Перегляд за Автор "https://orcid.org/0000-0002-6420-6169"
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументRULE OF LAW PRINCIPLE AS A PRINCIPLE OF CRIMINAL PROCEDURE (ON MATERIALS OF THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS)(2022) Smokov, Serhii; Смоков, Сергій Михайлович; https://orcid.org/0000-0002-4888-5683; Horoshko, Valentyna; Горошко, Валентина Валентинівна; https://orcid.org/0000-0003-1141-1975; Korniienko, Maksym; Корнієнко, Максим Вікторович; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169; Medvedenko, Serhii; Медведенко, Сергій Вікторович; https://orcid.org/0000-0001-9441-8552The urgency of the study is stipulated by the importance of the European Court of Human Rights practice studying in order to determine the content of the rule of law principle. The purpose of the article is to elucidate the rule of law principle as a principle of criminal procedure by means of the European Court of Human Rights practice. The study is based on the paradigm of human rights priority over positive law and understanding of law, formed within the natural law school, distinguishing between law and the law, and judicial precedent, legal doctrine and principles of law are recognized as the forms of law. The study of the European Court of Human Rights practice led to the use of content analysis method and the hermeneutic method. The article clarifies that the pluralism of approaches to understanding the rule of law does not preclude the identification of ideas constituting the rule of law and are named in most of the rule of law theories, including the following: no one can be punished other than for a crime; no one can be above the law, all people are equal before the law and the court; court practice, disclosing the content of legal requirements, is a source of law; it is substantiated that the provisions of the European Court of Human Rights on criminal proceedings reflect the commitment to democratic values, and their purpose is to ensure the rights and fundamental freedoms of subjects to criminal proceedings, prevent disproportionate interference with human rights by public authorities, and implement the rule of law principle. The materials of the article can be used to improve the public authority’s activities in the field of crime prevention through the implementation of the following areas: study of the European Court of Human Rights practice by crime prevention bodies; constant monitoring of the European Court of Human Rights practice in order to improve national legislation.
- ДокументАдміністративно-правовоа відповідальність: сучасна парадигма(Одеса: ОДУВС, 2013) Черкасов, Ю.Е.; Cherkasov, Yu.E.; Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169У роботі висвітлюється сучасна парадигма адміністративно-правової відповідальності. The work highlights the modern paradigm of administrative and legal responsibility.
- ДокументВАЖЛИВІСТЬ РАТИФІКАЦІЇ СТАМБУЛЬСЬКОЇ КОНВЕНЦІЇ ДЛЯ УСПІШНОЇ БОРОТЬБИ З ҐЕНДЕРНО ЗУМОВЛЕНИМ ТА ДОМАШНІМ НАСИЛЬСТВОМ В УКРАЇНІ(Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського, 2021) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169; Берендєєва, Анастасія Ігорівна; Berendieieva, Anastasiia; https://orcid.org/0000-0003-2708-3857Статтю присвячено доведенню необхідності ратифікації Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбі з цими яви- щами (Стамбульської конвенції) Україною. У статті констатується, що загальна політика держави спрямована на викоренення ґендерно зумовленого насильства, що підтверджується відповідними нормативно-правовими актами. Але в основному увага зосереджується на запо- біганні та протидії домашньому насильству, через що деякі вияви насильства щодо жінок не знаходять належної уваги. Попри позитивні зміни в українському законодавстві, які були спрямовані на криміналізацію домашнього насильства та злочинів, пов’язаних із домашнім насильством, не всі діяння, передбачені Стамбульською конвенцією, були криміналізовані. Також практика застосування спеціальних заходів протидії домашньому насильству свід- чить про серйозні проблеми у сфері правозастосування. Є і певні прогалини у сфері захисту осіб, які постраждали від ґендерно зумовленого та домашнього насильства, що свідчить про недостатньо розроблений державний механізм надання допомоги таким особам. У статті наводяться аргументи на користь ратифікації Стамбульської конвенції та розвінчуються деякі стереотипи, які існують щодо конвенції та впливають на неправильне розуміння її суті та призначення. Зокрема, пояснюються причини виходу Туреччини з цієї конвенції, а також реакція світової спільноти на таку денонсацію. Аналізуються відповідні заходи держави, спрямовані на боротьбу з насильством щодо жінок, та вказується на певні прогалини в цій сфері. Підкреслюється, що ратифікація Стамбульської конвенції є необхідним і очікуваним кроком для України, що значно зміцнить її статус як держави, яка дотримується міжнарод- них зобов’язань у галузі прав людини і яка рішуче спрямована на формування нульової толе- рантності до насильства щодо жінок та домашнього насильства. The article is devoted to proving the need for ratification of the Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (Istanbul Convention) by Ukraine. The article states that the state policy as a whole is aimed at eradicating gender-based violence, which is confirmed by relevant regulations. But the focus is mainly on preventing and combating domestic violence, which is why some forms of violence against women are out of focus. Despite the positive changes in Ukrainian legislation aimed at criminalizing domestic violence and crimes related to domestic violence, not all acts under the Istanbul Convention have been criminalized. The practice of applying special measures to combat domestic violence also indicates serious problems in the field of law enforcement. There are also some gaps in the protection of victims of gender-based and domestic violence, indicating an underdeveloped state mechanism for providing assistance to such persons. The article argues in favor of ratifying the Istanbul Convention and debunks some stereotypes that exist about the convention and affect the misunderstanding of its essence and purpose, including the reasons for Turkey’s withdrawal from the convention, as well as the reaction of the world community to such denunciation. Relevant measures of the state aimed at combating violence against women are analyzed and certain gaps in this area are pointed out. It is stressed that the ratification of the Istanbul Convention is a necessary and long-awaited step for Ukraine, which will significantly strengthen its status as a state that adheres to international human rights obligations and strongly aims to develop zero tolerance for violence against women and domestic violence.
- ДокументНАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЄВОЇ ПРОТИДІЇ НАСИЛЬНИЦЬКИМ ЗЛОЧИНАМ ЩОДО ДІТЕЙ(Одеса: ОДУВС, 2019) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169У науковій статті досліджено напрями удосконалення законодавства України для забезпечення дієвої протидії насильницьким злочинам щодо дітей. Розглянуто систему державного та міжнародного правового захисту дитини. Визначені деякі закономірності та системні прорахунки законодавства України та з’ясовані напрями удосконалення нормативно-правових актів для забезпечення дієвої проти- дії насильницьким злочинам щодо дітей. The scientific article investigates the directions of improving the legislation of Ukraine to ensure effective counteraction to violent crimes against children. The system of state and international legal protection of the child is considered. Some regularities and systematic miscalculations of the Ukrainian legislation are identified, as well as the directions of improvement of normative legal acts to provide effective counteraction to violent crimes against children. The prevention of violent crime against minors is based on the general provisions of crime prevention and includes measures of general, social and criminological nature. Measures have been identified to address the causes and conditions that contribute to the commission of violent crimes against children. The processes of individual prevention consist of the following interrelated steps. Overseas experience is analyzed, regarding the introduction of innovative experience in conducting private examinations; this is a rather promising issue in terms of approach to the principles of forensic examination in general. The Institute of Private Expertise is a consequence of the improvement in foreign countries of the principle of parties’ competitiveness, which gives the right to appoint expertise not only to judges, but also to participants in criminal proceedings. Measures to remedy the causes and conditions conducive to the commission of violent crimes against minors may include: identifying and eliminating negative factors in the family and in life that contribute to the formation of personality traits typical of violent criminals and bullies; a clear organization of the activities of various law enforcement agencies: regular units, outfits and patrols, child affairs units, criminal investigations and investigations in order to combat violent crimes and hooliganism; continuous monitoring of violent crimes by the administration of the region, regular discussion of these issues with involvement of interested persons and other activities.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ПОЛІЦІЇ В ПИТАННЯХ РОЗШУКУ ДІТЕЙ, ЯКІ ЗНИКЛИ БЕЗВІСТІ(2020) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169Одна із головних прогалин в законодавстві стосовно розшуку дітей є те що потрібно наділити повноваженнями проведення оперативно-розшукової діяльності підрозділи ювенальної превенції Національної поліції відносно осіб які вчиняють насильницьких злочини щодо дітей. У зв’язку з цим необхідно абзац другий частини першої статті 5 Закону України «Про оперативно- розшукову діяльність» викласти в новій редакції: «Національної поліції – підрозділами кримінальної та спеціальної поліції, а також поліції ювенальної превенції».One of the main gaps in the legislation regarding the search for children is that it is necessary to grant the authority to conduct an operational search activities of the juvenile prevention units of the National Police in relation to persons who commit violent crimes against children. In this regard, it is necessary paragraph two of part one of Article 5 of the Law of Ukraine "On operational search activity" to be set out in the new version: "National police - units of the criminal and special police, as well as the juvenile police prevention".
- ДокументПРОТИДІЯ ЗЛОЧИННОСТІ ЩОДО ДІТЕЙ ЯК ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД(Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка., 2020-05-29) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169Таким чином, дослідження зарубіжних вчених можуть бути основою для удосконалення протидії насильницькій злочинності щодо дітей. Thus, the research of foreign scientists can be the basis for improving countermeasures against violent crime against children.
- ДокументЄДИНІ СТАНДАРТИ ПІДГОТОВКИ ПРАВНИКІВ ТА ПРАВООХОРОНЦІВ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЄВОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ(2022) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169; Ковальова, Олена Володимирівна; Kovalova, Olena; https://orcid.org/0000-0002-6108-4581Здійснено науковий пошук напрямів розбудови системи підготовки правоохоронців та правників з питань запобігання та протидії домашньому насильству, спроможної сформувати спільну систему цінностей як запоруку дієвості державної системи запобігання та протидії домашньому насильству. З’ясовано, що сучасна підготовка правоохоронців та правників з питань запобігання та протидії домашньому насильству характеризується відсутністю системного та послідовного підходу, недостатнім рівнем інтеграції питань запобігання та протидії домашньому насильству до навчальних планів підготовки у закладах вищої освіти та під час підвищення кваліфікції, переважно здійснюється у вигляді тренінгів за підтримки неурядових та громадських організацій. Підкреслена доцільність запровадження ефективного механізму координації залучення неурядових організацій до надання ними донорської допомоги у сфері запобігання та протидії домашньому насильству. Виокремлено та проаналізовано негативні тенденції правозастосування та реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству. Наголошено, що більша частина з них безпосередньо обумовлені недостатнім рівнем підготовки правоохоронців та правників, зокрема відсутністю у них глибинного розуміння природи домашнього насильства, недостатністю оволодіння «м’якими» навиками (soft skills), відсутністю спільної філософії реагування на випадки домашнього насильства. Обгрунтовано необхідність розробки єдиних стандартів підготовки правників та правоохоронців як інструменту забезпечення дієвості державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, а також доцільність впровадження декількарівневої системи підготовки фахівців у сфері запобігання та протидії домашньому насильству. Запропоновано структуру та зміст єдиних стандартів та можливі механізми їх впровадження. Наголошено на важливості використання інноваційних інтерактивних методів навчання під час підготовки фахівців з питань запобігання та протидії домашньому насильству. A scientific search for ways to develop a system of training law enforcement officers and lawyers on domestic violence prevention and countermeasures, capable of forming a common system of values as a guarantee of the effectiveness of the state system of domestic violence prevention and countermeasures, was carried out. It was found that the modern training of law enforcement officers and lawyers on issues of preventing and countering domestic violence is characterized by the lack of a systematic and consistent approach, an insufficient level of integration of the issues of preventing and countering domestic violence into the curricula of training in institutions of higher education and during advanced training, mostly carried out in in the form of trainings with the support of non-governmental and public organizations. The expediency of introducing an effective coordination mechanism for the involvement of non-governmental organizations in their provision of donor assistance in the field of prevention and countermeasures against domestic violence is emphasized. The negative trends of law enforcement and implementation of state policy in the field of prevention and countermeasures against domestic violence have been singled out and analyzed. It was emphasized that most of them are directly caused by the insufficient level of training of law enforcement officers and lawyers, in particular, their lack of in-depth understanding of the nature of domestic violence, insufficient mastery of "soft" skills, and the lack of a common philosophy of responding to cases of domestic violence.The need to develop uniform standards for the training of lawyers and law enforcement officers as a tool for ensuring the effectiveness of state policy in the field of preventing and combating domestic violence is substantiated, as well as the feasibility of implementing a multi-level system of training specialists in the field of preventing and combating domestic violence. The structure and content of unified standards and possible mechanisms of their implementation are proposed. The importance of using innovative interactive teaching methods during the training of specialists on prevention and countermeasures against domestic violence is emphasized.
- ДокументІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ ВИЗНАЧЕННЯ НАСИЛЬСТВА СТОСОВНО МАЛОЛІТНІХ(Донецький юридичний інститут МВС України, 2020-04-24) Корнієнко, Максим Вікторович; Korniienko, Maksym; https://orcid.org/0000-0002-6420-6169У дослідженні автор визначає, що термінологічний аналіз понять, які використовуються в даному матеріалі, є одним з початкових напрямків досліджуваних явищ властивих насильницьким злочинам, що вчиняються стосовно дітей. У зв'язку з цим під насильницьким діянням, що здійснюються щодо дітей, слід розуміти фізична або психічна дія, що здійснюється по відношенню до особи, яка не досягла на момент скоєння злочину чотирнадцятирічного віку, і порушує гарантоване йому право на особисту недоторканність. In the study, the author determines that terminological analysis concepts used in this material is one of the initial ones directions of investigated phenomena characteristic of violent crimes, which committed against children. In this connection, under a violent act, that are carried out in relation to children should be understood as a physical or mental action that is carried out in relation to a person who did not reach at the time of commission crime of fourteen years of age, and violates the right guaranteed to him to personal integrity.