Правові аспекти використання автомобільних відеореєстраторів в Україні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Одеса: ОДУВС
Анотація
У даній статті розглядається питання використання автомобільних відео реєстраторів на території сучасної України, законність цього процесу, можливі юридичні наслідки як для водія-власника відео реєстратора, так і для інших осіб, а також подальше використання інформації, яка зафіксована за допомогою відео реєстратора. Конституція України визначає, що людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність та безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю (ст. 3). Саме тому захист прав і свобод особи можна визначити як одну з найважливіших функцій держави на сучасному етапі. Хоча необхідно відмітити, що проблемою сьогодення як раз і залишається дуже низький рівень захисту державними інституціями України честі, гідності та особистої недоторканості громадян. Конкретним прикладом є, на мою думку, незаконність використання відео реєстраторів встановлених на транспортних засобах. Конституцією України; не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Зазначеним вимогам Конституції України кореспондують положення законодавства України, якими передбачено, що: збирання, зберігання, використання і поширення інформації про особисте життя фізичної особи без її згоди не допускаються, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини; поширення персональних даних без згоди суб’єкта персональних даних або уповноваженої ним особи дозволяється у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини; конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом; розпорядники інформації, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди – лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Особистим життям фізичної особи є її поведінка у сфері особистісних, сімейних, побутових, інтимних, товариських, професійних, ділових та інших стосунків поза межами суспільної діяльності, яка здійснюється, зокрема, під час виконання особою функцій держави або органів місцевого самоврядування. В данной статье рассматривается вопрос использования автомобильных видео регистраторов на территории современной Украины, законность этого процесса, возможные юридические последствия как для водителя-владельца видео регистратора, так и для других лиц, а также дальнейшее использование информации, которая зафиксирована видео регистратором. This sex discusses use of car video recorders on the territory of Ukraine, the legitimacy of this process, the possible legal consequences for both driver-video owner registrar, and for others, and further use of the information recorded video recorder. Analyzing the effect of driver-owners of video recorders from the point of view of current legislation the following can be noted. According to section 1, 2 of article 32 KU no one shall be subjected to interference in his private and family life, except in cases provided for in the Constitution; no collection, storage, use and dissemination of confidential information about a person without his consent, except in cases defined by law, and only in the interests of national security, economic welfare and human rights. These requirements of the Constitution of Ukraine has a direct bearing on the provisions of the legislation of Ukraine, which provides that: the collection, storage, use and dissemination of information about the personal life of a person without his consent is not permitted, except in cases defined by law, and only in the interests of national security, economic welfare and human rights ; dissemination of personal data without the consent of the data subject or authorized representative is allowed in the cases determined by law and only in the interests of national security, economic welfare and human rights ; confidential information may be distributed at will (consent) of the person concerned it in a certain order according to the SMP conditions, as well as in other cases stipulated by law ; managers of information who possess confidential information, may distribute it only with the consent of persons who have limited access to information, and in the absence of such consent, only in the interests of national security, economic welfare and human rights [1]. Thus, only an individual, which relates to confidential information according to legal regulation of human rights to the collection, storage, use and dissemination of confidential information has the right, at its sole discretion to determine the procedure for consultation with other persons, state and local governments, as well as the right to preserve her secret. Legislative regulation of the right to respect for private and family life is consistent with international legal acts. Thus, article 12 of the universal Declaration of human rights 1948 States that no one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, arbitrary violations of the sanctity of his home, correspondence or on his honour and reputation. Everyone has the right to protection by law against such interference or attacks [2]. In the Convention for the protection of human rights and fundamental freedoms 1950 determined that everyone has the right to respect for private and family life, his home and correspondence; the public authorities may not interfere in the exercise of this right, except when intervention is carried out in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public security or economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals or for the protection of the rights and freedoms of others (article 8) [3]. The international Covenant on civil and political rights 1966 stipulates that no one shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his privacy, family, arbitrary or unlawful encroachment on the privacy of his home or correspondence or to unlawful attacks on his honour and reputation (paragraph 1 of article 17).
Опис
Ключові слова
відеореєстратор, водій-власник відеореєстратора, права і свободи людини і громадянина, відкрита інформація, конфіденційна інформація., видеорегистратор, водитель-владелец видеорегистратора, права и свободы человека и гражданина, открытая информация, конфиденциальная информация., video recorder, video driver-owner registrar, rights and freedoms of man and citizen, public information, confidential information.
Бібліографічний опис
Ташматов В.А. Правові аспекти використання автомобільних відеореєстраторів в Україні / В.А. Ташматов // Юридичний бюлетень: наук. журн. / редкол.: О.Г. Предместніков та ін. – Одеса: ОДУВС, 2016. – Вип. 2. – С. 86 - 95.