Аналіз діагностики рівня інтегрального показника загальних інтелектуальних здібностей кандидатів на службу в Національну поліцію та навчання у закладах освіти МВС України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України,
Анотація
Статтю присвячено аналізу діагностики рівня інтегрального показника загальних інтелектуальних здібностей кандидатів на службу в Національну поліцію або навчання у закладах вищої освіти Міністерства внутрішніх справ України за методикою «Короткий орієнтовний відбірковий тест» (КОТ) під час професійно-психологічного відбору. Здійснено теоретичний аналіз процедури та діагностичного інструментарію щодо професійного психологічного відбору до поліції в Україні. На основі проведеного дослідження та аналізу емпіричних даних визначено, що найбільш суттєвий вплив на величину інтегрального показника загальних інтелектуальних здібностей має освітній рівень та стать кандидатів, а також установлено оцінки індивідуального показника методики для окремих категорій кандидатів. Статья посвящена анализу диагностики уровня интегрального показателя общих интеллектуальных способностей кандидатов на службу в Национальную полицию или обучение в заведения высшего образова-ния Министерства внутренних дел Украины по методике «Краткий ориентировочный от-борочный тест» во время профессионально-психологического отбора. На основе анализа эмпирических данных определено, что наибольшее влияние на величину интегрального показателя общих интеллектуальных способностей имеет уровень образование и пол кандидатов, а также определены оценки индивидуального показателя методики для отдельных категорий кандидатов. This article is devoted to the analysis of diagnosing the integral indicator of the level of general intellectual abilities with the Brief Tenta-tive Selection Test, applied to the candidates for service in the National Police or for training at the Higher Educational Institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine in the course of their professional psychological selection. On the basis of the empirical data analysis, it was found that the level of education and the gender of candidates had the greatest impact on the value of the integral indicator of general intellectual abilities. The estimates of the individual test indices for certain categories of candidates were also de-fined. The empirical evidence suggests that the higher education graduates, trained for the work in the criminal police forces, have a higher level of intellectual development and a better ability to further learning and cognitive activities, as com-pared to patrol police officers. That is, they have a hig her level of cognitive activity and better abilities to acquire new knowledge and skills in simi-lar forms of activities. Data analysis proves that women are more intellectually capable; they have a higher level of humanitarian education, better spatial orientation and abstract-logical thinking, and are more capa-ble of numerical operations. The diagnostics of the critical points of intelligence proves that the criminal police cadets have a higher overall level of knowledge and de-velopment of linguistic abilities and have a higher level of humanitarian education (p ≤ 0.014) com-pared to the police patrol staff. The cadets are more successful in performing numerical tasks for the establishment of regularities with geomet-ric figures (p ≤ 0,001); they are more informed (p ≤ 0,001); have a deeper connection between the functioning of intelligence and different linguistic skills (p ≤ 0.002); have higher abilities in seman-tic generalization (р ≤ 0,003); have a higher level of technical intelligence, that is, they have better skills in using computer technologies, the Inter-net, etc. (р ≤ 0,001); are much better at numerical operations (p ≤ 0.001) and numerical regularities (p ≤ 0.002); have better abilities of synthesis and analysis of material, which enables them to ab-stract from specific phrases and switch to the sphere of interpretation of meanings, find the in-tersection of meanings, and then return to specific phrases again (p ≤ 0,002); have a much lower lev-el of emotional destruction of cognitive processes (p ≤ 0.002); are able to use the language correct-ly, are more literate, have better knowledge of foreign languages (р ≤ 0,001); and have a higher level of mathematical abilities (p ≤ 0,001). This research enables us to conclude that it is advisable to use the Brief Tentative Selection Test when carrying out professional selection of candidates for service in the National Police and for training at the higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. It should be borne in mind that the widespread use of intellectual tests in the world practice for pre-dicting professional success is due to their high reliability, especially when predicting the success of training (intelligence and related constructs give the highest validity of estimates – r = 0.45).
Опис
Ключові слова
інтегральний показник загальних інтелектуальних здібностей, Національна поліція, професійно-психологічний відбір кандидатів на службу в Національну поліцію, професійно-психологічний відбір кандидатів на навчання у закладах вищої освіти Міністерства внутрішніх справ України., интегральный показатель общих интеллектуальных способностей, Национальная полиция, профессионально-психологический отбор кандидатов на службу в Национальную полицию, профессионально-психологический отбор кандидатов на обучение в заведениях высшего образования Министерства внутренних дел Украины., integral indicator of general intellectual abilities, National Police, professional psychological selection of candidates for service in the National Police, professional psychological selection of candidates for training at the Higher Educational Institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.
Бібліографічний опис
Смірнова О.М. Аналіз діагностики рівня інтегрального показника загальних інтелектуальних здібностей кандидатів на службу в Національну поліцію та навчання у закладах освіти МВС України / О.М. Смірнова // Психологічний часопис : збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка. — № 5. — Вип. 15. — Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, 2018. — С. 157 - 171.