Перегляд за Автор "Bondarenko, Viktor"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументЛЮДИНОМІРНІСТЬ ЯКОСТІ ОСВІТИ: ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ОФІЦЕРІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ(2023) Семенова, Алла Василівна; Semenova, Alla; Бондаренко, Віктор Дмитрович; Bondarenko, Viktor; Висоцька, Тамара Михайлівна; Vysotska, TamaraУ розділі 2 конкретизовано сутність людиномірності якості освіти у філософсько-методологічному вимі- рі професійної підготовки офіцерів Національної поліції України; проаналізовано основні концепції філософської, освітньої теорії і практики, ідеї та позиції в науковій літературі щодо вивчення освітніх явищ в Україні і за кордоном у їх цілісному зв’язку з соціальним та культурним контекстом філософсько-методологічного виміру національних та світових трансформацій людиномірності; визначено сутність феномену людиномірності науки в історико-філософському контексті; на загальнотеоретичному філософському рівні обґрунтовано тенденції процесів сучасних трансформацій в освіті у цілісному зв’язку з відповідними концепціями розвитку людини; конкретизовано філософсько-методологічний аспект людиномірних вимірів якості освіти поліцейських в Україні; доведено необхідність і перспективність дослідження і впровадження концепції української загальнонаукової методології у теорію і практику освіти, щодо єдності формування і розвитку Людини на ґрунті когнітивно-емоційно-вольової тріади її компонент. Chapter 2 specifies the essence of the human-scale of the quality of education in the philosophical and methodological dimension of the professional training of officers of the National Police of Ukraine; the basic concepts of philosophical, educational theory and practice are analyzed, ideas and positions in the scientific literature on the study of educational phenomena in Ukraine and abroad in their integral connection with the social and cultural context of the philosophical and methodological dimension of national and world transformations of human-scale; the essence of the phenomenon of the human-scale of science in the historical and philosophical context is determined; at the general theoretical philosophical level, the trends of the processes of modern transformations in education are substantiated in a holistic connection with the corresponding concepts of human development; the philosophical and methodological aspect of human-dimensional measurements of the quality of education of police officers in Ukraine is concretized; the necessity and prospects of research and implementation of the concept of Ukrainian general scientific methodology in the theory and practice of education regarding the unity of the formation and development of a Human on the basis of the cognitive-emotional-volitional triad of its components are proved.
- ДокументПараметри якості вищої освіти офіцерів Національної поліції за умов імперативу людиномірних сенсів (теорія і практика)(2023) Семенишин, Микола Олександрович; Semenyshyn, Mykola; Семенова, Алла Василівна; Semenova, Alla; Клименко, Ігор Володимирович; Klymenko, Ihor; Швець, Дмитро Володимирович ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1999-9956; Shvets, Dmytro; Братель, Сергій Григорович; Bratel, Serhii; Крикун, Вячеслав Віталійович; Krykun, Viacheslav; Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; Бондаренко, Віктор Дмитрович; Bondarenko, Viktor; Євдокімова, Олена Олександрівна; Yevdokimova, Olena; Костюк, Андрій Валерійович; Kostiuk, Andrii; Проценко, Тарас Олександрович; Protsenko, Taras; Висоцька, Тамара Михайлівна; Vysotska, Tamara; Кісіль, Зоряна Романівна; Kisil, Zoriana; Ларіонов, Станіслав Олександрович; Larionov, Stanislav; Нікітін, Анатолій Анатолійович; Nikitin, AnatoliiУ монографії висвітлено і методологічно обґрунтовано шляхи вирішення актуальних проблем теорії і практики підготовки офіцерів Національної поліції у параметрах якості вищої освіти за умов імперативу людиномірних сенсів з урахуванням досліджень української психолого-педагогічної, юридичної компаративістики. В узагальненому вигляді викладено матеріал щодо стратегічних орієнтирів якості освіти в ЗВО з особливими умовами навчання в контексті інтеграції України в європейський освітній простір. Досліджено філософсько-методологічні підходи щодо розв’язання наявних розбіжностей у сфері людиновимірності якості освіти поліцейських в Україні і за кордоном у цілісному зв’язку із відповідними концепціями розвитку людини; теоріями лідерства; ґенезою кадрової роботи щодо професійної підготовки і оцінювання діяльності поліцейських у системі Міністерства внутрішніх справ України. Особливості людиновимірності підготовки офіцерів Національної поліції України пояснено на ґрунті положень сучасної постнекласичної методології науки, загальнонаукового цілісного підходу, гуманістичної педагогіки, а також методологічних основ реалізації міжнародних стандартів етичної поведінки у діяльності поліцейських, що є об’єктивною потребою нинішньої української системи освіти загалом і підготовки поліцейських зокрема, передумовою запобіганню корупційних правопорушень, життєствердження доброчесності у суспільстві. Обґрунтовано продуктивність рефлексивних практик щодо самоорганізації особистості майбутніх працівників поліції як умови розвитку психологічної резільєнтності. У книзі доведено необхідність і перспективність дослідження і впровадження у теорію і практику освіти поліціантів концепції української загальнонаукової методології, щодо єдності формування і розвитку Людини на ґрунті когнітивно-емоційно-вольової тріади компонент ціннісного досвіду особистості. Спираючись на реальну своєрідність формування ціннісного досвіду поліцейського в процесі фахової підготовки, конструктивну практику, виявлено загальні теоретико-методологічні витоки і змістові лінії практичного вдосконалення і подальшого особистісно-професійного зростання поліцейського у службовій діяльності як механізми захисту прав і свобод людини у діяльності правоохоронців. Новизна підходів пов’язана із використанням ключових засад психопедагогічного супроводу і розвитку педагогічної майстерності викладачів ЗВО з особливими умовами навчання, діяльності наставників щодо гармонізації професійної підготовки особистості здобувача в системі відомчої освіти, застосуванням критеріального підходу оцінювання результатів навчання, особливостями проектування робочих програм освітніх компонент підготовки майбутніх поліцейських у контексті масштабності людиномірних сенсів оцінювання якості вищої освіти. Конструктивність такого ракурсу вирізняється, насамперед, цілісним поєднанням та використанням як новітніх здобутків психолого-педагогічних, юридичних, нейрофізіологічних галузей наукового знання щодо пояснення новопосталих педагогічних явищ сучасної освітньої сфери в аспекті інноваційності маркерів оцінювання якості освітньої і науково-дослідної діяльності здобувачів у ЗВО з особливими умовами навчання; так і розумінням того, що загальнолюдські і націєтворчі ціннісні орієнтації, як особлива соціальна основа культурологічного світогляду, мають бути екстрапольовані у глобальну функцію сучасної освіти, що має визначати і реалізовувати її соціальну силу, яка характеризує цивілізаційний розвиток у різні історичні епохи. У цьому контексті конкретизовано питання впровадження аксіологічної сутності, проектування, реалізації та оцінювання відповідних освітніх програм підготовки офіцерів Національної поліції. У цілому напрацювання, які містяться у даній колективній монографії, будуть принагідними до використання у педагогічному та психологічному супроводженні освітньої діяльності з підготовки поліцейських як в межах формальної, так і неформальної освіти. The monograph reflects and scientifically and methodologically substantiates ways to solve urgent problems of the theory and practice of training officers of the National Police in terms of the quality of higher education in the context of the imperative of human-dimensional meanings, taking into account studies of Ukrainian psychological, pedagogical, legal comparative studies. In the most general form, the material is presented regarding the strategic guidelines for the quality of education in the WHE with special learning conditions in the context of Ukraine's integration into the European educational space. Philosophical and methodological approaches to solving existing disagreements in the field of human measurement of the quality of police education in Ukraine and abroad are studied in integral connection with the corresponding concepts of human development; leadership theories; the genesis of personnel work on professional training and evaluation of the activities of police officers in the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Features of the human-measurement training of officers of the National Police of Ukraine are explained on the basis of the provisions of the modern post-non-classical methodology of science, a general scientific holistic approach, humanistic pedagogy, as well as the methodological foundations for the implementation of international standards of ethical behavior in the activities of police officers, which is an objective need of the current Ukrainian education system in general and in particular, a prerequisite for the prevention of corruption offenses, the vitality of virtue in society. The productivity of reflexive practices of self-organization of the personality of future police officers is substantiated as a condition for the development of psychological resilience. The book proves the necessity and prospects of research and implementation in the theory and practice of police education of the concept of Ukrainian general scientific methodology regarding the unity of the formation and development of a Human on the basis of the cognitive-emotional-volitional triad of components of the value experience of the individual. Based on the real originality of the formation of the value experience of a police officer in the process of professional training, constructive practice, the general theoretical and methodological origins and meaningful lines of practical improvement and further personal and professional growth of a police officer in their official activities as mechanisms for protecting human rights and freedoms in the activities of law enforcement officers are identified. The novelty of the approaches is associated with the use of the key foundations of psychopedagogical support and the development of pedagogical skills of HEI teachers with special learning conditions, the activities of mentors to harmonize the professional training of the applicant's personality in the system of departmental education, the use of a criteria approach for assessing learning outcomes, the design features of police work programs in the context of the scale of human-dimensional meanings evaluating the quality of higher education The constructiveness of this perspective is distinguished, first of all, by a holistic combination and use as the latest achievements of the psychological, pedagogical, legal, neurophysiological branches of scientific knowledge to explain the newly formed pedagogical phenomena of the modern educational sphere in the aspect of innovativeness of markers for assessing the quality of educational and research activities education; and the understanding that universal human and nation-creating value orientations as a special social basis of the culturological worldview should be extrapolated into the global function of modern education, which should determine and realize its social power that characterizes civilizational development in different historical epochs. In this context, the issues of introducing the axiological essence, designing, implementing and evaluating the relevant educational programs for training officers of the National Police are specified. In general, the developments contained in this collective monograph will be suitable for use in the pedagogical and psychological support of educational activities for the training of police officers both in the framework of formal and non-formal education.
- ДокументПроблема управління науковими проєктами в контексті академічної доброчесності та репутаційних параметрів вітчизняних наукових розвідок(Вища Школа, 2022) Швець, Дмитро Володимирович ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1999-9956; Shvets, Dmytro; Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; Семенишин, Микола Олександрович; Semenyshyn, Mykola; Семенова, Алла Василівна; Semenova, Alla; Бондаренко, Віктор; Bondarenko, ViktorУ статті обгрунтовано теоретико-методологічні та методико-практичні напрями розв'язання актуальних проблем управління науковими проєктами в контексті академічної доброчесності, які покликані вирішувати завдання зменшення репутаційних ризиків вітчизняних наукових розвідок, що матимуть довгостроковий позитивний економічний ефект не тільки для науки й освіти, а й інших сфер життя в Україні. The article substantiates the theoretical-methodological and methodological-practical directions for solving the current problems of managing scientific projects in the context of academic integrity, which are designed to solve the task of reducing the reputational risks of domestic scientific intelligence, which will have a long-term positive economic effect not only for science and education, as well as other spheres of life in Ukraine; the essence of the risk-oriented approach, which acts as a methodological basis for the specification of reputational risks in the management of scientific projects, is revealed. It is proved that the optimal dependence of a separate reputational threat in the field of scientific project management characterizes the possibilities or vulnerabilities of observing academic integrity and consists of a corresponding list of indicators. In this aspect, the step-by-step algorithm of scientific project management and practical ways of its implementation are characterized in the perspective of increased attention to procedur al and methodical predictors of reputational threats; it is determined by the possibility of improving didactic principles of scientific project management and methodical and practical provision of organizational, management and facilitation assistance in writing and design of dissertation studies. The constructiveness of the approaches is demonstrated in the integral combination and use of the latest scientific achievements on the example of the implementation of the author's study guide “Management of scientific projects and the policy of academic integrity in schemes and tables”, the content of which reflects both the target expectations of society and the subjects of the educational and scientific process of higher education institutions education with special training conditions of the Ministry of Internal Affairs system, acting as a comprehensive basis of the educational and methodological system in the field of scientific project management with the ability to maintain high levels of academic integrity.
- ДокументСТРАТЕГІЧНІ ОРІЄНТИРИ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ ОФІЦЕРІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР(2023) Семенишин, Микола Олександрович; Semenyshyn, Mykola; Бондаренко, Віктор Дмитрович; Bondarenko, Viktor; Проценко, Тарас Олександрович; Protsenko, TarasУ розділі 1 окреслено стратегічні орієнтири якості підготовки офіцерів Національної поліції в контексті інтеграції України в європейський освітній простір. До- сліджено історичні умови виникнення й удосконалення поліцейських органів у різних державах; Проаналізовано проблеми щодо проведених реформ в Україні та визначе- но основні напрями вдосконалення процесів становлення нової правоохоронної системи України в контексті інте- грації України в європейський освітній простір. Сформу- льована чітка позиція стосовно того, що разом із утвер- дженням української ідентичності та історичної пам’я- ті в процесі підготовки офіцерів Національної поліції, як синергії національних і загальнолюдських надбань, сучас- них цивілізаційних досягнень і тенденцій глобального сві- ту, вектором розвитку України є євроінтеграція, широ- ке впровадження європейських та світових стандартів у сфери життя і функціонування держави. Доведено, що всі процеси, пов’язані з реформуванням правоохоронної галузі, не просто є «технічними» зовнішніми змінами в діяльності поліцейських інститутів, але плекатимуть глибокий психолого-педагогічний зміст. У контексті ре- формування Національної поліції України організаційні зміни повинні мати для співробітників позитивний осо- бистісно-значущий сенс, який забезпечується відповідни- ми програмами, спрямованими на формування відчут- тя психологічної безпеки, психологічної доступності за- собів адаптації та особистісної залученості до цих змін. Chapter 1 defines the strategic guidelines for the quality of training of the National Police officers in the context of Ukraine's integration into the European educational space. The historical conditions for the emergence and improvement of police bodies in different states are studied. The problems of carrying out reforms in Ukraine are analyzed and the main directions for improving the processes of establishing a new law enforcement system of Ukraine in the context of Ukraine's integration into the European educational space are determined. A clear position has been formulated regarding the fact that, along with the assertion of Ukrainian identity and historical memory in the process of training officers of the National Police as a synergy of national and universal achievements, modern civilizational achievements and global world trends, the vector of Ukraine's development is European integration, the widespread introduction of European and world standards in the field of life and functioning of the state. It has been proved that all the processes associated with reforming the law enforcement industry are not just “technical” external changes in the activities of police institutions, but will have a deep psychological and pedagogical meaning. In the context of reforming the National Police of Ukraine, organizational changes should have a positive personally significant meaning for employees, which is provided by appropriate programs aimed at creating a sense of psychological security, accessibility of means of adaptation and personal involvement in these changes.