РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ДОСТУПНОЇ ТА БЕЗКОШТОВНОЇ ОДИНАДЦЯТИРІВНЕВОЇ БАЗОВОЇ ТА СУПУТНЬОЇ ЮРИДИЧНОЇ ТА ІНШОЇ ОСВІТИ

Анотація
Розкрито сутність кожного з одинадцяти освіт- ньо-кваліфікаційних рівнів, а також звичайного, полегшеного, особливого і пенітенціарного порядку отримання основних рівнів базової та супутньої юри- дичної та іншої освіти. Звернено увагу, що метою шкільного рівня має бути отримання таких компетентностей, як : а) некваліфікована робітнича компетентність, що складається з базисної і детальної доктринальної, прикладної та аналітичної компетенції і має забез- печити найбільш ефективне, раціональне та якісне виконання будь-якої некваліфікованої робітни- чої діяльності з виробництва матеріальних благ і надання послуг; б) загальнолюдська освітня ком- петентність, завдяки якій особа повинна володіти такою сукупністю базисних і детальних доктриналь- них, прикладних та аналітичних компетенцій, що на мінімальному рівні визначають освіченість населення як певної держави, так і світу у цілому; в) потенційна освітня компетентність, що має аналогічний пере- лік компетенцій і покликана дати змогу кожному, хто має відповідні здібності і бажання, продовжити освіту за наступними рівнями. Підкреслено, що у процедурі отримання універси- тетського рівня освіти за будь-яким напрямом сус- пільної діяльності має бути етап базової (бакалавр- ської) освіти, що має бути спрямований на отримання протягом трьох років стаціонарного університет- ського навчання базових компетенцій за відповід- ним напрямом суспільної діяльності і повинен нада- вати можливість не працювати за цим напрямом, а тільки здійснити один із таких кроків: а) вибрати після закінчення даного рівня спеціальність і спеціалі- зацію або, за необхідності, субспеціалізацію за цим же напрямом суспільної діяльності і вступити за нею на університетський етап спеціалізованої (спеціаліст- ської) освіти; б) переконатися в тому, що необхідно змінити вибраний напрям суспільної діяльності на інший, за яким вже заново вступити на етап базо- вої (бакалаврської) освіти, у процесі чого не повинно бути обмежень в кількості спроб застосувати такий вибір і в безкоштовності такого навчання; в) розпо- чати або продовжити працювати до досягнення пен- сійного віку за дипломом раніше закінченого основного рівня в будь-якому разі, шкільного рівня, а за наявно- сті відповідної освіти та бажання – і кваліфікованого робітничого або спеціалізованого шкільного рівня. The essence of each of the eleven educational and qualification levels, as well as the usual, facilitated, special and penitentiary procedures for obtaining the basic levels of basic and supporting juridical and other education is revealed. It is noted, that the purpose of the school level should be to obtain such competencies as : a) unskilled work competence, consisting of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competence and should ensure the most effective, efficient and quality performance of any unskilled work activities. production of material goods and provision of services; b) universal educational competence, due to which a person must possess such a set of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competencies, that at a minimum determine the education of the population of a country, and, ultimately, the world as a whole; c) potential educational competence, which has a similar list of competencies and is designed to allow anyone, who has the appropriate abilities and desires to continue their education in the following levels. It is emphasized, that the procedure of obtaining a university level of education in any field of social activity should be a stage of basic (bachelor's) education, which should be aimed at obtaining within 3 years of inpatient university training basic competencies in the relevant field of public activity, not to work in this direction, but only to carry out one of the following steps : a) choose a specialty and specialization or, if necessary, subspecialization in the same field of public activity and enter it at the university The essence of each of the eleven educational and qualification levels, as well as the usual, facilitated, special and penitentiary procedures for obtaining the basic levels of basic and supporting juridical and other education is revealed. It is noted, that the purpose of the school level should be to obtain such competencies as : a) unskilled work competence, consisting of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competence and should ensure the most effective, efficient and quality performance of any unskilled work activities. production of material goods and provision of services; b) universal educational competence, due to which a person must possess such a set of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competencies, that at a minimum determine the education of the population of a country, and, ultimately, the world as a whole; c) potential educational competence, which has a similar list of competencies and is designed to allow anyone, who has the appropriate abilities and desires to continue their education in the following levels. It is emphasized, that the procedure of obtaining a university level of education in any field of social activity should be a stage of basic (bachelor's) education, which should be aimed at obtaining within 3 years of inpatient university training basic competencies in the relevant field of public activity, not to work in this direction, but only to carry out one of the following steps : a) choose a specialty and specialization or, if necessary, subspecialization in the same field of public activity and enter it at the university stage of specialized (specialist) education; b) to make sure, that it is necessary to change the chosen direction of social activity to another, after which to re-enter the stage of basic (bachelor's) education, in the process of which there should be no restrictions on the number of attempts to apply such choices and free such training; c) start or continue to work until reaching retirement age with a diploma of previously completed basic level in any case, school level, and if appropriate education and desire – and a qualified working or specialized school level.
Опис
Ключові слова
дошкільна, шкільна і позанормативна освіта, кваліфікована робітнича і шкільна спе- ціалізована освіта, університетська та академічна юридична освіта, науковий, післядипломний і самоо- світній освітньо-кваліфікаційний рівень, освіта соціооточенням., preschool, school and non-standard education, skilled labor and school specialized education, university and academic juridical education, scientific, postgraduate and self-educational educational and qualification level, education by the socioenvironment.
Бібліографічний опис
Кириченко О.А., Березовенко Л.С., Бондаренко І.В. РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ДОСТУПНОЇ ТА БЕЗКОШТОВНОЇ ОДИНАДЦЯТИРІВНЕВОЇ БАЗОВОЇ ТА СУПУТНЬОЇ ЮРИДИЧНОЇ ТА ІНШОЇ ОСВІТИ. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1-2. С. 298 - 302.