Проблема соціологічної підготовки майбутніх фахівців правоохоронних органів у попередженні девіантної поведінки особистості

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет.
Анотація
У статті висвітлюються особливості та шляхи удосконалення викладання дисципліни «Соціологія» у закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання. Проаналізовано досвід провідних вчених у цій галузі знань. Показано, що для професійної підготовки фахівців-правоохоронців особлива увага повинна приділятися соціологіч- ній і соціально-психологічній складовій частині освіти. У тому числі й розвитку вмінь і навичок попередження негативних проявів девіації. Це вкрай важливо, оскільки хоча рівень злочинності в Україні знизився за п’ять останніх років, однак у порівнянні з дер- жавами Європи є незадовільним. Авторами зазначається, що зменшення рівня злочин- ності напряму залежить від якості превентивних дій щодо проявів девіації. Висвітлено принципи, які покладені в основу соціологічної освіти здобувачів вищої освіти: принцип фундаментальності, принцип практичної спрямованості навчання, принцип персоніфікації. У статті зазначено й підходи викладання Соціології: з позиції розгляду соціальних явищ та закономірностей їх виникнення та перебігу або з позиції дослідження причин виникнення асоціальних проявів поведінки особи та розробки методів їх попередження. Здійснено аналіз обсягу передбачених годин для вивчення дисципліни Соціологія у вишах МВС. Для спеціальності 081 Право за п’ять років суттєвих змін не відбулося. Серйозне збільшення як загальної кількості, так і аудиторних години спостерігається для спеціальності 262 Правоохоронна діяльність. Однак, зазначають автори, внутрішнє наповнення тематичного плану робочих програм дисципліни Соціологія потребує удосконалення. А саме необхідно вводити у тематичний план навчальної дисципліни теми на кшталт «Соціологія девіантної поведінки» і «Соціологія конфлікту». Авторами обґрунтовується необхідність введення в курс навчальної дисципліни практичних занять. Висвітлюються функції практичного заняття. Зроблено пропозиції щодо покращення викладання дисципліни Соціологія. Варто збільшити кількість аудиторних годин на тему девіації та конфліктології. Крім того необхідно виділити на дисципліну й практичні заняття, на яких можна буде присвя- тити час напрацюванню практичним вмінням щодо мінімізації девіантних проявів. The article highlights the peculiarities and ways of improving the teaching of the discipline “Sociology” in the higher education establishments with specific conditions. The outstanding scientists’ experience in this sphere of knowledge has been analyzed. It is shown that for the professional training of law enforcers, special attention should be paid to the sociological and socio-psychological components of education including the development of skills and abilities to prevent negative manifestations of deviance. This is extremely important because the level of crime in Ukraine has decreased over the past five years although it is still unsatisfactory in comparison with European countries. The authors emphasize that the reduction of crime directly depends on the quality of preventive actions regarding manifestations of deviance. The principles, which are in the basis of sociological education of higher establishments students, are highlighted: the principle of fundamentality, the principle of practical orientation of education, the principle of personification. The approaches of teaching Sociology are indicated in the article as well: from the point of examining social phenomena and the patterns of their occurrence and course and from the point of researching the causes of antisocial manifestations of a person’s behavior and elaborating methods of their prevention. The number of hours provided for studying the discipline of Sociology in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs has been analyzed. There have been no significant changes for the speciality 081 Law over the past five years. A serious increase in both total number and classroom hours is observed for the speciality 262 Law Enforcement Activities. However, the authors note that the internal content of the thematic plan of work programs of the discipline “Sociology” needs to be improved, namely, such topics as “Sociology of deviant behavior” and “Sociology of conflict” are necessary to be introduced in the thematic plan of the educational discipline. The authors put forward the necessity of introducing practical classes into the course of the educational discipline, and the functions of a practical class are highlighted. Proposals have been made to improve the teaching of “Sociology”: increasing the number of classroom hours on the topic of deviance and conflict studies and working on practical skills to minimize deviant manifestations.
Опис
Ключові слова
соціологія, девіантна поведінка особистості, конфлікт, попере- дження девіантної поведінки особистості., sociology, deviant personal behavior, conflict, prevention of deviant personal behavior.
Бібліографічний опис
Камінська О.А., Федорченко О.В. Проблема соціологічної підготовки майбутніх фахівців правоохоронних органів у попередженні девіантної поведінки особистості. Юридичний бюлетень: наук. журн. / редкол.: О.Г. Предместніков та ін. - Вип.27. - Одеса: ОДУВС, 2022. – 261 с. С. 149-156.