Стан сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено результати дослідження щодо виділення критеріїв та показників сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів; охарактеризовано рівні сформованості означеної компетентності та репрезентовано методики проведення діагностувального експерименту щодо визначення стану сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів.В статье рассматриваются критерии, показатели и уровни сформированности информационно- коммуникативной компетентности будущих юристов. Актуальность исследования обусловлена педагогической и социальной значимостью проблемы формирования компетентного юриста, поскольку его роль возрастает по мере развития законодательства и повышения регулирующего значения права в обществе. Эти факторы наряду с постоянным расширением рынка труда выдвигают новые требования к профессиональной подготовке представителей закона. Таким образом, формирование информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов является одной из тех задач, которую каждое высшее юридическое учебное заведение должно выделить в качестве превалирующей. Проанализировав ряд психолого-педагогической литературы, мы пришли к выводу, что, несмотря на наличие научных работ по проблеме профессиональной компетентности юриста в целом, информационно-коммуникативная компетентность в частности отображена недостаточно. Мы определили такие критерии вышеупомянутой компетентности, как: мотивационно-волевой, гносеологический, операциональный и оценочный. Каждый критерий имеет ряд показателей. Уровень сформированности вместе взятых показателей определяет уровень сформированности информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов. Было выделено четыре уровня ее сформированности – высокий, достаточный, средний и низкий. На основании вышеуказанных критериев, показателей и уровней был проведен констатирующий эксперимент на базе Одесского государственного университета внутренних дел. В эксперименте приняли участие респонденты контрольных и экспериментальных групп, всего 112 студентов юридического факультета. Констатирующий эксперимент показал, что подавляющее большинство студентов не продемонстрировало высокий и достаточный уровень информационно-коммуникативной компетентности. Это доказывает, что традиционный подход к учебному процессу не содействует формированию информационно-коммуникативной компетентности будущих юристов на достаточном уровне. Анализ констатирующего эксперимента подтверждает целесообразность дальнейших исследований, создание методики и модели формирования информационно- коммуникативной компетентности у будущих юристов.The article reviews the criteria, indicators and levels of future lawyers’ informative and communicative competence maturity. Thematic justification of the article is determined by pedagogical and social significance of the issue of training future lawyers because the role of the legal profession in modern society is undoubtedly appreciable. The con- tent of the legal profession is a complex, multi-component system of activities including the integral components such as interaction with the participants of legal relations and direct communication with people in conditions of information saturation. Thus, the formation of the informative and communicative competence of future lawyers is one of the important tasks that each legal educational establishment should set as a predominant goal while educating specialists in the field of law. Having analyzed a number of psychological and pedagogical sources we have arrived at the conclusion that despite the availability of scientific works on the problem of lawyers’ professional competence in general, informative and communicative competence in particular, the issue of the informative and communicative competence of lawyers is considered to be understudied in psychological and pedagogical literature. We have defined such criteria of the afore- mentioned competence as motivational and volitive, gnoseological, operational and axiological. The maturity of all in- dictators taken together defines the level of future lawyers’ informative and communicative competence maturity. We distinguish four levels of its maturity: high, sufficient, middle and low. On the basis of the above mentioned criteria, indicators and levels an ascertaining experiment has been carried out. The survey has been conducted in Odessa State University of Internal Affairs and involved 112 students-future lawyers. The experiment has shown that overwhelming majority of students don’t have high and sufficient level of the informative and communicative competence maturity. This proves that the traditional approach to teaching future lawyers does not provide the formation of their informative and communicative competence at a sufficient level. The analysis of the ascertaining experiment confirms the worth- whileness of further research in this field and seeking for appropriate methods and approaches to teaching future lawyers’ to form their informative and communicative competence.
Опис
Ключові слова
критерії, показники, інформаційно-комунікативна компетентність, підготовка юристів., критерии, показатели, информационно-коммуникативная компетентность, подготовка юристов, criteria, indicators, informative and communicative competence, teaching of lawyers.
Бібліографічний опис
Бочевар А.Г. Стан сформованості інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх юристів / А.Г. Бочевар // "Наука і освіта". - 2016. - № 1. - С.5 - 10.