Перегляд за Автор "Verbytskyi, Oleksii"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументPOWERS OF INTERNAL SECURITY DEPARTMENTS IN ADMINISTRATIVE AND LEGAL SECURITY IN THE POLICE(Centre for European Reforms Studies: Grand Duchy of Luxembourg, 2021) Veselova, Liliia; Verbytskyi, Oleksiiprotection of police officers and ensuring the safety of the functioning of police bodies in general is one of the important conditions for the effective operation of the National Police. The object of this study is public relations in the field of ensuring the own safety of police officers from unlawful encroachments related to their performance of official duties. Socio-political transformations in our country and the implementation of institutional reforms in the law enforcement system necessitate an analysis of the powers of one of the leading actors in ensuring their own security in the police - internal security units. The purpose of this article is to determine the state of legal regulation of the powers of internal security units in ensuring their own security in the police, and to develop proposals for its administrative and legal improvement. To achieve this goal, general scientific and special methods of scientific research were used. According to the results of the study, it is established that the powers of the units of the Department of Internal Security in the administrative and legal support of their own security in the police can be divided into: organizational and coordination; functional and practical; control and supervision; information and analytical; preventive and preventive. It is substantiated that in order to consolidate the administrative and legal status of internal security units and improve the legal regulation of their powers in the field of ensuring their own security in the police, the Law of Ukraine "On National Police" and other departmental regulations of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine need to be amended. Мета цієї статті полягає у визначенні стану правового регулювання повноважень підрозділів внутрішньої безпеки у забезпеченні власної безпеки в органах поліції та розроблення пропозицій щодо його адміністративно-правового вдосконалення. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові та спеціальні методи наукового пошуку. за результатами дослідження встановлено, що повноваження підрозділів Департаменту внутрішньої безпеки в адміністративно-правовому забезпеченні власної безпеки в органах поліції умовно можна поділити на: організаційно-координаційні; функціонально-практичні; контрольно-наглядові; інформаційно-аналітичні; превентивно-профілактичні. Обґрунтовується, що для закріплення адміністративно-правового статусу підрозділів внутрішньої безпеки та вдосконалення правового регулювання їх повноважень у сфері забезпечення власної безпеки в органах поліції до Закону України «Про Національну поліцію» та інші відомчі нормативно-правові акти МВС України слід внести низку доповнень та змін.
- ДокументАдміністративно-правові гарантії забезпечення власної безпеки працівників поліції(Київський національний торговельно-економічний університет, 2019) Вербицький, Олексій Дмитрович; Verbytskyi, OleksiiРозглянуто питання забезпечення власної безпеки в органах поліції. На підставі наявних уявлень про поняття та види гарантій в юридичній науці наведено визначення та бачення системи адміністративно-правових гарантій забезпечення власної безпеки в органах поліції, що створює умови для системного виявлення недоліків у нормативному врегулюванні окремих напрямів цієї діяльності. Background. Support for all aspects of a police officer's professional activity, including the provision of his or her own security by police, should be provided by the State, with appropriate safeguards. Analysis of recent research and publications has revealed that the relative novelty of this type of public activity causes a noticeable lack of theoretical and methodological basis for this issue in modern science, which determines the relevance of the chosen topic. The aim of the article is to provide a scientific understanding of the concept and system of administrative and legal warranties of ensuring their own security in the police. Materials and methods. Due to the combination of general scientific and special methods of cognition, such as dialectical, formal-legal, comparative analysis and synthesis, etc. the available empirical material has been worked out and the own scientific conclusions are obtained that are correlated with the purpose of the article. Results. Based on existing ideas about the concepts and types of guarantees in legal science, the definition and vision of the system of administrative and legal warranties of ensuring their own security in police bodies is provided, which creates conditions for systematic identification of deficiencies in the normative regulation of certain areas of this activity. Conclusion. It is proposed to divide the guarantees of ensuring own security of the police bodies into the following types: general, legal, organizational (organizational and legal); guarantees of implementation, guarantees of guard or protection; criminal law, administrative law. Administrative and legal warranties for ensuring their own security in the police are administrative remedies and methods based on appropriate principles, which are enshrined in administrative legislation and aimed at ensuring the implementation, guard and protection of the subjective and professional rights and interests of police officers (their close relatives and family members), as well as regimes for the proper functioning of police bodies (units) in ordinary and non-standard (emergency) situations.
- ДокументЗагрози власній безпеці в органах поліції(Ужгородський національний університет, 2019) Вербицький, Олексій Дмитрович; Verbytskyi, OleksiiСтаття присвячена визначенню видів та наданю характеристики загрозам власній безпеці в органах поліції. Проаналізовано підходи різних учених щодо визначення категорій "ризик", "небезпека", "загроза". The article is devoted to the identification of species and the characterization of threats to their own security in the police. The approaches of different scientists to determine the categories of "risk", "danger", "threat" are analyzed.
- ДокументПоняття власної безпеки в органах поліції(Університет митної справи та фінансів, 2019) Вербицький, Олексій Дмитрович; Verbytskyi, OleksiiСтаттю присвячено з’ясуванню понять «власна безпека в органах поліції» та «власна безпека поліцейського». На підставі аналізу співвідношення та відмінних рис близьких за значенням термінів («безпека особи», «особиста безпека», «безпека життєдіяльності персоналу», «внутрішня безпека») вдалося встановити основне призначення та зміст поняття «власної безпеки в органах поліції». Пропонується власну безпеку в органах поліції розглядати як комплексний режим захищеності органу (чи органів) поліції, а також кожного окремого поліцейського (їх близьких родичів і членів сім’ї, майна) від загроз деструктивного і дезорганізучого впливу, що можуть зашкодити їх ефективному функціонуванню у звичайних та нестандартних (надзвичайних) ситуаціях. The article is devoted to the clarification of the concepts of «own security in the police» and «own security of the police». It is noted that prior to the reform of the Ministry of Internal Affairs in Ukraine, legal terminology and law-enforcement practice did not contain such a term as ensuring the «own safety» of the police authorities. Today, this term also does not contain any clear definition. Based on the analysis of the ratio and the distinctive features of the term values (“person safety”, “personal security”, “safety of personnel”, “internal security”), it was possible to establish the main purpose and content of the concept of «own security in the police». It has been established that “own security”, in contrast to the “personal security” of a policeman, has several adjacent and distinctive features. First, both terms relate the state of the police officer's security against threats related to his operational activities. At the same time, the personal security regime arises directly when performing such tasks by the police, and for their own security – both during execution and indefinitely after that. However, in the second case, the state of the threat must necessarily be due to the professional (official) activity of such a policeman. Secondly, personal safety concerns only the policeman himself, while his own security – a policeman personally, his close relatives and family members, as well as his and his property. Third, personal safety includes not only the state of health and safety, but also the legal regimes of the police professional's activity against illegal interference or interference by others, as well as the honest reputation and reputation of the police officer. Proposed own security in the police authorities is to consider as a complex regime of protection of the police body (or bodies), as well as of each individual policeman (their close relatives and family members, property) from threats of destructive and disruptive influence, which can impair their effective functioning in ordinary and non-standard (emergency) situations. The latter concept is broader in comparison with the concept of “own security of the police officer”, because, in addition to the own security of each individual policeman (including his relatives, family members and property), the task of the commissioners to those entities is to create and ensure the regime of the proper functioning of each individual body (subdivision) and the police system as a whole.
- ДокументПринципи адміністративно-правового забезпечення власної безпеки в органах поліції(Одеса: ОДУВС, 2020) Вербицький, Олексій Дмитрович; Verbytskyi, OleksiiСтаття присвячена розгляду принципів гарантування власної безпеки в органах поліції. Підкреслюється недостатня визначеність у законодавстві України принципів таких правовідносин. Встановлено наявність загальних системних закономірностей між принципами власного убезпечення в органах поліції, що діють у різних галузях права. У контексті цього дослідження детально розглянуто спеціальні принципи адміністративно-правового гарантування власної безпеки в органах поліції. The article is devoted to the consideration of the principles of ensuring one’s own security in the police. The insufficient certainty in the legislation of Ukraine of the principles of such legal relations is emphasized. The purpose of the article is to formulate a holistic view of the principles of ensuring their own safety in the police. The article consistently reveals the importance of these principles for ensuring one’s own security in the police. Depending on the criterion, the content is revealed and these principles are divided into: general social (which reflect economic, ideological, political patterns of public life, and which embody progressive philosophical and legal ideas of coexistence of state, society, individual, lay the foundations for the development of others specifically – legal principles) and special legal (which allow to distinguish the law from the whole set of social regulators, to determine its differences and features). In turn, in the set of special legal principles there are basic (guiding), specific functional and specific principles. The author highlights and analyzes a number of guidelines that determine the priority principles of ensuring their own safety in the police. In addition, in the context of this study, special attention was paid to special principles of administrative and legal security of their own security in the police: such as: professional competence of the subjects of their own security in the police; discretion of powers of authorized bodies (officials); planning and sequence of preventive, preventive and control measures in this area of administrative activity; a scientific approach in determining the strategy and tactics of action in the event of a threat to life, health or property of police personnel; coordination; collection of statistical information, monitoring and analysis of trends, problems and reasons for the existence of threats to their own security in the police, etc.
- ДокументСистема суб'єктів забезпечення власної безпеки в органах поліції(Одеса: НУ "ОЮА", 2020) Вербицький, Олексій Дмитрович; Verbytskyi, OleksiiСьогодні захист поліцейських є однією з важливих умов ефективної діяльності Національної поліції. Соціально-політичні перетворення в нашій країні та проведення інституційних реформ у системі правоохоронних органів обумовлюють потребу в уточненні суб’єктного складу (інституційної складової частини) адміністративно-правового механізму забез¬печення власної безпеки в органах поліції. Об’єктом цього дослідження є суспільні відносини у сфері забезпечення власної безпеки полі¬цейських від протиправних пося¬гань, пов’язаних з виконанням ними службових обов’язків. Метою статті є визначення поняття системи суб’єктів забезпечення власної безпеки в органах поліції, окреслення переліку таких суб’єктів та їх систематизація. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові та спеціальні методи наукового пошуку. За результатами дослідження сформульовано поняття системи суб’єктів забезпечення власної безпеки в органах поліції. Встановлено, що систему таких суб’єктів утворюють органи (інституції) загальної та галузевої компетенції, такі як Верховна Рада України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Президент України, Конституційний Суд України, суди загальної юрисдикції, Кабінет Міністрів України, МВС України, інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування; органи спеціальної (функціональної) компетенції, такі як прокуратура України, Служба Безпеки України, Державна кримінально-виконавча служба України, Національна поліція України, у складі якої можна виділити основні спеціальні органи та допоміжні спеціальні органи; безпосередньо керівники органів та підрозділів поліції щодо забезпечення власної безпеки в цих органах (підрозділах) та підлеглих працівників. Today, the protection of police officers is one of the important conditions for the effective operation of the National Police. Socio-political transformations in our country and the implementation of institutional reforms in the law enforcement system necessitate clarification of the subject composition (institutional component) of the administrative and legal mechanism to ensure their own security in the police. The object of this study is public relations in the field of ensuring the own safety of police officers from unlawful encroachments related to their performance of official duties. The purpose of this article is to define the concept of the system of subjects of ensuring their own security in the police, to outline the list of such subjects and their systematization. To achieve this goal, general scientific and special methods of scientific research were used. According to the results of the research, the concept of “system of subjects of ensuring one’s own security in the police” is formulated. It is established that the system of such subjects is formed by: bodies (institutions) of general and branch competence: the Verkhovna Rada of Ukraine, the Commissioner of the Verkhovna Rada of Ukraine for Human Rights, the President of Ukraine, the Constitutional Court of Ukraine, courts of general jurisdiction, the Cabinet of Ministers of Ukraine, executive bodies, local self-government bodies; bodies of special (functional) competence: the Prosecutor’s Office of Ukraine, the Security Service of Ukraine, the State Penitentiary Service of Ukraine, the National Police of Ukraine, which includes: the main special bodies and auxiliary special bodies; directly the heads of police bodies and subdivisions to ensure their own safety in these bodies (subdivisions) and subordinate employees.