ЗАКОНОДАВЧІ НОВАЦІЇ ВИБОРІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Вантажиться...
Файли
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет.
Анотація
У статті наведено зміни до виборчого законодавства України. Відповідно до ст. 5
Конституції України, єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює свою
владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самовря-
дування. Одним із проявів безпосередньої демократії є вибори, зокрема місцеві.
З іншого боку, вибори – це спосіб формування персонального складу органів пред-
ставницької демократії.
Упродовж 1990-2020 рр. у Херсонській області відбулося вісім виборчих кампаній
сільських, селищних і міських голів (1990, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2015, 2020 роки),
які супроводжувались постійною модернізацією виборчого процесу.
Автори зазначають, що серед новел, запроваджених Виборчим кодексом, пози-
тивне значення мало розведення загальнонаціональних і місцевих виборів у часі, що
дало можливість, з одного боку, виборцям зосередитись на одній виборчій кампанії
і зробити свідомий вибір, з іншого, – розвантажити, хоча б частково, членів дільнич-
них виборчих комісій.
Наступною новелою виборчого законодавства є зниження кількості виборців для
розмежування моделей виборів з 90 тисяч до 75. Відтепер у місті з кількістю вибор-
ців до 75 тисяч осіб вибори сільського, селищного, міського голови проводяться за
мажоритарною виборчою системою відносної більшості; 75 тисяч і більше осіб – за
мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. Остання дає можливість
забезпечення більшого ступеню легітимності народного обранця.
Наступне удосконалення торкнулося процедури висування кандидатів. Відмі-
чене позитивне значення збереження можливості висування не лише партійних, але
й позапартійних (незалежних) кандидатів.
Кількість виборців враховується і у процедурі грошової застави. Перш за все, її
внесення запроваджено для кандидатів у населених пунктах з кількістю виборців до
75 тисяч осіб, що однозначно є позитивним, адже підвищує рівень відповідальності
потенційних кандидатів у депутати. Однак, викликає сумніви доцільність збільшення її розміру для кандидатів великих міст, оскільки це обмежуватиме можливість місце-
вих організацій політичних партій висувати кандидатів через відсутність коштів.
Уточнено можливості кандидатів балотуватися до декількох рад різних рівнів. Від-
тепер особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови
(міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно балотуватись до відповідної
сільської, селищної ради та/або до відповідної обласної ради. Якщо ж мова йде про
осіб, висунутих кандидатами на посаду міського голови міста з кількістю виборців
75 тисяч і більше, то вони можуть балотуватися у депутати, але тільки до однієї – від-
повідної міської ради. Це розширює можливості бути обраним, але обмежує кількість
таких можливостей для осіб, що балотуються у мери.
У статті зазначено, що на шляху формування виборчого законодавства останнім
часом здійснено чимало, але є ще значна кількість питань, які потребують як норма-
тивно-правового врегулювання у перспективі, так і наукового дослідження кращих
форм і шляхів вирішення сьогодні. According to Article 5 of the Constitution of Ukraine, the only source of power in Ukraine
is the people who exercise their power directly and through bodies of state power and bodies
of local self-government. One of the manifestations of direct democracy is elections, in
particular local elections. On the other hand, elections are a way of forming the personnel
composition of representative democracy bodies.
During 1990-2020, eight election campaigns of village, settlement and city mayors
took place in Kherson region (1990, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2015, 2020), which were
accompanied by constant modernization of the election process.
Among the novelties introduced by the Electoral Code, the dilution of national and local
elections in time was of positive significance, which allowed voters, on the one hand, to
focus on one election campaign and make a conscious choice, on the other, to relieve at least
partly members of precinct election commissions.
The next novelty of the electoral legislation is to reduce the number of voters to
differentiate the election models from 90 thousand to 75. From now in the city with number
of voters up to 75000 persons elections of the village, settlement, city mayor are carried out
according to the majoritarian voting system of the relative majority; 75 thousand and more people – under the majoritarian voting system of the absolute majority. The latter makes it
possible to ensure a greater degree of legitimacy of the elected representative.
Further improvement concerned the candidates nomination procedures. The positive
significance of preserving the possibility of nominating not only party, but also non-party
(independent) candidates was noted.
The number of voters is also taken into account in the cash deposit procedure. First
of all, the cash deposit is required to pay by candidates in settlements with the number
of voters up to 75 thousand people, which is clearly positive, because it increases
the level of responsibility of potential candidates for deputies. However, the expediency
of increasing of payment amount for candidates in big cities is questionable, as it will
limit the ability of local political party organizations to nominate candidates due to
lack of funds.
Candidates' ability to run for several councils at different levels has been clarified. From
now on, a person nominated as a candidate for the position of village, settlement, city mayor
(city with the number of voters up to 75 thousand) can simultaneously run for the relevant
village, settlement council and / or the relevant regional council. If it is a question
of the persons nominated by candidates for a position of the mayor with the number of voters
of 75 thousand and more, they can run for deputies, but only to one – the corresponding
city council. This expands the chances of being elected, but limits the number of such
opportunities for mayoral candidates.
It is noted that a lot has been done recently on the formation of election legislation, but
there are still a significant number of issues that need both regulatory regulation in the future
and scientific research on the best forms and solutions today.
Опис
Ключові слова
вибори, органи місцевого самоврядування, міський голова, виборчий кодекс., elections, local self-government bodies, city mayor, electoral code.
Бібліографічний опис
Камінська О.А., Федорченко О.В. ЗАКОНОДАВЧІ НОВАЦІЇ ВИБОРІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ. Юридичний бюлетень: наук. журн. / редкол.: О.Г. Предместніков та ін. – Одеса: ОДУВС, 2021. Вип. 23. С. 144 - 150.