Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/949
Title: Навчально - методичне забезпечення формування конфліктологічної компетентності майбутніх правоохоронців
Authors: Яворська, Галина Харлампіївна
Keywords: майбутній правоохоронець, професійна підготовка, конфліктологічна компетентність, формування, навчально-методичне забезпечення.
будущий правоохранитель, профессиональная подготовка, конфликтологическая компетентность, формирование, учебно-методическое обеспечение.
future law-enforcement officer, professional training, conflictological competence, forming, teaching and methodical providing.
Issue Date: 2016
Citation: Яворська Г.Х. Навчально - методичне забезпечення формування конфліктологічної компетентності майбутніх правоохоронців / Г.Х. Яворська // Збірник наукових праць "Педагогіка та психологія". - Харків, 2016. - Вип. 54. - С. 236 - 245.
Abstract: У статті на підставі аналізу наукових джерел і вивчення практичного досвіду обґрунтовані форми і методи, які забезпечують формування конфліктологічної компетентності майбутніх правоохоронців у процесі їхньої професійної підготовки. Автором стверджується, що ефективне формування конфліктологічної компетентності майбутніх правоохоронців вимагає комплексного застосування навчально-методичного інструментарію, яке спрямоване на забезпечення як гностичної складової зазначеної компетентності («лекція-дискусія», «лекція удвох» з фахівцем психологом тощо), так і практичної підготовки (імітаційні ігрові (інсценування, ділові та рольові ігри) та імітаційні неігрові (аналіз конкретної ситуації, мозкова атака, круглий стіл) методи, рефлексивні тренінги, методи розв’язання конфліктів (метод переговорів, картографія) тощо). Акцентується увага на тому, щоважливу роль у питаннях педагогічного впливу на майбутніх фахівців у межах заявленої проблематики відіграють командири-керівники курсантських підрозділів. В статье на основании анализа научных источников и изучения практического опыта обоснованы формы и методы, которые обеспечивают формирование конфликтологической компетентности будущих правоохранителей в процессе их профессиональной подготовки. Автором утверждается, что эффективное формирование конфликтологической компетентности будущих правоохранителей требует комплексного применения учебно-методического инструментария, которое направлено на обеспечение как гностической составляющей отмеченной компетентности ("лекция-дискуссия", "лекция вдвоем" со специалистом психологом и т.п.), так и практической подготовки (имитационные игровые (инсценировки, деловые и ролевые игры) и имитационные неигровые (анализ конкретной ситуации, мозговая атака, круглый стол) методы, рефлексивные тренинги, методы решения конфликтов (метод переговоров, картография) и т.д.). Акцентируется внимание на том, что важную роль в вопросах педагогического влияния на будущих специалистов в пределах заявленной проблематики играют командиры-руководители курсантских подразделений. In the article on the basis of analysis of scientific sources and studying of practical experience the forms and methods that provide forming of conflictological competence of future law-enforcement officers in the process of their professional training are grounded. It becomes firmly established by the author, that the effective forming of conflictological competence of future law-enforcement officers requires complex application of teaching and methodical tools, that are directed to providing as a gnostic constituent of the indicated competence, («lecture-discussion», «lecture of both» with a specialist-psychologist etc.), as practical training (imitating playing (staging, business and role games) and imitating unplaying (analysis of concrete situation, brainstorming,round-table discussion) methods, reflexive trainings, methodsof conflict resolutions (method of negotiations,cartography)etc.). Attention is accented on that the important role in the questions of pedagogical influence on future specialists within the limits of the declared range of problems is played by the commanders-leaders of students’ subdivisions, the personal example of those is able to influence on forming of both structural position of students in the process of conflictological training, and on the recreation of destructive forms of behavior in conflict co-operation.
URI: http://dspace.oduvs.edu.ua/handle/123456789/949
Appears in Collections:Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Яворская2016_54_28.pdf496,39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.