Implementing the Course “Human Rights” for Children with Special Needs under the Changed Socio-Educational Conditions

Анотація
У статті автори пропонують конкретні методичні заходи щодо підвищення правової свідомості дітей з особливими потребами. Проблему висвітлено з урахуванням сучасного стану розвитку та досвіду освітнього постмодерну. В статті висвітлено зміст курсу «Права людини» для дітей з обмеженими можливостями та механізм експериментальної перевірки ефективності такого курсу під час впровадження в спеціалізованому закладі. Автори використали інтерактивний міждисциплінарний підхід з акцентом на комунікацію, задоволення та самодостатність власних потреб з їх усвідомленням. Методи дослідження: теоретичні (узагальнення, аналіз відповідної літератури) та практичні (модель змісту навчального процесу, практична реалізація, методи діагностики). Висновкки: постколоніальне суспільство надає широкі можливості для реалізації прав дітей з обмеженими можливостями, але вони (особливо в пострадянських республіках) часто не поінформовані і навіть не мотивовані відстоювати свої права. В рамках дослідження в навчальний процес впроваджено спецкурс «Права людини» в зміненому соціально-освітньому середовищі (реабілітаційний центр). Після впровадження було проведено оціночне опитування щодо визначення ефективності спецкурсу та спеціально створених умов щодо вдосконалення правових знань та компетентності у порівнянні з дітьми у звичайних умовах. Діти з церебральним паралічем покращили свої знання з прав людини та нормативних документів, що їх регулюють; інституцій у державі, що захищають права людини; сформували вміння захищати свої права на елементарному рівні та подавати письмові скарги до відповідних інстанцій; покращили своє ставлення до честі та гідності іншої людини; до обов'язків свідомого громадянина в сучасному суспільстві; мають розуміння власних перспектив дорослого життя та позитивне ставлення один до одного. Рекомендовано колегам-реабілітологам для нарощення правової культури таких дітей використовувати ділові ігри, тренінги, наочні посібники (навчальні фільми, малюнки, плакати, фотографії), елементи арт-терапії, ізотерапії, музикотерапії; впроваджувати у свою роботу курс «Права людини» тощо. In this article, the authors offer specific methodological measures to improve the legal awareness of children with special needs. The problem is highlighted taking into account the current state of development and educational postmodern experience. The main volume of the article highlights the content of the course "Human Rights" for children with disabilities and experimental testing of the effectiveness of such a course during implementation in a specialized institution. The authors used an interactive interdisciplinary approach with a focus on communication and the satisfaction and self-sufficiency of their own needs while being aware of them. Methods of research are theoretical (generalization, analysis of the relevant literature) and practical (model of the content of the educational process, practical implementation, diagnostic methods). We formulate the main result as follows: postcolonial society provides ample opportunities for the realization of the rights of children with disabilities, but they (especially in post-Soviet republics) are often uninformed and not even motivated to assert their rights. As part of the research, a special course entitled "Human Rights" in a changed social and educational environment (rehabilitation centre) was implemented in the educational process. After implementation, an evaluation survey was conducted to determine the effectiveness of the special course and specially created conditions in terms of improving legal knowledge and competence in comparison to children in ordinary conditions. Persons from MSDs improved their knowledge of human rights and the normative documents regulating them; of the institutions in the state that protect human rights; developed the ability to defend their rights at an elementary level and to submit written complaints to the appropriate institutions; changed for the better their attitude toward the honor and dignity of another person; toward the duties of a conscious citizen in present-day society; developed an understanding of their own adult life prospects; and have a positive attitude toward each other. We can recommend that rehabilitation colleagues use business games, trainings, visual aids (educational films, pictures, posters, photographs), elements of art therapy, isotherapy, music therapy; develop an information section on "Human Rights", etc.
Опис
Ключові слова
дитячий церебральний параліч, виховно-корекційні умови, порушення опорно-рухового апарату, міжнародні правові акти, правові знання, правова поведінка, спеціалізований курс з прав людини., cerebral palsy, educational-correctional conditions, musculoskeletal disorders, international legal acts, legal knowledge, legal behaviour, specialized course on human rights.
Бібліографічний опис
Maksymchuk B., Sarancha I., Husak A., Avramenko O., Kuzmenko I., Kuzmenko V., Slyusarenko N., Chepurna L., Pankevych V., Babii I., & Maksymchuk I. (2022). Implementing the Course “Human Rights” for Children with Special Needs under the Changed Socio-Educational Conditions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2022, 14(3), P. 428-443.