Перегляд за Автор "Zhyltsov, Oleksandr Leonidovych"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументЗначення практики Європейського Суду з прав людини у обмеженні судової дискреції(Одеса: ОДУВС, 2016) Жильцов, Олександр Леонідович; Zhyltsov, Oleksandr LeonidovychСтаттю присвячено значенню практики Європейського Суду з прав людини у обмеженні судової дискреції. Досліджено механізм імплементації в українське законодавство практики Європейського суду з прав людини, і визначено, що в Україні створена достатня нормативна база для виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини в нашій державі. Разом з тим, конкретна норма закону повинна містити достатньо чіткі положення про межі і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади, оскільки будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити таку юридичну невизначеність, яка є несумісною з принципом верховенства права, чи зіпсувати саму сутність права. Автор доходить висновку, що у національному праві має бути визначений механызм юридичного захисту від свавільних втручань органів державної влади у права, гарантовані Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод. Статья посещена значению практики Европейского Суда по правам человека в ограничении судейской дискреции. Исследовано механизм имплементации в украинское законодательство практики Европейского Суда по правам человека и констатировано, что в Украине создана достаточная нормативная база для исполнения и применения практики Европейского Суда по правам человека в нашем государстве. Вместе с тем, конкретная норма закона должна содержать достаточно четкие положения о пределах и характере осуществления соответствующих дискреционных полномочиях, предоставленных органам государственной власти, поскольку какое-либо законное основание для осуществления дискреционных полномочий может создать такую юридическую неопределенность, которая есть несовместимая с принципом верховенства права или искривить саму сущность права. Автор приходит к выводу о том, в национальном законодательстве должен быть определен механизм юридической защиты от произвола органов власти, задевающих права, гарантированные Конвенцией о защите прав человека и основополагающих свобод. The article deals with studying the Human Rights European Court practice of restriction of judicial discretion. The mechanism of implementing the Human Rights European Court practice into the Ukrainian legislation has been researched; the normative basis for executing and applying the Human Rights European Court practice in our State is noted to have been created in Ukraine. At the same time, a concrete norm of the law has to contain quite precise regulations about the limits and character of realizing the corresponding discretionary powers, represented to the organs of the State power since any legal foundation to realize discretionary powers can cause such juridical vagueness which is incompatible with the principle of Law Supremacy or distort the essence of Law. The author comes to the conclusion that the mechanism of juridical protection from arbitrariness of the State organs inflicting the rights guaranteed by the Convention of Human Rights Protection and basic freedoms has to be determined in the national legislation.
- ДокументОкремі питання удосконалення діяльності органів та посадових осіб щодо розгляду скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення(Одеса: ОДУВС; Херсонський факультет., 2016) Жильцов, Олександр Леонідович; Zhyltsov, Oleksandr LeonidovychСтаттю присвячено окремим питанням удосконалення діяльності органів та посадових осіб щодо розгляду скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення. Досліджено існуючий стан такого розгляду в України і виявлено ряд прогалин, які суттєво впливають на забезпечення реалізації права громадян на неупереджений, об’єктивний, всебічний та законний розгляд скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення. Насамперед, це стосується належного законодавчого закріплення у КУпАП принципів рівноправності сторін та презумпції невинуватості, а також відсутності алгоритму дій посадових осіб щодо розгляду скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення. Автором запропоновано власне бачення щодо розв’язання зазначених проблем. An improvement of the separate questions of improvement of activity of organs and public servants in relation to consideration of complaints about decisions in matters about administrative crimes. The article is sanctified to the separate questions of improvement of activity of organs and public servants in relation to consideration of complaints about decisions in matters about administrative crimes. Investigational existent state of such consideration at Ukraine and the row of blanks which substantially influence on providing of realization of right for citizens on impartial, objective, comprehensive and legal consideration of complaints about decisions in matters about administrative crimes is educed. First of all, it touches the proper legislative fixing in Code of Ukraine about the administrative crimes of principles of equality of rights of parties and presumption of unguiltiness. An author came to the conclusion, that the participants of this realization, remaining relatively to each other even, in the same time must be provided with the own specific volume of plenary powers, which must foresee no privileges to somebody from them. Fixing of judicial rights and duties must take place not only at the level of laws but also in normative acts setting of which and a settlement of these relations is. A person which appealed with a complaint about a decision in business about an administrative crime is not under an obligation to lead to the unguiltiness in the feasance of misconduct, however has this right to do in a method and to the order, certain a law, and guilt of such person must be well-proven only in the order foreseen by a law, by means of the sources marked in a law and with the observance of the judicial form foreseen by a law. To absence of algorithm of actions of public servants in relation to consideration of complaints about decisions in matters about administrative crimes creates soil of the subjective going near consideration of complaints and corrupted of officials. A public servant must accomplish certain a law obligatory judicial actions in a logical sequence, full and impartiality. An author is offer own vision of algorithm of actions of public servants taking into account complication and feature of every concrete complaint. Некоторые вопросы усовершенствования деятельности органов и должностных лиц по рассмотрению жалоб на постановления по делам об административных правонарушениях. Статья посвящена некоторым вопросам усовершенствования деятельности органов и должностных лиц по рассмотрению жалоб на постановления по делам об административных правонарушениях. Исследовано существующее в Украине состояние такого рассмотрения и выявлены ряд пробелов, которые существенно влияют на обеспечение реализации права граждан на не упрежденное, объективное, всестороннее и законное рассмотрение жалоб на постановления по делам об административных правонарушениях. В первую очередь это касается необходимого законодательного закрепления в КУоАП принципов равноправия сторон и презумпции невиновности, а также отсутствия алгоритма действий должностных лиц по рассмотрению жалоб на постановления по делам об административных правонарушениях. Автором предложено собственное видение решения вышеуказанных проблем.
- ДокументПоняття і підстави судової дискреції (суддівського розсуду)(Одеса: ОДУВС, 2017) Жильцов, Олександр Леонідович; Zhyltsov, Oleksandr LeonidovychСтаттю присвячено поняттю та підставам судової дискреції. Досліджено сучасні наукові підходи щодо визначення судової дискреції як виду правозастосовної діяльності. Проаналізовано об’єктивно існуючі елементи правової системи, які безпосередньо зумовлюють можливість вибору суддею одного з юридично дозволених варіантів правозастосовного рішення, які і виступають підставами судової дискреції. Зазначається, що у науковій літературі немає однозначного і вичерпного переліку підстав суддівського розсуду, науковці не лише вказують на різні підстави (від однієї – до цілого комплексу останніх), а й по-різному можуть характеризувати одну й ту саму. Автор доходить висновку, судова дискреція передбачає надання для суду у випадках, передбачених правовими нормами, повноважень з вибору рішення у межах, встановлених законом, виходячи із принципів права та конкретних обставин справи з метою винесення законного, справедливого та обґрунтованого рішення. Статья посвящена понятию и основаниям судебной дискреции. Исследованы современные научные подходы относительно определения судебного усмотрения как вида правоприменительной деятельности. Проанализированы объективно существующие элементы правовой системы, которые непосредственно определяют возможность выбора судьей одного из юридически разрешенных вариантов правоприменительного решения, они и являются основаниями судовой дискреции. Указывается, что в научной литературе нет однозначного и исчерпывающего перечня оснований судебного усмотрения, ученые не только указывают на разные основания (от одной до целого комплекса последнего), но и по-разному могут характеризовать одни и те же основания. Автор приходит к выводу о том, что судебная дискреция предусматривает предоставление для суда в случаях, предусмотренных правовыми нормами, полномочий по выбору решения в пределах, установленных законом, исходя из принципов права и конкретных обстоятельств дела с целью вынесения законного, обоснованного и справедливого решения. The article is sanctified to the concept and grounds of judicial discretion. Modern scientifi c approaches are investigational in relation to determination of judicial discretion as type of law enforcement activity. The objectively existent elements of the legal system, that directly predetermine possibility of choice the judge of one of the legally settled variants of law enforcement decision, that come forward as grounds of judicial discretion, are an alysed. Marked, that there is not anunambigiuo us and exhaustive list of grounds of judge discretion in scientific literature, scientists not only specify on different grounds (from one to the whole complex of the last), butalso differently can characterize the same. An author comes to the conclusion, judicial discretion envisages a grant for a court in the cases envisaged by legal norms, plenary powers from the choice of decision in the limits set by a law, going out principles of right and concretecircumstances of business with the aim of taking away of legal, just and reasonable decision.
- ДокументУдосконалення законодавчого регулювання оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення(Одеса: ОДУВС, 2015) Жильцов, Олександр Леонідович; Zhyltsov, Oleksandr LeonidovychСтаття присвячена окремим аспектам удосконалення законодавчого регулювання оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення. Досліджено існуючий порядок такого оскарження в Кодексі України про адміністративні правопорушення та виявлено ряд прогалин, які суттєво впливають на забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення такого роду. В першу чергу, це звуження кола суб'єктів, які мають право оскаржити постанову по справах про адміністративні правопорушення, нечіткості визначення підсудності цих справ, форми і змісту скарги в тому числі. Запропоновано власне бачення автора дозволу зазначених проблем. Статья посвящена отдельным аспектам усовершенствования законодательного регулирования обжалования постановлений по делам об административных правонарушениях. Исследовано существующий порядок такого обжалования в Кодексе Украины об административных правонарушениях и выявлено ряд пробелов, которые существенно влияют на обеспечение реализации конституционного права граждан на обращения такого рода. В первую очередь, это сужение круга субъектов, которые имеют право обжаловать постановление по делам об административных правонарушениях, нечеткости определения подсудности этих дел, формы и содержания жалобы в том числе. Предложено собственное видение автора разрешения указанных проблем. The article is sanctified to the separate aspects of improvement of the legislative adjusting of appeal of decisions on businesses about administrative crimes. Investigational existent state of such appeal in Code of Ukraine about administrative crimes and the row of blanks which substantially influence on providing of realization of constitutional right for citizens on an appeal such is educed. First of all, it narrowing of circle of subjects which have a right to appeal a decision in business about an administrative crime, unclear determination of cognizance of these businesses, manner and matter of complaint and others like that. Own vision of author is offered in relation to the ways of decision of the noted problems. So decision in business about administrative misconduct it can be appealed by the representative of person, in relation to what of her it is taken away or victim. The appeal of decision of administrative organ in business about an administrative crime must take place in an administrative court by presentation of administrative lawsuit with the observance of requirements, set by Code of the administrative rule-making of Ukraine, and examined on the rules of this realization taking into account an order, terms of presentation, consideration and decision-making on results consideration of point of claim and others like that. Complaint about a decision in business about an administrative crime it can be given during 10 days from the day of handing or receipt under the receipt of copy of decision a person which she is taken away in relation to, to the victims or them by legal representatives. At the appeal of decision a declarant must adhere to the formal requirements in relation to a manner and matter of complaint, certain a current legislation. Citizens have a right to apply with a complaint the Ukrainian or other language, accept-able to parties. Taking into account, that in a current legislation absent clarifications in relation to the level of acceptability of that or other language, a citizen has a right to apply with a com-plaint, made any language, and a public organ must accept such complaint. A complaint about a decision in business about an administrative crime can be the verbal (expounded by a citizen and writtenin public servant on the personal reception) or writing, sent mail or passed by a citizen to the corresponding organ, establishments personally or through the person authorized by him, if these plenary powers are executed in accordance with a current legislation. Complaint it can be given by both an individual (individual) and group of persons (collective). Writing complaint without pointing of residence, not signed by an author (by authors), and also such from which it is impossible to set authorship is acknowledged by anonymous and not subject consideration.