Наукові статті

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 1850
  • Документ
    Philosophy of Cultural Marginality in the Context of Transformations of the Social Space of Modern Society
    (Видавництво «Грані», 2023) Arapaki, Maryna; Арапакі, Марина Володимирівна
    Актуальність обраної теми полягає у тому, що філософське осмислення проблеми культурної маргінальності ґрунтується на аналізі даного соціального явища в контексті тих трансформаційних процесів, які притаманні сучасному суспільству. Мета роботи полягає у визначенні філософських засад культурної маргінальності як соціального явища в контексті трансформаційних процесів, яким підпорядковується сучасне суспільство. Результати дослідження. Встановлено, що культурна маргінальність як складне, багатоаспектне явище, у свою чергу виступає чинником трансформаційних процесів, оскільки вона є невід’ємним атрибутом будь-якої соціальної трансформації, бо суспільство у статиці через певний проміжок часу переходить до регресу. Зазначено, що становлення культурної маргінальності здійснюється у вигляді діалектичного взаємодії різних елементів культури як системи, ціннісних орієнтацій та свідомості, які у результаті надають це соціальне явище. Висновки. Сучасний етап розвитку світової цивілізації визначається рядом соціокультурних проблем, які зумовлені експансією інформаційно–комунікативних технологій в усі сфери суспільного буття. Ці процеси підсилюють культурну маргінальність у соціальному просторі сучасного суспільства, яка виступає як певна реакція на соціокультурні трансформації та спроба адаптації до нових культурних цінностей. Культурна маргінальність як явище, наявне у соціокультурному просторі, постає у різних ракурсах. Слід зазначити, що у виокремленні позитивних і негативних характеристик цього соціального явища необхідно враховувати такі чинники, як особливість ціннісних домінант, специфіка расової та релігійної приналежності тощо. Культурна маргінальність у соціальному просторі суспільства є атрибутом людського та соціального буття, що визначає його здатність до розвитку, його здатності до пристосування до нових суспільних потреб, вона супроводжує ці зміни, оскільки вони неможливі без наявності у соціальній дійсності маргінальних елементів. The relevance of the chosen topic lies in the fact that the philosophical understanding of the problem of cultural marginality is based on the analysis of this social phenomenon in the context of the transformational processes, inherent in modern society. The purpose of the study is to define the philosophical foundations of cultural marginality as a social phenomenon in the context of the transformation processes that modern society is subject to. Results. It is established that cultural marginality as a complex, multidimensional phenomenon, in turn, is a factor in transformational processes, since it is an integral attribute of any social transformation since society in static conditions after a certain period of time goes into regression. It is noted that the formation of cultural marginality is carried out in the form of a dialectical interaction of various elements of culture as a system, value orientations and consciousness, which ultimately give rise to this social phenomenon. Conclusions. The current stage of development of the world civilization is determined by a number of socio-cultural problems caused by the expansion of information and communication technologies into all spheres of social life. These processes reinforce cultural marginality in the social space of modern society, which acts as a certain reaction to socio-cultural transformations and an attempt to adapt to new cultural values. Cultural marginality as a phenomenon existing in the socio-cultural space appears from different perspectives. It should be noted that in identifying the positive and negative characteristics of this social phenomenon, it is necessary to take into account such factors as the peculiarity of value dominants, the specificity of race and religion, etc. Cultural marginality in the social space of society is an attribute of human and social existence that determines its ability to develop, its ability to adapt to new social needs, and it accompanies these changes since they are impossible without the presence of marginal elements in social reality.
  • Документ
    Поліцейська медіація в Україні: сутність та напрями застосування
    (Право.ua, 2019) Албул, Сергій Володимирович ORCID: 0000-0002-3253-9225; Albul, Serhii; Шаповалова, Інна Олександрівна; Shapovalova, Inna
    Стаття присвячена питанням систематизації теоретичних положень, світової та вітчизняної практики застосування медіації, а також визначення напрямів її застосування в діяльності Національної поліції України. Автори на підставі аналізу існуючих точок зору, світової та вітчизняної практики виказують власне бачення проблеми та пропонують до цього якісно нові підходи, зокрема щодо розроблення напрямів Концепції запровадження поліцейської медіації в Україні. The article is devoted to the issues of systematization of theoretical positions, world and domestic practice of the use of mediation, as well as determining the directions of its use in the activities of the National Police of Ukraine. The authors, based on the analysis of existing points of view, world and domestic practice, express their own vision of this problem and propose qualitatively new approaches to the development of directions for the concept of police policing in Ukraine.
  • Документ
    Визначеність права як складник верховенства права та техніко-юридичні засоби її забезпечення
    (Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2023) Суханова, Дар'я Сергіївна; Sukhanova, Daria
    Стаття присвячена дослідженню поняття визначеність права та характеристики особливостей техніко-юридичних засобів її забезпечення. У дослідженні проаналізовано сутність, становлення та еволю- цію, сучасне розуміння принципу правової визначеності як однієї з найважливіших складових верховенства права, його співвідношення з іншими спорідненими поняттями. Невизначеність не завжди є відсутністю правового регулювання. Бувають ситуації, в яких, навпаки, шкідлива або зайва визначеність. Однак набагато простіше домогтися невизначеності права, ніж забезпечити його визначеність. Тому обговорення техніко-правових засобів у науковій літературі ведеться переважно в контексті підвищення або забезпечення визначеності права. Послідовне дотримання принципу правової визначеності сприяє впевненості людини у своєму стабільному правовому становищі, у формуванні власної правової поведінки зі зрозумілою перспективою, сталості та несуперечливості всієї правової системи. Автор ставить перед собою мету класифі- кувати ці технічні та юридичні засоби. Використовуючи формально-юридичний метод, у статті проаналізовано правові інструменти, що знижують рівень невизначеності права. В результаті пропонується розділити всі засоби забезпечення визначеності в залежності від того, що мається на увазі під правовою невизначеністю (невизна- ченість регульованої ситуації або самого правового регулювання: нормативного або індивідуального). У статті обґрунтовано висновок, що більшість техніко-правових засобів (оціночні поняття, принципи, поєднання диспозитивних та імперативних норм, абсолютно та стосовно певних елементів, колізійні приписи, можливість застосування права за аналогією, винятками) використовуються для підтримки оптимального балансу визначеності і невизначеності, і лише деякі з них (юридичні визначення і правові конструкції) за своєю суттю покликані усунути невизначеність. Визначення і конструкції можуть виконувати цю функцію тільки в тому випадку, якщо вони нерозривно пов’язані один з одним. Правова конструкція та юридичні визначення є засобами, які відіграють головну роль у забезпеченні визначеності права. При цьому юридична конструкція виступає критерієм якості юридичного визначення. Звичайно, ці два засоби юридичної техніки не збігаються між собою. Але в ідеалі дизайн повинен бути настільки продуманим, щоб його можна було «скласти» в чітке визначення. Кількість елементів юридичної конструкції, відображених у визначенні, має бути мінімально необхідним і достатнім, щоб визначення не було переван- тажене зайвою інформацією, а будівництво повністю відповідало законодавству. The uncertainty is not always the lack of the legal regulation. There are situations when, on the contrary, the excessive certainty is harmful. In this scientific work, the author has studied such a constituent element the concept of the «rule of law» as legal certainty. However, to achieve the uncertainty of law is much easier than to ensure its certainty. Therefore, the discussion of technical legal means in the scientific literature is conducted primarily in the context of raising or ensuring the certainty of law. The author classifies these technical legal means. Using the formal and legal method, the author analyzes the legal instruments that reduce the level of law uncertainty. As a result, it is proposed to divide these instruments depending on what is understood by law uncertainty (the uncertainty of a regulated situation or the regulation itself: the normative or individual one). Most technical legal means (estimative concepts, principles, and the combinations of dispositive and peremptory norms, of absolutely and relatively certain elements, conflict norms, the possibility of applying analogy of law, exceptions) are used to maintain the optimal balance of certainty and uncertainty. Some means (legal definitions and legal structures) are naturally designed to eliminate uncertainty. To perform this function the legal definitions and structures must be inextricably linked with each other. Research analyzes essence, formation, evolution, and modern understanding of the principle of legal certainty as one of the most important components of the rule of law, its relation to other similar concepts; basic requirements of the principle of legal certainty for rule-making and law enforcement, and particularly for litigation practice. The research was a basis for the proposal of a combined scientific and methodological approach to understanding the principle of legal certainty as a comprehensive concept including many aspects, which consists of constituent sub- principles and classification of requirements for rule-making and law enforcement.
  • Документ
    Організація діяльності Національної поліції як суб'єкта сектору безпеки й оборони
    (Вісник ХНУВС–Bulletin of KhNUIA, 2022) Нікітін, Анатолій Анатолійович; Nikitin, Anatolii
    Статтю присвячено проблемам організації діяльності Національної поліції як суб’єкта сектору безпеки і оборони. Здійснено аналіз наукових праць, автори яких ви вчали особливості діяльності поліції у сфері забезпечення сектору безпеки і оборони. Сформульовано авторське визначення сектору безпеки і оборони. Встановлено, що є необхідність систематично використовувати досвід європейських демократичних країн задля вдосконалення національного законодавства та усунення прогалин, враховуючи досвід практичної діяльності працівників поліції у сфері забезпечення безпеки і оборони, створити оновлену правову базу для забезпечення функціонування системи національної безпеки. The article is devoted to the problems of organizing the activities of the National Police as a subject of the security and defense sector. The analysis of the scientific works of the scholars who were engaged in research within the framework of this issue made it possible to formulate the author’s definition of the concept of the security and defense sector. It was established that it is necessary to study, analyze and practically apply the experience of international institu tions, organizations (NATO, EU, OSCE) of democratic European countries in order to im prove national legislation and eliminate gaps, taking into account the experience of practical activities of police officers in the field of security and defense, to update the legal framework for ensuring the functioning of the national security system. The powers of the National Police as a subject of the security and defense sector is consid ered. It has been established that they can be of a general nature, that is, aimed at protecting the national interests of Ukraine from internal and external threats, ensuring the independ ence of the state and the protection of state sovereignty, as well as the territorial integrity of Ukraine, prevention of threats to national security, and more. It has been proven that a mandatory condition for a police officer during the performance of assigned tasks is compliance with the principles enshrined in international and national regulatory legal acts. Among the general principles, the following are distinguished: the prin ciple of the rule of law, the principle of respect for human rights and freedoms, the principle of legality, the principle of openness and transparency, the principle of political neutrality, the principle of interaction with the population on the basis of partnership, the principle of conti nuity. It is proposed to make changes to the normative legal acts, namely: in the Law of Ukraine “On the National Police” to define the police as a subject of the security and defense sector, and in the Law of Ukraine “On the National Security of Ukraine” to define specific tasks of national security that require its provision by the police. This will make it possible to improve the role of the National Police of Ukraine as a subject of SDS.
  • Документ
    Загальна характеристика заходів процесуального примусу, які застосовуються в адміністративному судочинстві України
    (the Journal of Eastern European Law / Журнал східноєвропейського права, 2021) Мороз, Оксана Богданівна; Moroz, Oksana; Нікітін, Анатолій Анатолійович; Nikitin, Anatolii
    Стаття присвячена особливостям реалізації заходів процесуального примусу, передбачених Кодексом адміністративного судочинства. Заходи процесуального примусу - це процесуальні дії, що здійснюються судом у випадках, визначених процесуальним законом, щоб заохотити відповідних осіб дотримуватися встановлених судом правил, сумлінного виконання процесуальних обов'язків, заборони зло вживання правами та запобігання незаконним протиправним діям під час під час здійснення судочинства . Заходи процесуального примусу поширюються лише на осіб, які порушили порядок, встановлений в суді під час адміністративної справи (порушення порядку може виражатися в недоречних образах, неповазі до суду, недотриманні вимог головуючого, поданні документів через судового розпорядника тощо), а також осіб, які перешкоджають здійсненню адміністративних процедур під час адміністративного судочинства. The article is devoted to the peculiarities of the implementation of measures of procedural compulsion provided by the Code of Administrative Proceedings. Measures of procedural compulsion are procedural actions taken by the court in cases specified by procedural law to encourage the persons concerned to comply with the rules established by the court, conscientious performance of procedural duties, prohibition of abuse of rights and prevention of illegal acts during the proceedings. Compulsive measures apply only to persons who violated the order established in the court during an administrative case (violation of the order may be expressed in inappro priate insults, contempt of court, failure to comply with the requirements of the presiding judge, submission of documents through a court administrator, etc.), as well as persons who obstruct implementation of administrative procedures during administrative proceedings. Measures of procedural coercion are procedural actions taken by the court in order to induce the relevant persons to comply with the rules established by the court, conscien tious performance of procedural duties, termination of abuse of rights and prevention of illegal obstacles to the administration of justice. The application of measures of procedural compulsion is possible by courts of all parts of the judicial system, but is excluded during the court hearing. Measures of procedural compulsion should be distinguished from measures to ensure proceedings in cases of administrative offenses. Signs of measures of procedural compulsion are the following: formality, authoritarian nature, non-property character influence, compulsive character, simplicity, efficiency, economy, procedural mode of application, legal nature. Measures of procedural compulsion should be distinguished from measures to ensure proceedings in cases of administrative offenses measures of procedural compulsion provided for in the Criminal Procedure Code of Ukraine.