Перегляд за Автор "Федорченко, Олег Володимирович"
Зараз показуємо 1 - 18 з 18
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументProtection of the Civilian Population from Human Rights Violations through European Mechanisms in Wartime(Pakistan Journal of Criminology, 2024-06) Trofymenko, Volodymyr; Serohin, Vitalii; Fedorchenko, Oleh; Федорченко, Олег Володимирович; Ovcharenko, Ruslan; Kovalova, YanaThe problem of protecting the civilian population from human rights violations in wartime becomes especially relevant in the context of current armed conflicts. The effectiveness of European human rights mechanisms plays a crucial role in preventing violations and ensuring accountability for committed crimes. The aim of the article is to study the mechanisms of protection of the civilian population from human rights violations through European institutions. The article analyses the activities of the European Court of Human Rights and other regulatory bodies responsible for human rights protection. The study’s results revealed that despite a strong legal framework and institutional structure, the efficiency of the highest instance is questionable 50%. Statistical analysis showed the need to strengthen international cooperation and adapt existing mechanisms to the needs of the civilian population in the regions of hostilities. The study results emphasise the importance of developing and implementing new strategies for improving human rights protection. Further research should explore the possibilities of integrating the latest technologies into monitoring and recording violations to accelerate the adoption of existing enforcement mechanisms. The study’s practical significance is the analysis of the impact of international diplomatic efforts on the prevention of human rights violations in wartime.
- ДокументВИЗНАЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ВІДПОВІДНО ДО УМОВ СУЧАСНОСТІ(Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет., 2023) Алексєєнко, Анна Олександрівна; Alekseyenko, Anna; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, OlenaУ сучасних реаліях конституційно-правова відповідальність є важливим елементом в інституті відповідальності органів державної влади. У статті наведено загальну характе- ристику та особливості конституційно-правової відповідальності, проаналізовано суб’єкти конституційно-правової відповідальності, досліджено санкції, як форму вираження кон- ституційно-правової відповідальності, конституційні делікти як підставу конституцій- но-правової відповідальності. Конституційно-правову відповідальність визначено, як вид юридичної відповідальності, передбачений нормами конституційного права, що має політико-правовий характер, іноді перетинається з політичною відповідальністю. У статті визначено ознаки, які властиві конституційно-правовій відповідальності, та визначають її природу та сутність. Визначальною ознакою конституційної відповідальності, яка відріз- няє її від інших видів юридичної відповідальності, є своєрідність та характерність її санкцій. Конституційно-правова відповідальність відрізняється від публічно-правової , яка є відпові- дальністю органів державної влади (посадових осіб), та органів місцевого самоврядування. Визначено, що суб’єктами конституційно-правової відповідальності виступають особливе коло суб’єктів, що є вужчим за коло суб’єктів конституційного права. Ними можуть бути тільки органи публічної влади, або їх посадові особи. Важливим елементом, який відріз- няє конституційно-правову відповідальність від інших видів юридичної відповідальності, є порядок, процес реалізації. Основним способом реалізації будь-якої іншою юридичної відповідальності (кримінальної, адміністративної, цивільно-правової) є судовий порядок, на відміну від того, конституційно-правова відповідальність може реалізовуватися шляхом прийняття рішення компетентними органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Насамперед конституційно-правову відповідальність варто визначати як конституційно-правове відношення в широкому (загальному) його розумінні, що є засно- ваним на державному примусі, яке виникає з моменту вчинення конституційного делікту, одна сторона якого – правопорушник зобов'язаний понести юридичну відповідальність, передбачену санкцією порушеної правової норми, а інша сторона – інстанція конституцій- но-правової відповідальності має повноваження притягнути його до відповідальності. In modern realities, constitutional and legal responsibility is an important element in the institution of responsibility of state authorities. The article gives the general characteristics and features of constitutional liability, analyzes the subjects of constitutional liability, investigates sanctions as a form of expression of constitutional liability, constitutional torts as a basis for constitutional liability. Constitutional-legal responsibility is defined as a type of legal responsibility provided for by the norms of constitutional law, which has a political-legal nature, sometimes overlapping with political responsibility. The article defines the features that are characteristic of constitutional and legal responsibility and determine its nature and essence. The defining feature of constitutional responsibility, which distinguishes it from other types of legal responsibility, is the originality and character of its sanctions. Constitutional-legal responsibility differs from public-legal responsibility, which is the responsibility of state authorities (officials) and local self-government bodies. It was determined that the subjects of constitutional and legal responsibility are a special circle of subjects, which is narrower than the circle of subjects of constitutional law. They can only be public authorities or their officials. An important element that distinguishes constitutional and legal responsibility from other types of legal responsibility is the procedure, the implementation process. The main way of implementing any other legal responsibility (criminal, administrative, civil) is the judicial procedure, in contrast, constitutional-legal responsibility can be implemented by making a decision by competent state authorities or local self-government bodies. First of all, constitutional-legal responsibility should be defined as a constitutional-legal relationship in its broad (general) sense, which is based on state coercion, which arises from the moment of committing a constitutional delict, one party of which - the offender is obliged to bear legal responsibility, provided for by the sanction of the violated legal norm, and the other party – the instance of constitutional and legal responsibility has the authority to bring him to justice.
- ДокументДержавне пенсійне забезпечення службовців відомства зв'язку Російської імперії у ХІХ - на початку ХХ ст.: історико-правовий аспект(Одеса: ОДУВС, 2016) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehУ статті на основі широкого кола нормативно-правових джерел охарактеризовано становлення і юридичне закріплення пенсійного забезпечення службовців відомства зв’язку Російської імперії у ХІХ – на початку ХХ ст. Проаналізовано нормативно-правову базу соціальних стандартів зв’язківців. Висвітлено критерії формування пенсійного забезпечення чиновників – зв’язківців. Охарактеризовано умови отримання пенсійних гарантій нижчими службовцями. В статье на основе широкого круга нормативно-правовых источников охарактеризовано становление и юридическое закрепление пенсионного обеспечения служащих ведомства связи Российской империи в ХІХ – начале ХХ вв. Осуществлен анализ нормативно-правовой базы социальных стандартов связистов. Освещены критерии формирования пенсионного обеспечения чиновников-связистов. Дана характеристика условий получения пенсионных гарантий нижними служащими ведомства связи. In the article on the basis of wide circle of normatively-legal sources, the becoming and legal fixing of the pension system of office workers of department of connection of the Russian empire is described in ХІХ - the beginning of ХХ century. The normatively-legal base of social standards of signallers is analysed. By the basic source of pension legislation of the Russian state, at the beginning of ХІХ century and to its falling, became "Charter about pensions and lump-sum grants" which was given out in 1827, that in 1832 entered to "Lawbook of Russian Empire". In 1842 and in 1857 there were reediting of "Lawbook of Russian Empire" and made alteration in "Charter about pensions and lump-sum grants". It is shown in the article that despite of codification of pension legislation of Russia, there was inconvenience in its practical use. The criteria of forming of the pension system of officials are reflected. Pension salary of official, including signaller, depended on a pension digit tied down to the position one held, and his time-in-service. The lack of the pension system was that salary did not have an influence on the size of pension. It goes to show that a pension in the Russian state was examined in the first turn as a caress and reward, and only then as a right. Such situation is explained by class society and autocratic character of monarchy power. The positive aspects of pension legislation of the Russian empire were: existence of pension low-limit; diminished terms of qualifying for persons in that the state of health got worse through service; in default of terms for the receipt of pension by an official, a non-permanent help was envisaged him; a pension or non-permanent help that their man or father could get was envisaged families of the dead on service officials, if went out on a pension in the day of death; family of the dead in retirement official could count his pensions on part. The terms of receipt of pension guarantees are described by lowest staff. The lowest staff (postmen, non-commissioned officers, sorters, watchmen etc.) were not envisaged with pension at legislative level, however lowest staff of department of connection of the Russian empire had the opportunity to get a pension, that was related to complication and risk on service. Equal as in a situation with officials, families of the dead or seriously sick and disabled lowest staff could apply on the pension of a man or father. From positions of motivational package successful were norms of social privileges that envisaged a help families of lowest staff if case of their death, or loss of capacity through the heavy wounds of lowest staff during execution of service.
- ДокументДефініція парламенту в українському законодавстві(2021-09-21) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehРозглядається дефініція парламенту в українському законодавстві. Автори висвітлюють власну думку щодо даної теми. The definition of the parliament in Ukrainian legislation is considered. The authors highlight their own opinion on this topic.
- ДокументДО ПИТАННЯ ПРО ПРАВОВУ КУЛЬТУРУ ПРАВООХОРОНЦІВ(Vienna, Austria. International Science Group., 2022-12-06) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehУ сучасних умовах правова культура розвиває у майбутніх правоохоронців патріотизм, причетність до величної української нації, усвідомлене бажання захищати Вітчизну. Сумлінне виконання своїх обов’язків базується на засвоєних правових нормах, на усвідомленні виняткової корисності своєї діяльності, і взагалі цінності права для врегулювання відносин між людьми, підтриманні правопорядку в суспільстві. In modern conditions, legal culture develops patriotism, involvement in the great Ukrainian nation, and a conscious desire to protect the Motherland in future law enforcement officers. Conscientious performance of one's duties is based on learned legal norms, on awareness of the exceptional usefulness of one's activity, and in general the value of law for regulating relations between people, maintaining law and order in society.
- ДокументДо проблеми патріотичного виховання правоохоронців у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2023-05-25) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehПатріотичне виховання в закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання балансує на межі патріотичного дефолту. Добре, що це вчасно виявили, але треба цьому дати раду: не приймати нові нормативно-правові документи з низьким рівнем результативності, а впевнено здійснювати реальні кроки по впровадженню патріотичного виховання. Patriotic education in institutions of higher education with specific conditions of study balances on the border of patriotic default. It is good that it was discovered in time, but it must be resolved: not to adopt new regulatory documents with a low level of effectiveness, but to confidently take real steps to implement patriotic education.
- ДокументЗАКОНОДАВЧІ НОВАЦІЇ ВИБОРІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ(Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет., 2021) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehУ статті наведено зміни до виборчого законодавства України. Відповідно до ст. 5 Конституції України, єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює свою владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самовря- дування. Одним із проявів безпосередньої демократії є вибори, зокрема місцеві. З іншого боку, вибори – це спосіб формування персонального складу органів пред- ставницької демократії. Упродовж 1990-2020 рр. у Херсонській області відбулося вісім виборчих кампаній сільських, селищних і міських голів (1990, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2015, 2020 роки), які супроводжувались постійною модернізацією виборчого процесу. Автори зазначають, що серед новел, запроваджених Виборчим кодексом, пози- тивне значення мало розведення загальнонаціональних і місцевих виборів у часі, що дало можливість, з одного боку, виборцям зосередитись на одній виборчій кампанії і зробити свідомий вибір, з іншого, – розвантажити, хоча б частково, членів дільнич- них виборчих комісій. Наступною новелою виборчого законодавства є зниження кількості виборців для розмежування моделей виборів з 90 тисяч до 75. Відтепер у місті з кількістю вибор- ців до 75 тисяч осіб вибори сільського, селищного, міського голови проводяться за мажоритарною виборчою системою відносної більшості; 75 тисяч і більше осіб – за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. Остання дає можливість забезпечення більшого ступеню легітимності народного обранця. Наступне удосконалення торкнулося процедури висування кандидатів. Відмі- чене позитивне значення збереження можливості висування не лише партійних, але й позапартійних (незалежних) кандидатів. Кількість виборців враховується і у процедурі грошової застави. Перш за все, її внесення запроваджено для кандидатів у населених пунктах з кількістю виборців до 75 тисяч осіб, що однозначно є позитивним, адже підвищує рівень відповідальності потенційних кандидатів у депутати. Однак, викликає сумніви доцільність збільшення її розміру для кандидатів великих міст, оскільки це обмежуватиме можливість місце- вих організацій політичних партій висувати кандидатів через відсутність коштів. Уточнено можливості кандидатів балотуватися до декількох рад різних рівнів. Від- тепер особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно балотуватись до відповідної сільської, селищної ради та/або до відповідної обласної ради. Якщо ж мова йде про осіб, висунутих кандидатами на посаду міського голови міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше, то вони можуть балотуватися у депутати, але тільки до однієї – від- повідної міської ради. Це розширює можливості бути обраним, але обмежує кількість таких можливостей для осіб, що балотуються у мери. У статті зазначено, що на шляху формування виборчого законодавства останнім часом здійснено чимало, але є ще значна кількість питань, які потребують як норма- тивно-правового врегулювання у перспективі, так і наукового дослідження кращих форм і шляхів вирішення сьогодні. According to Article 5 of the Constitution of Ukraine, the only source of power in Ukraine is the people who exercise their power directly and through bodies of state power and bodies of local self-government. One of the manifestations of direct democracy is elections, in particular local elections. On the other hand, elections are a way of forming the personnel composition of representative democracy bodies. During 1990-2020, eight election campaigns of village, settlement and city mayors took place in Kherson region (1990, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2015, 2020), which were accompanied by constant modernization of the election process. Among the novelties introduced by the Electoral Code, the dilution of national and local elections in time was of positive significance, which allowed voters, on the one hand, to focus on one election campaign and make a conscious choice, on the other, to relieve at least partly members of precinct election commissions. The next novelty of the electoral legislation is to reduce the number of voters to differentiate the election models from 90 thousand to 75. From now in the city with number of voters up to 75000 persons elections of the village, settlement, city mayor are carried out according to the majoritarian voting system of the relative majority; 75 thousand and more people – under the majoritarian voting system of the absolute majority. The latter makes it possible to ensure a greater degree of legitimacy of the elected representative. Further improvement concerned the candidates nomination procedures. The positive significance of preserving the possibility of nominating not only party, but also non-party (independent) candidates was noted. The number of voters is also taken into account in the cash deposit procedure. First of all, the cash deposit is required to pay by candidates in settlements with the number of voters up to 75 thousand people, which is clearly positive, because it increases the level of responsibility of potential candidates for deputies. However, the expediency of increasing of payment amount for candidates in big cities is questionable, as it will limit the ability of local political party organizations to nominate candidates due to lack of funds. Candidates' ability to run for several councils at different levels has been clarified. From now on, a person nominated as a candidate for the position of village, settlement, city mayor (city with the number of voters up to 75 thousand) can simultaneously run for the relevant village, settlement council and / or the relevant regional council. If it is a question of the persons nominated by candidates for a position of the mayor with the number of voters of 75 thousand and more, they can run for deputies, but only to one – the corresponding city council. This expands the chances of being elected, but limits the number of such opportunities for mayoral candidates. It is noted that a lot has been done recently on the formation of election legislation, but there are still a significant number of issues that need both regulatory regulation in the future and scientific research on the best forms and solutions today.
- ДокументМетодичні матеріали до семінарських занять з навчальної дисципліни «ІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ ТА ПРАВА»(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Дубенко, Олександр Миколайович; Dubenko, Oleksandr
- ДокументМетодичні матеріали до семінарських занять з навчальної дисципліни «Історія держави і права зарубіжних країн»(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Дубенко, Олександр Миколайович; Dubenko, Oleksandr
- ДокументМетодичні матеріали до семінарських занять з навчальної дисципліни «ІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА УКРАЇНИ»(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Дубенко, Олександр Миколайович; Dubenko, Oleksandr
- ДокументНавчально-методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти денної форми навчання з навчальної дисципліни «Історія держави і права зарубіжних країн»(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Дубенко, Олександр Миколайович; Dubenko, OleksandrНавчально-методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти денної форми навчання з навчальної дисципліни «Історія держави і права зарубіжних країн». Рекомендації підготовлені для здобувачів вищої освіти навчальних закладів зі специфічними умовами навчання. Educational and methodological recommendations for the independent work of students of full-time higher education in the discipline "History of the State and the Law of Foreign Countries". Recommendations are prepared for higher education applicants of educational institutions with specific study conditions.
- ДокументНавчально-методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти денної форми навчання з навчальної дисципліни «Історія держави і права України»(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, Oleh; Дубенко, Олександр Миколайович; Dubenko, OleksandrНавчально-методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти денної форми навчання з навчальної дисципліни «Історія держави і права України». Рекомендації підготовлені для здобувачів вищої освіти навчальних закладів зі специфічними умовами навчання. Educational and methodological recommendations for the independent work of students of full-time higher education in the discipline "History of the State and Law of Ukraine". Recommendations are prepared for higher education applicants of educational institutions with specific study conditions.
- ДокументНАЦІОНАЛЬНИЙ ХАРАКТЕР ЯК СКЛАДОВА ІСТОРІЇ НАРОДУ(Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет., 2020-05-29) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehАвторами зазначається, що національний характер – це специфічна, історично утворена системна цілісність стійких різноманітних рис і властивостей, типових для даної національної спільноти, які надають цій спільноті якісної визначеності. Одним із факторів, що впливають на формування українського національного характеру, національної ідеї, ментальної характеристики є історичний поступ України.The authors note that the national character is a specific, historically formed systemic integrity of stable various features and properties, typical for a given national community, which give this community qualitative certainty. One of the factors affecting the formation of the Ukrainian national character, national idea, and mental characteristics is the historical progress of Ukraine.
- ДокументНормативне регулювання якісності кадрового складу вищої школи(«Science and practice,actual problems,innovations», Amsterdam, Netherlands, 2021-11-09) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehВ останні роки було запропоновано декілька форм щодо унормування кадрового питання забезпечення якості викладання у вищій школі. Остання редакція стала оптимальним варіантом як щодо якості викладання, так і щодо гарантування і забезпечення відповідної спеціальності. In recent years, several forms have been proposed to regulate the personnel issue of ensuring the quality of teaching in higher education. The latest edition has become the best option both in terms of the quality of teaching and in terms of guaranteeing and providing the relevant specialty.
- ДокументПравове регулювання кадрової політики поштово-телеграфного відомства Російської імперії наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст.(Одеса: ОДУВС, 2016) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehСтаттю присвячено проблемі правового регулювання кадрової політики поштово-телеграфного відомства Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Охарактеризовано нормативно-правову базу кадрової політики відомства зв’язку, що дало можливість зробити висновок, що правове регулювання кадрової політики поштово-телеграфного відомства мало ґрунтовну нормативно-правову базу, яку можна поділити на дві групи. До першої групи відносяться закони і підзаконні акти, які носили загально-директивний характер і визначали основне спрямування державної політики Російської імперії з усіх напрямів розвитку поштово-телеграфного зв’язку, у тому числі з кадрової політики. Другу групу складають нормативні документи центральних і місцевих органів влади та галузевих структур. Спираючись на нормотворчу діяльність органів державної влади, визначено основні аспекти кадрової політики. Зауважено, що вимоги до кандидатів на посади зв’язківців орієнтувалися на поповнення відомства дисциплінованими й відповідальними особами, що йшло в руслі царської політики – формування соціального престижу державної служби. На основі правових джерел прослідковано еволюцію кадрової політики поштово-телеграфного відомства. Зроблено висновок, що встановлені вимоги під впливом обставин (Революція 1905–1907 рр., Перша світова війна, постійний дефіцит кадрового резерву на посади зв’язківців) зазнавали певних змін. Утім, зазначено, що лейтмотивом кадрової політики був якісний персонал при мінімальних фінансових витратах. У роки надзвичайних ситуацій, установлені урядом положення прийому поштово-телеграфних службовців, коригувалися з метою забезпечення задовільного функціонування інформаційних магістралей. Статья посвящена проблеме правового регулирования кадровой политики почтово-телеграфного ведомства Российской империи в конце XIX – начале ХХ в. Охарактеризована нормативно-правовая база кадровой политики ведомства связи, что позволило сделать вывод, что правовое регулирование кадровой политики почтово-телеграфного ведомства имело значительную нормативно-правовую базу, которую можно разделить на две группы. К первой группе относятся законы и подзаконные акты, которые носили директивный характер и определяли основное направление государственной политики Российской империи по всем направлениям развития почтово-телеграфной связи, в том числе по кадровой политике. Вторую группу составляют нормативные документы центральных и местных органов власти и отраслевых структур. Опираясь на нормотворческую деятельность органов государственной власти, определены основные аспекты кадровой политики. Отмечено, что требования к кандидатам на должности связистов ориентировались на пополнение ведомства дисциплинированными и ответственными работниками, что соответствовало царской политике – формирование социального престижа государственной службы. На основе правовых источников прослежена эволюция кадровой политики почтово-телеграфного ведомства. Сделан вывод, что установленные требования под влиянием обстоятельств (Революция 1905–1907 гг., Первая мировая война, постоянный дефицит кадрового резерва на должности связистов) претерпевали определенные изменения. Впрочем, указано, что лейтмотивом кадровой политики был качественный персонал при минимальных финансовых затратах. В годы чрезвычайных ситуаций, установленные правительством положения приема почтово-телеграфных служащих, корректировались с целью обеспечения удовлетворительного функционирования информационных магистралей. The article is sanctified to the problem of the legal adjusting of skilled politics of postal and telegraph department of Russian Empire at the end of ХІХ – at the beginning ХХ of century. The normatively-legal base of skilled politics of department of connection, that gave an opportunity to draw conclusion, is described, that legal adjusting of skilled politics of postal and telegraph department small sound normatively-legal base that can be divided into two groups. Laws and sublegislative acts that carried general guidance character and determined basic aspiration of public policy of the Russian empire from all directions of development of postal and telegraph connection behave to the first group, including from skilled politics. The second group is folded by the normative documents of central and local government and branch structures bodies. Leaning on standard-setting activity of public authorities, the basic aspects of skilled politics are certain. It is noticed that requirements to the candidates on positions of signallers were oriented on addition to the department by the disciplined and responsible persons, that went to the river-bed of tsar's politics is forming of social prestige of government service. By a decision factor in put in Russian officials there was an observance of the known principles: «Orthodoxy, autocracy and nationality». Candidates on positions of officials in age from 16 35 to gave a request, birth-certificate about birth and christening, documents about an origin, description, certificate from a police about absence of previous conviction and unbelonging to the freemasons; a review is about the property state, medical certificate, testifying to education (certificate of district school, and later four classes of gymnasium, two-classed municipal schools or them equal to), testifying to the postscript to draft to the area or about serving of conscription (for men). It is marked that women at an entry on service to the postal and telegraph department tested certain discrimination: educational qualification presented higher or complete AV education of woman institutes, gymnasia, diocese schools et al to them even first digit of educational establishments with obligatory knowledge of two foreign languages; age-old criteria presented 35 from 18 to, later 30; marital status was taken into account. On the basis of legal sources evolution of skilled politics of postal and telegraph department is tracked. Drawn conclusion, that the set requirements under act of circumstances (Revolution 1905–1907, First world war, permanent deficit of skilled reserve on positions of signallers) tested certain changes. However, it is marked that the leitmotif of skilled politics was a quality personnel at minimum financial charges. In the years of emergencies, positions of reception of postal and telegraph office workers set by a government, were corrected with the aim of providing of the satisfactory functioning of informative highways.
- ДокументПроблема соціологічної підготовки майбутніх фахівців правоохоронних органів у попередженні девіантної поведінки особистості(Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет., 2022) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehУ статті висвітлюються особливості та шляхи удосконалення викладання дисципліни «Соціологія» у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання. Проаналізовано досвід провідних вчених у цій галузі знань. Показано, що для професійної підготовки фахівців-правоохоронців особлива увага повинна приділятися соціологіч- ній і соціально-психологічній складовій частині освіти. У тому числі й розвитку вмінь і навичок попередження негативних проявів девіації. Це вкрай важливо, оскільки хоча рівень злочинності в Україні знизився за п’ять останніх років, однак у порівнянні з дер- жавами Європи є незадовільним. Авторами зазначається, що зменшення рівня злочин- ності напряму залежить від якості превентивних дій щодо проявів девіації. Висвітлено принципи, які покладені в основу соціологічної освіти здобувачів вищої освіти: принцип фундаментальності, принцип практичної спрямованості навчання, принцип персоніфікації. У статті зазначено й підходи викладання Соціології: з позиції розгляду соціальних явищ та закономірностей їх виникнення та перебігу або з позиції дослідження причин виникнення асоціальних проявів поведінки особи та розробки методів їх попередження. Здійснено аналіз обсягу передбачених годин для вивчення дисципліни Соціологія у вишах МВС. Для спеціальності 081 Право за п’ять років суттєвих змін не відбулося. Серйозне збільшення як загальної кількості, так і аудиторних години спостерігається для спеціальності 262 Правоохоронна діяльність. Однак, зазначають автори, внутрішнє наповнення тематичного плану робочих програм дисципліни Соціологія потребує удосконалення. А саме необхідно вводити у тематичний план навчальної дисципліни теми на кшталт «Соціологія девіантної поведінки» і «Соціологія конфлікту». Авторами обґрунтовується необхідність введення в курс навчальної дисципліни практичних занять. Висвітлюються функції практичного заняття. Зроблено пропозиції щодо покращення викладання дисципліни Соціологія. Варто збільшити кількість аудиторних годин на тему девіації та конфліктології. Крім того необхідно виділити на дисципліну й практичні заняття, на яких можна буде присвя- тити час напрацюванню практичним вмінням щодо мінімізації девіантних проявів. The article highlights the peculiarities and ways of improving the teaching of the discipline “Sociology” in the higher education establishments with specific conditions. The outstanding scientists’ experience in this sphere of knowledge has been analyzed. It is shown that for the professional training of law enforcers, special attention should be paid to the sociological and socio-psychological components of education including the development of skills and abilities to prevent negative manifestations of deviance. This is extremely important because the level of crime in Ukraine has decreased over the past five years although it is still unsatisfactory in comparison with European countries. The authors emphasize that the reduction of crime directly depends on the quality of preventive actions regarding manifestations of deviance. The principles, which are in the basis of sociological education of higher establishments students, are highlighted: the principle of fundamentality, the principle of practical orientation of education, the principle of personification. The approaches of teaching Sociology are indicated in the article as well: from the point of examining social phenomena and the patterns of their occurrence and course and from the point of researching the causes of antisocial manifestations of a person’s behavior and elaborating methods of their prevention. The number of hours provided for studying the discipline of Sociology in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs has been analyzed. There have been no significant changes for the speciality 081 Law over the past five years. A serious increase in both total number and classroom hours is observed for the speciality 262 Law Enforcement Activities. However, the authors note that the internal content of the thematic plan of work programs of the discipline “Sociology” needs to be improved, namely, such topics as “Sociology of deviant behavior” and “Sociology of conflict” are necessary to be introduced in the thematic plan of the educational discipline. The authors put forward the necessity of introducing practical classes into the course of the educational discipline, and the functions of a practical class are highlighted. Proposals have been made to improve the teaching of “Sociology”: increasing the number of classroom hours on the topic of deviance and conflict studies and working on practical skills to minimize deviant manifestations.
- ДокументСтановлення кваліфікаційних вимог до викладача вищої школи(2021-10-12) Камінська, Олена Анатоліївна; Kaminska, Olena; Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehПідсумовуючи викладене, можемо зробити висновок про необхідність реформування освіти. Адже суспільство постійно розвивається, висуває нові виклики, які повинна враховувати вища школа. Summarizing what has been said, we can draw a conclusion about the need to reform education. After all, society is constantly developing, putting forward new challenges that higher education must take into account.
- ДокументІСТОРІЯ ДЕРЖАВИ ТА ПРАВА(Херсонський факультет ОДУВС, 2023) Федорченко, Олег Володимирович; Fedorchenko, OlehНавчально-методичні рекомендації для самостійної роботи здобувачів вищої освіти денної форми навчання з навчальної дисципліни «Історія держави і права». Рекомендації підготовлені для здобувачів вищої освіти навчальних закладів зі специфічними умовами навчання. Educational and methodological recommendations for the independent work of students of full-time higher education in the discipline "History of the State and Law". Recommendations are prepared for higher education applicants of educational institutions with specific study conditions.