Перегляд за Автор "Бочевар, Алла Григорівна"
Зараз показуємо 1 - 12 з 12
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументBullying as a Socially Dangerous Act: Statistical Analysis and Proposals for the Criminalization of Bullying(Atlantis Press, 2021) Sobko, Hanna; Собко, Ганна Миколаївна; Bochevar, Alla; Бочевар, Алла ГригорівнаThe article is focused on the analysis of criminological problems in relation to the conditions and causes of bullying, as well as the victimological component of this anti-social phenomenon. The age and characteristics of victims who suffer from bullying are analyzed. How the environment and family upbringing affect the further behavior of the bully and the victim. The types of bullers, witnesses to bullying, and places where bullying occurs were examined. Further consideration was aimed at the analysis of the socially dangerous act from different sides (from teachers and children). On the basis of the conducted questionnaire survey that took place among teachers of secondary educational institutions and directly among students of secondary educational institutions and students of higher educational establishments who are under 18 years old, amendments to the criminal legislation of Ukraine are proposed.
- ДокументDrogen und Drogenkriminalität(Odessa: Odessa Staatlicher Universität für Innere Angelegenheiten, 2018-03) Албул, Сергій Володимирович ORCID: 0000-0002-3253-9225; Бочевар, Алла ГригорівнаВ посібнику розглянуті питання щодо протидії злочинам у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів. Матеріали посібника можуть бути використані при підготовці до занять з навчальної дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Автори сподіваються, що матеріали будуть корисними для курсантів, студентів та викладачів закладів вищої освіти МВС України, а також практичних працівників Національної поліції України.
- ДокументINSTAGRAM AND ITS FACILITIES IN TEACHING ENGLISH(2017) Bochevar, Alla; Бочевар, Алла Григорівна; Lifashena, Daria; Ліфашена, Дар'я ЄвгенівнаThe article is devoted to the use of network communications in modern society that contribute new forms of a dialogue and communication in all spheres of life, including education. It is proved that network communication plays dual role: as in forming and keeping moving foward consciousness which does not require creativity among the population, or conversely, in developing a creative, searching and innovative way of thinking. Attention is drawn to the fact that education in the XXI century should be developed by network model, which is peculiar to synergistic, dialogical and communicative aspects. The main advantage of a developing and extensive use of the new model is an openness for dialogue and communication and ability of self-organization. The article seeks to explore all possible ways of education with relevant worldwide free software "Instagram". Despite the fact that the app "Instagram" is designed to let users share photos, the authors tasked to develop possible ways of using Instagram to improve the level of English proficiency among youth.
- ДокументPersecution as a Socially Dangerous Phenomena in Ukraine(Atlantis Press, 2021) Sobko, Hanna; Собко, Ганна Миколаївна; Bochevar, Alla; Бочевар, Алла ГригорівнаFairly large number ofresearches have been surveyedon domestic violence. It is known that both men and women use physical and psychological violence, but despite this, law enforcement practice is surprisingly more focused on protecting women.If the issue of violence is more or less clear, and the state responds to it ex post facto, there is another much more complicated issue when the victim is already in a depressed state, but formally,no criminal or administrative offenses have been committed against her. Moreover, statistics represents an increase of threats among population. Examining the experience of foreign countries, it is obvious that this type of socially dangerous act is criminally punishable in different countries. Thus, the article is devoted to persecution as a mental influence on the will of a person.The Ukrainian legislation thatindirectly concerns persecution, namely Art. 173³ of the Code of Ukraine on Administrative Offences, the Art.126¹ of the Criminal Code of Ukraine. It isproposed to criminalize the Art. 146² of the Criminal Code of Ukraine “Persecution” where it’s justified the need to ensure a high level of protection of the rights, freedoms and interests of citizens, including the protection of persons from negative psychological pressure. It’s also providedthe edition oftheArt. 146² of the Criminal Code of Ukraine "Persecution" and amendments to the law on criminal liability in this edition are substantiated.
- ДокументЕnglish for Law Enforcement(Одеса: ОДУВС, 2021) Ситько, Олена Миколаївна; Sytko, Olena; Антуф'єва, Вікторія Андріївна; Antufieva, Viktoriia; Бааджи, Наталія Анатоліївна; Baadzhy, Nataliia; Бєлоусова, Вікторія Володимирівна; Bielousova, Viktoriia; Бочевар, Алла Григорівна; Bochevar, Alla; Драпалюк, Катерина Іванівна; Drapaliuk, Kateryna; Лісовська, Алла Олегівна; Lisovska, Alla; Сусол, Лілія Олександрівна; Susol, Liliia; Федоров, Ігор Васильович; Fedorov, IhorДаний посібник укладено відповідно до навчальної програми МОН України з іноземної мови для бакалаврів та магістрів і може використовуватись в системі професійної підготовки співробітників патрульної поліції, слідчих, а також інших співробітників НПУ у тому числі тих, що працюють у курортних зонах та на поліцейських станціях. Метою посібника є розвиток навичок читання, аудіювання, письма і спілкування (діалог, повідомлення, доповідь, дискусія) в межах запропонованої теми. На матеріалі аутентичних текстів пропонуються різноманітні вправи та завдання на засвоєння термінологічної лексики і розвиток навичок володіння іноземною мовою професійного спілкування. This manual is compiled in accordance with the curriculum of the Ministry of Education and Science of Ukraine in foreign languages for bachelors and masters and can be used in the training of patrol police, investigators and other NPU staff, including those working in resort areas and police stations. The aim of the manual is to develop reading, listening, writing and communication skills (dialogue, communication, report, discussion) within the proposed topic. The material of authentic texts offers a variety of exercises and tasks for the acquisition of terminological vocabulary and the development of skills in foreign languages of professional communication.
- ДокументКомунікативний етикет працівників Національної поліції(Одеса : ОДУВС, 2016) Цвілюк, Семен Антонович; Мітіна, Олена Михайлівна; Шмаленко, Юлія Іванівна; Тягнирядно, Євгенія Василівна; Ростомова, Лада Миколаївна; Драпалюк, Катерина Іванівна; Бочевар, Алла Григорівна; Мельник, Поліна ВікторівнаУ монографії досліджено проблему комунікативного етикету серед працівників Національної поліції. Автори розкрили теорію і практику формування комунікативного етикету в процесі фахової підготовки.
- ДокументМетодичні рекомендації для роботи над фаховою лексикою з німецької мови з теми «Das Ministerium des Innern der Bundesrepublik Deutschland »(Одеса: ОДУВС, 2014) Бочевар, Алла Григорівна; Bochevar, AllaДана методична розробка складено згідно з програмою з німецької мови для самостійної роботи курсантів та студентів II курсів. Основною метою даної методичної розробки є самостійне ознайомлення з юридичними текстами на базі граматичного та лексичного рівня, вивченого раніше. Тематика збірника зосереджена на структурі міністерства внутрішніх справ Німеччини— розкриває цілі та задачі поліції, функціональний поділ, технічне оснащення та навчання представників правоохоронних органів Німеччини. Розробка має ціллю дати студентам та курсантам мовні знання юридичного напрямку, вміння читати та перекладати тексти, висловлювати свої думки німецькою мовою, як в усній, так і письмовій формах. Методична розробка складається з 8 текстів, які пов’язані фонетичним, граматичним та лексичним матеріалами. Розроблений матеріал є джерелом для додаткової та самостійної роботи курсантів та студентів над покращенням мовних знань юридичного напрямку. This methodical development is made according to the program on German language for independent work of cadets and students of II courses. The main purpose of this methodological development is independent acquaintance with legal texts on the basis of grammatical and lexical level, studied earlier. The collection focuses on the structure of the German Ministry of the Interior - it reveals the goals and objectives of the police, functional division, technical equipment and training of German law enforcement officials. The development aims to give students and cadets legal knowledge of the legal field, the ability to read and translate texts, express their thoughts in German, both orally and in writing. The methodological development consists of 8 texts that are related to phonetic, grammatical and lexical materials. The developed material is a source for additional and independent work of cadets and students on improving the language skills of the legal field.
- ДокументПедагогічні умови впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес підготовки фахівців немовних закладів вищої освіти(2018) Дубініна, Н.В.; Бочевар, Алла Григорівна; Dubinina, N.V.; Bochevar, AllaВ умовах інформатизації освіти виникає нагальна потреба формування інформаційної культури фахівця будь-якого профілю. У зв’язку з цим постає питання про формування умінь і навичок застосування ІКТ у навчальній і майбутній професійній діяльності. Стаття присвячена проблемі застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки фахівців немовних закладів вищої освіти. Описані педагогічні умови впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес підготовки фахівців немовних закладів вищої освіти, розроблено завдання для запровадження кожної умови. In the conditions of education informatization arises the essential need for forming of information culture of any profile specialist. From this perspective this begs the question of ICT skills formation in the course of educational and future professional activity. The article is devoted to the problem of information and communication technologies implementation into the process of preparation of non-lingual higher educational establishments’ specialists. Pedagogical conditions of ICT appliance in the process of non-lingual higher educational establishments’ specialists are described; the tasks for realization of every condition are developed. The preparation for fulfillment of any educational or professional task is conditioned by the range of factors that will essentially influence the quality of any task solving on the high professional level, taking into account all the essential modern requirements to education and labour market. As you know, the preparation to any kind of activity is directed to getting the necessary knowledge, making the appropriate skills of any activity fulfillment. At present, only a person with the preparation of high level is able to fulfill his or her professional activity on the highest possible level, forming and increasing of workability, the development of self-reliance, creativity, a scientific attitude, initiative, imagination, judgment, activity, erudition, and the set purposes achievement. Taking into account the fact that the article is about making the preparation of non-lingual higher educational establishments’ specialists in the conditions of ICT implementation, we have identified such pedagogical conditions of its fulfillment: students’ armament with the system of knowledge, and skills of the ICT use; the involvement of future specialists into the professionally-oriented tasks’ fulfillment by means of ICT; the creation of emotional attractiveness of future specialists’ activity on the basis of ICT use. The purpose of the article is to prove the expediency of the identified pedagogical conditions of ICT use in the process of non-lingual higher educational establishments specialists’ preparation.
- ДокументРеалізація моделі формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів засобами мультимедійних технологій(2016) Бочевар, Алла ГригорівнаУ статті висвітлено зміст та результати експериментального дослідження щодо формування інформаційно- комунікативної компетентності майбутніх юристів, виявлено ступінь ефективності застосування мультимедійних технологій у якості засобу формування інформаційно-комунікативної компетентності фахівців означеного профілю.В статье рассматривается вопрос о формировании информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов. Разработанная модель формирования информативно-коммуникативной компетентности будущих юристов включает в себя три этапа: мотивационный, репродуктивно-прагматический и творческо-результативный. На первом этапе эксперимента было внедрено первое педагогическое условие, которое подразумевает восприятие будущими юристами на уровне убеждения необходимости использования ИКТ в учебном процессе и дальнейшей профессиональной деятельности. С этой целью был введен специальный курс «Информационные и коммуникационные технологии в современном профессионально-образовательном пространстве», который состоял из лекций и семинаров-дискуссий, направленных на получение знаний об особенностях использования ИКТ в процессе обучения и дальнейшей профессиональной деятельности. Студентов обучали такими методами, как лекция-диалог, лекция-дискуссия, метод проектов, аудио-визуальные и проблемные технологии. Второе педагогическое условие (интеграция гуманитарной и профессионально ориентированной подготовки студентов в условиях мультимедийной образовательной среды) было реализовано на втором этапе исследования в рамках специального семинара, во время которого студентам был представлен целый ряд мультимедийных интегрированных практических занятий по иностранному языку с профессиональным направлением (на английском языке), правовая деонтология, международное и уголовное право. Третий этап – творческо-результативный – связан с третьим педагогическим условием – стимулированием самостоятельной информационно-коммуникативной деятельности студентов на протяжении всего периода практической подготовки. На этом этапе студенты выполняли практически ориентированные задачи, которые были направлены на формирование умений применять имеющиеся знания ИКТ для решения правовых вопросов. Стимулирование самостоятельной информационно-коммуникативной деятельности студентов было осуществлено при помощи тренингов, ролевых игр, мозгового штурма, интервью и дискуссий за круглым столом. Это дало возможность активизировать учебный процесс, ускорить формирование сложных теоретических знаний и навыков студентов, которые будут влиять на повышение эффективности будущей профессиональной юридической деятельности.The article deals with the issue of future lawyers’ informative and communicative competence formation. The developed model future lawyers’ informative and communicative competence formation includes three stages: motivational, reproduction-pragmatic and creative-resultative. At the first stage of the experiment the first pedagogical condition was implemented. It implied future lawyers’ understanding the necessity of ICT usage within the educational process and their further professional activities. With this purpose the special course ―Informative and communicative technologies in the modern professional and educational environment‖, consisted of lections and seminars-discussions, which were aimed at obtaining knowledge of ICT usage in the educational process and further professional activities. The students were taught by such techniques as lection- dialogue, lection-discussion, project method, audio-visual and problem methods. The second pedagogical condition (integration of students’ humanitarian and profession oriented training under conditions of multimedia educational environment) was implemented at the second stage of research within the special workshop during which the students were represented a number of multimedia integrated practical classes of Foreign Language with professional direction (in the English language), Legal Deontology, International and Criminal Law. The third stage (creative-resultative) dealt with the third pedagogical condition, i.e. stimulation of students’ self-dependent informative and communicative activity during the practicals. The students performed practical tasks aimed at forming skills of applying available knowledge of ICT for solving legal issues. This stage is characterized by the acquisition of skills of performing original actions with applying ICT independently and using the innovative approach for solving various legal tasks by means of ICT. Stimulation of students’ self-dependent informative and communicative activity was realized with the assistance of trainings, role plays, brainstorming, interviews and roundtable discussions. It gave an opportunity to activate the educating process, to speed up students’ complex theoretical knowledge and skills formation, which influences the improvement of the effectiveness of their future professional legal activity.
- ДокументСтан сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів(2016) Бочевар, Алла ГригорівнаУ статті висвітлено результати дослідження щодо виділення критеріїв та показників сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів; охарактеризовано рівні сформованості означеної компетентності та репрезентовано методики проведення діагностувального експерименту щодо визначення стану сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів.В статье рассматриваются критерии, показатели и уровни сформированности информационно- коммуникативной компетентности будущих юристов. Актуальность исследования обусловлена педагогической и социальной значимостью проблемы формирования компетентного юриста, поскольку его роль возрастает по мере развития законодательства и повышения регулирующего значения права в обществе. Эти факторы наряду с постоянным расширением рынка труда выдвигают новые требования к профессиональной подготовке представителей закона. Таким образом, формирование информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов является одной из тех задач, которую каждое высшее юридическое учебное заведение должно выделить в качестве превалирующей. Проанализировав ряд психолого-педагогической литературы, мы пришли к выводу, что, несмотря на наличие научных работ по проблеме профессиональной компетентности юриста в целом, информационно-коммуникативная компетентность в частности отображена недостаточно. Мы определили такие критерии вышеупомянутой компетентности, как: мотивационно-волевой, гносеологический, операциональный и оценочный. Каждый критерий имеет ряд показателей. Уровень сформированности вместе взятых показателей определяет уровень сформированности информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов. Было выделено четыре уровня ее сформированности – высокий, достаточный, средний и низкий. На основании вышеуказанных критериев, показателей и уровней был проведен констатирующий эксперимент на базе Одесского государственного университета внутренних дел. В эксперименте приняли участие респонденты контрольных и экспериментальных групп, всего 112 студентов юридического факультета. Констатирующий эксперимент показал, что подавляющее большинство студентов не продемонстрировало высокий и достаточный уровень информационно-коммуникативной компетентности. Это доказывает, что традиционный подход к учебному процессу не содействует формированию информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов на достаточном уровне. Анализ констатирующего эксперимента подтверждает целесообразность дальнейших исследований, создание методики и модели формирования информационно- коммуникативной компетентности у будущих юристов.The article reviews the criteria, indicators and levels of future lawyers’ informative and communicative competence maturity. Thematic justification of the article is determined by pedagogical and social significance of the issue of training future lawyers because the role of the legal profession in modern society is undoubtedly appreciable. The con- tent of the legal profession is a complex, multi-component system of activities including the integral components such as interaction with the participants of legal relations and direct communication with people in conditions of information saturation. Thus, the formation of the informative and communicative competence of future lawyers is one of the important tasks that each legal educational establishment should set as a predominant goal while educating specialists in the field of law. Having analyzed a number of psychological and pedagogical sources we have arrived at the conclusion that despite the availability of scientific works on the problem of lawyers’ professional competence in general, informative and communicative competence in particular, the issue of the informative and communicative competence of lawyers is considered to be understudied in psychological and pedagogical literature. We have defined such criteria of the afore- mentioned competence as motivational and volitive, gnoseological, operational and axiological. The maturity of all in- dictators taken together defines the level of future lawyers’ informative and communicative competence maturity. We distinguish four levels of its maturity: high, sufficient, middle and low. On the basis of the above mentioned criteria, indicators and levels an ascertaining experiment has been carried out. The survey has been conducted in Odessa State University of Internal Affairs and involved 112 students-future lawyers. The experiment has shown that overwhelming majority of students don’t have high and sufficient level of the informative and communicative competence maturity. This proves that the traditional approach to teaching future lawyers does not provide the formation of their informative and communicative competence at a sufficient level. The analysis of the ascertaining experiment confirms the worth- whileness of further research in this field and seeking for appropriate methods and approaches to teaching future lawyers’ to form their informative and communicative competence.
- ДокументУкраїнсько-німецький розмовник для працівників поліції(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2017-12) Албул, Сергій Володимирович ORCID: 0000-0002-3253-9225; Бочевар, Алла ГригорівнаУкраїнсько-німецький розмовник розрахований на працівників Національної поліції України, у яких виникають труднощі при спілкуванні з іноземними громадянами, які перебувають на території нашої держави. Розмовник складений за проблемним принципом, містить в собі найбільш розповсюджені фрази для спілкування та вирішення завдань професійної спрямованості. Розмовник буде корисним для працівників Національної поліції, курсантів та викладачів навча- льних закладів із специфічними умовами навчання МВС України.
- ДокументФормування позитивної мотивації студентів немовних вузів до застосування інформаційно-комунікативних технологій в освітньому та професійному середовищі(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2019) Бочевар, Алла Григорівна; Дубініна, Н.В.; Bochevar, Alla; Dubinina, N.V.В умовах інформатизації освіти як пріоритетного напряму модернізації освіти виникає нагальна потреба формування інформаційної культури фахівця будь-якого профілю. У зв’язку з цим постає питання щодо формування позитивної мотивації студентів до застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому та професійному середовищі. Стаття присвячена проблемі застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки фахівців немовних закладів вищої освіти та створенні необхідних умов для формування позитивної мотивації студентів до застосування зазначених технологій в навчальній та майбутній професійній діяльності. Описано структуру спецкурсу “Інформаційно-комунікаційні технології в сучасному професійно-навчальному середовищі” та створення мультимедійного навчального середовища, яке оптимально поєднує освітні форми і методи як традиційного, так й інноваційного характеру. In the setting of education informatization as a priority area of educational process modernization within the conditions of society informatization, the need arises to formate an information culture of various subject matter specialists. In this regard, developing of extralinguistic university students’ positive motivation to apply information and communication technologies in educational and professional environment is relevant. The article is devoted to the problem of applying information and communication technologies in the course of extralinguistic university students’ professional training and creating the necessary conditions for formation of students’ positive motivation to use of the above-mentioned technologies in educational and professional activities. The structure of the specialized course “Information and communication technologies in modern educational and professional environment” and the creation of multimedia educational environment are described, including traditional and innovative forms and methods of teaching.