Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/2242
Title: THE MAIN ISSUES OF THE THEORY OF COMPETENCE
Authors: Tsilmak, Olena Mykolaivna
Rostomova, Lada Mykolaivna
Цільмак, Олена Миколаївна
Ростомова, Лада Миколаївна
Keywords: competence, representative, components, knowledge, proficiency, skills, habits, professionally important qualities, abilities, motivation and attitude
компетентність, представник, компоненти, знання, майстерність, навички, звички, професійно важливі якості, здібності, мотивація та ставлення
компетентность, представитель, компоненты, знания, умение, навыки, привычки, профессионально важные качества, способности, мотивация и отношение
Issue Date: 2017
Publisher: RS Global Sp. z O.O., Warsaw, Poland
Citation: Tsilmak O.M. THE MAIN ISSUES OF THE THEORY OF COMPETENCE / O.M. Tsilmak, L.M.Rostomova // WORLD SCIENCE № 4(20), Vol.5, April 2017. Р. 5 - 7.
Abstract: Modern Ukrainian multi-stage education gradually obtains competency-oriented approach, that is the development and formation of certain students' professionally important kinds of competences will enable them to be highly qualified and competitive specialists. The authors outlined the main problematic issues of the theory of competence, primarily: a) clarification of the categorical-conceptual apparatus; b) making amendments to normative-legal acts related to competence; c) the need for the development and implementation of "The map of the competence of a specialist", which proposes to clarify the types and subtypes of the competence of the representative of a particular profession; to reveal the essence of each type through the system of professionally important knowledge, abilities, skills, habits, proficiency, qualities, motivation and attitude; to indicate the required level of the development degree of a particular type of competence for the representative of a certain profession (i.e. to specify "competence profile"). There was given the definition of the notion "competence"; there were highlighted components that determine the competence of an individual (knowledge, skills, habits, professional qualities, professional skills, motivation and attitude). The contents of general and special knowledge, skills and professionally important abilities; substantive nature of skills, habits, motivation and attitude were disclosed in the article. There were classified groups of professionally important qualities and abilities and complemented by classification of the varieties of skills in the article. It was also emphasized that the proposed specific contents of competence components will provide substantial assistance to higher education establishments in which it will contribute; firstly, determining the list of disciplines of a certain training; secondly, selecting the most effective forms of training to ensure a process of development and formation of professionally important knowledge, abilities, skills, habits, qualities, proficiency, motivation and attitude. Сучасна українська багатоступенева освіта поступово отримує компетентнісно орієнтований підхід, тобто розвиток та формування певних професійно важливих видів компетентностей студентів дасть їм змогу бути висококваліфікованими та конкурентоспроможними спеціалістами. Автори окреслили основні проблемні питання теорії компетентності, насамперед: а) з’ясування категоріально-понятійного апарату; б) внесення змін до нормативно-правових актів, що стосуються компетенції; в) необхідність розробки та реалізації "Карти компетентності спеціаліста", яка пропонує пояснити типи та підтипи компетентності представника певної професії; розкрити сутність кожного типу через систему професійно важливих знань, умінь, навичок, звичок, майстерності, якостей, мотивації та ставлення; вказати необхідний рівень ступеня розвитку певного виду компетентності для представника певної професії (тобто вказати "профіль компетентності"). Дано визначення поняття "компетентність"; були виділені компоненти, що визначають компетентність особистості (знання, навички, звички, професійні якості, професійні навички, мотивація та ставлення). Зміст загальних та спеціальних знань, умінь та професійно важливих здібностей; у статті розкрито предметний характер навичок, звичок, мотивації та ставлення. У статті були класифіковані групи професійно важливих якостей та здібностей, доповнені класифікацією різновидів навичок. Також було підкреслено, що запропонований конкретний зміст компонентів компетентності надаватиме значну допомогу вищим навчальним закладам, у яких він буде робити внески; по-перше, визначення переліку дисциплін певної підготовки; по-друге, вибір найбільш ефективних форм навчання для забезпечення процесу розвитку та формування професійно важливих знань, умінь, навичок, звичок, якостей, майстерності, мотивації та ставлення. Современное украинское многоступенчатое образование постепенно приобретает компетентностный подход, то есть развитие и формирование у студентов определенных профессионально важных видов компетенций позволит им быть высококвалифицированными и конкурентоспособными специалистами. Авторы обозначили основные проблемные вопросы теории компетентности, в первую очередь: а) уточнение категориально-понятийного аппарата; б) внесение изменений в нормативно-правовые акты, относящиеся к компетенции; в) необходимость разработки и внедрения «Карты компетенции специалиста», предлагающей уточнить виды и подтипы компетенции представителя определенной профессии; раскрыть сущность каждого типа через систему профессионально важных знаний, умений, навыков, привычек, навыков, качеств, мотивации и отношения; указать необходимый уровень развития того или иного вида компетенций для представителя определенной профессии (т.е. указать «профиль компетенций»). Дано определение понятию «компетенция»; выделены компоненты, определяющие компетентность человека (знания, навыки, привычки, профессиональные качества, профессиональные навыки, мотивацию и отношение). Содержание общих и специальных знаний, навыков и профессионально важных умений; Раскрывается содержательный характер навыков, привычек, мотивации и отношения. В статье были классифицированы группы профессионально важных качеств и умений, дополненные классификацией разновидностей умений. Также было подчеркнуто, что предлагаемое конкретное содержание компонентов компетенций окажет существенную помощь высшим учебным заведениям, в которые оно внесет свой вклад; во-первых, определение перечня дисциплин определенного обучения; во-вторых, выбор наиболее эффективных форм обучения, обеспечивающих процесс развития и формирования профессионально важных знаний, умений, навыков, привычек, качеств, профессиональных навыков, мотивации и отношения.
URI: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/2242
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rostomova_2.pdf833,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.