Перегляд за Автор "Klymenko, Ihor"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументMeans of Police Officers’ Physical and Psychological Rehabilitation in the Conditions of their Service Activities(Acta Balneol, 2021) Bondarenko, Valentyn; Okhrimenko, Ivan; Lyakhova, Natalia; Klymenko, Ihor; Shvets, Dmytro; Швець, Дмитро Володимирович ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1999-9956; Aleksandrov, YuriiAim: To determine the negative factors of police officers’ service activities and to theoretically substantiate the available means of police officers’ physical and psychological rehabilitation in the conditions of their service activities. Materials and Methods: To analyse the peculiarities of police service activities, we conducted the survey of police officers (n=237) of various structural units of the National Police of Ukraine. The expert assessment was conducted in order to determine the effective means of police officers’ physical and psychological rehabilitation, which involved 18 experts. The research was conducted in 2016-2021. Results: Negative factors were identified that lead to a deterioration in police officers’ service activities, including: overtime at work, frequent involvement in public safety and public order maintenance, day’s duties, frequent injuries and injurious effects during the detention of offenders and other events. The expert survey of the specialists involved in professional training, medical examination, psychological support of police officers showed that pedagogical (33.2%), physical (39.6%), psychological (39.2%) means are highly effective in police officers’ physical and psychological rehabilitation. Conclusions: It was found that the negative factors of police officers’ service activities collectively result in fatigue, excessive fatigue, lead to deterioration of physical working ability, mental status and require introduction of physical and psychological rehabilitation means.
- ДокументПараметри якості вищої освіти офіцерів Національної поліції за умов імперативу людиномірних сенсів (теорія і практика)(2023) Семенишин, Микола Олександрович; Semenyshyn, Mykola; Семенова, Алла Василівна; Semenova, Alla; Клименко, Ігор Володимирович; Klymenko, Ihor; Швець, Дмитро Володимирович ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1999-9956; Shvets, Dmytro; Братель, Сергій Григорович; Bratel, Serhii; Крикун, Вячеслав Віталійович; Krykun, Viacheslav; Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; Бондаренко, Віктор Дмитрович; Bondarenko, Viktor; Євдокімова, Олена Олександрівна; Yevdokimova, Olena; Костюк, Андрій Валерійович; Kostiuk, Andrii; Проценко, Тарас Олександрович; Protsenko, Taras; Висоцька, Тамара Михайлівна; Vysotska, Tamara; Кісіль, Зоряна Романівна; Kisil, Zoriana; Ларіонов, Станіслав Олександрович; Larionov, Stanislav; Нікітін, Анатолій Анатолійович; Nikitin, AnatoliiУ монографії висвітлено і методологічно обґрунтовано шляхи вирішення актуальних проблем теорії і практики підготовки офіцерів Національної поліції у параметрах якості вищої освіти за умов імперативу людиномірних сенсів з урахуванням досліджень української психолого-педагогічної, юридичної компаративістики. В узагальненому вигляді викладено матеріал щодо стратегічних орієнтирів якості освіти в ЗВО з особливими умовами навчання в контексті інтеграції України в європейський освітній простір. Досліджено філософсько-методологічні підходи щодо розв’язання наявних розбіжностей у сфері людиновимірності якості освіти поліцейських в Україні і за кордоном у цілісному зв’язку із відповідними концепціями розвитку людини; теоріями лідерства; ґенезою кадрової роботи щодо професійної підготовки і оцінювання діяльності поліцейських у системі Міністерства внутрішніх справ України. Особливості людиновимірності підготовки офіцерів Національної поліції України пояснено на ґрунті положень сучасної постнекласичної методології науки, загальнонаукового цілісного підходу, гуманістичної педагогіки, а також методологічних основ реалізації міжнародних стандартів етичної поведінки у діяльності поліцейських, що є об’єктивною потребою нинішньої української системи освіти загалом і підготовки поліцейських зокрема, передумовою запобіганню корупційних правопорушень, життєствердження доброчесності у суспільстві. Обґрунтовано продуктивність рефлексивних практик щодо самоорганізації особистості майбутніх працівників поліції як умови розвитку психологічної резільєнтності. У книзі доведено необхідність і перспективність дослідження і впровадження у теорію і практику освіти поліціантів концепції української загальнонаукової методології, щодо єдності формування і розвитку Людини на ґрунті когнітивно-емоційно-вольової тріади компонент ціннісного досвіду особистості. Спираючись на реальну своєрідність формування ціннісного досвіду поліцейського в процесі фахової підготовки, конструктивну практику, виявлено загальні теоретико-методологічні витоки і змістові лінії практичного вдосконалення і подальшого особистісно-професійного зростання поліцейського у службовій діяльності як механізми захисту прав і свобод людини у діяльності правоохоронців. Новизна підходів пов’язана із використанням ключових засад психопедагогічного супроводу і розвитку педагогічної майстерності викладачів ЗВО з особливими умовами навчання, діяльності наставників щодо гармонізації професійної підготовки особистості здобувача в системі відомчої освіти, застосуванням критеріального підходу оцінювання результатів навчання, особливостями проектування робочих програм освітніх компонент підготовки майбутніх поліцейських у контексті масштабності людиномірних сенсів оцінювання якості вищої освіти. Конструктивність такого ракурсу вирізняється, насамперед, цілісним поєднанням та використанням як новітніх здобутків психолого-педагогічних, юридичних, нейрофізіологічних галузей наукового знання щодо пояснення новопосталих педагогічних явищ сучасної освітньої сфери в аспекті інноваційності маркерів оцінювання якості освітньої і науково-дослідної діяльності здобувачів у ЗВО з особливими умовами навчання; так і розумінням того, що загальнолюдські і націєтворчі ціннісні орієнтації, як особлива соціальна основа культурологічного світогляду, мають бути екстрапольовані у глобальну функцію сучасної освіти, що має визначати і реалізовувати її соціальну силу, яка характеризує цивілізаційний розвиток у різні історичні епохи. У цьому контексті конкретизовано питання впровадження аксіологічної сутності, проектування, реалізації та оцінювання відповідних освітніх програм підготовки офіцерів Національної поліції. У цілому напрацювання, які містяться у даній колективній монографії, будуть принагідними до використання у педагогічному та психологічному супроводженні освітньої діяльності з підготовки поліцейських як в межах формальної, так і неформальної освіти. The monograph reflects and scientifically and methodologically substantiates ways to solve urgent problems of the theory and practice of training officers of the National Police in terms of the quality of higher education in the context of the imperative of human-dimensional meanings, taking into account studies of Ukrainian psychological, pedagogical, legal comparative studies. In the most general form, the material is presented regarding the strategic guidelines for the quality of education in the WHE with special learning conditions in the context of Ukraine's integration into the European educational space. Philosophical and methodological approaches to solving existing disagreements in the field of human measurement of the quality of police education in Ukraine and abroad are studied in integral connection with the corresponding concepts of human development; leadership theories; the genesis of personnel work on professional training and evaluation of the activities of police officers in the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Features of the human-measurement training of officers of the National Police of Ukraine are explained on the basis of the provisions of the modern post-non-classical methodology of science, a general scientific holistic approach, humanistic pedagogy, as well as the methodological foundations for the implementation of international standards of ethical behavior in the activities of police officers, which is an objective need of the current Ukrainian education system in general and in particular, a prerequisite for the prevention of corruption offenses, the vitality of virtue in society. The productivity of reflexive practices of self-organization of the personality of future police officers is substantiated as a condition for the development of psychological resilience. The book proves the necessity and prospects of research and implementation in the theory and practice of police education of the concept of Ukrainian general scientific methodology regarding the unity of the formation and development of a Human on the basis of the cognitive-emotional-volitional triad of components of the value experience of the individual. Based on the real originality of the formation of the value experience of a police officer in the process of professional training, constructive practice, the general theoretical and methodological origins and meaningful lines of practical improvement and further personal and professional growth of a police officer in their official activities as mechanisms for protecting human rights and freedoms in the activities of law enforcement officers are identified. The novelty of the approaches is associated with the use of the key foundations of psychopedagogical support and the development of pedagogical skills of HEI teachers with special learning conditions, the activities of mentors to harmonize the professional training of the applicant's personality in the system of departmental education, the use of a criteria approach for assessing learning outcomes, the design features of police work programs in the context of the scale of human-dimensional meanings evaluating the quality of higher education The constructiveness of this perspective is distinguished, first of all, by a holistic combination and use as the latest achievements of the psychological, pedagogical, legal, neurophysiological branches of scientific knowledge to explain the newly formed pedagogical phenomena of the modern educational sphere in the aspect of innovativeness of markers for assessing the quality of educational and research activities education; and the understanding that universal human and nation-creating value orientations as a special social basis of the culturological worldview should be extrapolated into the global function of modern education, which should determine and realize its social power that characterizes civilizational development in different historical epochs. In this context, the issues of introducing the axiological essence, designing, implementing and evaluating the relevant educational programs for training officers of the National Police are specified. In general, the developments contained in this collective monograph will be suitable for use in the pedagogical and psychological support of educational activities for the training of police officers both in the framework of formal and non-formal education.
- ДокументСВОЄРІДНІСТЬ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО ДОСВІДУ ПОЛІЦЕЙСЬКОГО В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ШЛЯХИ ПОДАЛЬШОГО ЗРОСТАННЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ(2023) Клименко, Ігор Володимирович; Klymenko, Ihor; Швець, Дмитро Володимирович ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1999-9956; Shvets, DmytroУ розділі 4 схарактеризовано концептуально-методологічні засади, визначено комплекс об’єктивно-суб’єктивних обставин, що обумовлюють психолого-педагогічні і правові чинники формування ціннісного досвіду особистості поліцейського в процесі фахової підготовки та його розвитку у професійній діяльності. Обґрунтовано вибір категоріально-понятійного апарату, конкретизовано особливості формування ціннісного досвіду поліцейських; визначено базові форми конструктивного цілісного ефекту розвитку ціннісного досвіду – інтроспективну та інтерактивну з позицій цілісного постнекласичного підходу; сформульовано принципи забезпечення формування ціннісного досвіду поліцейських в процесі фахової підготовки; окреслено перспективність можливостей впровадження науково – методичного супроводу процесу формування і розвитку ціннісного досвіду поліцейських в умовах фахової підготовки у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання та у період засвоєння інструктивних вимог професійної діяльності. Chapter 4 characterizes the conceptual and methodological principles, defines a set of objective and subjective circumstances that determine the psychological, pedagogical and legal factors in the formation of the value experience of a police officer's personality in the process of professional training and its development in professional activities. The choice of the categorical-conceptual apparatus is substantiated, the features of the formation of the value experience of police officers are concretized; the basic forms of the constructive holistic effect of the development of value experience are determined – introspective and interactive from the standpoint of a holistic post-non-classical approach; the principles of ensuring the formation of valuable experience of police officers in the process of professional training are formulated. The prospects for the introduction of scientific and methodological support for the process of formation and development of the valuable experience of police officers in the conditions of professional training in institutions of higher education with specific learning conditions and during the period of assimilation of the instructive requirements of professional activity are determined.