Перегляд за Автор "Волокітенко, Ольга Михайлівна"
Зараз показуємо 1 - 9 з 9
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументINFORMATIONAL AND LEGAL RESPONSIBILITY AS A NEW CATEGORY IN THE SYSTEM OF LEGAL RESPONSIBILITY IN UKRAINE(Centre for European Reforms Studies: Grand Duchy of Luxembourg, 2021) Volokitenko, Olha; Волокітенко, Ольга МихайлівнаThe article is devoted to the tendencies of formation in the modern realities of Ukraine of a new kind of legal coercive measures, which is characterized as information and legal responsibility. Based on examples of implementation of instruments of European legislation into the Ukrainian legal system and examples of national legal practice, the author formulates the definition of "information and legal responsibility" and highlights the features of information and legal sanctions. It is noted that the key point in distinguishing between different types of legal liability for information torts is the procedure and order for applying the relevant penalties. Coercive influence on the subjects of information relations in modern conditions is due, in particular, to the need to protect the national information space, through the use of legal mechanisms that help translate the declarative right of information to the real state of civilized information freedom of public relations.
- ДокументInnovation Management of Enterprises: Legal Provision and Analytical Tools for Evaluating Business Strategies(2021) Bilovodskaa, Olena; Kholostenko, Andrii; Холостенко, Андрій Володимирович; Mandrychenko, Zhanna; Volokitenko, Olha; Волокітенко, Ольга МихайлівнаThe article investigates the peculiarities of the enterprise's innovation activity and its legal regulation, conducts the evaluation of the business strategy for chemical companies according to the manufacturer’s principles of innovation management. The purpose of the paper is to evaluate the business strategy of chemical companies according to the manufacturer’s principles of innovation management. According to the evaluation results it is determined that the business strategy is unstable and needs to be improved. Also there are negative trends in the enterprise’s development and decrease in the efficiency. The complex of recommendations to improve the business strategy which forms the basis for the methodology of the selection the most objective strategic alternative in the chemical companies is proposed. To improve the strategy the authors suggested to expand enterprise’s market share and to implement intensity of product sale for different types of products; to consider the peculiarities of legal regulation for chemical industry in the field of innovative goods production; to keep the trend of production costs reduction; to seek ways to increase the profit of the enterprise by cost control and increasing sales.
- ДокументАдміністративно-правові основи взаємодії територіальних підрозділів на ціональної поліції та органів місцевого самоврядування у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку(Одеса: ОДУВС, 2022) Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaУ статті досліджуються теоретичні та імпера- тивні аспекти організації і здійснення взаємодії тери- ториальних підрозділів Національної поліції з орга- нами місцевого самоврядування та громадськими формуваннями у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку в Україні. Встановлено, що забезпечення публічної безпеки та публічного порядку є однією з найважливіших функцій держави та її правоохоронних органів. Визначено роль та місце Національної поліції та органів місцевого самоврядування в системі забез- печення правопорядку в державі. Обґрунтовується, що для ефективного виконання завдань, які покладені на поліцію, Національна полі- ція України вступає у взаємодію з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юри- дичними та фізичними особами. Здійснено теоретичне дослідження понять кате- горій «публічний порядок і публічна безпека». Було розглянуто та проаналізоно погляди науковців на зміст наведених наукових категорій. Досліджено науково-категорійний апарат змісту понять «взаємодія» і «організація взаємодії». Оха- рактеризовані особливості взаємодії Національної поліції з органами місцевого самоврядування у процесі забезпечення публічної безпеки і порядку та визначені окремі шляхи удосконалення діяльності органів полі- ції у цій сфері. Особливу увагу приділено формам взаємодії між поліцією та органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, дотримання та виконання яких спрямовані на попередження та виявлення правопо- рушень, а також проведення спільних заходів превен- тивної діяльності. З’ясовано, що взаємодія Національної поліції з дер- жавними органами, органами місцевого самовряду- вання та громадськими об’єднаннями будується на основі нормативного визначення їхніх функціональних повноважень, суворого дотримання їхніх організацій- них можливостей, чіткого «розподілу компетенцій» між ними. Проаналізовано зміст адміністративно-правового забезпечення діяльності Національної поліції з орга- нами місцевого самоврядування та громадськими формуваннями, під яким варто розуміти спільну організаційну управлінську діяльність територіаль- них підрозділів Національної поліції, спрямовану на суспільні відносини з організації належного адміні- стрування у сфері охорони публічної безпеки і порядку. Визначено та охарактеризовано правові засади організації, принципи й форми взаємодії Національної поліції з органами місцевого самоврядування та гро- мадськими формуваннями. Запропоновано поєднати сили й засоби терито- ріальних підрозділів поліції (координаційних центрів, оперативних штабів), узгодити діяльність та співп- рацю поліції з виконавчими органами влади, органами місцевого самоврядування з метою зміцнення публіч- ної безпеки і порядку а у підсумку – досягнення ефек- тивної реалізації правоохоронної функції держави в цілому. Визначено, що ефективна взаємодія територі- альних підрозділів Національної поліції з органами державної влади та місцевого самоврядування в механізмі забезпечення правопорядку сприяє його зміцненню, а результативність діяльності і зла- годженість такої взаємодії зумовлюють якісний стан публічної безпеки і порядку та покращують ефектив- ність їх забезпечення. За результатами дослідження внесені пропозиції щодо удосконалення нормативного та організацій- ного забезпечення взаємодії територіальних підроз- ділів Національної поліції з органами місцевого само- врядування у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку. The article examines the theoretical and imperative aspects of the organization and implementation of the interaction of territorial divisions of the National Police with local self-government bodies and public formations in the sphere of ensuring public safety and order in Ukraine. It has been established that ensuring public safety and public order is one of the most important functions of the state and its law enforcement agencies. The role and place of the National Police and local self-government bodies in the law enforcement system and the state is defined. It is substantiated that in order to effectively perform the tasks assigned to the police, the National Police of Ukraine interacts with other state bodies, local selfgovernment bodies, legal entities and individuals. A theoretical study of the concepts of the categories “public order and public safety” was carried out. The views of scientists on the content of the above scientific categories were considered and analyzed. The scientific – categorical apparatus of the content of the concepts “interaction” and “organization of interaction” was studied. The peculiarities of the interaction of the National Police with local self-government bodies in the process of ensuring public order and security are characterized, and separate ways of improving the activities of police bodies in this area are identified. Particular attention is paid to the forms of interaction between the police and the bodies of executive power and local self-government, the observance and implementation of which are aimed at prevention and detection of offenses, as well as joint measures of preventive activities. It was found that the interaction of the National Police with state bodies, local self-government bodies and public associations is based on the normative definition of their functional powers, strict adherence to their organizational capabilities, and a clear “distribution of competences” between them. The content of the administrative and legal support of the National Police’s activities with local selfgovernment bodies and public formations is analyzed, which should be understood as the joint organizational management activity of the territorial units of the National Police, aimed at public relations with the organization of proper administration in the sphere of public security and order protection. The legal foundations of the organization, principles and forms of interaction of the National Police with local self-government bodies and public formations are defined and characterized. It is proposed to combine the forces and resources of territorial police units (coordination centers, operational headquarters), to coordinate the activities and cooperation of the police with executive authorities, local self-government bodies with the aim of strengthening public safety and order, and in the end, achieving effective implementation of the law enforcement function of the state as a whole. It was determined that the effective interaction of the territorial divisions of the National Police with state and local self-government bodies in the mechanism of ensuring law and order contributes to its strengthening, and the effectiveness and coherence of such interaction determine the quality of public order and security and improve the effectiveness of their enforcement. Based on the results of the study, proposals were made to improve the regulatory and organizational support for the interaction of territorial units of the National Police with local self-government bodies in the field of ensuring public safety and order.
- ДокументАНАЛІЗ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНСТИТУТУ КОНСТИТУЦІЙНОЇ СКАРГИ(Cognum Publishing House. Liverpool, United Kingdom, 2020-04) Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, Olha
- ДокументЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Одеса: ОДУВС, 2022-04-29) Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaРеалізація сучасної політики і стратегії держави, які спрямовані на розбудову національних механізмів захисту прав дитини, їх адаптацію до міжнародних вимог і стандартів, з одного боку, та відсутність відповідних системних наукових досліджень з іншого, потребує більш поглибленого вивчення даної проблематики та пошук дієвих механізмів в подальшому. The implementation of modern policies and strategies of the state, which are aimed at the development of national mechanisms for the protection of children's rights, their adaptation to international requirements and standards, on the one hand, and the lack of relevant systematic scientific research, on the other, requires a more in-depth study of this issue and the search for effective mechanisms in the future .
- ДокументЗАХИСТ ПРАВ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Одеса: ОДУВС, 2022-04-29) Сахно, В.; Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaРозглядається захист прав дітей в умовах воєнного стану в Україні. The protection of children's rights under the conditions of martial law in Ukraine is considered.
- ДокументПРОФІЛАКТИКА ДИТЯЧИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ ПІДРОЗДІЛАМИ ЮВЕНАЛЬНОЇ ПРЕВЕНЦІЇ ПІД ЧАС ДІЇ ПРАВОВИХ РЕЖИМІВ ВОЄННОГО ЧИ НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНІВ(Одеса: ОДУВС, 2022-10-28) Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaЗ вищевикладеного випливає, що введення воєнного стану на території України майже докорінно змінило діяльність більшості органів державної влади, не стала винятком й Національна поліція України, а саме підрозділи ювенальної превенції. На зазначені підрозділи покладаються завдання щодо попередження, виявлення та притягнення до відповідальності неповнолітніх, які вчинили правопорушення різного характеру в умовах здійснення на території України режиму воєнного стану. Під час дії режиму воєнного стану підрозділами ювенальної превенції можуть застосовуватись такі профілактичні заходи як: взаємодія з волонтерськими організаціями, наприклад, під час зникнення дитини чи проведення профілактичних бесід, залучення засобів масової інформації для підвищення рівня правових знань серед дітей щодо відповідальності за вчинення кримінально-протиправних діянь. It follows from the above that the introduction of martial law on the territory of Ukraine almost fundamentally changed the activities of most state authorities, and the National Police of Ukraine, namely the juvenile prevention units, was no exception. These divisions are tasked with preventing, identifying and prosecuting minors who have committed various types of offenses under the conditions of martial law on the territory of Ukraine. During the period of martial law, the units of juvenile prevention may apply such preventive measures as: interaction with volunteer organizations, for example, during the disappearance of a child or holding preventive conversations, involvement of mass media to increase the level of legal knowledge among children regarding responsibility for committing criminal offenses actions.
- ДокументРоль принципів податкового законодавства: теоретичний аспект(Європейські перспективи, 2020) Ярмакі, Христофор Петрович; Yarmaki, Khrystofor; Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaСтаття присвячена аналізу принципів податкового законодавства. Автором визначено сутність такої висхідної категорії як “принцип” та надано її авторське визначення через призму податкового права. Також автором надано пропозиції щодо вдосконалення системи принципів податкового законодавства та визначено їх роль у податковому праві. Currently, the question of the need to harmonize budget and tax legislation with the legislation of foreign countries, especially the European Union, and the unification of tax principles in accordance with international requirements. Taxes and fees are designed to be a regulator of economic development, to cope with the role of business incentives, to perform a fiscal function, to promote the efficient use of natural resources, etc., should be levied based on general principles of taxation. The article is devoted to the analysis of the principles of tax legislation. The authors define the essence of such an ascending category as “principle” and provide its author’s definition through the prism of tax law. The authors also provided suggestions for improving the system of principles of tax legislation and defined their role in tax law. Analyzing the provisions of tax legislation, and especially the Tax Code of Ukraine, it should be noted that the main purpose of modernizing the tax system (based on a broad approach to its definition, including tax legislation) is to maintain a balance of public and private interests. After all, the filling of bud gets due to excessive tax burden on taxpayers, or vice versa, low tax burden and the impossibility of correlating it with a large number of tasks and functions facing the state, makes it impossible to defi ne the existing system as perfect. According to the results of the study, the authors came to the conclusion that the principles of tax legislation are fundamental requirements for the behavior of participants in tax relations and are imperative. They are designed to ensure a balance of public and private interests, ensure respect for the rights and interests of taxpayers, as well as act as a restrictive mechanism for negative judgment of persons involved in the administration of taxes and fees.
- ДокументФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ В КОНТЕКСТІ ЗАГАЛЬЄВРОПЕЙСЬКОЇ УНІВЕРСАЛЬНОЇ МОДЕЛІ(Одеса: ОДУВС, 2020-11-06) Волокітенко, Ольга Михайлівна; Volokitenko, OlhaНа підставі аналізу світового досвіду боротьби з цим негативним явищем, авторкою запропоновані такі засоби запобігання корупції в Україні: створити умови засудження зловживань державних службовців суспільством, несприйняття корупції; вивести економіку з тіні, реалізувати її ринковий механізм; вирішити проблему легалізації фінансових потоків і інтенсифікації їх інвестиційних функцій; нормативно правову базу для боротьби з корупцією, розробити критерії відповідності рівня зловживання рівню покарання. Разом з тим, власного вирішення потребує завдання імплементації передового досвіду антикорупційної політики в Україні, визначеного на основі критеріїв наближеності норм правового регулювання, правових традицій та правової культури. Based on the analysis of the world experience of combating this negative phenomenon, the author proposed the following means of preventing corruption in Ukraine: create conditions for condemnation of abuses by public officials by society, rejection of corruption; bring the economy out of the shadows, implement its market mechanism; solve the problem of legalization of financial flows and intensification of their investment functions; regulatory legal framework for fighting corruption, develop criteria for matching the level of abuse with the level of punishment. At the same time, the task of implementing the best practices of anti-corruption policy in Ukraine, defined on the basis of the criteria of proximity of legal regulation norms, legal traditions and legal culture, needs its own solution.