Перегляд за Автор "Стукаліна, Ольга Віталіївна"
Зараз показуємо 1 - 20 з 21
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументВІДМЕЖУВАННЯ ТЕРОРИСТИЧНОГО АКТУ ВІД ДИВЕРСІЇ: ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ(Одеса: ОДУВС, 2021-11-26) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaУ науковій роботі встановлено, що особливого значення для теорії кримінального права та правозастосування набуває правильне співвідношення терористичного акту і диверсії та виявлення закономірностей, які характеризують таке співвідношення, з метою подолання перешкод, що можуть виникнути у процесі кримінально-правової кваліфікації злочинів терористичного спрямування. З’ясовано, що складність відмежування терористичного акту від диверсії, полягає в тому, що їх зовнішній прояв характеризується суміжними кваліфікуючими ознаками, тоді, як встановлення відмінності між ними за суб’єктивними ознаками є доволі складним процесом. Пропонується для уникнення помилок під час правозастосування кримінально-правових норм, передбачених ст. ст. 113 та 258 КК України, відмежовувати ці склади злочинів у кожних окремих випадках за викладеними у науковій праці критеріями, де основна увага має приділятися меті суспільно небезпечного діяння. In the scientific work, it was established that the correct ratio of a terrorist act and sabotage and the identification of patterns that characterize such a ratio are of particular importance for the theory of criminal law and law enforcement, in order to overcome obstacles that may arise in the process of criminal-legal qualification of crimes of a terrorist nature. It has been found that the difficulty of distinguishing the components of the crimes of a terrorist act from sabotage lies in the fact that their external manifestation is characterized by adjacent qualifying features, while establishing the difference between them by subjective features is a rather complex process. It is proposed to avoid mistakes during the enforcement of criminal law norms provided for in Art. Art. 113 and 258 of the Criminal Code of Ukraine, distinguish between these types of crimes in each individual case according to the criteria set out in the scientific work, where the main attention should be paid to the purpose of the socially dangerous act.
- ДокументДеякі аспекти запобігання терористичним актам у великих містах України(Одеса: ОДУВС, 2020-11-27) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaУ науковій праці досліджені окремі аспекти запобігання терористичним актам у великих містах України. Визначено, що серед великої кількості загроз у великих містах України терористична залишається найбільш непередбаченою, важко контролюючою та небезпечною, яка ставить під удар усі сфери життєдіяльності суспільства, систему реалізації державою та її органами своїх функцій, а це в свою чергу вимагає якісних, ефективних та вдосконалених заходів запобігання терористичним актам, де головну роль відіграватимуть висококласні спеціалісти, на підготовку яких мають бути зосереджені усі сили та ресурси держави. The scientific work examines certain aspects of the prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine. It was determined that among the large number of threats in large cities of Ukraine, terrorist remains the most unpredictable, difficult to control and dangerous, which puts under attack all spheres of life in society, the system of implementation of the functions of the state and its bodies, and this, in turn, requires high-quality, effective and improved measures to prevent terrorist acts, where the main role will be played by high-class specialists, on whose training all forces and resources of the state should be focused.
- ДокументЕКОЛОГІЧНИЙ ТЕРОРИЗМ В УКРАЇНІ ЯК ГЛОБАЛЬНА ПРОБЛЕМА СУЧАСНОСТІ(Науково-практичний журнал «Екологічне право», 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню екологічного тероризму в Україні. У статті розглядається поняття «екологічний тероризм», розкривається його зміст, сутність та специфічні риси. Автор аналізує зарубіжне термінологічного визначення та кримінально-правове регулювання екологічного тероризму (за прикладом право- вих систем – Франції та Сполучених Штатів Америки). У роботі встановлено, що екологічний тероризм – це незаконне, умисне, цілеспрямоване застосування сили проти природних ресурсів з метою позбавлення населення їхніх природних благ; створення обстановки страху, хаосу та жаху у суспільстві; знищення майна або впливу на органи державної влади чи місцевого самоврядування. Автор наголошує, що з боку потенційної небезпеки для людей, новий вид високотехнологічного тероризму, зокрема – екологічний тероризм є більш небезпечним, аніж його інші різновиди, оскільки насильницькі дії терористичного характеру застосовуються по відношенню до населення або на їх власність безпосередньо через довкілля, в якому у подальшому життєдіяльність людини може бути утруднена або неможлива. З’ясовано, що екологічний тероризм призводить до важких і незворотніх наслідків планетарного масштабу. Доведено, що проблема екологічного тероризму набула виняткового значення для Європи у цілому та України зокрема саме в умовах повномасштабної російської інтервенції на територію української держави. Стведжу- ється, що захоплення та негативний вплив російських військ на Чорнобільську атомну електростанцію біля м. Прип’ять в Київській області та Запоріжську атомну електростанцію у м. Єнергодарі Запорізької області (остання донині знаходиться під окупацією), а також регулярні публічні погрози застосування по відношенню до України та інших держав (Сполучених Штатів Америки, держав-членів Європейського Союзу і т.п.) високо- небезпечної ядерної, хімічної чи біологічної зброї є серйозною загрозою забруднення навкольшнього природнього середовища нашої країни, окремого регіону чи міста, з метою завдання якнайбільшої екологічної шкоди. Зроблено висновок, що консолідація зусиль усієї світової спільноти та створення налагодженого міжнародного механізму запобігання руйнівному впливу екологічного тероризму гарантуватиме безпечне існування людства. The article is devoted to the study of environmental terrorism in Ukraine as a global problem of our time. The article examines the concept of «ecological terrorism», reveals its meaning, essence and specific features. The author analyzes the foreign terminological definition and criminal law regulation of environmental terrorism (using the example of the legal systems of France and the United States of America). The work established that environmental terrorism is an illegal, intentional, purposeful use of force against natural resources with the aim of depriving the population of their natural benefits. destruction of property or influence on authorities. The author emphasizes that from the point of view of potential danger to people, a new type of high-tech terrorism, in particular – environmental terrorism, is more dangerous than its other varieties, since violent acts of a terrorist nature are applied to the population or their property directly through the environment in which in the future, a person’s life activity will be difficult or impossible. It has been found that environmental terrorism leads to severe and irreversible consequences of planetary importance. It has been proven that the problem of environmental terrorism has acquired exceptional importance for Europe in general and Ukraine in particular, precisely in the conditions of full-scale Russian intervention on the territory of the Ukrainian state. It is argued that the capture and negative impact of Russian troops on the Chornobyl nuclear power plant near Pripyat in the Kyiv region and the Zaporizhia nuclear power plant in the city of Yenerhodar in the Zaporizhia region (the latter is still under occupation), as well as regular threats of use in relation to Ukraine and of other states (the United States of America, member states of the European Union, etc.) of highly dangerous nuclear, chemical or biological weapons is a serious threat of pollution of the surrounding natural environment of our country, a separate region or city, with the aim of causing the greatest possible environmental damage. It was concluded that the consolidation of the efforts of the entire world community and the creation of an established international mechanism to prevent the destructive impact of environmental terrorism will guarantee the safe existence of humanity.
- ДокументЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ В УМОВАХ ЗАПОБІГАННЯ ТЕРОРИСТИЧНИМ АКТАМ(Київський нацiональний унiверситет iменi Тараса Шевченка, 2021-11-18) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaУ дослідженні наголошується, що у сучасних умовах особливого значення набувають питання, що пов’язані із захистом прав людини від кримінально протиправних посягань, у тому числі від терористичних актів. Встановлено, що одним із центральних завдань держави є захист прав людини від терористичних актів шляхом застосування ефективних антитерористичних заходів, нових терористичних злочинів та притягнення до кримінальної відповідальності винних. Зроблено висновок, що розробка та вдосконалення системи заходів запобігання терористичним актам сприятиме не лише зниженню рівня терористичної загрози у державі, а й захисту прав людини й громадянина від терористичних посягань. The scientific work emphasizes that in modern conditions, issues related to the protection of human rights from criminal violations, including terrorist acts, are of particular importance. It has been established that one of the central tasks of the state is the protection of human rights from terrorist acts through the use of effective anti-terrorist measures, new terrorist crimes and bringing the perpetrators to justice. It was concluded that the development and improvement of the system of measures to prevent terrorist acts will contribute not only to reducing the level of the terrorist threat in the state, but also to the protection of human and citizen rights from terrorist attacks.
- ДокументКримінологічна характеристика та запобігання терористичним актам у великих містах України(Одеса: ОДУВС, 2023) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaДисертація є самостійною завершеною науковою працею, в якій на основі представленої кримінологічної характеристики терористичних актів у великих містах України, осіб, які їх вчиняють, а також аналізу системи детермінант, що зумовлюють вчинення таких кримінально протиправних діянь, вперше у вітчизняній науці запропоновано комплексну систему заходів запобігання терористичним актам у великих містах України в умовах воєнного стану. Проведеним дослідженням систематизовано основні етапи дослідження терористичних актів. Перший етап – це період зародження, що бере свій початок від давніх цивілізацій – до кінця XVII століття. Другий етап – це період, що вирізняється підвищеною увагою до «дореволюційного» та «революційного» тероризму. Цей період охоплює XVIII – початок ХХ століття. У 60-х рр. ХХ століття – перше десятиліття ХХІ століття набув розвитку третій період, який характеризується формуванням окремих видів тероризму: лівого, правого та ісламського. З 2014 року й дотепер розпочався четвертий – сучасний період дослідження терористичних актів, який пов’язаний із загостренням геополітичної ситуації в Україні, зокрема збройною агресією рф проти України. Визначено, що кожен з етапів має характерні історичні, політико-ідеологічні, соціально-економічні, організаційно-правові та інші особливості. У роботі наголошується, що терористичний акт є одним з найбільш негативних, небезпечних і резонансних соціально-правових явищ сучасності, що становить загрозу для усіх сфер функціонування держави і життєдіяльності суспільства. Терористичні акти спричинюють загибель людей, дестабілізують політичну та соціально-економічну обстановку у країні, регіонах і містах, негативно впливають на авторитет державних та правоохоронних органів, ускладнюють процес європейської інтеграції держави, підсилюють рівень соціальної напруги, створюючи атмосферу жаху, невпевненості та нестабільності у суспільстві. Характерної гостроти терористичний акт набув у великих містах України, де простежується не лише істотне зростання рівня терористичних актів, а й поява їх нових конфігурацій. Обґрунтовано, що великі міста України – це значне міське поселення, з чітко визначеною територією, із загальною кількістю населення від 500 тис. і більше осіб, яке виконує функцію адміністративного центру області та зосереджує у собі комплекс політичних, економічних, наукових, освітніх, духовних, культурних, транспортних, медичних та інших сфер життєдіяльності суспільства і функціонування держави. До великих міст України як об’єкта кримінологічного пізнання належать: столиця України – м. Київ, а також міста міжрегіонального та регіонального значення – Харків, Одеса, Дніпро, Львів і Запоріжжя. Встановлено, що у сучасному вимірі терористичний акт є невід’ємною частиною політичних та економічних процесів і представляє собою загрозу національній та громадській безпеці держави, перетворившись із поодиноких проявів на відносно масове явище. Терористичні акти в абсолютній більшості мають міський характер. У м. Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, Львові та Запоріжжі стабільно вчиняється до 70 % терористичних актів від загальної кількості таких злочинів у регіонах до яких вони відносяться. З 2014 по 2022 рр. у великих містах України в цілому зафіксовано 375 терористичних актів, а саме: у м. Харкові – 130, у м. Києві – 89, у м. Дніпрі – 71, у м. Одесі – 67, у Запоріжжі – 12, у м. Львові – 6 терактів відповідно. Аналіз географії терористичних актів засвідчив, що з 2014 року до 2022 року міста Київ, Одеса, Харків, Дніпро, Запоріжжя і Львів нерівно розподілились та входили до різних груп – з високим, середнім і помірним рівнем кримінальної враженості. Найбільш ураженим від терористичних актів великим містом є Харків, з середнім показником 4 злочини на 100 тис. міського населення, за ним розташувались Дніпро – 3; Одеса – 3; Київ – 2; Запоріжжя – 1 та Львів – 1 злочин такого виду на 100 тис. міського населення відповідно. Великі міста України характеризуються незадовільною ситуацією у співвідношенні кількості облікованих терористичних актів до чисельності виявлених злочинців-терористів. В середньому у великих містах України виявляється приблизно у 3,5 рази менше злочинців-терористів порівняно з кількістю зареєстрованих злочинів, передбачених ст. 258 КК України. За результатами вивчення судової практики Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Львова та Запоріжжя у справах про терористичні акти нами встановлено, що злочини, передбачені ст. 258 КК України, доволі часто вчинюються у сукупності (понад 45 % випадках) з іншими кримінально протиправними діяннями, зокрема передбаченими ст. ст. 258-3, 263, 194, 196, 358 КК України. На підставі з’ясування визначальних рис особи, яка вчиняє терористичні акти у великих містах України, побудовано її узагальнений портрет: це особа чоловічої статті, як молодого, так і дорослого віку (від 18 до 60 років і більше), громадянин України, з базовою вищою (55,0 %) або повною середньою (25,0 %) освітою, неодружений, на момент вчинення такого злочину ніде не працював і не навчався. Близько 25 % осіб, які вчиняли злочин цього виду у великих містах України мають кримінально протиправний досвід, зокрема раніше засуджувалися за вчинення кримінальних правопорушень, переважно, у сфері незаконного обігу зброї. Понад 45 % терористичних актів на території Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Запоріжжя та Львова були вчинені у співучасті. Абсолютна більшість терористів вчиняли злочин, передбачений ст. 258 КК України у тверезому стані, тобто не перебували у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння. Встановлено, що терористичні акти у великих містах України обумовлює цілий комплекс різноманітних факторів, зокрема: історичних, географічних, політичних, соціально-демографічних, економічних, нормативно-правових, організаційно-управлінських, ідеологічних, морально-психологічних та культурно-виховних. Збройна агресія рф проти України обумовила загострення усіх зазначених факторів, що негативно вплинуло на погіршення кількісно-якісних показників терористичних актів. Обґрунтовано, що запобігання терористичним актам у великих містах України є багатогранним та складним процесом, що реалізується у межах цілеспрямованої діяльності держави, суспільства й окремих індивідуумів та дає змогу гуманно, з найменшою шкодою для держави й суспільства, вирішувати завдання щодо протидії цьому суспільно небезпечному діянню. Система заходів запобігання терористичним актам у великих містах України має будуватися з урахуванням специфіки конкретного великого міста (зокрема – статусу і типу (місто-столиця, місто-курорт і т.п.), його територіального розташування, щільності населення, етнічного складу населення, наявності розвинених транспортних коридорів, складових міської інфраструктури тощо. Констатовано, що важливу роль у процесі модернізації та інтеграції заходів запобігання терористичним актам у великих містах України відіграє міжнародний досвід запобіжної діяльності щодо такого злочину. Визначено, що найбільш актуальним та дієвим є антитерористичний досвід США, Великобританії, Франції, Німеччини та Ізраїлю. Запозичення прийнятних для вітчизняної антитерористичної системи заходів, які апробовані у зазначених країнах, дасть змогу для її вдосконалення та створення безпечного міського середовища. Визначено, що загальносоціальне запобігання терористичним актам у великих містах України є системою заходів, яка реалізує антикримінальний потенціал суспільства й усіх його інститутів та сприяє формуванню позитивної криміногенної обстановки, підвищенню рівня безпеки життя населення та зниженню ступеня існуючих терористичних загроз. Вона повинна мати цільовий, плановий та системний характер; базуватись на існуючому потенціалі певного великого міста; задіювати практично усі сфери (законодавчу, економічну, соціальну та інші) життєдіяльності суспільства; спрямовуватися на нейтралізацію криміногенних факторів у міському середовищі, що впливають на виникнення та реалізацію терористичних актів, за допомогою використання консолідованих зусиль усіх без винятку суб’єктів запобіжної діяльності; компетентними суб’єктами мають враховуватися територіально-просторова специфіка міста (його географічне розташування, особливості природних і критичних ресурсів, наближеність до кордону, рівень економічного розвитку, рекреаційний комплекс, етнічний склад населення тощо); охоплювати комплекс соціально-економічних, політичних, ідеологічних, організаційно-управлінських, правових, інформаційних, психолого-виховних, соціально-культурних і технічних заходів. Доведено, що підґрунтям функціонування ефективної системи спеціально-кримінологічного запобігання терористичним актам у великих містах України є налагоджена організація антитерористичної діяльності спеціальних суб’єктів. Вона має включати: 1) якісне правове регулювання; 2) належне інформаційне забезпечення; 3) наявність належних механізмів реалізації повноважень суб’єктів, які безпосередньо здійснюють запобігання терористичним актам у міському середовищі; 4) кримінологічну діагностику, прогнозування, планування та програмування; 5) ефективний контроль, моніторинг та аналіз криміногенної обстановки урбанізованого середовища; 6) тісну співпрацю, у тому числі міжнародну, усіх уповноважених суб’єктів; 7) налагоджену взаємодію вчених і практиків різних дотичних галузей науки для детального вивчення криміногенної обстановки та внесення відповідних коректив у стратегію та тактику протидії терористичним актам. Запропоновано напрями вдосконалення діяльності суб’єктів, які, відповідно до ст. 4 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», здійснюють запобігання терористичним актам на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях. Сформульовані пропозиції щодо вдосконалення основних напрямів системи заходів запобігання терористичним актам у великих містах України та мінімізації їх негативних наслідків: розробка та впровадження міських антитерористичних програм, які вміщуватимуть комплекс заходів щодо підвищення рівня безпеки, покращення якості життя місцевого населення та усунення детермінант терористичних актів; впровадження інноваційних та модернізація наявних засобів і технологій запобігання терористичним актам на території великого міста; повноцінне використання можливостей і розширення функцій міських «Ситуаційних центрів»; підвищення антитерористичної захищеності об’єктів критичної та міської інфраструктури, об’єктів стратегічного значення, а також забезпечення безпеки вразливих об’єктів та місць масового скупчення людей шляхом активного впровадження у процес містобудування і реконструкції міст архітектурно-будівельних та конструктивно-технологічних систем; нейтралізація каналів фінансування тероризму; забезпечення належного контролю за обігом зброї, боєприпасів, вибухових речовин та інших небезпечних засобів і матеріалів; оперативне виявлення та припинення діяльності лідерів терористичних структур; виявлення осіб схильних до вчинення насильницько-агресивних кримінальних правопорушень з метою формування спеціальної інформаційної бази даних про потенційних терористів; налагодження міжнародного співробітництва у сфері запобігання терористичним актам в Україні; запозичення позитивного міжнародного досвіду запобіжної діяльності; розроблення та впровадження на державному, регіональному та місцевому рівнях системи професійної протидії спеціальній пропаганді рф проти України; розробка програм правового просвітництва та правового інформування для населення щодо існування терористичної небезпеки та алгоритму дій у разі терористичного акту; удосконалення форм і методів системи віктимологічного запобігання терористичним актам у великих містах України; співробітництво вищих навчальних закладів, що здійснюють професійну підготовку майбутніх суб’єктів протидії тероризму з працівниками практичних підрозділів правоохоронних органів з метою вдосконалення існуючої практики запобігання терористичним актам; активне використання потенціалу ЗМІ у запобіганні терористичним актам у великих містах України. The dissertation is an independently completed scientific work, in which, on the basis of the presented criminological characteristics of terrorist acts in large cities of Ukraine, the persons who commit them, as well as the analysis of the system of determinants that lead to the commission of such criminally illegal acts, a comprehensive system for prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is proposed for the first time in domestic science in the conditions of martial law. This research systematizes the main stages of the scientific sources formation regarding research, where the subject is terrorist acts, namely: the period of origin, which originates from ancient civilizations – until the end of the 17th century; the period of high interest in «pre-revolutionary» and «revolutionary» terrorism (18th – early 20th centuries); the period characterized by studies of left-wing terrorism, right-wing terrorism, and Islamic terrorism (1960s – the first decade of the 21st century); the modern period of knowledge transformation into an independent direction of criminological research (from 2014 to the present). It was determined that each of the stages has characteristic historical, political-ideological, socio-economic, organizational-legal and other features. The work emphasizes that a terrorist act is one of the most negative, dangerous and resonant socio-legal phenomena of our time, which poses a threat to all spheres of state functioning and the society, and also causes the people death, creates a fear atmosphere, tension and chaos in society, harms public safety, destabilizes the socio-political situation, undermines the law enforcement agencies reputation, negatively affects on the modernization process and state ingration into the European space, causes significant political, economic and moral consequences, etc. The terrorist act acquired a significant value in the large cities of Ukraine, where not only an increasing in the level of terrorist acts are observed, but also the appearance of their new configurations can be traced. It is substantiated that the large cities of Ukraine are significant urban settlements with a clearly defined territory, with a total population from 500 thousand or more, which performs the function of the administrative center of the region and concentrates a complex of political, economic, scientific, educational , spiritual, cultural, transport, medical and other society life spheres and state functioning. The large cities of Ukraine are an object of criminological research. They are include: the capital of Ukraine – Kyiv; as well as cities of interregional and regional importance – Kharkiv; Odesa; Dnipro; Lviv; Zaporizhzhia. It has been established that in the modern world, a terrorist act is an integral part of political and economical processes and represents a threat to the national and public security of the country, having turned from isolated manifestations into a mass phenomenon. The absolute majority of terrorist acts are urban in its nature. Up to 70 % of terrorist acts are steadily charged in the Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Lviv and Zaporizhzhia cities compare with the above mentioned state’s region. From 2014 to 2022, a total of 375 terrorist acts were recorded in large cities of Ukraine, namely: in the city of Kharkiv – 130, in the city of Kyiv – 89, in the city of Dnipro – 71, in the city of Odesa – 67, in Zaporizhzhia – 12, in the city of Lviv – 6 terrorist attacks, respectively. The analysis of the territorial and spatial spread of terrorist acts showed that from 2014 to 2022, the cities of Kyiv, Odesa, Kharkiv, Dnipro, Zaporizhzhia and Lviv were unevenly distributed and belonged to different groups – with a high, medium and moderate level of crime. Kharkiv is the big city most affected by terrorist acts, with an average rate of 4 crimes per 100,000 city population, followed by Dnipro – 3; Odessa – 3; Kyiv – 2; Zaporizhzhia – 1 and Lviv – 1 crimes of this type per 100,000 city population, respectively. Large cities of Ukraine are characterized by an unsatisfactory situation in the ratio of the terrorist acts quantity to the identified terrorist criminals quantity. Based on the results of studying the judicial practice about terorrist act cases in the cities of Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Lviv and Zaporizhzhia, we found that the crimes provided for in Art. 258 of the Criminal Code of Ukraine, are quite often occur together with other criminally illegal acts – in almost 45 % of cases. Basis on the defining personal features of those who commits terrorist acts in large cities of Ukraine, a criminal general portrait was built: this person is a male, both young and adult (from 18 to 60 years old and older), a citizen of Ukraine, with a basic higher (55.0%) or full secondary (25.0 %) education, unmarried, did not work or study anywhere at the time of committing such crime. Approximately a quarter of people who committed this type of crime in large cities of Ukraine have criminal experience, in particular, they were previously convicted, mainly due to illegal arms trafficking. About 45-50 % of people who committed terrorist acts on the territory of Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Zaporizhzhia and Lviv acted collectively, that is, as part of an organized group or criminal organization. The absolute majority of terrorists committed the crime provided for in Art. 258 of the Criminal Code of Ukraine in a sober state, i.e. not under the influence of alcohol or drugs. It has been established that all social relations in Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Lviv and Zaporizhzhia are formed around the interaction of a whole group of factors, events, processes and phenomena that occur in the country and society. Terrorist acts in large cities of Ukraine are caused by a various factors, in particular: historical, geographical, political, socio-demographic, economic, normative-legal, organizational-management, ideological, moral-psychological and cultural-educational. The armed aggression of the russian federation against Ukraine led to the aggravation of all the above-mentioned factors, which negatively affected the deterioration of the quantitative and qualitative indicators of terrorist acts. It is substantiated that the prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is a multifaceted and complex process, which is implemented within the goal-oriented activities of the country, society and individuals, and makes it possible to solve the task of countering this socially dangerous act more humanely, with the least harm to the country and society. The system of measures to prevent terrorist acts in large cities of Ukraine should be built taking into account the specifics of a particular large city (in particular, the status and type (capital city, resort city, etc.), population density, its territorial location, ethnic of the population, lifestyle of the city, the presence of developed transport corridors, components of the city infrastructure, etc. It was established that an important role is played by the international experience of preventive activities regarding such a crime in the process of modernization and integration of measures to prevent terrorist acts in large cities of Ukraine. It was determined that the anti-terrorist experience of the USA, Great Britain, France, Germany and Israel is the most relevant and effective. It has been confirmed that the adoption of the most effective and progressive measures of these states will make it possible to raise the Ukrainian anti-terrorist system to international standards, and thereby create a safe urban environment for the population and unfavorable for terrorist criminals. particular, they were previously convicted, mainly due to illegal arms trafficking. About 45-50 % of people who committed terrorist acts on the territory of Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Zaporizhzhia and Lviv acted collectively, that is, as part of an organized group or criminal organization. The absolute majority of terrorists committed the crime provided for in Art. 258 of the Criminal Code of Ukraine in a sober state, i.e. not under the influence of alcohol or drugs. It has been established that all social relations in Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Lviv and Zaporizhzhia are formed around the interaction of a whole group of factors, events, processes and phenomena that occur in the country and society. Terrorist acts in large cities of Ukraine are caused by a various factors, in particular: historical, geographical, political, socio-demographic, economic, normative-legal, organizational-management, ideological, moral-psychological and cultural-educational. The armed aggression of the russian federation against Ukraine led to the aggravation of all the above-mentioned factors, which negatively affected the deterioration of the quantitative and qualitative indicators of terrorist acts. It is substantiated that the prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is a multifaceted and complex process, which is implemented within the goal-oriented activities of the country, society and individuals, and makes it possible to solve the task of countering this socially dangerous act more humanely, with the least harm to the country and society. The system of measures to prevent terrorist acts in large cities of Ukraine should be built taking into account the specifics of a particular large city (in particular, the status and type (capital city, resort city, etc.), population density, its territorial location, ethnic of the population, lifestyle of the city, the presence of developed transport corridors, components of the city infrastructure, etc. It was established that an important role is played by the international experience of preventive activities regarding such a crime in the process of modernization and integration of measures to prevent terrorist acts in large cities of Ukraine. It was determined that the anti-terrorist experience of the USA, Great Britain, France, Germany and Israel is the most relevant and effective. It has been confirmed that the adoption of the most effective and progressive measures of these states will make it possible to raise the Ukrainian anti-terrorist system to international standards, and thereby create a safe urban environment for the population and unfavorable for terrorist criminals. It was determined that the general social prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is a system of measures that realizes the anti-criminal potential of society and all its institutions, which contributes to the formation of a positive criminological environment, increasing the level of safety of the population and reducing the degree of existing terrorist threats. It should be targeted and planned based on the existing potential of a certain large city; involve almost all spheres (legislative, economic, social and other) of society's vital activities; aim at neutralizing criminogenic factors in the urban environment that influence the occurrence of terrorist acts, using the consolidated efforts of all subjects of preventive activities without exception; competent entities must take into account the territorial and spatial specifics of the city (its natural resources, historical features of the economy, proximity to the border, level of economic development, ethnic composition of the population, etc.); cover a whole complex of socio-economic, political, ideological, organizational-management, legal, informational, psychological-educational, socio-cultural and technical measures. It has been proven that the basis of the security system effective functinung in prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is well-established organization of anti-terrorist activities of special subjects. It should include: 1) quality legal regulation; 2) proper information support; 3) the presence of appropriate mechanisms that directly prevent terrorist acts in the urban environment; 4) criminological diagnostics, forecasting, planning and programming; 5) effective control, monitoring and analysis of the criminogenic situation of the urban environment; 6) close cooperation, including international cooperation, of all authorized entities; 7) established interaction of scientists and practitioners of various relevant science branches for a detailed study of the criminogenic situation and making appropriate adjustments to the strategy and tactics of combating terrorist acts. Proposed directions for improving the activity of entities that prevent terrorist acts at the national, regional, and local levels, in accordance with Art. 4 of the Law of Ukraine «On Combating Terrorism». The main directions of ensuring the security of these large cities in the field of preventing and countering terrorist acts and minimizing their negative consequences are proposed, in particular: development and implementation of urban anti-terrorist programs, which will include a set of main directions for increasing the level of security, improving the quality of life of the local population and eliminating the determinants of terrorist acts. The effectiveness of their implementation is possible only on the basis of systematic study, analysis and forecasting of the operational and criminogenic situation of the urban environment, as well as taking into account the real opportunities and unused reserves of competent law enforcement agencies; introduction of innovative and modernization of existing means and technologies for the prevention of terrorist acts in the territory of a large city; full use of opportunities, as well as expansion of the geography of operation of «Situation Centers»; increasing the anti-terrorist protection of critical and urban infrastructure objects, objects of strategic importance, as well as ensuring the security of vulnerable objects and places of mass gathering of people; neutralization of terrorist financing channels; ensuring proper control over the circulation of weapons, ammunition, explosives and other dangerous means and materials; removal of leaders of terrorist structures; formation of a special information database on persons prone to commit a certain category of criminal offenses, including terrorist acts; establishment of international cooperation in the field of prevention of terrorist acts in Ukraine and its cities; borrowing international experience of preventive activities; development and implementation at the state, regional and local levels of a professional counteraction system to special propaganda of the russian federation against Ukraine; development of programs of legal education and legal information to influence the thinking and views of the population in order to turn them away from the brutal terrorist ideology; improvement of the forms and methods of the system of victimological prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine; cooperation of higher education institutions training counter-terrorism subjects with employees of practical units of law enforcement agencies in the field of improving the practice of preventing this crime; realization of the mass media’s potential in preventing terrorist acts in large cities of Ukraine.
- ДокументКРИМІНОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ОСІБ, ЯКІ ВЧИНЯЮТЬ ТЕРОРИСТИЧНІ АКТИ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ УКРАЇНИ(Юридичний науковий електронний журнал, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню кримінологічної характеристики осіб, які вчиняють терористичний акт у великих містах України. У статті особа терориста досліджується через призму специфічних соціально-демографічних, кримінально-правових, соціально-рольо- вих та морально-психологічних ознак. Представлені найбільш цікаві типології особи, яка вчиняє терористичний акт у межах великих українських міст. Стверджується, що особа, перш ніж стати терористом, проходить через певні стадії соціальної дезадаптації: труднощі, незадоволеність, невирішені проблеми, апатію, безвихідь та інші умови. Узагальнено, що кримінологічний портрет особи, яка вчиняє терористичні акти у великих містах України приблизно є таким. Зокрема, це – особа чоловічої статті, як молодого, так і дорослого віку (від 18 до 60 років і більше), громадянин України, з базовою вищою (55,0%) або повною середньою (25,0%) освітою, неодружений, на момент вчинення такого злочину ніде не працювали й не навчилися. Приблизно чверть осіб, які вчиняли злочин даного виду на території великих міст України мають злочинний досвід, зокрема, раніше засуджувалися за злочини, переважно, у сфері незаконного обігу зброї. Близько 45-50% осіб, які вчиняли терористичні акти на теренах м. Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Запоріжжя та Львова діяли колективно, тобто у складі організованої груп чи злочинної організації. Зроблено висновок, що специфічні риси особи, яка вчиняє терористичний акт у великих містах України мають використовуватися у практичній діяльності під час організації процесу запобігання цьому суспільно небезпечному явищу. The article is devoted to the study of the peculiarities of the criminological characteristics of persons who commit a terrorist act in large cities of Ukraine. The article examines the personality of a criminal-terrorist through the prism of specific socio-demographic, criminal-legal, socialrole and moral-psychological features. The most interesting typologies of a person who commits a terrorist act within large Ukrainian cities are presented. It is claimed that before becoming a terrorist, a person goes through certain stages of social maladjustment: difficulties, dissatisfaction, unresolved problems, apathy, hopelessness and other conditions. It is summarized that the criminological portrait of a person who commits terrorist acts in large cities of Ukraine is approximately as follows. In particular, this is a person of a male article, both young and adult (from 18 to 60 years and older), a citizen of Ukraine, with a basic higher (55.0%) or full secondary (25.0%) education, unmarried, at the time of committing such a crime, they did not work or study anywhere. Approximately a quarter of people who committed this type of crime in the territory of large cities of Ukraine have criminal experience, in particular, they were previously convicted of crimes, mainly in the field of illegal arms trafficking. About 45-50% of people who committed terrorist acts in Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Zaporizhzhia and Lviv acted collectively, that is, as part of organized groups or criminal organizations. It was concluded that the specific features of a person who commits a terrorist act in large cities of Ukraine should be used in practical activities during the organization of the process of preventing this socially dangerous phenomenon.
- ДокументКРИМІНОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ТЕРОРИСТИЧНОГО АКТУ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ УКРАЇНИ(Одеса: ОДУВС, 2021-03-31) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaУ науковій роботі встановлено, що терористичні акти у великих містах становлять загрозу для усіх сфер життєдіяльності суспільства, забирають життя значної кількості населення, завдають шкоду громадській безпеці, підривають імідж правоохоронних органів, негативно впливають на процес модернізації та інтеграції держави до європейського простору, істотно підсилюють рівень напруги у суспільстві, спричиняють значні політичні, економічні та моральні наслідки. Доведено, що у великих містах спостерігається не лише зростання терористичних актів, а й поява нових форм їх вчинення. Визначено, що особи, які вчиняють терористичні акти виявляють більшу досвідченість і активність, а способи і форми терористичної діяльності посилюють масштабність її наслідків. The scientific work established that acts of terrorism in large cities pose a threat to all spheres of life in society, take the lives of a significant number of the population, harm public safety, undermine the image of law enforcement agencies, negatively affect the process of modernization and integration of the state into the European space, significantly strengthen the level of tensions in society, causing significant political, economic and moral consequences. It has been proven that in large cities there is not only an increase in terrorist acts, but also the emergence of new forms of their commission. It was determined that persons who commit terrorist acts show greater experience and activity, and the methods and forms of terrorist activity increase the scale of its consequences.
- ДокументМІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЗАПОБІГАННЯ ТЕРОРИСТИЧНИМ АКТАМ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ(Frankfurt (Oder): Izdevniecība «Baltija Publishing», 2020) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, Olha; Кулик, Людмила Миколаївна; Kulyk, LiudmylaТерористичні акти у великих містах країн світу становлять загрозу для усіх сфер життєдіяльності суспільства, завдають шкоду громадській безпеці, підривають імідж правоохоронних органів і підсилюють рівень напруги у суспільстві. Значними досягненнями у сфері запобігання терористичним актам у великих містах відзначилися США та держави-члени Європейського Союзу. Представлені країни мають стабільну правову систему, достатньо високу економічну розвиненість і вагому базу напрацювань у сфері запобігання терористичним актам у великих містах. США та держави-члени ЄС спрямовують значні зусилля на пошук нових і досконалих підходів запобігання терористичним актам. Система запобігання терористичним актам у великих містах США характеризується великим штатом професійних фахівців, значними надбаннями у розвідувальній та оперативній діяльності, що сприяє якісному попередженню цього злочину. Держави-члени ЄС у процесі проведення запобіжної діяльності продовжують створювати нові інструменти для підтримки безпеки європейського суспільства та стратегічно важливих об’єктів інфраструктури від терористичних актів. Запозичення досвіду цих держав сприятиме побудуванню надійної, ефективної та діючої конструкції запобігання терористичним актам у великих містах України. Terrorist acts in major cities of the world pose a threat to all spheres of life in society, harm public safety, undermine the image of law enforcement agencies, and increase the level of tension in society. Significant achievements in the field of prevention of terrorist acts in large cities were noted by the USA and the member states of the European Union. The represented countries have a stable legal system, a sufficiently high level of economic development and a strong base of experience in the field of preventing terrorist acts in large cities. The US and EU member states are directing significant efforts to find new and improved approaches to preventing terrorist acts. The system for preventing terrorist acts in large US cities is characterized by a large staff of professional specialists, significant assets in intelligence and operational activities, which contributes to the high-quality prevention of this crime. EU member states, in the process of conducting preventive activities, continue to create new tools to support the security of European society and strategically important infrastructure objects from terrorist acts. Borrowing the experience of these states will contribute to the construction of a reliable, effective and effective structure for the prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine.
- ДокументНапрями підвищення ефективності системи заходів загальносоціального запобігання терористичним актам в Україні(Krakowskie Studia Malopolskie, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена підвищенню ефективності системи заходів загальносоціального запобігання терористичним актам на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях. Наголошено, що запобігання терористичним актам є ключовим напрямом, що дає можливість найбільш гуманно, з найменшою шкодою для держави й суспільства, вирішувати завдання протидії цьому явищу. Розкрито зміст «загальносоціального запобігання терористичним актам». Запропоновано під «загальносоціальним запобіганням терористичним актам» розуміти систему заходів, яка сприяє реалізації антикриміногенного потенціалу держави й суспільства, а найголовніше – формуванню позитивної кримінологічної обстановки, підвищенню рівня безпеки населення та зниженню ступеня існуючих терористичних загроз. Зроблено висновок, що система заходів загальносоціального запобігання терористичним актам на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях повинна будуватися із урахуванням усіх фінансово-ресурсних можливостей та специфіки конкретних адміністративно-територіальних одиниць, а також: має носити цільовий, плановий та системний характер з урахуванням існуючого потенціалу певного населеного пункту; повинна зачіпати практично усі сфери життєдіяльності суспільства; має спрямовуватися на нейтралізацію криміногенних факторів у міському середовищі, що впливають на виникнення та реалізацію терористичних актів, за допомогою використання консолідованих зусиль усіх без винятку суб’єктів запобіжної діяльності; компетентним суб’єктами має враховуватися територіально-просторова специфіка окремого населеного пункту (його природні ресурси, історичні особливості господарства, наближеність до кордону, рівень економічного розвитку, етнічний склад населення тощо); компетентними суб’єктами має враховуватися архітектурне проектування й планування окремих об’єктів містобудування, що сприятиме створенню ефективного контролю за станом громадської безпеки й публічного порядку, а також унеможливлювати вчинення терактів; має охоплювати цілий комплекс: соціально-економічних, політичних, ідеологічних, організаційно-управлінських, психолого-виховних, правових, інформаційних та соціально-культурних заходів. Доведено, що особливого значення при розробці й реалізації загально- соціальних заходів запобігання терористичним актам на місцевому та регіональному рівнях набуває діяльність органів місцевого самоврядування, які сприяють втіленню цільових і комплексних програм щодо підвищення безпеки усього населення, а також зниження рівня існуючих загроз, у тому числі терористичного характеру. The article is devoted to improving the effectiveness of the system of measures of general social prevention of terrorist acts at the national, regional and local levels. It was emphasized that the prevention of terrorist acts at the national, regional and local levels is a key area that allows the most humane, with the least harm to the state and society, to address the problem of combating this phenomenon. The content of «general social prevention of terrorist acts» is revealed. It is proposed to understand «general social prevention of terrorist acts» as a system of measures that promotes the anti-criminogenic potential of the state, society and all institutions, and most importantly – the formation of a positive criminological situation, improving security of life and reducing existing terrorist threats. It is concluded that the system of measures of general social prevention of terrorist acts at the national, regional and local levels should be built to taking into account all financial and resource opportunities and specifics of specific administrative-territorial units, as well as: should be targeted, planned and systemic. settlement; should affect almost all spheres of society; should be aimed at neutralizing criminogenic factors in the of the environment that affect the emergence and implementation of terrorist acts, through the consolidated efforts of all, without exception, the subjects of preventive activities; Competent entities must take into account the territorial and spatial specifics of a particular settlement (its natural resources, historical features of the economy, proximity to the border, level of economic development, ethnic composition of the population, etc.); Competent entities should take into account the architectural design and planning of individual urban planning facilities, which will help to establish effective control over the state of public safety and public order, as well as prevent terrorist attacks; should cover a range of: socio-economic, political, ideological, organizational and managerial, psychological and educational, legal, informational and socio-cultural activities. It is proved that the activity of local self-government bodies, which promote the implementation of targeted and comprehensive programs to improve the security of the entire population and reduce the level of existing threats, including terrorist, is of particular importance in the development and implementation of social measures to prevent terrorist acts at the local and regional levels.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ДЕТЕРМІНАЦІЇ ТЕРОРИСТИЧНОГО АКТУ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ УКРАЇНИ(Науково-практичний журнал «Соціологія права», 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню детермінації терористичного акту у великих містах України. Визначено та обґрунтовано, що історичний, географічний, політичний, соціально-демографічний, соціально-економічний, нормативно-правовий, організаційно-управлінський, морально-психологічний та культурно-виховний фактори відіграють важливу роль у продукуванні терористичних актів у вели- ких містах. Автор наголошує, що базовим у системі детермінації терористичних актів у великих містах є історичний фактор, оскільки ним обумовлюється специфіка становлення та розвиту цих територіаль- но-просторових систем, особливості формування територіальних меж, історичні підстави виникнення різного роду проблем, що впливає на формування і функціонування певного типу суспільних відносин, стиля мислення і поведінки населення, рівня правосвідомості громадян, етнічної мозаїки, місцевого колориту, менталітету тощо. У роботі встановлено, що географічні фактори не криміногенні, але мають потенціал впливу на криміногенну обстановку великих міст. Стверджено, що географічні умови визна- чають характер суспільного устрою міста, рівень господарського розвитку територій, а також особли- вості протікання економічних, соціальних та політичних процесів територіально-просторових одиниць і, навіть, фізичні та психологічні риси мешканців міст, їх здібності, схильності, темперамент. З’ясовано, що на модифікацію параметрів і практику запобігання терористичним актам у великих містах України впливає: значна площа територій міст; велика кількість, густота та етнічний склад населення; мігра- ційні процеси – приплив і відтік населення, як всередині країни, так і поза її межами; наслідки урба- нізації – стрімкий перехід від сільського до міського способу життя, загублення взаємовідносин між людьми, неспроможність задоволення населенням власних потреб і інтересів тощо. Зроблено висновок, що терористичні акти та їх міські особливості є результатом складної взаємодії цілого набору факторів, подій, процесів і явищ, які відбуваються у державі та суспільстві. The article is devoted to the study of the determination of a terrorist act in large cities of Ukraine. It is determined and substantiated that historical, geographical, political, socio-demographic, socio-economic, normative-legal, organizational-management, ideological, moral-psychological and cultural-educational factors play an important role in the production of terrorist acts in large cities. The author emphasizes that the basic factor in the system of determining terrorist acts in large cities is the historical factor, since it determines the specifics of the formation and development of these territorial-spatial systems, the peculiarities of the formation of territorial boundaries, the historical reasons for the emergence of various types of problems that affect the formation and functioning of a certain type social relations, the style of thinking and behavior of the population, the level of legal awareness of citizens, ethnic mosaic, local color, mentality, etc. The work established that geographical factors are not criminogenic, but have the potential to influence the criminogenic situation in large cities. It is asserted that geographical conditions determine the nature of the social structure of the city, the level of economic development of the territories, as well as the peculiarities of the flow of economic, social and political processes of territorial-spatial units, and even the physical and psychological features of city residents, their abilities, inclinations, and temperament. It has been found that the modification of the parameters and the practice of preventing terrorist acts in large cities of Ukraine is influenced by: a significant area of the city territories; large number, density and ethnic composition of the population; migration processes – inflow and outflow of population, both inside the country and outside its borders; the consequences of urbanization – a rapid transition from a rural to an urban way of life, the loss of relationships between people, the inability of the population to satisfy their own needs and interests, etc. It was concluded that terrorist acts and their urban features are the result of a complex interaction of a whole set of factors, events, processes and phenomena that occur in society.
- ДокументПріоритетні напрями вдосконалення антитерористичної діяльності України в умовах європейської інтеграції(Одеса: ОДУВС, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена формулюванню пропозицій щодо вдосконалення антитерористичної діяльності в Україні в умовах європейської інтеграції. Встанов- лено, що сучасна система заходів антитерористич- ної діяльності у зв’язку з обранням Україною курсу на європейську інтеграцію має відповідати рівню наявної терористичної загрози всередині держави, що насам- перед пов’язано з ескалацією збройного конфлікту з боку країни-агресора. Підтверджено, що протидія терористичним актам на загальнодержавному, регі- ональному та місцевому рівнях вимагає затвердження комплексу модернізованих, результативних і своєчас- них заходів, які виступатимуть перепоною на шляху поширення цього негативного суспільно небезпечного діяння. З’ясовано, що успішна протидія терористич- ним актам передбачає не лише покарання для терорис- тів та їхню ресоціалізацію, а й наявність ефективної системи заходів запобігання, спрямованої на нейтра- лізацію причин і зменшення негативного впливу умов, які сприяють вчиненню злочину цього виду. Визначено, що в основу процесу вдосконалення системи запобі- гання терористичним актам в Україні та у її великих містах має покладатися повна та об’єктивна інфор- мація про специфіку, стан і тенденції злочину такого виду. У статті обґрунтовується необхідність удоско- налення антитерористичного законодавства, впрова- дження інноваційних та модернізація наявних засобів і технологій, підвищення антитерористичного захи- сту об’єктів критичної та міської інфраструктури, об’єктів стратегічного значення, нейтралізація кана- лів фінансування тероризму, налагодження міжна- родного співробітництва, запозичення міжнародного передового антитерористичного досвіду та підго- товки висококласних спеціалістів у сфері протидії терористичним актам, що у кінцевому рахунку при- веде до зниження кількісно-якісних параметрів теро- ристичних актів та унеможливить його поширення. The article is devoted to the formulation of proposals for the improvement of anti-terrorist activities in Ukraine in the context of European integration. It was established that the modern system of anti-terrorist measures, in connection with Ukraine’s choice of a course for European integration, should correspond to the level of the existing terrorist threat within the state, which is primarily related to the escalation of the armed conflict on the part of the aggressor country. It has been confirmed that combating terrorist acts at the national, regional and local levels requires the approval of a set of modernized, effective and timely measures that will act as an obstacle to the spread of this negative, socially dangerous act. It has been found that the successful counteraction to terrorist acts involves not only punishment for terrorists and their resocialization, but also the presence of an effective system of preventive measures aimed at neutralizing the causes and reducing the negative influence of minds that contribute to the commission of this type of crime. It was determined that the basis for improving the system of preventing terrorist acts in Ukraine and its large cities should be based on complete and objective information about the specifics, state and trends of this type of crime. The article substantiates the need to improve antiterrorist legislation, introduce innovative and modernize existing means and technologies, increase anti-terrorist protection of critical and urban infrastructure objects, objects of strategic importance, neutralization of terrorist financing channels, establishment of international cooperation of high-class specialists in the field of combating terrorist acts, which will ultimately lead to a decrease in the quantitative and qualitative parameters of terrorist acts and prevent their spread.
- ДокументПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ОСОБИ, ЯКА ВЧИНЯЄ ТЕРОРИСТИЧНИЙ АКТ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ(Одеса: ОДУВС, 2021-04-23) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaНаукова праця присвячена дослідженню психологічного портрету особи, яка вчиняє терористичний акт у великих містах. З’ясовано, що особи, які вчиняють терористичний акт у великих містах України характеризуються більшою освіченістю, активністю та високою фінансовою забезпеченістю, у результаті чого тяжкості набувають методи і способи ведення терористичної діяльності. Дійшли висновку, що терористи на сьогоднішній момент – це особи чоловічої статті, середнього та зрілого віку, як правило, які не перебувають у шлюбних відносинах та не мають міцних соціальних зв’язків, корисливо-вмотивованого і політично-вмотивованого типів. The scientific work is devoted to the study of the psychological portrait of a person who commits a terrorist act in large cities. It has been found that persons who commit a terrorist act in large cities of Ukraine are characterized by greater education, activity and high financial security, as a result of which the methods and methods of conducting terrorist activities become more serious. It was concluded that today's terrorists are men of middle and mature age, as a rule, who are not in a marital relationship and do not have strong social ties, self-interested and politically motivated types.
- ДокументПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ОСОБИ, ЯКА ВЧИНЯЄ ТЕРОРИСТИЧНИЙ АКТ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ(Одеса: ОДУВС, 2021-04-23) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaАвторкою встановлено, що терористи на сьогоднішній момент – це особи чоловічої статті, середнього та зрілого віку, як правило, які не перебувають у шлюбних відносинах та не мають міцних соціальних зв’язків, корисливо-вмотивованого й політично-вмотивованого типів. Тому на сучасному етапі, на нашу думку, є пряма необхідність використання психологічного портрету сучасного терориста для своєчасного виявлення осіб, які схильні до вчинення теракту, та недопущення реалізації ними терористичних актів у великих містах України. The author established that terrorists are currently male, middle-aged and mature-aged, as a rule, who are not in marital relations and do not have strong social ties, self-interested and politically motivated types. Therefore on at the current stage, in our opinion, there is a direct need for use psychological portrait of a modern terrorist for a timely identification of persons prone to commit terrorist acts and prevention their implementation of terrorist acts in large cities of Ukraine.
- ДокументСоціально-правова природа терористичного акту у сучасному вимірі(ПРАВО І СУСПІЛЬСТВО, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню соціально-правової природи терористичного акту в сучасному вимірі. У статті проаналізовано поняття «терористичного акту» в історичному розрізі. Виявлено, що в різні історичні епохи терористичний акт характеризувався як суспільно небезпечне діяння, яке полягало у вбивствах державних і публічних діячів під час боротьби за владу. Проаналізовано визначення терористичного акту за чинним законодавством України. Виявлено, що законодавчу дефініцію терористичного акту важко назвати досконалим. Зокрема, мета терористичного акту, що виділена законодавцем визнається доволі вузькою, оскільки не охоплює всі реальні цілі сучасних злочинців-терористів. З’ясовано, що найбільш фундаментальні підходи термінологічного визначення та кримінально-правового регулювання терактів закріплені в правових системах – Сполучених Штатів Америки, Великобританії та Франції. Встановлено, що в кримінально-правовому вимірі, терористичний акт є злочином із формальним складом, що вчиняється з прямим умислом та виражається у двох формах: застосуванні зброї, вчиненні вибуху, підпалу чи інших дій, які створювали небезпеку для життя чи здоров’я людини або заподіянні значної майнової шкоди чи настанні інших тяжких наслідків; а також погрози вчинення зазначених дій. Його обов’язковим елементом є мета, яка виражається у формах визначених у диспозиції ст. 258 КК України. Підтверджено, що розкриття сутності й охарактеризування специфіки сучасного терористичного акту сприяє процесу розроблення й вдосконалення системи заходів запобігання цьому суспільно небезпечному діянню. Зроблено висновок, що сучасний терористичний акт – це вкрай негативне, небезпечне та резонансне соціально-правове явище сучасності, яке набуває особливо гострого характеру та становить загрозу для усіх сфер функціонування держави і суспільства, зокрема спричиняє загибель людей, створює обстановку страху, напруги й хаосу в суспільстві, шкодить громадській безпеці, дестабілізує соціально-політичну обстановку, підриває імідж правоохоронних органів, негативно впливає на процес модернізації та інтеграції держави до європейського простору, спричиняє значні політичні, економічні та моральні наслідки тощо. The article is devoted to the study of the social and legal nature of the terrorist act in the modern dimension. The article analyzes the concept of "terrorist act" in historical terms. It was found that in different historical epochs, a terrorist act was characterized as a socially dangerous act, which consisted in the murder of statesmen and public figures during the struggle for power. The analysis of the terrorist act according to the current legislation of Ukraine is carried out. It was found that the legislative definition of a terrorist act is difficult to call perfect. In particular, the goal of the terrorist act, which we have identified by the legislator, is recognized as rather narrow, as it does not cover all the real goals of modern terrorists. It was found that the most fundamental approaches to the terminological definition and criminal law regulation of a terrorist act are enshrined in the legal systems of the United States, Great Britain and France. It is established that in the criminal law dimension, a terrorist act is a crime with a formal and material composition, committed with intent and expressed in two forms: the use of weapons, explosion, arson or other acts that danger for life or health human or causing significant property damage or other serious consequences; as well as threats to commit these actions. Its obligatory element is the goal, which is expressed in the forms specified in the disposition of Art. 258 of the Criminal Code of Ukraine. It was confirmed that the disclosure of the essence and characterization of the specifics of the modern terrorist act will contribute to the process of developing and improving the system of measures to prevent this crime. It is concluded that a terrorist act is an extremely negative, dangerous and resonant act of modernity, which is particularly acute and threatens all spheres of state and society, in particular – causes death, creates fear, tension and chaos in society, harms public security, destabilizes the socio-political situation, undermines the image of law enforcement agencies, negatively affects the process of modernization and integration of the state into the European space, causes significant political, economic and moral consequences, etc.
- ДокументСУЧАСНИЙ СТАН ТЕРОРИСТИЧНИХ АКТІВ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ УКРАЇНИ(Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню сучасного стану терористичних актів у великих містах України. З’ясовано, що в Україні намітились стійкі тенденції до погіршення терористичної ситуації, що, у першу чергу, пов’язано зі збройним конфліктом, який відбувається у нашій державі доволі тривалий проміжок часу, в якому сторона- агресор застосовує різноманітні засоби і методи для досягнення злочинних цілей шляхом вчинення терористичних актів. Доведено, що характерної гостроти терористичний акт набув у межах великих міст України, насамперед – у м. Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, Запоріжжі та Львові. Стверджується, що протягом 2013–2021 рр. загальна кількість терористичних актів у м. Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, Запоріжжі та Львові із певними коливаннями змінилась у бік зменшення, що пов’язано з різного роду випадковими обставинами, а не із системними явищами та процесами, що впливають на їх реальний стан. Визначено, що в Україні виявляється у 38 разів менше злочинців-терористів порівняно з кількістю облікованих терористичних актів. Встановлено, що найбільш ураженими від цього суспільно небезпечного діяння є м. Дніпро, з середнім показником 5,5 злочинів, за ним розміщується м. Харків (1,1), м. Одеса – 0,9, м. Київ – 0,3, м. Запоріжжя – 0,2 та м. Львів – 0,1 злочин цієї категорії на 100 тис. міського населення. Виявлено, що терористичні акти у великих містах України вчиняються особами у сукупності зі злочинами, як із спільним родовими об’єктом, так і з абсолютно протилежним. Тобто, майже по кожному другому вироку суду особа визнається винною за вчинення злочину, передбаченого ст. 258 КК України, у сукупності з іншими злочинами. Стверджується, що злочинний світ прагне погіршити загальний стан громадської безпеки і публічного порядку у міському середовищі та створити «сприятливу» криміногенну обстановку для реалізації злочинних намірів шляхом терористичного залякування міського населення. Зроблено висновок, що пріоритетним завданням України є постійна боротьба за збереження найвищих соціальних цінностей шляхом впровадження якісних антитерористичних заходів, що відповідатимуть масштабу сучасних терористичних загроз. The article is devoted to the study of the current state of terrorist acts in large cities of Ukraine. It was found out that in Ukraine there have been steady trends towards the deterioration of the terrorist situation, which, first of all, is connected with the armed conflict that has been going on in our country for quite a long period of time, in which the aggressor party uses various means and methods to achieve criminal goals by committing terrorist acts. It has been proven that the terrorist act became characteristically acute within the large cities of Ukraine, primarily in the cities of Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Zaporizhzhia, and Lviv. It is claimed that during 2013-2021, the total number of terrorist acts in the cities of Kyiv, Kharkiv, Odesa, Dnipro, Zaporizhzhia and Lviv changed with certain fluctuations in the direction of decrease, which is associated with various kinds of random circumstances, and not with systemic phenomena and processes affecting their real state. It was determined that in Ukraine there are 38 times fewer terrorist criminals compared to the number of recorded terrorist acts. It was established that the city of Dnipro is the most affected by this socially dangerous act, with an average rate of 5.5 crimes, followed by the city of Kharkiv (1.1), the city of Odesa – 0.9, and the city of Kyiv – 0.3, Zaporizhzhia – 0.2 and Lviv – 0.1 crime of this category per 100,000 city population. It was found that terrorist acts in large cities of Ukraine are committed by persons in combination with crimes, both with a common generic object and with the complete opposite. That is, according to almost every second court verdict, a person is found guilty of committing a crime under Article 258 of the Criminal Code of Ukraine, together with other crimes. It is claimed that the criminal world seeks to worsen the general state of public safety and public order in the urban environment and to create a "favorable" criminogenic environment for the implementation of criminal intentions through terrorist intimidation of the urban population. It was concluded that the priority task of Ukraine is the constant struggle to preserve the highest social values by implementing high-quality anti-terrorist measures that will correspond to the scale of modern terrorist threats.
- ДокументТЕРОРИСТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ВЕЛИКИХ МІСТАХ ЯК ЗАГРОЗА СУЧАСНОМУ ДЕРЖАВОТВОРЕННЮ(Одеса: ОДУВС, 2020-11-06) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaАвторкою зазначається, що серед великої кількості загроз в Україні у цілому, а процесі державного будівництва зокрема, терористична діяльність залишається найбільш непередбаченою, неконтролюючою та небезпечною загрозою, яка ставить під удар усі сфери життєдіяльності суспільства, систему реалізації державою своїх функцій, що в свою чергу, вимагає якісних, ефективних та вдосконалених заходів протидії з досконалим втіленням їх на практиці. The author notes that among the large number of threats in Ukraine in general, and the process of state building in particular, terrorist activity remains the most unpredictable, uncontrollable and dangerous threat, which puts under attack all spheres of society's life, the system of the state's implementation of its functions, which, in turn, requires high-quality, effective and improved countermeasures with their perfect implementation in practice.
- ДокументТерористична злочинність у сучасному світі: закономірності, детермінація та запобігання(Морська безпека та оборона, 2023) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaУ статті досліджено комплекс теоретичних і практичних проблем кримінологічної характеристики та запобігання терористичній злочинності, аналізуються її історичні витоки та закономірності еволюції, досліджуються найбільш небезпечні та смертоносні терористичні організації світу, визначаються особливості детермінаційного комплексу, пропонуються основні напрями та конкретні заходи щодо протидії терористичній злочинності у сучасних умовах. Установлено, що терористична злочинність як явище суспільно-політичного життя існує досить давно, але обсяги, яких ця загроза досягла сьогодні, є безпрецедентними. З’ясовано, що, згідно з міжнародною статистичною інформацією, з 2007 по 2022 р. у світі було зафіксовано близько 171 717 терактів. Лише станом на 2022 р. на міжнародному рівні зареєстровано 3 955 терактів, при цьому кількість загиблих від цієї кримінально протиправної діяльності становила 6 701 особу. Доведено, що у 2014–2022 рр. терористична злочинність у країнах світу характеризувалася відмінностями у кількісних та якісних показниках. Виявлено, що географія тероризму безперервно розширюється, унаслідок чого майже не залишилося країн, які б не піддавалися його суспільно небезпечному впливу. З’ясовано, що у 2022 р. близько 162 країн світу постраждали від кримінальних правопорушень терористичного характеру. Визначено, що найбільш постраждалими від терористичної злочинності країнами у 2022 р. були Афганістан, Буркіна-Фасо, Сомалі, Малі, Сирія, Пакистан, Ірак, Нігерія, М’янма, Нігер. Установлено, що терористична злочинність підриває світову економіку; з 2000 р. і дотепер матеріальні збитки від тероризму в усьому світі зросли приблизно в три рази. Доведено, що раціональним вирішенням проблеми терористичної злочинності є проєктування громадських місць – будівель та інфраструктури, які б ураховували вимоги безпеки від терористичних атак. The article examines the complex of theoretical and practical problems of prevention and criminological characteristics of terrorist crime, analyzes its historical origins and patterns of evolution, studies the most dangerous and deadly terrorist organizations in the world, defines the peculiarities of the deterministic complex, proposes the main directions and concrete measures for the prevention of terrorist crime in modern conditions. It has been established that terrorist crime as a phenomenon of social and political life has existed for quite a long time, but the volumes that this threat has reached today are unprecedented. It was found that, according to international statistical information, from 2007 to 2022, about 171,717 acts of terrorism were recorded in the world. Only as of 2022, 3,955 acts of a terrorist nature were registered at the international level, while the number of deaths from this criminal activity was 6,701 people. It has been proven that in 2014-2022, terrorist crime in the countries of the world was characterized by stable patterns and differences in quantitative and qualitative indicators. It was revealed that the geography of terrorism is continuously expanding by the countries of the world, as a result, there are almost no countries left that are not subject to its socially dangerous influence. It was found that in 2022, about 162 countries of the world suffered from crimes of a terrorist nature. It was determined that the countries most affected by terrorist crime in 2022 are: Afghanistan, Burkina Faso, Somalia, Mali, Syria, Pakistan, Iraq, Nigeria, Myanmar, Niger. It has been established that terrorist crime undermines the world economy, from the beginning of 2000 to the present, material losses from terrorism around the world have increased approximately 3-fold. It has been proven that a rational solution to the problem of terrorist crime is the design of public places – buildings and infrastructure, which would take into account the security requirements against terrorist attacks. Proposed countermeasures against terrorist crime in the modern world.
- ДокументТерористичний акт у великих містах як загроза громадській безпеці України(Класичний приватний університет, 2020-11-11) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaНаукова праця присвячена дослідженню терористичного акту у великих містах як загрози громадській безпеці України. Встановлено, що запобігання терористичним актам в Україні в цілому та у великих містах зокрема є надзвичайно важливою та актуальною проблемою в процесі збереження та забезпечення публічного порядку і громадської безпеки. Зроблено висновок, що у великих містах, в залежності від регіону, запобігання терористичним актам має носити системний характер, що полягатиме у встановленні профілактичного контролю за регіональним кримінологічним середовищем та впливом на фактори, що можуть обумовлювати терористичні акти. The scientific work is devoted to the study of a terrorist act in large cities as a threat to the public safety of Ukraine. It has been established that the prevention of terrorist acts in Ukraine as a whole and in large cities in particular is an extremely important and urgent problem in the process of preserving and ensuring public order and public safety. It was concluded that in large cities, depending on the region, the prevention of terrorist acts should be of a systemic nature, which will consist in the establishment of preventive control over the regional criminological environment and influence on the factors that can cause terrorist acts.
- ДокументТЕРОРИСТИЧНІ АКТИ НА МОРІ ЯК ЗАГРОЗА МІЖНАРОДНІЙ БЕЗПЕЦІ(2021-12-23) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, Olha
- ДокументШляхи вдосконалення реалізації спеціально-кримінологічного запобігання терористичним актам у міському середовищі(ПРАВО І СУСПІЛЬСТВО, 2022) Стукаліна, Ольга Віталіївна; Stukalina, OlhaСтаття присвячена дослідженню спеціально-кримінологічного запобігання терористичним актам у великих містах України та формулюванню на цій основі шляхів її вдосконалення. У роботі запропоновані деякі напрями вдосконалення діяльності суб’єктів, які володіють професійними навичками і знаннями та безпосередньо здійснюють запобігання терористичним актам на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях, відповідно до ст. 4 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», а саме: Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України; Національної поліції України; Міністерства оборони України; центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері цивільного захисту; центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику в сфері захисту державного кордону; центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері виконання кримінальних покарань; Управління державної охорони України; Бюро економічної безпеки України. Зроблено висновок, що результативність заходів спеціально-кримінологічного запобігання терористичним актам у великих містах України багато в чому залежить від інтенсивності моніторингу та контролю за місцевим кримінологічним середовищем. Встановлено, що важливою складовою вдосконалення спеціально-кримінологічного запобігання терористичним актам у великих містах України є налагоджена взаємодія вчених і практиків різних дотичних галузей науки у контексті формування узгодженого інтегрованого цілісного наукового продукту. Негативні тенденції і процеси, які відбуваються в Україні вимагають постійного наукового відстеження, глибокого і детального вивчення криміногенної обстановки, внесення відповідних коректив у стратегію і тактику протидії терористичній злочинності. The article is devoted to the study of special criminological prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine and formulation of ways to improve it on this basis. The work proposes some directions for improving the activities of subjects who possess professional skills and knowledge and directly prevent terrorist acts at the national, regional, and local levels, in accordance with Art. 4 of the Law of Ukraine "On Combating Terrorism", namely: the Security Service of Ukraine, the Ministry of Internal Affairs of Ukraine; National Police of Ukraine; Ministry of Defense of Ukraine; central bodies of executive power, which ensure the formation and implementation of state policy in the field of civil protection; central bodies of executive power implementing state policy in the field of state border protection; central bodies of executive power implementing state policy in the field of execution of criminal punishments; State Security Office of Ukraine; Bureau of Economic Security of Ukraine. It was concluded that the effectiveness of measures of special criminological prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine largely depends on the intensity of monitoring and control over the local criminological environment. It has been established that an important component of the improvement of special criminological prevention of terrorist acts in large cities of Ukraine is the well-established interaction of scientists and practitioners of various related branches of science in the context of the formation of an agreed integrated holistic scientific product. Negative trends and processes taking place in Ukraine require constant scientific monitoring, a deep and detailed study of the criminogenic situation, making appropriate adjustments to the strategy and tactics of countering terrorist crime.