Юридична відповідальність приватного нотаріуса за адміністративним законодавством України

Анотація
Дисертація є однією з комплексних наукових праць, в якій на монографічному рівні досліджено правове регулювання юридичної відповідальності приватного нотаріуса за адміністративним законодавством України, а також вироблено науково обґрунтовані пропозиції стосовно вдосконалення чинного законодавства у цій сфері. У межах розробки об’єкта і предмета дослідження з’ясовано, що під юридичною відповідальністю приватних нотаріусів на сучасному етапі слід розуміти сукупність передбачених законом правових примусових обмежень, поєднаних із закріпленими у нормах різних галузей права (кримінального, адміністративного, цивільного) обов’язками даної категорії суб’єктів права зазнати втрат чи обмежень особистого, організаційно-професійного і майнового характеру за вчинення ними правопорушень, пов’язаних з реалізацією ними незалежної приватної нотаріальної діяльності та/чи деякими суміжними з нею видами делегованих державою публічних послуг (державна реєстрація, медіація) чи зобов’язань (первинний фінансовий моніторинг). Юридична відповідальність приватного нотаріуса включає кримінальну, адміністративну, професійну та цивільну відповідальності. Встановлено, що особливість юридичної відповідальності приватного нотаріуса проявляється в тому, що сфера його професійної діяльності та наявні види юридичної відповідальності не можуть бути реалізовані у звичний для інших фізичних/посадових осіб спосіб, на підставі чого стверджується, що у відношенні приватного нотаріуса можуть застосовуватися спеціальні адміністративно-правові заходи професійної відповідальності за порушення етичних норм професійної діяльності, неналежне виконання професійних обов’язків тощо. З урахуванням наведеного у роботі вперше обґрунтовано існування окремого прояву юридичної відповідальності приватного нотаріусу – професійної відповідальності, під якою пропонується розуміти здатність цих осіб звітувати за результати своєї професійної діяльності, одержувати на підставі такої звітності позитивні чи негативні оцінки своєї професійної діяльності та зазнавати, на підставі адміністративно-правових норм, заходів державного примусу, у тому числі у вигляді обмеження доступу до професії. Удосконалено розуміння адміністративно-правового статусу приватного нотаріуса, де специфіка адміністративної деліктоздатності останнього візуалізується через синергію його дуалістичної (публічно-приватної) природи та особливого зв’язку з державою. Констатовано, що адміністративно-правовий статус приватного нотаріуса становить сукупність підстав і спеціального порядку виникнення та реалізації адміністративної правосуб’єктності даною категорією осіб, а також закріплений у нормах адміністративного права взаємозв’язок приватних нотаріусів з державою, який сприяє захисту законних прав та інтересів фізичних і юридичних осіб при наданні їм нотаріальних та інших, делегованих державою публічних послуг, визначає підстави контрольних заходів, юридичної відповідальності нотаріусів у разі вчинення ними правопорушень. Здобуло подальшого розвитку розуміння поняття адміністративної відповідальності приватного нотаріуса, за авторським визначенням – це один із видів юридичної відповідальності, який втілює негативну реакцію з боку уповноважених суб’єктів держави на окреслені в законі правопорушення у сфері професійної діяльності нотаріуса, а також запобігання корупції у даній сфері, і полягає у застосуванні (із дотриманням встановленої процедури) до винних осіб передбачених законом санкцій (адміністративних стягнень чи інших адміністративно-правових заходів впливу). Адміністративна відповідальність приватного нотаріуса є гарантією і засобом забезпечення публічних і приватних інтересів під час вчинення ним нотаріальних дій та реалізації інших, передбачених законодавством делегованих державою публічних послуг/зобов’язань. Запропоновано уніфікувати адміністративну відповідальність за правопорушення у різних сферах державної реєстрації, шляхом запровадження однієї статті, норми якої б встановлювали єдиний підхід до окреслення складів адміністративних правопорушень у всіх сферах реєстраційної діяльності. Розроблено типову модель такої статті. На підставі аналізу норм права та адміністративної практики констатовано, що адміністративна відповідальність приватного нотаріуса у сфері фінансового моніторингу на сучасному етапі в нашій державі характеризується наявністю дуалізму підходів у застосуванні передбачених законодавством заходів реагування: адміністративних стягнень (передбачених КУпАП) та заходів впливу (передбачених статтею 32 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»), які реалізуються за окремими видами адміністративних проваджень. Розширене сучасне уявлення про організацію діяльності та відповідальності нотаріусів різних типів нотаріальних систем (англосаксонської, латинської), з’ясовано, що українська модель нотаріату має ознаки змішаної моделі, оскільки нотаріус є уповноваженою державою на здійснення професійної нотаріальної діяльності фізичною особою, яка має обмеження щодо підприємницької, адвокатської діяльності, перебування на службі в органах публічного адміністрування. Підготовлено пропозиції до законодавства в частині удосконалення правового регулювання адміністративної відповідальності нотаріусів за правопорушення, пов’язані з корупцією. Зокрема пропонується внести зміни та доповнення до КУпАП та Закону України «Про нотаріат»: 1) КУпАП доповнити новою статтею: «Стаття 172-9-3. Порушення встановлених законом обмежень при здійсненні нотаріальної та інших суміжних видів діяльності», в різних частинах якої передбачити адміністративні санкції за: 1) порушення нотаріусом встановлених законом обмежень щодо зайняття підприємницькою, адвокатською діяльністю, участі у заснуванні адвокатських об’єднань, перебування на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, а також виконання іншої оплачуваної роботи, крім виконання функції медіатора, викладацької, наукової і творчої діяльності, а також діяльності у професійному самоврядуванні нотаріусів; 2) порушення нотаріусом передбачених законом обмежень у праві вчинення нотаріальних дій; 3) порушення нотаріусом обов’язку дотримання нотаріальної таємниці; 2) привести у відповідність до вимог законодавства у сфері запобігання корупції визначення найближчого кола осіб нотаріуса, у зв’язку з чим статтю 9 Закону України «Про нотаріат» викласти у такій редакції: «Нотаріус та посадова особа органу місцевого самоврядування, які вчиняють нотаріальні дії, не вправі вчиняти нотаріальні дії на своє ім’я і від свого імені, на ім’я і від імені свого чоловіка чи своєї дружини, його (її) та своїх родичів (батьків, дітей, онуків, діда, баби, братів, сестер, вітчима, мачухи, пасинка, падчерки, прадіда, прабаби, правнуків, правнучок, двоюрідних братів та сестер, племінників, племінниць, рідних дядьків та/чи тіток, зятя, невістки, усиновлювача чи усиновленого, опікуна чи піклувальника, особи, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного нотаріуса), а також на ім’я і від імені працівників даної нотаріальної контори, працівників, що перебувають у трудових відносинах з приватним нотаріусом, або працівників даного виконавчого комітету…». Крім того, підготовлено пропозиції щодо вдосконалення адміністративного законодавства з удосконалення інституту юридичної відповідальності приватних нотаріусів (КУпАП та Закону України «Про нотаріат»), в частині збільшення строків накладання адміністративних стягнень за правопорушення у сфері реєстраційної діяльності та фінансового моніторингу; доповнення та перегляду підстав для анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, зокрема у разі здійснення нотаріусом нотаріальної діяльності під час воєнного стану на окупованій території за законодавством держави-агресора з використанням доступу до державного реєстру речових прав на нерухоме майно України. Основні пропозиції та висновки направлено до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, впроваджено у практичну діяльність Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса). The dissertation is one of the complex scientific works, in which the legal regulation of the legal responsibility of a private notary under the administrative legislation of Ukraine was investigated at the monographic level, and scientifically based proposals were made regarding the improvement of the current legislation in this area. Within the framework of the development of the object and the subject of the study, it was found that the legal responsibility of private notaries at the current stage should be understood as a set of legal coercive restrictions provided by the law, combined with the obligations of this person established in the norms of various branches of law (criminal, administrative, civil) categories of subjects have the right to suffer losses or restrictions of a personal, organizational, professional and property nature due to their committing offenses related to their implementation of independent private notarial activity and/or some related types of public services delegated by the state (state registration, mediation) or obligations (primary financial monitoring). It has been established that the peculiarity of the legal responsibility of a private notary is manifested in the fact that the scope of his professional activity and the available types of legal responsibility cannot be implemented in the usual way for other individuals/officials, on the basis of which it is claimed that special administrative measures can be applied in relation to a private notary - legal measures of professional responsibility for violation of ethical standards of professional activity, improper performance of professional duties, etc. Taking into account the above, the existence of a separate manifestation of the legal responsibility of a private notary is substantiated for the first time - professional responsibility, under which it is proposed to understand the ability of these persons to report on the results of their professional activity, to receive positive or negative evaluations of their professional activity on the basis of such reporting, and to undergo, on the basis of administrative - legal norms, measures of state coercion, including in the form of restricting access to the profession. The understanding of the administrative-legal status of a private notary has been improved, where the specificity of the latter's administrative tort capacity is visualized through the synergy of its dualistic (public-private) nature and special connection with the state. It was established that the administrative-legal status of a private notary is a set of grounds and a special procedure for the emergence and implementation of administrative legal personality by this category of persons, as well as the relationship between private notaries and the state established in the norms of administrative law, which contributes to the protection of the legal rights and interests of individuals and of legal entities when providing them with notarial and other public services delegated by the state, determines the grounds of control measures, legal liability of notaries in case they commit offenses. The understanding of the concept of administrative responsibility of a private notary has been further developed, according to the author's definition, it is one of the types of legal responsibility, which embodies a negative reaction on the part of the authorized subjects of the state to the offenses outlined in the law in the field of professional activity of the notary, as well as the prevention of corruption in this field , and consists in the application (in compliance with the established procedure) of the sanctions provided for by law (administrative fines or other administrative and legal measures of influence) to guilty persons. The administrative responsibility of a private notary is a guarantee and a means of ensuring public and private interests during the performance of notarial acts and the implementation of other public services/obligations delegated by the state provided for by the law. Unified administrative responsibility for offenses in various areas of state registration is proposed by introducing a single article, the norms of which would establish a unified approach to delineating the composition of administrative offenses in all areas of registration activity. A typical model of such an article has been developed. Based on the analysis of legal norms and administrative practice, it was established that the administrative responsibility of a private notary in the field of financial monitoring at the current stage in our country is characterized by the presence of a duality of approaches in the application of response measures provided for by law: administrative sanctions (provided by the Code of Administrative Offenses of Ukraine) and influence measures (provided by Article 32 of the Law of Ukraine "On prevention and counteraction of legalization (laundering) of proceeds obtained through crime, financing of terrorism and financing of proliferation of weapons of mass destruction"), which are implemented according to certain types of administrative proceedings. An expanded modern idea of the organization of activities and responsibilities of notaries of different types of notary systems (Anglo-Saxon, Latin), it is clarified, that the Ukrainian notary model has the characteristics of a mixed model, since a notary is a natural person authorized by the state to carry out professional notarial activities, who has restrictions on entrepreneurial, advocacy activities, and tenure in public administration bodies. Proposals for legislation have been prepared in terms of improving the legal regulation of administrative liability of notaries for offenses related to corruption. In particular, it is proposed to introduce changes and additions to the Code of Administrative Offenses and the Law of Ukraine "On Notaries": 1) Add a new article to the Labor Code of Ukraine: "Article 172-9-3. Violation of the restrictions established by law in the performance of notarial and other related activities", in various parts of which provide for administrative sanctions for: 1) violation by a notary of the restrictions established by law regarding engaging in business, advocacy, participation in the founding of bar associations, being in public service or service in local self-government bodies, in the staff of other legal entities, as well as performing other paid work, in addition to performing the function of a mediator, teaching, scientific and creative activities, as well as activities in the professional self-government of notaries; 2) violation by a notary of legal restrictions on the right to perform notarial acts; 3) violation by the notary of the obligation to observe notarial secrecy; 2) bring the definition of the closest circle of persons of a notary into compliance with the requirements of the legislation in the field of corruption prevention, in connection with which Article 9 of the Law of Ukraine "On Notaries" should be amended as follows: "A notary and an official of a local self-government body who perform notarial acts , are not entitled to perform notarial acts in their own name and on their own behalf, in the name and on behalf of their husband or wife, his (her) and their relatives (parents, children, grandchildren, grandfather, grandmother, brothers, sisters , stepfather, stepmother, stepson, stepdaughter, great-grandfather, great-grandmother, great-grandsons, great-granddaughters, cousins and sisters, nephews, nieces, uncles and/or aunts, son-in-law, daughter-in-law, adopter or adoptee, guardian or custodian, person under guardianship or custody of the specified notary), as well as in the name and on behalf of the employees of this notary office, employees who are in labor relations with a private notary, or employees of this executive committee...". In addition, proposals have been prepared to improve the administrative legislation on the improvement of the institution of legal responsibility of private notaries (KupAP and the Law of Ukraine "On Notaries"), in terms of increasing the terms of imposing administrative fines for offenses in the field of registration activities and financial monitoring; supplementing and revising the grounds for annulment of the certificate of the right to engage in notarial activity, in particular in the case of a notary performing notarial activity during martial law in the occupied territory under the legislation of the aggressor state using access to the state register of property rights to immovable property of Ukraine. The main proposals and conclusions were sent to the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Law Enforcement, implemented in the practical activities of the Southern Interregional Department of the Ministry of Justice (Odesa).
Опис
Ключові слова
Бібліографічний опис
Ладіна, Л. С. Юридична відповідальність приватного нотаріуса за адміністративним законодавством України : дис . ... д-ра філос.: 081 / Людмила Степанівна Ладіна; МВС України, Одеськ. держ. ун-т внутр. справ. - Одеса, 2023. 248 с.
Зібрання