Конституційно-правові засади реалізації прав національних меншин та корінних народів в Україні у системі освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Одеса: ОДУВС
Анотація
У статті висвітлено результати аналізу міжнародних та національних нормативно–правових актів, які регламентують порядок реалізації прав національних меншин та корінних народів щодо навчання рідною мовою, вивчення рідної мови у державних та комунальних навчальних закладах. Обґрунтовано тезу щодо наявності діалектичного зв’язку між національною мовою як ознакою та умовою існування нації та її використання в інституційній системі освіти. Охарактеризовані основні форми реалізації прав національних меншин та корінних народів у сфері освіти. В результаті здійсненого аналізу виявлено, що нормативна система захисту прав національних меншин та корінних народів характеризується наявністю ряду проблем, які пов’язані із пробільністю та колізійністю національного освітнього законодавства. Автор звертає увагу на неможливість належного задоволення мовних потреб національних меншин та корінних народів у системі освіти в зв’язку із відсутністю норм спеціальних законів, які регулюють питання отримання освіти на окремих рівнях та видах освіти. В статье отражены результаты анализа международных и национальных нормативно–правовых актов, регламентирующих порядок реализации прав национальных меньшинств и коренных народов по обучению на родном языке, изучение родного языка в государственных и коммунальных учебных заведениях. Обоснован тезис о наличии диалектической связи между национальным языком как признаком и условием существования нации и его использования в институциональной системе образования. Охарактеризованы основные формы реализации прав национальных меньшинств и коренных народов в сфере образования. В результате проведеного анализа выявлено, что нормативная система защиты прав национальных меньшинств и коренных народов характеризуется наличием ряда проблем, связанных с наличием пробелов и коллизий в национальном законодательстве об образовании. Автор обращает внимание на невозможность надлежащего удовлетворения языковых потребностей национальных меньшинств и коренных народов в системе образования в связи с отсутствием норм специальных законов, регулирующих вопросы получения образования на отдельных уровнях и видах образования. The article has highlighted the results of the analysis of international and national regulations that regulate the implementation of the rights of national minorities and indigenous peoples in their mother tongue education and the study of their mother tongue in state and communal educational institutions. The author has concluded that there is no dialectical connection between the level of knowledge and the language of instruction based on the analysis of statistical data and results of sociological surveys and reporting data of the Ministry of Education and Science on the level of knowledge of pupils studying in the language of the national minority. The author has seen the reason for the low level of knowledge of students in improper financial, personnel and logistical support of the educational process. The idea has been grounded on the existence of a dialectical connection between the national language as a sign and a condition for the existence of the nation and its use in the institutional system of education. The main forms of realization of the rights of national minorities and indigenous peoples in the field of education have been described. As a result of the analysis, it has been discovered that the normative system for the protection of the rights of national minorities and indigenous peoples is characterized by the presence of a number of problems related to the stability and conflict of national educational legislation. The author draws attention to the inability to properly meet the linguistic needs of national minorities and indigenous peoples in the education system due to the lack of norms of special laws governing the issue of education at selected levels and types of education. The article has substantiated the conclusion that there are differences in the constitutional and legal ensuring the realization of the rights of national minorities and the rights of indigenous peoples concerning the use of the national language in the educational process.
Опис
Ключові слова
національна меншина, корінний народ, мова, конституційно–правові засади., национальное меньшинство, коренной народ, язык, конституционно–правовые основы., national minorities, indigenous peoples, the language, the constitutional and legal bases.
Бібліографічний опис
Шевчук В.В. Конституційно-правові засади реалізації прав національних меншин та корінних народів в Україні у системі освіти / В.В. Шевчук // Юридичний бюлетень: наук. журн. / редкол.: О.Г. Предместніков та ін. – Одеса: ОДУВС, 2017. – Вип. 4. (4). – С. 43 - 51.