Перегляд за Автор "Mazurenko, Oleksandr"
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументCHRONIC ALCOHOLISM TREATMENT IN CUSTODIAL FACILITIES: UKRAINE’S EXPERIENCE DURING INDEPENDENCE(Wiadomości Lekarskie, 2019) Babenko, Andrii; Бабенко, Андрій Миколайович; Mazurenko, Oleksandr; Мазуренко, Олександр Васильович; Mernyk, AnastasiiaIntroduction: Chronic alcoholism is a powerful catalyst for commission of many serious and particularly grave crimes - intentional homicide, bodily damage, robbery, plundering, traffic safety violations that led to fatalities. The vast majority of these offenders are sentenced to imprisonment. Although independent Ukraine refused their compulsory treatment, such experience, unfortunately, did not improve the situation. This will require finding new ways of solving the alcoholism problem that may be of interest to both post-Soviet countries and developed democracy countries. The aim of this research is to trace the evolution of chronic alcoholism treatment in Ukrainian penitentiary institutions, identify the causes of its poor effectiveness under the current approach, and suggest some ways to minimize the negative impact of this disease on a patient and society. Material and methods: The study is grounded in dialectical, historical, comparative, analytical, synthetic, statistical, monographic, sociological (interview) and criminological mapping research methods. The calculations and mapping were done using Microsoft Word 2016, Adobe Photoshop CS6 and Quick Map 2.2. According to the General Prosecutor’s Office of Ukraine, criminal intensity of perpetrators of alcohol intoxication was calculated, and due to the analysis of medical and technological documentation on standardization of medical assistance to alcoholics, the peculiarities of voluntary treatment principle of convicted persons were established. The study group consists of 50 medical professionals working in the medical units of penitentiary and civilian healthcare facilities. Results: According to 3/4 of the surveyed experts, about 50% of convicts need treatment for alcoholism. The factors that influence the increase in concentration of such persons in penitentiary institutions are: prevalence of alcoholism in the whole country; alcohol illegal use in penitentiary institutions; detaining of large mass of household alcoholics in penitentiary; exclusively voluntary treatment and medico-social rehabilitation; lack of alternative treatment methods for alcoholism and consolidation of the lasting effect of this treatment; etc. The consequences of the above are often further decay of alcohol; involvement in this pernicious habit of new unstable persons, especially young convicts; lack of qualified medical care, even in urgent cases that threaten person’s life; genetic addiction of subsequent generations; relapse and recurrence of criminal behavior; etc. Conclusions: There is a need for immediate monitoring of people with chronic alcoholism and alternative treatment modalities, such as substance abuse replacement therapy; allocation of material resources for implementation of specific measures aimed at reducing the alcoholism level of convicts; immediate receipt of licenses by medical units of penitentiary institutions that do not have them, etc. Вступ: Хронічний алкоголізм є потужним каталізатором вчинення багатьох тяжких та особливо тяжких злочинів - умисних вбивств, тілесних ушкоджень, розбоїв, розкрадань, порушень безпеки дорожнього руху, що призвели до летальних наслідків. Переважна більшість цих правопорушників засуджена до позбавлення волі. Хоча незалежна Україна відмовилася від їх примусового лікування, такий досвід, на жаль, не покращив ситуацію. Це вимагатиме пошуку нових шляхів вирішення проблеми алкоголізму, які можуть зацікавити як країни пострадянського простору, так і країни розвиненої демократії. Мета дослідження – простежити еволюцію лікування хронічного алкоголізму в пенітенціарних установах України, виявити причини його низької ефективності за сучасного підходу та запропонувати шляхи мінімізації негативного впливу цього захворювання на пацієнта та суспільство. Матеріал і методи. Дослідження базується на діалектичному, історичному, порівняльному, аналітичному, синтетичному, статистичному, монографічному, соціологічному (інтерв’ю) та кримінологічному картографічному методах дослідження. Розрахунки та картографування виконано за допомогою Microsoft Word 2016, Adobe Photoshop CS6 та Quick Map 2.2. Як повідомляє Генеральна прокуратура України, підраховано злочинну активність винних у стані алкогольного сп’яніння, а за допомогою аналізу медико-технологічної документації щодо стандартизації медичної допомоги хворим на алкогольне сп’яніння встановлено особливості принципу добровільного лікування засуджених.До складу навчальної групи входять 50 медичних працівників, які працюють у медичних частинах пенітенціарних та цивільних закладів охорони здоров’я. Результати: На думку 3/4 опитаних експертів, близько 50% засуджених потребують лікування алкоголізму. Факторами, що впливають на збільшення концентрації таких осіб в установах виконання покарань, є: поширеність алкоголізму в цілому по країні; незаконне вживання алкоголю в установах виконання покарань; затримання великої маси побутових алкоголіків в пенітенціарний; виключно добровільне лікування та медико-соціальна реабілітація; відсутність альтернативних методів лікування алкоголізму та закріплення стійкого ефекту це лікування; і т. д. Наслідками перерахованого найчастіше є подальше розкладання спирту; залучення до цієї згубної звички нових нестійких осіб, особливо молодих засуджених; відсутність кваліфікованої медичної допомоги, навіть у невідкладних випадках, що загрожують життю людини; генетична залежність наступних поколінь; рецидив і рецидив злочинної поведінки; Висновки: існує потреба в негайному моніторингу людей з хронічним алкоголізмом і альтернативних методах лікування, таких як замісна терапія зловживання психоактивними речовинами; виділення матеріальних ресурсів для здійснення конкретних заходів, спрямованих на зниження рівня алкоголізму засуджених; негайне отримання ліцензій медичними частинами установ виконання покарань, які їх не мають, тощо.
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ТА ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ДОСЛІДЖЕНЬ ПРОБЛЕМ НЕЗАКОННОГО НАРКОЗБУТУ У ПРИЧОРНОМОРСЬКОМУ РЕГІОНІ МАТЕРИКОВОЇ УКРАЇНИ(2018-12-07) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrПредставлений аналіз свідчить про безмовну актуальність досліджуваного виду злочинів, а наведені результати нашого дослідження можуть слугувати орієнтиром для правоохоронних органів у розподілі сил та засобів у боротьбі з наркозлочинністю. The presented analysis shows the unspoken relevance of the studied type of crime, and the results of our study can serve as a guide for law enforcement agencies in the distribution of forces and means in the fight against drug crime.
- ДокументДЕЯКІ РЕЗУЛЬТАТИ СТАНУ ТА ДЕТЕРМІНАЦІЇ НЕЗАКОННОГО ЗБУТУ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ АБО ПРЕКУРСОРІВ У ПРИЧОРНОМОРСЬКОМУ РЕГІОНІ МАТЕРИКОВОЇ УКРАЇНИ(2019-12-09) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrНегативні параметри незаконного обігу наркотиків, в тому числі і їх збуту обумовлюються цілим рядом соціальних, економічних, культурних, організаційно-правових і інших факторів.Така ситуація ставить Причорноморський регіон у розряд кримінологічного небезпечних з точки зору поширеності збуту наркотичних засобів та збільшення похідних від цього різновиду злочинів. The negative parameters of the illegal circulation of drugs, including their sale, are determined by a number of social, economic, cultural, organizational and legal and other factors. Such a situation puts the Black Sea region in the category of criminologically dangerous from the point of view of the prevalence of the sale of narcotic drugs and the increase of derivatives of this variety crimes.
- ДокументДОСВІД ЗАПОБІГАННЯ НЕЗАКОННОМУ ЗБУТУ НАРКОТИКІВ У ПРИЧОРНОМОРСЬКОМУ РЕГІОНІ УКРАЇНИ У РОБОТАХ УКРАЇНСЬКИХ ВЧЕНИХ: ПИТАННЯ ТЕОРІЇ, МЕТОДИКИ ТА ПРАКТИКИ(ПРАВОВІ НОВЕЛИ, 2022) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrУ статті досліджено деякі теоретичні та методологічні питання поглядів вітчизняних вчених з протидії протиправному збуту наркотиків і на цій основі зроблено висновки щодо основних поглядів щодо функціонування незаконного ринку пропозиції наркотиків та наркотичної зло- чинності у Причорноморському регіоні материкової України. Автором виявлено, незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх ана- логів вже не одне десятиріччя розглядається в якості однієї з надзвичайно важливих проблем українського суспільства. Доводиться, що тема теоретичного та методологічного обґрунтування питань аналізу та запобігання злочинності, в тому числі і незаконному збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів завжди була у колі інтересів як вітчизняних, так і зарубіжних вчених. У роботі встановлено, що вітчизняні вчені неодноразово висвітлювали теоретичні, мето- дичні та практичні аспекти протидії наркозочинності у кримінологічному, криміналістичному, адміністративному та міжнародно-правовому аспекті. Але проблема незаконного збуту нарко- тиків так і не була вирішеною і потребує постійного моніторингу. Обґрунтовується, що функціонування широкого ринку пропозиції наркотиків є плацдармом для широкого кола споживачів наркотиків, а також плацдармом для подальшої наркотизації великої частини нашого населення. Аргументується, що збут наркотиків є фундаментом і факторами для різного роду кори- сливих, насильницьких злочинів, а також для злочинності неповнолітніх рецидивної та інших видів злочинності. Обґрунтовується, що запобігання збуту наркотиків являє собою сукупність взаємопов’я- заних заходів, яка має охоплювати ряд сфер суспільних відносин. Діяльність державних та правоохоронних органів, до завдань яких входить протидія наркотичній злочинності, мають здійснювати вплив на сферу пропозиції та сферу попиту наркотиків. The article examines some theoretical and methodological issues of the views of domestic scientists on countering the illegal sale of drugs and, on this basis, draws conclusions regarding the main views on the functioning of the illegal drug supply market and drug crime in the Black Sea region of mainland Ukraine. The author found that the illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues has been considered as one of the extremely important problems of Ukrainian society for more than a decade. tis proven that the topic of theoretical and methodological substantiation of issues of analysis and prevention of crime, including the illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues, has always been of interest to both domestic and foreign scientists. The work established that domestic scientists have repeatedly highlighted the theoretical, methodical and practical aspects of countering drug crime in the criminological, forensic, administrative and international legal aspect. But the problem of illegal drug sales has not been solved and needs constant monitoring. It is justified that the operation of a wide market of drug supply is a springboard for a wide range of drug users, as well as a springboard for the further drugging of a large part of our population. It is argued that the sale of drugs is the foundation and factors for various types of self-interested, violent crimes, as well as for juvenile delinquency and other types of delinquency. It is justified that the prevention of drug sales is a set of interrelated measures that should cover a number of spheres of social relations. The activities of state and law enforcement agencies, whose tasks include countering drug crime, should influence the sphere of supply and demand of drugs.
- ДокументЗапобігання збуту наркотичних засобів у Причорноморському регіоні України в контексті Євроінтеграції(Одеса: ОДУВС, 2022) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrУ статті досліджено, що повномасштабна війна Російської Федерації проти України принесла багато різного роду проблем для нашої країни: руйнування інфраструктури, загибель тисяч мирних жителів, безпрецедентні втрати в економіці, негативні зміни у соціально-політичному житті зростання злочинно- сті, в тому числі і збуту наркотиків. Поряд із цим наша країна не втратила прагнення до розвитку та не звернула зі шляху інтеграції до Європейського Союзу. У роботі доводиться, що Південь нашої країни традиційно розглядався в якості стратегічної мети для організованих злочинних угрупувань, що спеціалі- зуються на збуті наркотиків. Враховуючи, що Україна взяла чіткий курс на Євро- інтеграцію, важливою складовою частиною її роз- витку є зміцнення правопорядку та зниження рівня наркотизації населення; налагодження ефективної системи протидії правопорушенням адаптованої до Європейських стандартів. Доводиться, що ефективність запобігання збуту наркотиків значною мірою залежать від нала- годження ефективного міжнародного співробітни- цтва і координації правоохоронної діяльності в цій галузі. Важливим також вважається обмін інформа- цією про злочинну діяльність та проведення суміс- них операцій з припинення наркозбуту українськими правоохоронними органами із зарубіжними партне- рами – членами Європейського Союзу та кандидатами на вступ до нього. Із метою вдосконалення та пристосування роботи правоохоронних органів до умов сучасності та до Євро- пейських стандартів вважаємо також за доцільне: спрямування основних зусиль правоохоронців на вияв- лення та реагування на зміни кількісних та якісних параметрів наркозлочинності; знешкодження злочин- них елементів, які розповсюджують наркотики через мережі Інтернет; припинення діяльності осіб, що розповсюджують наркотики способом «закладки»; припинення діяльності нарколабораторій, що спеці- алізуються на синтетичних наркотичних засобах, а також осіб, які займаються вирощуванням, вироб- ництвом та розповсюдженням наркотиків рослин- ного походження. The article examines that the full-scale war of the Russian Federation against Ukraine brought many different kinds of problems for our country: the destruction of infrastructure, the death of thousands of civilians, unprecedented losses in the economy, negative changes in social and political life, the growth of crime, including the sale of drugs. At the same time, our country has not lost its desire for development and has not deviated from the path of integration into the European Union. The work proves that the South of our country has traditionally been considered a strategic target for organized criminal groups specializing in drug sales. Given that Ukraine has taken a clear course towards European integration, an important component of its development is strengthening the law and order and reducing the level of drug addiction among the population; establishment of an effective crime prevention system adapted to European standards. It is proven that the effectiveness of preventing the sale of drugs largely depends on the establishment of effective international cooperation and coordination of law enforcement activities in this field. It is also considered important to exchange information on criminal activity and conduct joint operations to stop drug addiction by Ukrainian law enforcement agencies with foreign partners – members of the European Union and candidates for joining it. In order to improve and adapt the work of law enforcement agencies to modern conditions and to European standards, we also consider it expedient to: direct the main efforts of law enforcement officers to identify and respond to changes in the quantitative and qualitative parameters of drug crime; neutralization of criminal elements that distribute drugs through Internet networks; termination of activities of persons distributing drugs by the “bookmark” method; termination of the activities of drug laboratories specializing in synthetic drugs, as well as persons engaged in the cultivation, production and distribution of herbal drugs.
- ДокументЗапобігання незаконному збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів у Причорноморському регіоні материкової України(Одеса: ОДУВС, 2023) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrДисертація являє собою самостійну завершену наукову працю, в якій представлені результати кримінологічної характеристики кримінальних правопорушень у сфері незаконного збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів у Причорноморському регіоні материкової України. Сформовано систему детермінації, надано данні щодо осіб, які вчиняють збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів у Причорноморському регіоні материкової України; на основі узагальнення зарубіжного і вітчизняного досвіду вперше у вітчизняній кримінології запропоновано комплексну систему запобігання цим кримінальним правопорушенням у Причорноморському регіоні материкової України в умовах воєнного стану. Доведено, що аналіз і запобігання незаконному збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів останнім часом перетворилися на один із важливіших напрямів досліджень у вітчизняній кримінології. Оскільки з початком російської широкомасштабної агресії проти України і окупацією значної частини території нашої країни, в тому числі і у Причорноморському регіоні материкової України, одним із наслідків війни зафіксовано суттєве збільшення рівня споживання і торгівлі наркотиками. Особливо гострою ця проблема виявилась на наших територіях у місцях де- окупації та у зонах, наближених до активних бойових дій, в тому числі, і на територіях Одеської, Миколаївської та Херсонської областях. Наводиться низка доказів, що в умовах війни наркоторгівці у Причорноморському регіоні України постійно удосконалюють системи виробництва, рекламування, переміщення та доставки наркотиків до споживачів. Вони постійно розширюють ринки збуту та асортимент пропозиції наркотиків; вдосконалюють способи розповсюдження наркотиків, змінюють маршрути пересування, використовують заходи конспірації та приховування протиправної діяльності. З’ясовано, що з початком війни відбулося загострення всіх детермінантів соціального, економічного, управлінського, організаційного, інформаційного, та соціально-психологічного характеру. Доведено погіршення кількісно-якісних показників кримінальних правопорушень, пов’язаних з незаконним обігом наркотиків. Якщо протягом 2015 – 2021 років доля наркозлочинів в середньому коливалася на рівні близько 5%, то з початком війни, - у 2022 році їх питома вага зросла до 10%, тобто, зростання відбулося у два рази (з 4,5 % у 2015 році до 10 % у 2022 році). На сьогоднішній день, кожне десяте кримінальне правопорушення в Україні пов’язане із незаконним обігом наркотиків. Що стосується Причорноморського регіону, більшість якого знаходилася у зоні активних бойових дій, або в яких відбувається процес відновлення після де-окупації, то тут доля наркозлочинності збільшилася від 7 до 14,6%. Незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів у Причорноморському регіоні характеризується високою питомою вагою (в Одеській області вчиняється – 23,3%; у Миколаївській – 36%; і у Херсонській – 31%) кримінальних правопорушень, передбачених ст..307 КК України і посідає друге місце за поширеністю у структурі всіх кримінальних правопорушень у сфері незаконного наркообігу, становить третю його частину; забезпечує протиправний попит на наркотики всього регіону. Констатовано, що незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів у Причорноморському регіоні Україні в абсолютній більшості вчиняють непрацюючі особи чоловічої статі, як молодого, так і дорослого віку від 18 до 54 років, громадяни України, українці, які на момент вчинення злочину, передбаченого ст. 307 КК України, були неодруженими. Здебільшого особи, що вчиняли незаконний збут наркотиків і психотропних речовин у досліджуваному регіоні, характеризуються середнім рівнем освіти, на момент вчинення кримінального правопорушення ніде не працювали й не навчалися. Практично чверть осіб, що вчиняли злочин даного виду на території Причорномор’я, мають досвід протиправної діяльності, зокрема, раніше засуджувалися за злочини, переважно, у сфері незаконного обігу наркотиків. Близько 20 % осіб, що вчиняють незаконний збут, передбачений ст. 307 КК України, на теренах Одеської, Миколаївської й Херсонської областей реалізують його в співучасті та у складі організованих груп чи злочинних організацій. У роботі, на основі комплексного вивчення феномену незаконного збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів в історичній, соціально-правовій та кримінологічній ретроспективі встановлено залежність між негативними соціальними, економічними, політичними, кліматичними змінами та розширенням сфери попиту та пропозиції на наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги тощо. Доводиться, що особливо безпрецедентне зростання збуту та споживання наркотиків відбувається на територіях, де відбувалися війни, революції, регіональні чи локальні військові конфлікти. Обґрунтовано, що система запобігання незаконному збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів на території Причорноморського регіону материкової України має ґрунтуватися на: 1) створенні якісних соціально-економічних, психологічних, інформаційних та культурних умов життя населення у країні та у Причорноморському регіоні; відновлення зруйнованої критичної та цивільної інфраструктури населених пунктів; забезпечення житлом на пільгових умовах осіб, які постраждали від війни; 2) потребує вдосконалення інформаційно-аналітичне забезпечення правоохоронної діяльності; 3) налагодження взаємодії з правоохоронними органами зарубіжних країн та використання їх кращих запобіжних практик у запобіганні незаконного обігу наркотиків; 4) покращення матеріально-технічного забезпечення правоохоронних органів, які здійснюють запобігання незаконного обігу наркотиків; 5) на основі використання сучасних технічних систем: «Ситуаційний Центр» регіональних ГУНП, програм «Безпечне місто», програмно-цільових комплексів з відео спостереження та елементів штучного інтелекту потребує посилення контролю за поведінкою місцевих жителів та гостей міст та селищ за допомогою сучасних технічних засобів відеоспостереження та моніторингу; оперативне реагування та припинення випадків незаконного збуту заборонених речовин. Наголошено на необхідності розширення структури підрозділів Департаменту протидії наркозлочинності зі створенням їх представницт на рівні управлінь, а також міських та районих представництв (відділень) у регіональній структурі територіальних органів Національної поліції України; доведено важливість відновлення практики підготовки кадрів у ЗВО зі специфічними умовами навчання на основі цільової підготовки та набуття здобувачами вищої освіти спеціальних компетенцій у сфері протидії незаконному обігу наркотиків у регіонах та населених пунктах різних видів та типів (у промисловому, аграрному, курортному, кризовому, екстримально-критичному, у де-окупованому тощо). Доведено, що законодавство, котре регулює діяльність сил правопорядку в умовах воєнного стану надає додаткові можливості у протидії незаконному збуту наркотиків у Причорноморському регіоні. Рекомендується в умовах воєнного стану правоохоронним органам у взаємодії з військовими підрозділами здійснювати зупинку транспортних засобів, перевіряти документи, проводити огляд автотранспорту та особистих речей, а у разі відповідних підстав, – багажу, службових приміщень, а також житла громадян. На практиці це може знаходити відображення у виконанні правоохоронних функцій органами поліції з військовими підрозділами під час несення служби на «блок постах» та пересувних пунктах контролю; під час оперативних чергувань, сумісних нарядів та патрулів на території обслуговування; а також під час здійснення виїзних перевірок відповідно до приписів та наказів військових адміністрацій, керівництва збройних сил та територіальних поліцейських підрозділів. Такі заходи на регіональному рівні надають додаткові можливості у підсиленні контролю з боку сил правопорядку за криміногенною обстановкою, для виявлення та затримання осіб, які займаються протиправною діяльність у сфері незаконного обігу наркотиків. Зазначено на необхідності застосування сучасних інформаційно-аналітичних комплексів у сфері протидії незаконному збуту наркотиків, а саме, за допомогою «Ситуаційних центрів» та можливостей кримінального аналізу і кримінологічного картографування правоохоронним органам доцільно здійснювати цілодобовий моніторинг оперативної обстановки на рівні області, міста та окремих населених пунктів області; централізоване управління поліцейськими підрозділами та автомобільними поліцейськими нарядами під час перешкоджання незаконному наркообігу; раціональний розподіл сил та засобів з протидії наркозлочинності; швидке реагування на вчинення наркозлочинів; оперативне опрацювання інформації від кол-центрів за лінією “102” щодо місць наркозбуту та осіб, які вчиняють такі дії; зменшення термінів реагування нарядами поліції за повідомленнями громадян про вчинення наркозлочинів та пов’язаних з ними кримінальних правопорушень; затримання злочинців по “гарячих слідах”, які вчинили кримінальні правопорушення у сфері незаконного обігу та збуту наркотиків у Причорноморському регіоні України. Обґрунтовано необхідність використання практики співробітництва правоохоронних органів з різноманітними «антинаркотичними» громадськими рухами, об’єднаннями та окремими активістами (накшалт – Narcostop, Narconon і т.д.). Встановлено доцільність посилення протидії організованим формам контрабанди та збуту наркотиків, особливо таких, що функціонують у Інтернет просторі, а також наголошено на блокуванні Інтернет сайтів, чат-ботів, Інтернет-форумів, Інтернет-блогів і т.д., які спеціалізуються на рекламуванні та розповсюдженні наркотичних засобів, психотропних речовин та їх аналогів. Не останню роль відіграє міжнародне співробітництво в удосконаленні практики інформаційної профілактики і запобігання незаконному збуту наркотиків. The dissertation is an independent completed scientific work, which presents the results of the criminological characteristics of criminal offences in the field of illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in the Black Sea region of mainland Ukraine. The author forms a system of determination, provides data on persons who sell narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in the Black Sea region of mainland Ukraine, and, based on the generalization of foreign and domestic experience, for the first time in national criminology, proposes a comprehensive system of prevention of these criminal offences in the Black Sea region of mainland Ukraine under martial law. It is proved that the analysis and prevention of illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues has recently become one of the most important areas of research in national criminology. Since the outbreak of Russia's large-scale aggression against Ukraine and the occupation of a large part of our country's territory, including the Black Sea region of mainland Ukraine, one of the consequences of the war has been a significant increase in drug use and trafficking. This problem has become particularly acute in our territories in the areas of de-occupation and in areas close to active hostilities, including in Odesa, Mykolaiv and Kherson regions. There is a number of evidence that in the context of war, drug traffickers in the Black Sea region of Ukraine are constantly improving the systems of production, advertising, movement and delivery of drugs to consumers. They are constantly expanding their markets and the range of drugs on offer; improving the methods of drug distribution, changing routes of movement, using measures of conspiracy and concealment of illegal activities. It is found that with the outbreak of war, all the determinants of social, economic, managerial, organizational, informational, and socio-psychological nature have become more acute. The author proves the deterioration of quantitative and qualitative indicators of criminal offences related to drug trafficking. In 2015-2021, the share of drug-related crimes fluctuated on average at around 5%, but with the outbreak of war, in 2022, their share increased to 10%, i.e., the growth doubled (from 4.5% in 2015 to 10% in 2022). Today, one in ten criminal offences in Ukraine is related to drug trafficking. As for the Black Sea region, most of which was in the area of active hostilities or is in the process of recovery from de-occupation, the share of drug-related crime has increased from 7 to 14.6%. Illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in the Black Sea region is characterized by a high proportion (23.3% in Odesa region, 36% in Mykolaiv region, and 31% in Kherson region). Criminal offences under Art. 307 of the Criminal Code of Ukraine) and ranks second in terms of prevalence in the structure of all criminal offences in the field of illegal drug trafficking, accounting for one third of it; and provides for the illegal demand for drugs in the entire region. It is stated that the illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in the Black Sea region of Ukraine is committed in the vast majority by unemployed males, both young and adult aged 18 to 54 years, citizens of Ukraine, Ukrainians who were unmarried at the time of committing the crime under Article 307 of the Criminal Code of Ukraine. For the most part, the persons who committed the illegal sale of drugs and psychotropic substances in the study region have an average level of education, and at the time of committing the criminal offence, they had not worked or studied anywhere. Almost a quarter of those who committed this type of crime in the Black Sea region have experience of illegal activity, in particular, they have been previously convicted of crimes, mainly in the field of drug trafficking. About 20 per cent of persons committing illegal sales under Article 307 of the Criminal Code of Ukraine in Odesa, Mykolaiv and Kherson regions do so in complicity and as part of organized groups or criminal organizations. Based on a comprehensive study of the phenomenon of illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in historical, socio-legal and criminological retrospect, the article establishes the relationship between negative social, economic, political, climate changes and the expansion of supply and demand for narcotic drugs, psychotropic substances, their analogues, etc. It is proved that the unprecedented growth in drug sales and consumption is especially evident in areas where wars, revolutions, regional or local military conflicts have taken place. It is substantiated that the system of prevention of illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues in the Black Sea region of mainland Ukraine should be based on the following: 1) creation of high-quality socio-economic, psychological, informational and cultural living conditions for the population in the country and in the Black Sea region; restoration of the destroyed critical and civilian infrastructure of settlements; provision of housing on preferential terms for persons affected by the war; 2) information and analytical support for law enforcement needs to be improved; 3) establishing cooperation with law enforcement agencies of foreign countries and using their best preventive practices in preventing drug trafficking; 4) improving the material and technical support of law enforcement agencies involved in the prevention of drug trafficking; 5) through the use of modern technical systems: The "Situation Centre" of the regional police departments, the "Safe City" programme, video surveillance software and artificial intelligence elements require strengthening control over the behaviour of local residents and visitors to cities and towns using modern technical means of video surveillance and monitoring; prompt response and suppression of cases of illegal sale of prohibited substances. The author emphasizes the need to expand the structure of the units of the Department for Combating Drug Trafficking with the establishment of their representation at the level of departments, as well as city and district representative offices (branches) in the regional structure of the territorial bodies of the National Police of Ukraine; the importance of resuming the practice of training personnel in higher education institutions with specific training conditions based on targeted training and acquisition of special competencies by higher education students in the field of combating drug trafficking in regions and settlements is proved. It is proved that the legislation regulating the activities of law enforcement forces under martial law provides additional opportunities to counter drug trafficking in the Black Sea region. It is recommended that under martial law, law enforcement agencies, in cooperation with military units, should stop vehicles, check documents, inspect vehicles and personal belongings, and, if appropriate, baggage, office premises and homes of citizens. In practice, this can be reflected in the performance of law enforcement functions by police forces with military units when serving at "block posts" and mobile checkpoints; during operational duties, joint patrols and patrols in the service area; and during on-site inspections in accordance with instructions and orders of military administrations, the leadership of the armed forces and territorial police units. Such measures at the regional level provide additional opportunities to strengthen law enforcement control over the crime situation, to identify and detain persons involved in illegal drug trafficking activities. It is established that a significant effect in the work of law enforcement agencies in preventing drug trafficking in the Black Sea region is achieved by conducting special comprehensive police operations - "Poppy", "Hemp", "Doping", "Pharmacy", "Station", "Passenger", "Market", "Foreigner", "Wanted", "Summer", "Apartment", "Life", "Migrant", "Supervision", "Night City", etc. The general purpose of such operations is to: comprehensively counteract the commission of criminal offences in various areas of society and protected values; prevent and reduce the possibility of committing criminal offences; identify and detain persons who commit them or evade law enforcement agencies. The special purpose of such operations is to counter drug-related crime, identify and detain persons involved in illicit trafficking, including the transportation, transport or sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues. The author emphasizes the need to use modern information and analytical complexes in the field of combating drug trafficking, namely, with the help of "Situation Centres" and the capabilities of criminal analysis and criminological mapping, law enforcement agencies should carry out round-the-clock monitoring of the operational situation at the level of the region, city and individual settlements of the region; centralized management of police units and police car patrols during the prevention of drug trafficking; rational allocation of forces and means to combat drug-related crime; rapid response to drug-related crimes; prompt processing of information from call centres via the 102 line on drug dealing sites and persons committing such acts; Reduction of response time for police units to respond to citizens' reports of drug-related crimes and criminal offences; detention of criminals in hot pursuit who have committed criminal offences in the field of drug trafficking and sale in the Black Sea region of Ukraine. The author has substantiated the need to use the practice of cooperation between law enforcement agencies and various "anti-drug" social movements, associations and individual activists (e.g. Narcostop, Narconon, etc.). The expediency of strengthening counteraction to organized forms of drug smuggling and sale, especially those that operate through the Internet, was establishes and the blocking of Internet sites, chatbots, Internet forums, Internet blogs, etc. specializing in the advertising and distribution of narcotic drugs, psychotropic substances and their analogues was emphasized. International cooperation plays an important role in improving the practice of information prevention and prevention of drug trafficking.
- ДокументКримінологічний аналіз та вдосконалення системи запобігання наркозбуту у причорноморському регіоні материкової України.(«Аналітично-порівняльне правознавство», 2022) Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrУ статті досліджено кримінологічні особли- вості протиправного збуту наркотиків і на цій основі надання пропозицій з удосконалення системи протидії наркотичній злочинності у При- чорноморському регіоні материкової України. Автором виявлено, що швидкі темпи нар- котизації населення, розширення асортименту пропозиції наркотиків, збільшення обсягів їх по- стачання, залучення у злочинний збут великої кількості населення, втягування України у сві- тову індустрію наркобізнесу, – лише незначний перелік загроз, що обумовлює підвищений сту- пінь небезпеки діяльності пов’язаної з незакон- ним збутом наркотиків. Доводиться, що в силу специфічного економічного, соціального, демо- графічного становища; вигідного географічного розташування; наявності розгалуженої мережі морського, залізничного та автотранспортного сполучення Причорноморський регіон виявився однією із найпривабливіших територій для неза- конного збагачення злочинців за рахунок збу- ту наркотиків. Обґрунтовується, що це ставить проблему аналізу злочинності в сфері наркоти- ків у Причорноморському регіоні материкової України у надзвичайно актуальну наукову про- блему і обумовлює необхідність пошуку нових форм та засобів вдосконалення регіональної системи запобігання наркотичній злочинності. Автором встановлені високі показники інтен- сивності збуту наркотиків у Причорноморському регіоні. Так, якщо в Україні коефіцієнт інтенсив- ності незаконного збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів складає у середньому 14 злочинів на 100 тис. населення, то у Причорноморському регіоні Україні ці по- казники перевищують середньо українські. Аргументується, що злочинці використову- ють самі різноманітні способи переміщення нар- котиків від протиправного виробника до кінце- вого споживача. Обґрунтовується, що запобігання збуту нар- котиків являє собою сукупність взаємопов’я- заних заходів, яка має охоплювати ряд сфер суспільних відносин. Діяльність державних та правоохоронних органів, до завдань яких вхо- дить протидія наркотичній злочинності, мають здійснювати вплив на сферу пропозиції та сфе- ру попиту наркотиків. У роботі сформульовано, що правоохорон- ні органи у Причорноморському регіоні України мають реагувати адекватними заходами із пере- шкоджання злочинам: вдосконалювати інформа- ційно-аналітичне забезпечення роботи з протидії злочинності; підготовка висококваліфікованих кадрів, які б з використанням сучасних знань, новітніх форм та засобів здійснювали б запобі- гання злочинності; потребує вдосконалення нор- мативно-правове забезпечення практики про- тидії наркоз буту, особливо організованим його формам; важливу роль відіграє налагодження взаємодії (на загальнодержавному, регіонально- му та місцевому рівнях) між практичними підроз- ділами Національної поліції, прокуратури, Суду, Державної прикордонної служби тощо у питаннях обміну інформацією про злочинців, проведення сумісних операції з припинення злочинів, пере- шкоджання контрабанді та їх переміщенню тери- торією країни до місць збуту; важливим напрям- ком є протидія «безконтактним» формам наркоз буту – через Інтернет, різноманітні месенджери тощо; не остання роль відводиться профілактиці наркотичній злочинності: пропаганда здорового способу життя серед населення; запобігання ре- цидиву злочинів і інші заходи. The article examines the criminological features of illegal drug sales and, on this basis, provides suggestions for improving the system of combating drug crime in the Black Sea region of mainland Ukraine. The author revealed that the rapid pace of drug addiction, the expansion of the range of drug supply, the increase in the volume of their supply, the involvement of a large number of the population in the criminal sale, the involvement of Ukraine in the world drug business industry are only a small list of threats that determine the increased degree of danger of activities related to illegal sale of drugs. It is proven that due to the specific economic, social, demographic situation; advantageous geographical location; due to the presence of an extensive network of sea, rail and road transport, the Black Sea region turned out to be one of the most attractive areas for the illegal enrichment of criminals through the sale of drugs. It is substantiated that this puts the problem of analyzing drug crime in the Black Sea region of mainland Ukraine into an extremely urgent scientific problem and determines the need to find new forms and means of improving the regional system of drug crime prevention. The author established high indicators of the intensity of drug sales in the Black Sea region. So, if in Ukraine the intensity of the illegal sale of narcotic drugs, psychotropic substances or their analogues is an average of 14 crimes per 100,000 population, then in the Black Sea region of Ukraine these indicators exceed the Ukrainian average. It is argued that criminals use the most diverse ways to move drugs from the illicit producer to the end user. It is justified that the prevention of drug sales is a set of interrelated measures that should cover a number of spheres of social relations. The activities of state and law enforcement agencies, whose tasks include countering drug crime, should influence the sphere of supply and demand of drugs. The paper states that law enforcement agencies in the Black Sea region of Ukraine should respond with adequate measures to prevent crimes: improve information and analytical support for crime prevention work; training of highly qualified personnel who would use modern knowledge, the latest forms and means to prevent crime; regulatory and legal support for the practice of combating drug addiction needs improvement, especially its organized forms; an important role is played by the establishment of cooperation (at the national, regional and local levels) between the practical units of the National Police, the Prosecutor’s Office, the Court, the State Border Service, etc. in matters of exchanging information about criminals, conducting joint operations to stop crimes, preventing smuggling and their movement through the territory of the country to points of sale; an important direction is counteraction to «contactless» forms of domestic anesthesia – through the Internet, various messengers, etc.; not the last role is assigned to the prevention of drug crime: promotion of a healthy lifestyle among the population; prevention of recidivism and other measures.
- ДокументПРАКТИКА ЯК КРИТЕРІЙ ІСТИНИ В ОЦІНЦІ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАПОБІГАННЯ НАРКОЗЛОЧИННОСТІ (РЕГІОНАЛЬНИЙ ЗРІЗ)(2019-05-17) Бабенко, Андрій Миколайович; Babenko, Andrii; Мазуренко, Олександр Васильович; Mazurenko, OleksandrАвтори навели лише один приклад регіональної специфіки наркозлочинності за матеріалами Причорноморського економічного району. Певні особливості щорічно фіксуються і на інших територіях нашої країни . The authors gave only one example of the regional specificity of drug crime based on the materials of the Black Sea Economic District. Certain features are recorded annually in other territories of our country.