Перегляд за Автор "Mahnovskyi, Ihor"
Зараз показуємо 1 - 20 з 105
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументAplicando computadores no ensino e aprendizagem da língua inglesa(2021) Mahnovskyi, Ihor; STETS, Oleh M.; NEHARA, Rodion V.In the prevailing era, the positive effect of using the media, especially computers, is not hidden from anyone and based on this, the use of multimedia in teaching English can play a significant role because of the various possibilities that the use of multimedia. In this regard, it can be effective in increasing the amount of learning as well as recall. For this reason, in this study, an attempt has been made to investigate the impact of computer use on learning and teaching English lessons among students of Ukraine University and a more apparent reason for claiming the positive effect of computer use in education, especially language teaching. A descriptive-analytical method is used to meet the aim of the study. In conclusion, the article reveals the beneficial effect of applying computers in English language teaching and learning along with some advantageous recommendations.
- ДокументCivic institution influence on formation of public service principles in Ukraine(EurAsian Journal of BioSciences, 2019) Mahnovskyi, Ihor; Магновський, Ігор Йосифович; Krusyan, Angelika; Kornuta, Liudmila; Shkarpytska, VictoriiaThe article contains considerations on public service principles in Ukraine, since a new approach is developed to define both fundamental principles of public authority activity and their content due to public power decentralization and deconcentration. The main idea of the article is to determine possible ways to improve interaction of civic institutions with the authorities; to define a unified concept of humanization and democratization of public administration and to stipulate specific recommendations for reforming the existing system of public service principles in Ukraine. During this research, general and special methods of scientific knowledge were used: systematic analysis, dialectical, formal-logical, structural-functional, and empirical methods. The authors concluded that public service principles in Ukraine were poorly represented. In order to increase the positive effect of new forms of society participation in public administration, the basis of the public service functioning in Ukraine should be learned. The article may be useful for relevant public administration subjects while creating a mechanism for a public administration system and, in particular, for involving citizens, since it is part of government strategies and development programs. It can also be useful for researchers of social and legal processes related to civil society development. The analysis of the digitalization process in the country and in the world helped to identify problems requiring special attention and to find solutions for implementation of project activities on the creation of a modern management structure. The novelty and originality of the research is in description of the basic principles of public service considering tendencies in the public administration development. У статті містяться міркування щодо засад публічної служби в Україні, оскільки розроблено новий підхід до визначення як основних принципів діяльності публічної влади, так і їх змісту внаслідок децентралізації та деконцентрації публічної влади. У цьому дослідженні використовувалися загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання: системний аналіз, діалектичний, формально-логічний, структурно-функціональний та емпіричний методи. Автори дійшли висновку, що принципи державної служби в Україні представлені слабко. Для підвищення позитивного ефекту від нових форм участі суспільства в державному управлінні необхідно засвоїти основи функціонування державної служби в Україні.
- ДокументThe role of the constitutional complaint in the legislative process: Comparative legal aspect(2021) Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212; Brovko, Nataliia; Medvid, Liudmyla; Ahmadov, Vusal; Leonenko, MaksymThe article deals with the role of constitutional complaint in the system of quality assurance of the state legislation, for protection of the rights and freedoms. Constitutional complaints, as well as their optimal models, require detailed research. Comparative analysis and survey are the main methods. The subject of a constitutional complaint in the model proposed by the authors may be laws or their individual provisions, regulations of heads of state, government, other statutes and regulations, individual administrative acts, judgements in specific cases. Citizens, foreigners, stateless persons, and legal entities are subjects who have the right to file a constitutional complaint. The authors attribute the following conditions of admissibility of a constitutional complaint: the presence and proof of violation of his/ its constitutional rights and freedoms, the use of all other remedies to protect violated rights and freedoms, compliance with deadlines for filing a constitutional complaint in some countries, and payment of state duty. The model proposed by the authors is, however, universal, and further needs to be detailed for countries of interest. У статті розглядається роль конституційної скарги в системі забезпечення якості державного законодавства, за захист прав і свобод. Конституційні скарги, а також їх оптимальні моделі потребують детального дослідження.
- ДокументАдміністративно-правові засади реалізації кадрової політики в системі правосуддя України(Одеса: Вид. дім «Гельветика», 2021) ДРОЗД, Олексій Юрійович; ДЕМ’ЯНЧУК, Віталій Анатолійович; Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; БОРОВИК, Андрій Володимирович; БЄЛКІНА, Діна Сергіївна; МЕЛЬНИК, Олена Миколаївна; МИКУЛЕЦЬ, Віталій Юрійович; ПАВЕЛКІВ, Сергій Романович; ПОПИК, Анна ВалеріївнаВикладений у навчальному посібнику матеріал присвячений ґрунтовному аналізу адміністративно-правових засад реалізації кадрової політики в системі правосуддя України, проведеному зважаючи на зміни в сучасному адміністративному законодавстві, зумовлені судово-правовою реформою відповідно до концепції людиноцентризму. Розглянуто особливості та принципи кадрової політики в системі правосуддя України, а також мету, завдання та функції адміністративно-правового забезпечення кадрової політики в цій системі. Наведено характеристику специфіки організації діяль-ності окремих суб’єктів реалізації кадрової політики в системі правосуддя України (Вищої кваліфікаційної комісії суддів, На-ціональної школи суддів, органів суддівського самоврядування). Висвітлено питання адміністративно-правових інструментів реалізації кадрової політики в системі правосуддя в сучасних українських реаліях, а також проаналізовано різновиди та форми взаємодії суб’єктів реалізації означеної кадрової політики. Окрес-лено тенденції розвитку та шляхи вдосконалення реалізації кад-рової політики в системі правосуддя України. Зазначене видання розраховано на науковців, викладачів, ас-пірантів, студентів юридичного та гуманітарного профілю та суддів.
- ДокументАдміністративно-правові методи діяльності Національної поліції в умовах Євроінтеграції(Одеса: Видавничий дім «Гельветика, 2021) Дрозд,Олексій Юрійович; Drozd, Oleksii; Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ШКАРУПА, Костянтин Вікторович; Shkarupa, Kostiantyn; Боровик, Андрій Володимирович; Borovyk, Andrii; Деревянко, Наталія Зеновіївна; Derevianko, Nataliia; Микулець, Віталій Юрійович; Mykulets, Vytalii; Макаренко, Микола Миколайович; Makarenko, MykolaВикладений у навчальному посібнику матеріал присвячений ґрунтовному аналізу адміністративно-правових методів діяльності Національної поліції України в умовах Євроінтеграції. Важливість значення адміністративно-правових методів діяль-ності поліції полягає в тому, що на поліцію як центральний орган виконавчої влади, покладено обов’язок щодо забезпечення охоро-ни прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання пуб-лічної безпеки і порядку. Тому, їх правильне застосування відіграє особливе значення у побудові стосунків поліції з громадськістю, сприяє розбудові міцної взаємодії останніх, та є запорукою роз-витку стабільної, розвиненої та правової держави. Зазначене видання розраховано на поліцейських, науковців, викладачів, аспірантів, студентів та курсантів юридичного профі-лю та всіх хто цікавиться питанням адміністративно-правових методів діяльності Національної поліції в умовах Євроінтеграції. The material presented in the training manual is devoted to a thorough analysis of the administrative and legal methods of the National Police of Ukraine in the conditions of European integration. The importance of the administrative and legal methods of police activity lies in the fact that the police, as the central body of executive power, is entrusted with the duty of ensuring the protection of human rights and freedoms, combating crime, and maintaining public safety and order. Therefore, their correct application plays a special role in building relations between the police and the public, contributes to the development of strong interaction between the latter, and is a guarantee of the development of a stable, developed and legal state. This publication is intended for policemen, scientists, teachers, graduate students, students and cadets of the legal profile and all those who are interested in the issue of administrative and legal methods of the National Police in the conditions of European integration.
- ДокументАдміністративно-територіальна реформа в Україні крізь призму забезпечення прав і свобод людини та громадянина(Івано-Франківськ : ПЮІ ЛьвДУВС, 2010) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212На думку автора, питання оптимізації адміністративно-територіального поділу України сьогодні є вельми необхідним, оскільки відповідно до його реформування створюється система органів державної влади та місцевого самоврядування – адміністративно-територіальний устрій, організація котрого є стратегічною проблемою кожної незалежної держави, вирішення якої визначає рівень забезпечення прав і свобод людини та розбудову громадянського суспільства в цілому. According to the author, the issue of optimizing the administrative-territorial division of Ukraine is very necessary today, because in accordance with its reform, a system of state authorities and local self-government is being created - an administrative-territorial system, the organization of which is a strategic problem of every independent state, the solution of which determines the level of ensuring human rights and freedoms and the development of civil society as a whole.
- ДокументАдміністративно-територіальний поділ українських земель у період козацького державотворення ХVII-XVIII ст.(Харківський національний університет внутрішніх справ МВС України, 2010) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212
- ДокументБікамералізм як складова розвитку парламентаризму: реалії сучасності(Кропивницький : ДонДУВС, 2023-05-19) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor
- ДокументБІКАМЕРАЛІЗМ ЯК СКЛАДОВА РОЗВИТКУ ПАРЛАМЕНТАРИЗМУ: ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ(Вісник ЛДУВС ім. Е. О. Дідоренка, 2023) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, IhorУ статті висвітлено в теоретико-правовому аспекті сутнісні характеристики біка-мералізму, з огляду на дослідження юридичної науки. Акцентовано увагу на доктри-нальних підходах трактування бікамералізму як політико-правового феномену. Наго-лошено на усвідомленні бікамералізму як одного з інституційних механізмів забезпе-чення розподілу влади. Виділено основні функції бікамерального парламенту, серед яких: створення механізмів стримувань і противаг у системі державної влади; забезпе-чення політичної стабільності; захист прав регіонів; політичний арбітраж; поліпшення якості законотворчого процесу; утвердження верховенства права та демократії. Звер-нено увагу на популяризацію теоретичного осмислення та практики впровадження бікамералізму як одну з провідних тенденцій генезису сучасного конституціоналізму. Указано на світову практику функціонування двопалатних парламентів, де основними перевагами бікамерального парламенту є: сприяння широкому взаємоконтролю, співпраці палат, що належно підвищує зобов’язання депутатів; створення умов для фахового і відповідального обговорення законопроєктів, їх наукової, матеріальної, фінансової аргументації; відповідність вимогам професійного представництва; змен-шення конфліктів між парламентом та урядом, а також сприяння раціональному розв’язанню конфліктів, гарантій проти «авторитарності» парламенту; вираження як за-гальнодержавних і територіальних інтересів. Означено сутність двопалатної структури-зації сучасних парламентів, яка полягає в розмежуванні їх функціонального призна-чення: нижні палати цих парламентів мають на меті забезпечення народного представ-ництва і здійснення якісного законотворення, а верхні – здійснюють представництво те-риторій і традиційних регіональних еліт. Підсумовано, що бікамералізм в умовах ро-звитку сучасного парламентаризму є складним, багатогранним явищем, одним із по-казників якісного рівня громадянської зрілості суспільства, який відповідає засадам де-мократизації та децентралізації влади, що є затребуваними в сучасних умовах, оскільки визначають перспективи розвитку громадянського суспільства в контексті європейсь-ких цінностей і це сприятиме європеїзації та оптимальній інтеграції держави до країн-лідерів. The article The article highlights the essential characteristics of bicameralism in the theoretical and legal aspect, taking into account the research of legal science. Attention is focused on doctrinal approaches to the interpretation of bicameralism as a political and legal phenomenon. Emphasis is placed on the awareness of bicameralism as one of the institu-tional mechanisms for ensuring the distribution of power. The main functions of the bicam-eral parliament are highlighted, including: creation of mechanisms of checks and balances in the system of state power; ensuring political stability; protection of the rights of regions; political arbitration; improving the quality of the law-making process; affirmation of the rule of law and democracy. Attention is drawn to the popularization of the theoretical un-derstanding and practice of implementing bicameralism as one of the leading trends in the genesis of modern constitutionalism. The world practice of functioning of bicameral parlia-ments is indicated, where the main advantages of a bicameral parliament are: promotion of broad mutual control, cooperation of chambers, which accordingly increases the responsi-bility of deputies; creation of conditions for professional and responsible discussion of draft laws, their scientific, material, financial argumentation; compliance with the requirements of professional representation; reduction of conflicts between the parliament and the gov-ernment, as well as promotion of the rational resolution of conflicts, guarantees against the "authoritarianism" of the parliament; expression of national and territorial interests. The essence of the bicameral structuring of modern parliaments is defined, which consists in de-limiting their functional purpose: the lower chambers of these parliaments aim to ensure popular representation and implement high-quality lawmaking, while the upper chambers represent territories and traditional regional elites. It is concluded that bicameralism in the conditions of the development of modern parliamentarism is a complex, multifaceted phe-nomenon, one of the indicators of the qualitative level of civic maturity of society, which corresponds to the principles of democratization and decentralization of power, which are in demand in modern conditions, as they determine the prospects for the development of civil society in the context of European values. which will contribute to Europeanization and optimal integration of the state into the leading countries.
- ДокументВідображення гарантій прав і свобод людини та громадянина у поглядах М. Драгоманова та М. Ковалевського(Харківський національний університет внутрішніх справ МВС України, 2002) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212Автор аналізує відображення гарантій прав і свобод людини та громадянина у поглядах М. Драгоманова і М. Ковалевського. The author analyzes the reflection of the guarantees of human and citizen rights and freedoms in the views of M. Drahomanov and M. Kovalevskyi.
- ДокументГарантування прав і свобод людини як фактор розвитку громадянського суспільства в Україні(Київ: Національна академія прокуратури України, 2019-05-16) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212Автор стверджує, що громадянське суспільство є гарантом захисту прав, свобод та законних інтересів своїх громадян, що забезпечує їх належну реалізацію та непорушність. The author claims that civil society is the guarantor of the protection of the rights, freedoms and legitimate interests of its citizens, which ensures their proper implementation and inviolability.
- ДокументГарантії прав і свобод людини та громадянина, їх сутність (теоретичне узагальнення)(Харків: Національний університет внутрішніх справ, 2016-04-20) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212На думку автора дослідження гарантії прав і свобод людини та громадянина – це умови, засоби і способи створені суспільством та державою і похідних від неї інститутів влади, установ, організацій, які забезпечують їх фактичну реалізацію, охорону та захист. Сам механізм системи гарантій прав і свобод по їх запровадженню у реальну дійсність, на наш погляд, являє собою комплекс взаємопов’язаних і взаємодіючих нормативно-правових засобів та способів, якими охоплюється вся сукупність об’єктивних і суб’єктивних факторів, спрямованих на реальне здійснення кожним своїх прав та свобод. According to the author of the study, guarantees of the rights and freedoms of a person and a citizen are conditions, means and methods created by society and the state and power institutions, institutions, and organizations derived from it, which ensure their actual implementation, protection and protection. The very mechanism of the system of guarantees of rights and freedoms for their implementation in real reality, in our opinion, is a complex of interconnected and interacting regulatory and legal means and methods that cover the entire set of objective and subjective factors aimed at real implementation everyone their rights and freedoms.
- ДокументГлобалізація як складова сучасного державотворення: теоретико-правовий аспект(Наукові праці НУ ОЮА, 2024) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, IhorThe article is devoted to the theoretical and legal aspect of understanding the essence of globalization in the context of modern state formation. Attention is focused on the role, features and significance of globalization, taking into account the positive and negative factors of this process in the development of one’s own national states. The diversity of interpretations and corresponding scientific views regarding the concept of globalization, due to the complexity and specificity of this phenomenon, is noted. Attention is focused on the objective and subjective side of globalization, where the objective side is caused by economic, cultural and other factors of modern reality and reflects the corresponding processes of a long-term nature, which ultimately lead to the formation of a global system of human society and the development of various subsystems that provide its life activity and functioning (science, education, politics, etc.); instead, the subjective aspect of globalization, on the contrary, reflects the desire of individual participants of the world economy and politics to use the objective processes of globalization and their consequences in their own interests, to direct them in the desired direction. Such an important feature of globalization is indicated as its continuity, which means that no country in the world can be completely isolated from the consequences of the globalization process. The special significance of modern legal (legal) globalization as a special socio-legal regulator, which provides the necessary regulatory and organizing influence on society, where the ideas of democratization 94 Наукові праці НУ ОЮА and the rule of law are becoming extremely popular and widely spread, is emphasized. It is concluded that globalization is a complex, multi-faceted and multi-level process, which is distinguished by its universal nature, rapidly overcomes international borders and penetrates into all spheres of social life and leaves an imprint on the development of state formation. It has been established that in the conditions of globalization, outlining the prospects and determining the ways of state-legal development of any society requires an understanding and selection of the main factors of the specified process for their effective implementation in the sustainable rise of countries, thereby conditioning and encouraging the need to unite the joint efforts of national states to overcome negative phenomena of a global scale, while avoiding unacceptable aspects for their own state formation. Стаття присвячена висвітленню у теоретико-правовому аспекті осмислення сутності глобалізації у контексті сучасного державотворення. Акцентовано увагу на ролі, особливостях та значенні глобалізації, з урахуванням позитивних та негативних чинників даного процесу у розбудові власних національних держав.
- ДокументГромадськість як одна із ключових складових здійснення публічної влади в Україні: теоретико-правовий аспект(Одеса: НУ "ОЮА", 2021) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212Стаття присвячена викладенню в теоретико-правовому аспекті участі громадськості у формуванні й здійсненні публічної влади в Україні. Означено нагальні проблеми реалі- зації права участі громадськості в організації публічної влади в Україні, котрі виникають під впливом неоднозначних взаємовідносин держави й суспільства, зокрема загостренням ситуації у сфері державотворення та правової культури у зв’язку з активними політичними подіями сучасності, а також суперечливості процесів державного, соціально-економічного й правового розвитку країни тощо. Наголошується на участі громадян у здійсненні пу- блічної влади як прояву контролю з боку суспільства за діяльністю посадових осіб і пред- ставників влади, де участь громадян легалізує та легітимує публічну владу. Своєю чергою підкреслюється, що легальність відбувається шляхом формування представників органів державної та муніципальної влади, а легітимність відбиває довіру до публічної влади. Кон- статується, що лише народ є реальним носієм влади й наділений правом вибирати форму здійснення народовладдя, визначати принципи функціонування державної влади, забез- печувати контроль за її діяльністю та змінювати владу. Зазначається, що інститут участі громадян у здійсненні публічної влади, де його вплив багатоплановий і відтворюється в усіх сферах життєдіяльності суспільства, допомагає встановити зв’язок держави з громадські- стю, публічний діалог, партнерські відносини з органами державної влади. Зосереджено увагу на соціально-правовій активності особистості, що зумовлена умовами життя, які окреслюють потреби й інтереси суспільства, соціальної групи й самої особистості й має визначатися високим рівнем правосвідомості, глибокою правовою переконаністю. Участь громадян є засобом консолідації громадянського суспільства, способом підвищення рівня правової та політичної культури населення, що забезпечить можливість політичної актив- ності й правової ініціативи. Залучення громадськості в здійснення публічної влади підви- щує рівень обізнаності й значущості громадян, виступає вагомим чинником відкритості й ефективності державно-владної діяльності, наслідком якої є дієві рішення, що формують основу народовладдя. The article highlights a theoretical and legal aspects involved the public in the formulation and implementation of public authorities in a country. The urgent problems of realization of the right of public participation in the organization of public power in Ukraine which arise under the influence of ambiguous mutual relations of the state and a society, in particular aggravation of a situation in the field of state formation and legal culture in connection with active political contemporary events and contradictory processes of public, social, economic and legal development of the country and so on. Empasis on the participation of citizens in the exercise of public authority as a display control by the Society for the activities of official persons and representatives of the government, which in part citizens legalizes and legitimizes public authority. In turn legality occurs through the formation of representatives of state and municipal government, and the legitimacy reflecting confidence in public authorities. It is stated that the people are the real bearer of power and only they have the right to choose the form of democracy, to determine the principles of functioning of state power, to ensure control over its activities and to change power. It is noted that institute of participation of citizens in the exercise of public authority where its impact is in an interdisciplinary and displayed in all spheres of life of society, helping to establish the connection state of the public, public dialogue, partnership relations with bodies of state power. The emphasis on social and legal activity of the individual that caused by the living conditions that outline the needs and interests of society, social groups and of the personality and has to be defined with a high level of consciousness, deep legal certainty. Citizen participation is a tool of consolidating civil society, a way to increase the level of legal and political culture of the population, which will provide the opportunity for political activity and legal initiative. With involving public in the exercise of public authority increases the level of awareness and the importance of citizens favor a significant factor in the transparency and efficiency of state-government activities, the effect of which is efficient and effective solutions that form the basis of democracy.
- ДокументГромадськість як складова здійснення публічної влади: теоретико-правове осмислення(Київ: Київський регіональний центр НАПрН України, 2021-04-20) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212Автор вважає, що залучення громадськості у здійсненні публічної влади підвищує рівень обізнаності громадян, формує належний рівень правової культури та сприяє налагодженню консенсусу між приватними і державними інтересами, між владою та особою, є надійним способом демократичного громадського контролю за публічною владою та засобом консолідації громадянського суспільства, виступає вагомим чинником відкритості й ефективності державновладної діяльності, а звідси й дієвих рішень, що становлять основу народовладдя і прокладають шлях до розвитку демократичної, правової держави та створення належного рівня соціального середовища в якому перебуває людина – громадянин країни. The author believes that the involvement of the public in the exercise of public authority increases the level of awareness of citizens, forms the appropriate level of legal culture and contributes to the establishment of consensus between private and state interests, between the government and the individual, is a reliable way of democratic public control over public power and a means of consolidating civil society, acts as a significant factor in the openness and efficiency of state power activities, and hence effective decisions that form the basis of people's rule and pave the way to the development of a democratic, legal of the state and the creation of an appropriate level of social environment in which a person is a citizen of the country.
- ДокументДЕОКУПАЦІЯ ТА РЕІНТЕГРАЦІЯ АР КРИМ – ШЛЯХ ДО ВІДНОВЛЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ЦІЛІСНОСТІ УКРАЇНИ(Одеса: ОДУВС, 2023-02-24) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, IhorАвтор констатує, що на сьогодні важливим завданням є активізація відповідних дій, оприлюднення їх алгоритму, де у пріоритеті – консолідація усіх партнерів на базі Кримської платформи щодо відновлення міжнародного права і як наслідок, повного національного суверенітету над Автономною Рес- публікою Крим та містом Севастополем; деколонізація півострова; подолання наслідків мілітаризації населення та публічного простору; забезпечення національної єдності, стійкості та згуртовано- сті українського суспільства і держави. Отже, сьогодення доводить нагальну потребу в напрацюванні відповідних розробок стосовно необхідних механізмів для усунення наслідків тимчасової окупації на півострові, що має бути одним із пріоритетних завдань політики щодо окупованої території. The author states that today an important task is the activation of relevant actions, the publication of their algorithm, where the priority is the consolidation of all partners on the basis of the Crimean platform regarding the restoration of international law and, as a result, full national sovereignty over the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol; decolonization of the peninsula; overcoming the consequences of the militarization of the population and public space; ensuring national unity, stability and cohesion of Ukrainian society and the state. Therefore, the present proves the urgent need for the development of relevant developments regarding the necessary mechanisms for eliminating the consequences of temporary occupation on the peninsula, which should be one of the priority tasks of the policy regarding the occupied territory.
- ДокументДецентралізація державної влади – запорука демократичного розвитку України: конституційно-правовий аспект.(Одеса: НУ "ОЮА", 2016) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212Статтю присвячено розкриттю в конституційно-правовому аспекті децентралізованого підходу щодо організації державної влади як запоруки розвитку правової держави в Україні. The article is devoted to disclosure in the constitutional and legal aspects of a decentralized approach to the organization of state power as a guarantee of the rule of law in Ukraine. Characterized by an understanding of the process of decentralization of state power in accordance with the requirements of the present, which will lead to its effective efficiency in solving urgent problems of the society. It analyzed a number of constitutions of foreign countries, where decentralization as an institution (category) of constitutionalism is diverse, divergent interpretations and understanding embodied in the national constitutional arrangements. Reveals the possible risks of imbalance in the process of decentralization between public authorities. It was determined that the basis of constitutional and legal reforms in the sphere of public power decentralization proper balance of powers shall be laid down, which are endowed with public authorities and local governments, which will facilitate an expedient and efficient reallocation of resources, provide adequate autonomy of communities in decision-making on ensuring their solutions vital interests, which in turn will lead to socio-economic development in general and the social and political peace in particular, at the same time eliminating the build-up of centrifugal forces on the ground.
- ДокументДецентралізація публічної влади як складова розвитку правової держави в Україні(Університет економіки та права «КРОК», 2016) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212У статті в теоретико-правовому аспекті висвітлено децентралізований напрям щодо ор- ганізації публічної влади як запоруки розвитку правової держави в Україні. Охарактеризовано розуміння та визначено внутрішню структуру процесу децентралізації публічної влади. Зосе- реджено увагу на новітніх підходах проведення процесу децентралізації публічної влади відпо- відно до вимог сьогодення, що призведе до її ефективності та продуктивної дієвості у задо- воленні потреб громадян країни. Проаналізовано механізми збереження балансу публічної влади у процесі її децентралізації в унітарній державі. Визначено та розкрито об’єкти, передумови і спеціальні принципи децентралізації публічної влади. Означено систему гарантій ефективної діяльності елементів організації публічної влади як за вертикаллю, так і горизонталлю, серед яких є система «стримувань і противаг», нормативні, організаційні, фінансові. Обґрунтовано, що забезпечення децентралізації публічної влади в Україні призведе до своєрідного механізму продуктивного упорядкування суспільних відносин, для задоволення інтересів населення країни. In the article in the theoretical and legal aspects highlighted decentralized direction for the organization of public authority as a guarantee of the development of law in Ukraine. Characterized understanding and defi ned internal structure of the process of decentralization of public power. Concentrate the emphasis on innovative approaches of realization decentralization of public power with nowadays requirements that will make productive effi ciency and effectiveness in meeting the needs of citizens. Analyzed the saving mechanisms to maintain the balance of public authorities in the process of decentralization in a unitary state. Determined and disclosed objects, preconditions (social, economic, political) and special principles of decentralization of public power (subsidiarity, specialization, cooperation, «ultra vires»). Determined the content of the socialized aspect of decentralization of public power, which is the harmonization of social life, prevention nascence in society social contradictions and confl icts, the reasons of which, in particular, are inconsistencies in the economic and social development of the various regions of the state. Based on the experience of nation-building in countries with developed democratic fret shown that one of the basic conditions for the existence and functioning of such countries is a guarantees system of effective operation of organization public power elements both vertically and horizontally, including a system of “checks and balances”, regulatory, institutional, fi nancial. Proved that providing decentralization of public power in Ukraine will lead to a kind of mechanism for organizing productive social relations that would meet modern trends of national resistance state, the international standards in this area and as a whole to meet the needs and interests of its own population.
- ДокументДецентралізація публічної влади – невід’ємна складова розвитку громадянського суспільства в Україні: теоретико-правовий аспект(Луганський державний університет внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка, 2021) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7336-6212У статті висвітлено в теоретико-правовому аспекті проведення децентралізації публічної влади як невід’ємної складової розвитку громадянського суспільства в Україні. Означено нагальні проблеми реалізації реформи децентралізації публічної влади в Ук-раїні, серед яких: дисбаланс у діяльності між органами публічної влади; елементи авто-ритаризму; недостатня публічність; обтяжливий формалізм; корупція тощо. Виділено форми децентралізації публічної влади, зокрема: територіальна децентралізація, фун-кціональна децентралізація, предметна децентралізація. Наголошується на концептуа-льних основах організації публічної влади, а саме: філософія людиноцентризму, нале-жне місцеве врядування, відповідність принципам Європейської хартії місцевого само-врядування. Указано мету реформ децентралізації публічної влади, яка передбачає перенесення низки владних повноважень від державної влади до органів місцевого само-врядування. Підсумовується, що децентралізація публічної влади є об’єктивною потре-бою на шляху демократизації суспільних процесів в Україні. The research is devoted to determining the features of legal restrictions on the free expression of one’s own views and beliefs established by the legislation on public morality protection. The relevance of the chosen issue is that any restriction of the person’s rights and freedoms may affect his legitimate interests. Therefore, the application of such restrictions must have sufficient legal grounds. The scientific novelty of the study is developing proposals to clarify the legal restrictions on the dissemination of views and beliefs, which are established by law on the public morality protection. The works of scholars who studied the essence of the constitutional right to free expression of views and beliefs are considered. The works of researchers devoted to the definition of public morality essence and the peculiarities of its legal protection are studied. The constitutional right to free expression of views and beliefs is one of the basic political rights of a person, which ensures his vital activity in the public sphere. An analysis of Ukrainian legislation leads to the conclusion that restrictions on the free dissemination of views and beliefs are set in the interests of national security, territorial integrity, and public order. At the same time, certain restrictions on the free expression of views and beliefs are provided to protect public morality. In particular, to ban the propaganda of fascism, war, racial and national hatred, and in many other cases. Proposals for amendments to the Law of Ukraine "On Protection of Public Morality" have been developed. In particular, it is proposed to consolidate the prohibition of the dissemination of views and beliefs that offend a person on a social or property basis, humiliate disabled or unemployed people. It is proposed to prohibit the dissemination of views and beliefs that humiliate or insult a person not only based on ethnicity but also based on property, language, religion, racial and gender.
- ДокументДотримання та утвердження міжнародних стандартів прав людини у правоохоронній діяльності Національної поліції України(Одеса: ОДУВС, 2023-12-07) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, IhorАвтором проаналізовано дотримання та утвердження міжнародних стандартів прав людини у правоохоронній діяльності Національної поліції України.