Перегляд за Автор "Protsenko, Olena"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументOn the Application of Public Search Measures to Detect and Obtain Information(International Journal of Computer Science and Network Security, 2021) Kozytska, Olena; Tsilmak, Olenа; Цільмак, Олена Миколаївна; Protsenko, Olena; Проценко, Олена Олександрівна; Yankovyi, Mykola; Янковий, Микола Олександрович; Lysenko, , Аndrii; Shulzhenko, AssolThe article considers the state of legislation that regulates the use of public methods of obtaining information by authorized state bodies. The correlation of public investigative (search) actions with operative-search measures as concepts denoting the application of public methods of obtaining information has been studied. In addition, it argues the need for more detailed delineation and legislative regulation of public investigative (search) actions and operational and investigative measures at the legislative and departmental levels. The purpose of the article is to analyze certain provisions of the Law of Ukraine "On operational and investigative activities" to identify inconsistencies in the content of the text of the law in order to correct and prevent ambiguity in the theory and practice of law enforcement.
- ДокументPsychological Profile of Unsuccessful University Students(Tsilmak, O., Okhrimenko, I., Barko, V., Protsenko, O., & Gerashchenko, O. (2020). Psychological Profile of Unsuccessful University Students. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(2), 267-289., 2020) Tsilmak, Olena; OKHRIMENKO, Ivan; Barko, Vadym; Protsenko, Olena; Herashchenko, OleksandrNowadays higher education institutions train competitive, competent, and mobile professionals. One of the factors that influence the success of higher education students’ educational activities is the degree of development of their volitional qualities. The aim of our work is to determine the general psychological profile of an unsuccessful student concerning volitional qualities. In order to achieve this goal, we used a specially developed questionnaire “Volitional and Involuntary Qualities”. The questionnaire consists of 25 volitional qualities (of goal-oriented, encouraging, self-regulating, self-organizing and morally-directed groups) and involuntary qualities (of not oriented on a goal, braking, not regulating, not organizing and antimoral groups). To identify gender differences, we conducted a survey of an equal number of males and females. Thus, 476 unsuccessful students (238 males and 238 females) participated in the scientific study. Unsuccessful students were determined according to the results of educational activity. The research was conducted in 10 Ukrainian higher educational institutions of humanitarian direction. It was determined that the volitional qualities of unsuccessful students mainly include the following indicators: a) a high degree of development of decisiveness, courage, and bravery; b) the average degree of development of valor and boldness; c) a low level of development of purposefulness, persistence, initiative, self-control, self-mastery, patience, organization, diligence and heroism.
- ДокументВЕРИФІКАЦІЯ ІНФОРМАЦІЇ З ДЖЕРЕЛ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ ПРО КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ(Одеса: ОДУВС, 2020-03-26) Проценко, Олена Олександрівна; Protsenko, OlenaУ дослідженні автор доходить висновку, що засоби масової інформації в мережі Internet є джерелом ін- формації під час виявлення злочинів. Аналіз публікацій засобів масової інформації надає слідчому та оперативним підрозділам можливість планувати свою діяльність, а також ефективно використовувати наявні оперативно-розшукові можливості. Однак виникає необхідність верифікувати достовірність отриманої інформації для внесення відомостей в Єдиний реєстр досудового розслідування та можливість викрити злочинця та в повному обсязі провести досудове розслідування. In the study, the author concludes that mass media on the Internet are a source of information during the detection of crimes. The analysis of mass media publications provides the investigative and operational units with the opportunity to plan their activities, as well as to effectively use the available operational and investigative capabilities. However, there is a need to verify the reliability of the received information in order to enter information into the Unified Register of Pretrial Investigations and the possibility of exposing the criminal and conducting a full pretrial investigation.
- ДокументМетодичні рекомендації для роботи навчального полігону «Кімната дружня до опитування дітей»(Одеса: ОДУВС, 2022) Горошко, Валентина Валентинівна; Horoshko, Valentyna; Матієнко, Тетяна Василівна; Matiienko, Tetiana; Пасько, Ольга Миколаївна; Pasko, Olha; Прудка, Людмила Миколаївна; Prudka, Liudmyla; Проценко, Олена Олександрівна; Protsenko, Olena; Журавльова, М.О.; Zhuravlova, M.O.Методичні рекомендації для роботи навчального полігону присвячені актуальним питанням комунікативної готовності слідчого під час проведення слідчих (розшукових) дій, тобто ефективно спілкуватись під час виконання професійних обов’язків із самою вразливою групою населення - дітьми. Один із Керівних принципів Комітету міністрів Ради Європи є правосуддя, дружнє до дітей. Під час всіх розглядів, до дітей потрібно ставитися з урахуванням їх віку, їх особливих потреб, їх зрілості та рівня розуміння, а також беручи до уваги будь-які труднощі у спілкуванні, які вони можуть мати. Справи за участю дітей повинні розглядатися в обстановці, яка не залякує та є чутливою до дитини. У методичних рекомендаціях сформульовано практичні поради та алгоритм дій у «Кімнаті дружній до опитування дітей», якими слід керуватись під час роботи із дітьми, які знаходяться у контакті із законом. Призначено для курсантів, студентів, викладачів закладів вищої юридичної освіти та працівників практичних підрозділів Національної поліції. Methodical recommendations for the work of the training ground are devoted to the topical issues of communicative readiness of the investigator during investigative (search) actions, i.e. to communicate effectively during the performance of professional duties with the most vulnerable population group - children. One of the Guiding Principles of the Committee of Ministers of the Council of Europe is child-friendly justice. In all considerations, children should be treated taking into account their age, their special needs, their maturity and level of understanding, and taking into account any communication difficulties they may have. Cases involving children should be handled in a non-intimidating and child-sensitive environment. The methodological recommendations formulate practical advice and an algorithm of actions in the "Child-Friendly Interview Room", which should be followed when working with children who are in contact with the law. Intended for cadets, students, teachers of institutions of higher legal education and employees of practical divisions of the National Police.
- ДокументПРОБЛЕМАТИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ДЕФОРМАЦІЇЇ ПРАЦІВНИКІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ(Одеса: ОДУВС, 2022-05-31) Проценко, Олена Олександрівна; Protsenko, Olena; Уткіна, К.С.; Utkina, K.S.З метою удосконалення заходів з профілактики професійної деформації, на думку авторів необхідно далі проводити дослідження для визначення перелі-ку необхідних характеристик особистості кандидата на службу, що обмежують ефективне виконання професійної діяльності в підрозділах Національної поліції України. In order to improve the measures for the prevention of professional deformation, according to the authors, it is necessary to conduct further research to determine the list of necessary characteristics of the personality of a candidate for service, which limit the effective performance of professional activities in the units of the National Police of Ukraine.
- ДокументПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВІ УМІННЯ, ЯКІ ОБУМОВЛЮЮТЬ КОМПЕТЕНТНЕ ПРОВЕДЕННЯ НЕГЛАСНИХ СЛІДЧИХ (РОЗШУКОВИХ) ДІЙ(Одеса: ОДУВС, 2014) Цільмак, Олена Миколаївна; Tsilmak, Olena; Проценко, Олена Олександрівна; Protsenko, OlenaУ статті наголошено, що випускники ВНЗ України повинні бути компетентними фахівцями, які під час здійснення професійних функцій і вирішення професій- них завдань будуть демонструвати необхідний рівень знань, умінь та навичок. Авторами в статті пропо- нується класифікація груп професійно важливих умінь (гностичні (аналітичні, прогностичні, дослідницькі, дидактичні, креативні), стратегічно-тактичні, мо- білізаційні, лідерські, комунікативні й артистичні), які обумовлюють компетентне проведення негласних слідчих (розшукових) дій. Підкреслено, що оцінювання рівня професійної готовності фахівців до проведення НС(Р)Д слід здійснювати відповідно до змісту класифі- кованих авторами груп професійно важливих умінь. Це надасть можливості підвищити рівень якості НС(Р)Д і забезпечить їх ефективність. The article stressed that graduates of higher educational institutions of Ukraine shall be competent professionals, who in the course of professional functions and solving their professional objectives are to demonstrate the required level of knowledge and skills. The authors of the article suggests a classification of groups of important professional skills (Gnostic (analytical, predictive, research, teaching, creative), strategic and tactical, mobilization, leadership, communication and artistic) that lead to the competent conduct of undercover investigative (detective) action. It is emphasized that evaluation of professional readiness experts to conduct covert investigative (detective) actions should be carried out in accordance with the content authors group classified professionally important skills. This will provide opportunities to increase the quality undercover investigator (detective) actions and ensure their effectiveness.