Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/1079
Title: Зміст складових соціально-психологічної компетентності слідчого органів досудового розслідування Національної поліції України
Authors: Цільмак, Олена Миколаївна
Tsilmak, Olena Mykolaivna
Keywords: соціально-психологічна компетентність, слідчий, Національна поліція, досудове розслідування, складові, знання, уміння, навички, звички, професійно важливі якості, професійно важливі здібності, мотивація та світогляд.
социально-психологическая компетентность, следователь, Национальная полиция, досудебное расследование, составляющие, знания, умения, навыки, привычки, профессионально важные качества, профессионально важные способности, мотивация и мировоззрение.
social-psychological competence, investigator, National police, pretrial investigation, compo-nents, knowledge’s, abilities, skills, habits, professionally important qualities, professionally important skills, motivation and word outlook.
Issue Date: 2017
Publisher: Одеса: ОДУВС
Citation: Цільмак О.М. Зміст складових соціально-психологічної компетентності слідчого органів досудового розслідування Національної поліції України / О.М. Цільмак // Південноукраїнський правничий часопис. - 2017. - № 2. - С. 133 - 137.
Abstract: У статті автором надано визначення дефініції “соціально-психологічна компетентність” слідчого органів досудового розслідування Національної поліції України. Виокремлено складові, що детермінують соціально-психологічну компетентність слідчого (знання, уміння, навички, звички, професійно важливі якості, професійно важливі здібності, мотивація та світогляд). Розкрито зміст загальних та спеціальних знань, умінь та професійно важливих здібностей; змістовну сутність навичок, звички, мотивації та світогляду. Класифіковано групи професійно важливих якостей та здібностей, доповнено класифікацію різновидів навичок. Підкреслено, що запропонований конкретний зміст складових соціально-психологічної компетентності слідчих органів досудового розслідування Національної поліції України надасть суттєву допомогу вищим навчальним закладам, в яких відбувається підготовка фахівців для підрозділів слідства, у тому що саме він сприятиме; по-перше, визначенню переліку навчальних дисциплін соціально-психологічного напряму; по-друге, вибору найбільш ефективних форм навчання задля забезпечення процесу розвитку та формування професійно важливих знань, умінь, навичок, звичок, якостей, здібностей, мотивів та світогляду. В статье автором дано определение дефиниции “социально-психологическая компетентность” следователя органов досудебного расследования Национальной полиции, выделены ее составляющие, которые ее детерминируют (знания, умения, навыки, привычки, профессионально важные качества, профессионально важные способности, мотивация и мировоззрение) и раскрыто их содержание. Подчеркнуто, что предложенное конкретное содержание составляющих социально-психологической компетентности следователей органов досудебного расследования Национальной полиции Украины окажет помощь высшим учебным заведениям, в которых происходит подготовка специалистов для подразделений следствия, а именно будет способствовать, во-первых, определению перечня учебных дисциплин социально-психологического направления; во-вторых, выбору наиболее эффективных форм обучения для обеспечения процесса развития и формирования профессионально важных знаний, умений, навыков, привычек, качеств, способностей, мотивов и мировоззрения. There was emphasized in this article that investigative agencies of the National Police of Ukraine are as never in need of a highly qualified competitive and competent investigators. There are many types of competencies, among which the social psychological competency has significant meaning. The author proposed her own definition of investigators “social-psychological competence” of the National Police of Ukraine pre-trial investigative agencies, under which she considered it was necessary to understand the investiga-tor’s psycylogically, skillfully, rationally, productively and effectively ability to create and realize social cooperation during his functions execution. There were separated the components that determine investigator’s social-psychological cooperation (knowl-edge’s, skills, abilities, professionally important qualities, motivation, word outlook). There were also disclosed the content of general and special knowledge’s, skills and professionally important abilities, pithy essence of skills, habits motivation and word outlook. The groups of professionally important qualities and abilities were classified and the skills variety classifi-cation was also complemented in this article. It was emphasized that proposed content of the in-vestigators social-psychological competency components of the National Police of Ukraine pre-trial investigative agencies provides: for the first hand, the higher institutions determination with the list of subjects of social psychological direction, for the investigator’s departments specialists education; for the other hand, the choice of the most effective forms of studying for providing the process of development and formation professionally important knowledge’s, skills, abilities, qualities, motives and word outlook. The author also mentioned that the perspectives of further searches in present scientific direction is the de-termination the components content such competencies as: tactic-specific, strategytactic, methodical, political, role, conflictological, religious, pedagogical, autopsucological, generally culture and others, that are interrelated with social psychological competency.
URI: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/1079
Appears in Collections:Південноукраїнський правничий часопис

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Цільмак_2_2017.pdf192 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.