Перегляд за Автор "Ганенко, Ігор Сергійович"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументLegal And Economic Principles of Activity of Public Authorities Under the Legal Regime of Martial Law(International Journal of Religion, 2024) Vitvitskyi, Sergey; Rusetskyi, Anatoliі; Hovorov, Valerii; Vashchenko, Svitlana; Hanenko, Ihor; Ганенко, Ігор СергійовичIn modern society, the legal and economic principles of public authorities are given top priority. In the context of the martial law regime, public authorities face a number of new challenges, the solution of which requires balanced and comprehensive solutions of both legal and economic nature. Today, the specific conditions of martial law, along with social and economic issues, actualize security challenges that are of paramount importance both among the population of Ukraine in general and in the activities of public authorities. Interaction with the public on security issues is a powerful tool for improving the image of public authorities. An equally important issue in the field of public authorities is the issue of countering separatism in the public service under martial law. The solution to this problem is not only to improve the processes of bringing perpetrators to justice, but also to improve the national strategy of national-patriotic education, legislation regulating public service, education, civic activity, etc. У сучасному суспільстві правові та економічні засади діяльності органів державної влади є пріоритетними. В умовах дії режиму воєнного стану перед органами державної влади постає низка нових викликів, вирішення яких потребує виважених та комплексних рішень як правового, так і економічного характеру. Сьогодні специфічні умови воєнного стану, поряд із соціально-економічними проблемами, актуалізують безпекові виклики, які мають першочергове значення як серед населення України загалом, так і в діяльності органів державної влади. Взаємодія з громадськістю з питань безпеки є потужним інструментом підвищення іміджу органів державної влади. Не менш важливим питанням у сфері державної влади є питання протидії сепаратизму на державній службі в умовах воєнного стану. Вирішення цієї проблеми полягає не лише в удосконаленні процесів притягнення винних до відповідальності, а й у вдосконаленні національної стратегії національно-патріотичного виховання, законодавства, що регулює державну службу, освіту, громадську активність тощо.
- ДокументWar as A Socio-Cultural Phenomenon: A Criminological Perspective and Conceptualization with Empirical Study in Ukraine(Syariah: Jurnal Hukum dan Pemikiran, 2024) Sokurenko, Vitalii; Сокуренко, Віталій Валерійович; Hanenko, Ihor; Ганенко, Ігор Сергійович; Orlov, Yurii; Korotiuk, Mykhailo; Kritsak, IvanThis research delves into the sociocultural phenomenon of war, focusing on Russia's illegal invasion of Ukraine. It examines war through a criminological lens, aiming to understand its short and long-term effects on society. Through empirical analysis of Ukraine's management of the crisis, the study evaluates how the socio-cultural perspective influences war handling. Destructive consequences such as increased stress levels and migration, alongside constructive factors, are identified. The research highlights the criminogenic potential of war trauma and post war syndrome. Despite various methods and hypotheses, socio-cultural effects persist, posing a complex challenge for Ukraine. War is portrayed as a multifaceted phenomenon influenced by demographic, economic, and ideological factors, as well as historical legacies. Ultimately, the conclusion underscores the irreparable impact of war on the environment, populations, and international relations. This suggests a pressing need for comprehensive efforts to mitigate the long-term consequences of war and foster stable post-conflict societies.
- ДокументWAR CRIMES UNDER MARTIAL LAW IN UKRAINE: CURRENT CHALLENGE(Norwegian University of Life Sciences, 2024) Ганенко, Ігор Сергійович; Hanenko, IhorThe martial law imposed in Ukraine has become a litmus test for a record increase in military crime, and as a result, against the background of a general decrease in crime in the State, the commission of military criminal offenses has rapidly increased. In 2023, the total number of criminal offenses committed amounted to 475,595, which is a quarter (24.8%) higher than last year. Of these, 28,666 were military criminal offenses, which is more than 2 times higher than last year's figures for this type of crime in the country. The main negative factors that make up the system of determinants of military criminal offenses in Ukraine, and especially under martial law, include constant expectation of a threat to life and health; high risk of death or injury; real possibility of being taken prisoner, taken hostage with further torture and abuse; direct vision of the death of colleagues, close friends, civilians; growing fear of being killed or wounded when the rotation period approaches; uncertainty about favorable developments influenced by military leadership and the level of discipline in the military unit; a sense of uncertainty due to a lack of personally relevant information; disruption and/or change in diet, rest and sleep, water and food quality, exposure to unusual or unfavorable climatic and geographical factors that generate feelings of uncertainty and anxiety; isolation of servicemen and their forced loneliness during prolonged stay at combat posts while guarding areas, roads, and districts in unclear conditions, with unstable communication, without constant close contact with the main groups; distance from loved ones and anxiety about them. In the context of studying the general social prevention of military criminal offenses under martial law in Ukraine, the author proves that the formation of patriotism of servicemen of the Armed Forces of Ukraine and other military formations is impossible without ensuring an appropriate set of state and social measures aimed at the consciousness and behavior of the personality of a future serviceman, aimed at developing high civil, socio-psychological, moral, physical, military professional and volitional qualities aimed at ensuring both the constitutional duty of Ukrainian citizens to protect the Motherland and the proper performance of combat missions in any conditions. Within the framework of special criminological prevention of military criminal offenses under martial law in Ukraine, the author substantiates and proves the need to establish mental health departments at the level of divisions and brigades, which should be headed by psychiatrists and include mental health officers (licensed psychologists and/or social workers with specialized education who have at least one year of experience in relevant medical institutions). The author establishes that the main purpose of individualized preventive measures to prevent the commission of military criminal offenses in Ukraine is a positive correction of a serviceman's personality aimed at changing his behavior from anti-social to law-abiding. The analysis of court verdicts has confirmed that criminal punishment for committing military criminal offenses as the main means of combating deviations in the lawful behavior of servicemen does not prove to be effective. Введений в Україні воєнний стан став лакмусовим папірцем до рекордного зростання військової злочинності, в результаті чого на тлі загального зменшення злочинності в державі набуло стрімкого зростання вчинення військових кримінальних правопорушень. У 2023 році загальна кількість вчинених кримінальних правопорушень склала 475 595, що на чверть (24,8%) перевищило показники минулого року. З них 28 666 склали військові кримінальні правопорушення, що більше ніж в 2 рази перевищило минулорічні показники досліджуваного роду злочинності в державі. До основних негативних чинників, що складають систему детермінант вчинення військових кримінальних правопорушень в Україні, а особливо в умовах воєнного стану слід віднести: постійне очікування загрози життю і здоров’ю; високий ризик смерті чи каліцтва; реальна можливість потрапити у полон, у заручники з подальшими тортурами і знущаннями; безпосереднє бачення загибелі товаришів по службі, близьких друзів, мирного населення; зростання у деяких військовослужбовців страху бути вбитим або пораненим при наближенні терміну ротації; невпевненість у сприятливому розвитку подій, вплив на які має військове керівництво та рівень дисципліни у військовому підрозділі; відчуття невизначеності внаслідок дефіциту особисто значущої інформації; порушення та/або зміна режиму харчування, відпочинку та сну, якості води та їжі, вплив незвичайних або несприятливих кліматично географічних чинників, що породжують почуття невпевненості і тривоги; ізоляція військовослужбовців та їх вимушена самотність під час тривалого перебування на бойових постах при охороні ділянок, доріг, районів у незрозумілих умовах, з нестійким зв’язком, без постійного тісного зв’язку із основними угруповуваннями; віддаленість від близьких, та тривога за них. Аналіз заходів запобігання військовим кримінальним правопорушенням в умовах воєнного стану в Україні надав змогу виділити та докладно охарактеризувати його три основних рівні: загальносоціальний, спеціально-кримінологічний та індивідуально профілактичний. У контексті вивчення загальносоціального запобігання військовим кримінальним правопорушенням в умовах воєнного стану в Україні доведено, що формування патріотизму військовослужбовців ЗСУ й інших військових формувань є неможливим без забезпечення відповідного комплексу державних та соціальних заходів, спрямованих на свідомість і поведінку особистості майбутнього військовослужбовця, метою яких є формування високих громадянських, соціально-психологічних, моральних, фізичних, військово-професійних та вольових якостей, спрямованих на забезпечення як конституційного обов’язку громадян України щодо захисту Вітчизни, так і належного виконання бойових завдань у будь-яких умовах. У межах спеціально-кримінологічного запобігання військовим кримінальним правопорушенням в умовах воєнного стану в Україні обґрунтовано й доведено необхідність на рівні дивізій та бригад створення відділів охорони психічного здоров’я, які мають очолювати психіатри й до складу яких повинні входити офіцери з охорони психічного здоров’я (ліцензовані психологи та/або соціальні працівники із спеціалізованою освітою, які мають щонайменше один рік досвіду роботи у відповідних лікувальних закладах. Встановлено, що основною метою індивідуально-профілактичного запобігання вчиненню військових кримінальних правопорушень в Україні є позитивна корекція особистості військовослужбовця, спрямована на зміну його поведінки від антигромадської до законослухняної. Проведений аналіз судових вироків підтвердив, що кримінальне покарання за вчинення військових кримінальних правопорушень як основний засіб боротьби з відхиленнями в правомірній поведінці військовослужбовців не доводить свою ефективність.
- ДокументІнститут імунітету у кримінальному процесі України(Одеса : Видавництво «Юридика», 2023) Ганенко, Ігор Сергійович; Hanenko, IhorУ монографії досліджуються питання інституту імунітету в кримінальному процесі України. Аналізуються імунітети різних учасників кримінального провадження, а саме імунітети виборних та посадових осіб. А також імунітети учасників кримінального провадження. Акцентована увага на процесуальному статусі осіб, які наділені імунітетом під час здійснення кримінального провадження. Розглянуті правові та організаційні особливості участі таких осіб в кримінальному провадженні. Також приділено увагу процесуальному статусу осіб, чиї повноваження регулюються нормами міжнародного права. The monograph examines the issue of the institution of immunity in the criminal process of Ukraine. The immunities of various participants in criminal proceedings are analyzed, namely the immunities of elected officials and officials. As well as immunities of participants in criminal proceedings. Focused attention on the procedural status of persons who are granted immunity during criminal proceedings. The legal and organizational features of the participation of such persons in criminal proceedings are considered. Attention is also paid to the procedural status of persons whose powers are regulated by the norms of international law.