поліції України на сучасному етапі державотворення. Практична значимість. Результати дослідження може бути використано у правотворчій та правозастосовній діяльності під час розробки пропозицій щодо вдосконалення механізму забезпечення прав людини з огляду міжнародних стандартів у правоохоронній діяльності Національної поліції України. The purpose of the work is to conduct an analysis of international standards for ensuring human rights in the law enforcement activities of the National Police of Ukraine, based on the realities and challenges of today. Methodology. The methodology includes a comprehensive analysis and generalization of the available scientific and theoretical material and the formulation of relevant conclusions and recommendations. The following methods of scientific reseach have been implemented: terminological, logical-semantic, functional, system-structural, logical-normative. Results. In the process of research, it was recognized that the proper affirmation of human rights and freedoms is one of the fundamental and leading factors of national state-building, where the National Police of Ukraine occupies one of the key positions in the person of competent state bodies to ensure them, thereby determining its activity, because its efficiency and productivity are of decisive importance in this aspect for social development. In addition, today's realities oblige the National Police of Ukraine to make significant transformational changes, as an appropriate algorithm of actions and decision-making, in order to increase the effectiveness and efficiency of its professional direction – serving the Ukrainian people, thus ensuring the implementation of strategic priorities of police activity in accordance with international standards observance of human rights. Originality. In the process of research, based on the generalization of positive experience, the significance and effectiveness of international standards for ensuring human rights in the law enforcement activities of the National Police of Ukraine at the current stage of state formation have been proven. Practical significance. The results of the research can be used in law-making and law-enforcement activities during the development of proposals for improving the mechanism of its timely detection, prevention and elimination.
- ДокументОКРЕМІ АСПЕКТИ ОБМЕЖЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ(Одеса: ОДУВС, 2022-12-09) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Поліщук, Майя Іванівна; Polishchuk, MaiiaАвторами стверджується, що сьогодні Україна виборює цивілізований простір: загальнолюдські цінності, прав та свободи і незалежність нашої держави до Європейської цивілізації та продовжує виконувати свій конституційний обов’язок забезпечувати основоположні права й свободи людини; Відсутність національного досвіду розвитку суспільних правовідносин під час воєнного стану буде спонукати науковців різних галузей права розробляти дієві заходи у законотворчому процесі з метою розробки правового механізму забезпечення законних прав і основоположних свобод людини. The authors claim that today Ukraine chooses a civilized space: universal human values, rights and freedoms and the independence of our state to European civilization and continues to fulfill its constitutional duty to ensure basic human rights and freedoms; The lack of national experience in the development of public legal relations during martial law will encourage scholars of various fields of law to develop effective measures in the law-making process in order to develop a legal mechanism for ensuring legal rights and fundamental human freedoms.
- ДокументОКРЕМІ СОЦІАЛЬНО-КРИМІНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОТИДІЇ НАРКОЗЛОЧИННОСТІ СЕРЕД МОЛОДІ(Одеса: ОДУВС, 2020-03-26) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Велетнюк, Н.С.; Veletniuk, N.S.
- ДокументОсновні чинники організації науково-дослідної діяльності здобувачів вищої освіти у ЗВО з специфічними умовами навчання в період воєнного стану в Україні(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2023-03-22) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovНа підставі вище зазначеного, автори дійшли таких висновків: 1. науково-дослідна діяльність у ЗВО зі спеціальними умовами навчання в період воєнного стану в Україні передбачає усвідомлену, активну та мотивовану діяльність всіх суб’єктів організації НДД вишів, спрямованих на взаємо дію по формуванню поглиблених теоретичних знань та практичних компетенцій здобувачів вищої освіти; 2. змістовна складова освітньо-виховного процесу у ЗВО повинна спиратися на сучасні пріоритетні наукові здобутки національної вищою юридичної школи на шляху до перемоги України над російським агресором. On the basis of the above, the authors came to the following conclusions: 1. scientific research activity in higher educational institutions with special conditions of study during the period of martial law in Ukraine involves the conscious, active and motivated activity of all subjects of the organization of higher educational institutions, aimed at mutual action on the formation of in-depth theoretical knowledge and practical competencies of students of higher education; 2. the content component of the educational process at the higher educational institution should be based on the modern priority scientific achievements of the national higher law school on the way to Ukraine's victory over the Russian aggressor.
- ДокументОСНОВНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ В СФЕРІ УПРАВЛІННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЮ РОБОТОЮ КУРСАНТІВ ТА СТУДЕНТІВ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ З ОСОБЛИВИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ(Одеса: ОДУВС, 2020-03-26) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaНа думку авторки дослідження, рівень організаційної культури залежить від стану узгодженості управлінських функцій та виховних задач всього науково-педагогічного складу вищого навчального закладу в сфері реалізації єдиної стратегії взаємодії та взаємодопомоги у формуванні особистості майбутнього правоохоронця нової формації. According to the author of the study, the level of organizational culture depends on the state of coordination of management functions and educational tasks of the entire scientific and pedagogical staff of a higher educational institution in the field of implementation of a single strategy of interaction and mutual assistance in the formation of the personality of the future law enforcement officer of the new formation.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ(Одеса: ОДУВС, 2022-10-31) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Витяганець, Оксана Іванівна; Vytiahanets, OksanaРозглянуто особливості професійної підготовки поліцейських в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання під час воєнного стану в Україні. The peculiarities of the professional training of police officers in institutions of higher education with specific conditions of study during the martial law in Ukraine are considered.
- ДокументРОЛЬ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКА НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ(Одеса: ОДУВС, 2022-05-11) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Боксгорн, Анастасія Вікторівна; Bokshorn, AnastasiiaАктуальність даного дослідження полягає в тому, що в сучасних умовах знаходження України у стані війни з російським агресором значно підвищується роль комунікативної компетенції та культури працівника Національної поліції України (далі – НПУ) як чинника системи безпеки та підтримання правопорядку і законності. The relevance of this research lies in the fact that in the modern conditions of Ukraine being at war with the Russian aggressor, the role of communicative competence and culture of the employee of the National Police of Ukraine (hereinafter - NPU) as a factor of the security system and maintenance of law and order is significantly increased.
- ДокументСУТНІСТЬ ТА СПІВВІДНОШЕННЯ ДОПУСТИМОСТІ ДОКАЗІВ ТА ЇХ БАЗИСНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ У КРИМІНАЛЬНОМУ Й ІНШИХ ВИДАХ СУДОЧИНСТВА(Одеса: ОДУВС, 2022) Ланцедова, Юлія Олександрівна; Lantsedova, Yuliia; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaРозкрито сутність доказів і значимості, досто- вірності і доброякісності доказів як базисних основних юридичних властивостей такого роду відомостей та їх співвідношення з допустимістю у доказуванні цих відомостей у кримінальному чи будь-якому іншому виді судочинства. Звернено увагу, що у контексті одного з рішень Європейського суду з прав людини у справі «Праді проти Німеччини» щодо необхідності враховувати, чи вплинули формальні порушення процедури отри- мання доказів на втрату цими відомостями досто- вірності, можуть бути зроблені такі висновки: 1. Допустимість доказів фактично є не базисною основною юридичною властивістю таких відомо- стей, а власне результатом їх узагальнюючої оцінки, у т. ч. і шляхом перевірки. 2. Саме по собі формальне порушення порядку отримання доказів, передбаченого певною нормою Кримінального процесуального кодексу України чи іншої країни, має за відсутності обставин, що виклю- чають вину особи або антисоціальність діяння, тяг- нути за собою лише за відповідний вид та ступеня суворості юридичну відповідальність винної особи. 3. Будь-які порушення порядку отримання дока- зів не є підставою для визнання відповідних відомо- стей недопустимими як докази, якщо допущені пору- шення не призвели до втрати цими відомостями належного рівня якості їх значимості та/чи досто- вірності та/або доброякісності, сукупність яких узгоджена та достатня для формування в головного суб'єкта кримінального судочинства однозначного внутрішнього переконання у встановленні за допо- могою власне узгодженої та достатньої сукупності значимих, достовірних та доброякісних доказів саме об'єктивної істини та необхідності прийняття лише на основі такої істини певного проміжного та тим більше остаточного процесуального рішення по справі. Підкреслено, що значимими мають визнаватися будь-які відомості, за допомогою яких можна під- твердити або спростувати певний юридичний факт (обставину) базисного, спеціального чи часткового предмета доказування або конкретний доказовий факт як проміжну тезу цього предмета доказування, достовірними – що є адекватні в контексті встанов- лення певної обставини базисного, спеціального або часткового предмета кримінального доказування, а доброякісними – що не містять непереборних супе- речностей, які не дають змоги зробити однозначного висновку про наявність або відсутність у цих відо- мостей необхідного рівня якості як їх достовірності та/або недостовірності, так і значущості та/або незначущості. The essence of evidence and significance, reliability and good quality as the basic main juridical properties of this type of information and their relationship with the admissibility of proving this information in criminal or any other type of proceedings are revealed. It is noted, that in the context of one of the decisions of the European Court of Human Rights in the case of «Pradi v. Germany» on the need to take into account, whether formal violations of the procedure for obtaining evidence affected the loss of authenticity of this information, the following conclusions can be drawn : 1. The admissibility of evidence is in fact not the basic main juridical property of such information, but actually the result of their generalized assessment, including by verification. 2. In itself, a formal violation of the procedure for obtaining evidence provided by a certain provision of the Criminal Procedure Code of Ukraine or another country should, in the absence of circumstances precluding guilt or antisocial act, entail juridical liability of the guilty person only for the appropriate type and severity. 3. Any breach of the procedure for obtaining evidencе shall not be grounds for declaring the relevant information inadmissible as evidence, if the violations did not result in the loss of this information of the appropriate level of quality, significance and/or reliability and/or good quality, the set of which is consistent and sufficient for formation of the main subject of criminal proceedings unambiguous internal conviction in establishing with the help of a properly agreed and sufficient set of meaningful, reliable and benign evidence of objective truth and the need to make only on the basis of such truth a certain intermediate and, moreover, final procedural decision case. It is emphasized, that any information, that can be used to confirm or refute a certain juridical fact (circumstance) of the basic, special or partial subject of evidence or a specific piece of evidence as an intermediate thesis of this subject of evidence; reliable – that an adequate in the context of establishing certain circumstances of the basic, special or partial subject of criminal evidence; and benign – that do not contain insurmountable contradictions that do not allow to make an unambiguous conclusion about the presence or absence of this information the required level of quality and reliability and/or unreliability and significance and/or insignificance.
- ДокументСУЧАСНІ ВИКЛИКИ СУСПІЛЬСТВА У БОРОТЬБІ З КОЛАБОРАЦІОНІЗМОМ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ(Одеса : Видавництво «Юридика», 2023-07-21) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Хілобок, Д.Р.; Khilobok D. R.Авторами проведено аналіз чинного законодавства та сучасної наукової думки стосовно сфери кримінально-правової кваліфікації, документування та розслідування фактів колабораціонізму в Україні. The authors conducted an analysis of current legislation and modern scientific opinion in the field of criminal-legal qualification, documentation and investigation of facts of collaborationism in Ukraine.
- ДокументТРЕНІНГОВА ПОЗА АУДИТОРНА ПРАВО-ВИХОВНА РОБОТА КУРСАНТІВ ВНЗ СИСТЕМИ МВС ЯК ЕЛЕМЕНТ КОМПЛЕКСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПРАВООХОРОНЦЯ НОВОЇ ФОРМАЦІЇ(Одеса: ОДУВС, 2015) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaАвторка наголошує, що невід’ємною частиною навчально-виховного процесу у ВНЗ системи МВС поряд з тривалою практикою у підрозділах нової Національно поліції України є залучення курсантів (студентів) до поза аудиторної право виховної та профорієнтаційної роботи в рамках діяльності наукових гуртків. The author emphasizes that the involvement of cadets (students) in out-of-the-classroom legal educational and career guidance work as part of the activities of scientific circles is an integral part of the educational process at the higher education institution of the Ministry of Internal Affairs system, along with long-term practice in the units of the new National Police of Ukraine.
- ДокументШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ СУБ`ЄКТІВ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ В УКРАЇНІ(Одеса: ОДУВС, 2020-11-06) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaАвторкою проведено аналіз шляхів удосконалення системи суб'єктів протидії корупції в Україні. The author analyzed ways to improve the system of anti-corruption entities in Ukraine.
- ДокументШЛЯХИ І ЗАСОБИ ЗАЛУЧЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ПРАВООХОРОНЦІВ ДО НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ В УНІВЕРСИТЕТІ ВНУТРІШНІХ СПРАВ(Одеса: ОДУВС, 2023-05-18) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaThis research work is devoted to elucidation of the up-to-date experience gathered and pertaining to organization of the scientific-research work of future law enforcement professionals during their their professional training at the University of Internal Affairs. In particular, the main focus has been directed at defining the most effective ways, methods and forms of enrollment of students in the scientific-research activity, particularly by means of the active part of scientific schools nad workshops, and members of the Scientific Union.
- ДокументЩОДО ПИТАННЯ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ(Одеса: ОДУВС, 2022-07-08) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaПідсумовуючи, варто зазначити, що ратифікація Конвенції Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок та домашньому насильству створить можливість впровадження додаткових механізмів захисту прав постраждалих від гендерно-обумовленого насильства, покриє наявні прогалини в українському законодавстві та надасть можливість Україні співпрацювати із міжнародним співтовариством, що є цінним для захисту прав українок не лише в Україні, але й за кордоном. In summary, it is worth noting that the ratification of the Council of Europe Convention on the Prevention of Violence against Women and Domestic Violence will create the possibility of introducing additional mechanisms for the protection of the rights of victims of gender-based violence, will cover the existing gaps in Ukrainian legislation and will provide an opportunity for Ukraine to cooperate with the international community, which is valuable to protect the rights of Ukrainian women not only in Ukraine, but also abroad.
- ДокументЮридичне документознавство(Одеса: ОДУВС, 2018) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaНавчальний наочний посібник підготовлено з урахуванням програми навчальної дисципліни «Юридичне документознавство», на підставі аналізу сучасної наукової думки у сфері документознавства, імплементації новацій в управлінську діяльність в системі документаційного забезпечення, закріплених в: Постанові Кабінету Міністрів України №55 від 17 січня 2018 р. «Деякі питання документування управлінської діяльності»; Наказів МВС України: №414 від 20 травня 2016 р.,№1235 від 23 листопада 2016 р,№930 від 15 листопада 2017 р. та ін.; Постанови Кабінету Міністрів України №736 від 19 жовтня 2016 року «Про затвердження Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації» тощо. The textbook was prepared taking into account the curriculum "Legal Documentation", based on the analysis of modern scientific thought in the field of document science, implementation of innovations in management in the documentation system, enshrined in: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine №55 January 17, 2018. Some issues of documenting management activities "; Orders of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine: №414 of May 20, 2016, №1235 of November 23, 2016, №930 of November 15, 2017, etc .; Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine №736 of October 19, 2016 "On approval of the Standard Instruction on the procedure for accounting, storage, use and destruction of documents and other material media", etc.
- ДокументЮридичні ляпсуси у вигляді ретроспективного застосування обтяжуючого закону за триваючими кримінальними правопорушеннями(the Journal of Eastern European Law / Журнал східноєвропейського права, 2023) Кириченко, Олександр Анатолійович; Kyrychenko, Oleksandr; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Шаповалова, Інна Олександрівна; Shapovalova, InnaУ статті доведено, що колегія суддів кримінальної касаційної інстанції в порушення вимог ч. 1 і ч. 3 ст. 3 КК України джерелом кримінального законодавства визнала не вказані норми кодексу про «час (період) вчинення кримінального правопорушення, а власний «винахід» у вигляді своєрідної «канабіс-теорії про день вчинення триваючого кримінального правопорушення у розумінні всього періоду його вчинення», вважаючи, однак, таким лише день закінчення зберігання наркотиків. В силу цього в порушення чисельних вимог національного та міжнародного законодавства було ретроспективно поширено дію обтяжуючого закону на увесь період зберігання підсудним у своїй домівці канабісу. На основі даного рішення голова одного із районних судів за аналогічних обставин зі зміною законодавства виніс тотожне рішення по справі про самовільне залишення військової частини чи місця служби, вчиненого в умовах воєнного стану. The article proves, that the panel of judges of the Second Judicial Chamber of the Criminal Court of Cassation of the Supreme Court in the decision of November 11, 2021 in case No. 220/1260/20 in violation of the requirements of Part 1 and Part 3 of Art. 3 of the Criminal Code of Ukraine recognized as a source of crim-inal legislation not specified norms of the code about «the time (period) of committing a criminal offense, but its own “invention” in the form of a kind of “cannabis theory about the day of commission of an ongoing crim-inal offense in the sense of the entire period of its commission”, considering, however, such only the day of the end of drug storage. Due to this, in violation of Part 2 of Art. 3, Part 1, 2, 3 of Art. 8, Part 3 of Art. 22, Part 1 of Art. 58, Part 3 of Art. 62 and others. of the Constitution of Ukraine, Part 2 of Art. 5 of the Criminal Code of Ukraine, Part 4 of Art. 17 of the Criminal Procedure Code of Ukraine, the position of the widely recognized British lawyer A.V. Dicey, paragraphs 44-51 and paragraph 52 of the report of the Venice Commission “Rule of Law”, Part 1 of Art. 7 of the Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms; established judicial practice: numerous decisions of the European Court of Human Rights, the Constitutional Court of Ukraine, the Criminal Court of Cassation and other courts of Cassation, the judges of this collegium, legally incompetent, retrospectively extended the effect of the aggravating law to the entire period of possession by the defendant in his home of a particularly dangerous drug - cannabis, in the absence in the case of evi-dence, and that with the entry into force of the new aggravating law, the defendant's intention to continue the already renewed criminal status changed accordingly. In the presence of this kind of evidence, it would be pos-sible to talk about the emergence of grounds for substantiating such a new category of the general part of the Anticriminal Branch of Law, as an ongoing continuing criminal offense consisting of two or more identical episodes based on anticriminal laws of different degrees of severity, united by one purpose in the form of direct or indirect intention. At the same time, actually on the basis of the indicated legally incompetent decision of the Cassation Court, the chairman of the Dobrovelichkiv district court of the Kirovohrad region with the surname I.P. Master indicative of the judicial situation under analysis under similar circumstances, with a change in the legislation, decide the same decision in the case of committing an ongoing criminal offense of voluntarily leaving a military unit or place of service, committed under martial law.