Перегляд за Автор "Березовенко, Любов Сергіївна"
Зараз показуємо 1 - 19 з 19
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументTHE DEATH PENALTY OR THE LIFE IMPRISONMENT?: INNOVATIVE VISION OF THE CONSTITUTIONAL SOLUTION TO THE PROBLEM(2021) Lantsedova, Julia; Berezovenko, Liubov; Березовенко, Любов СергіївнаThe unconstitutionality of replacing the death penalty with life imprisonment is justified, which is a more severe punitive and educational measure of anticriminal responsibility and is practically maintained at the expense of law-abiding taxpayers, at least, by referendum, should be conducted. It is emphasized, that in any case the imposition of a very heavy burden on the detention of persons sentenced to life imprisonment or other deprivation or restriction of liberty, in fact on law-abiding taxpayers requires clarification of opinion on this issue, at least the law-abiding taxpayers themselves, that in the context of the requirements of Part 1 and Part 2 of Art. 3 and Art. 155 of the Constitution of Ukraine should be carried out only in the form of a referendum. Nevertheless, referendum in principle can not be held to replace the death penalty with life imprisonment, which is more severe, than the death penalty in the form of, for example, the death penalty, and therefore, due to the requirements of Part 1 and Part 2 of Art. 3 and Part 3 of Art. 22 of the Constitution of Ukraine, in principle, can no longer be implemented. The reform of the Criminal Executive Law of Ukraine as a de-facto procedural (antidelictal, legal) juridical science into the science «Correctional Labor Proceedings of Ukraine» and the Code of Correctional Labor Proceedings of Ukraine were supported. Обоснована неконституционность замены смертной казни на пожизненное заключение, что является более суровой карательно-воспитательной мерой антикриминальной ответственности и практически удерживается за счет законопослушных плательщиков и должно водиться, по крайней мере, путем референдума. Подчеркнуто, что в любом случае возложение очень тяжелого бремени по содержанию лиц, приговоренных к пожизненному заключению или к иному лишению или ограничению свободы, фактически на законопослушных налогоплательщиков требует выяснения мнения по этому вопросу, по крайней мере, самих законопослушных налогоплательщиков, что в контексте требований ч. 1 и ч. 2 ст. 3 и ст. 155 Конституции Украины должно быть осуществлено только в форме референдума. Тем не менее, референдум принципиально не может быть проведен по вопросу замены высшей меры наказания в виде смертной казни на пожизненное заключение, которое является более строгим, нежели смертная казнь в форме, например, смертельной инъекции, а поэтому, в силу требований ч. 1 и ч. 2 ст. 3 и ч. 3 ст. 22 Конституции Украины, принципиально уже не может быть введено. Поддержано реформирование Криминально-исполнительного права Украины как фактической процедурной (антиделиктной, правовой) юридической науки в «Исправительно-трудовое судопроизводство Украины» и Кодекс исправительно-трудового судопроизводства Украины.
- ДокументВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ (2022) ЯК ЕЛЕМЕНТА СИСТЕМИ НАДЗВИЧАЙНИХ РЕЖИМІВ(Одеса: ОДУВС, 2022-04-29) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov
- ДокументДЕЯКІ АСПЕКТИ ВЗАЄМОДІЇ ПРАЦІВНИКІВ КРИМІНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ, СЛІДЧИХ І СЛУЖБ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ ПРИ РОЗКРИТТІ КРАДІЖОК ВАНТАЖІВ(Одеса: ОДУВС, 2016-04-14) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovПроблема організації взаємодії Національної поліції з іншими правоохоронними, контролюючими органами і залізничними службами при виявленні і розкритті крадіжок вантажів залишається майже не вирішеною. The problem of organizing the interaction of the National Police with other law enforcement, control bodies and railway services in the detection and disclosure of cargo theft remains almost unsolved.
- ДокументДО ПИТАННЯ НЕЗАКОННОГО ПЕРЕВЕЗЕННЯ МІГРАНТІВ НА ШЛЯХАХ МОРСЬКОГО СПОЛУЧЕННЯ(2021-12-23) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Матвєєва, Лілія Георгіївна; Matvieieva, Liliia
- ДокументЗвіт за результатами соціального експерименту «Що обереш ти?»(Одеса: ОДУВС, 2023) Ковальова, Олена Володимирівна; Kovalova, Olena; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovВ рамках Всеукраїнської інформаційно-просвітницької акції «16 днів проти насильства» науково-педагогічним складом Одеського державного університету внутрішніх справ за підтримки Консультативної місії Європейського союзу в 2023 році було проведено соціальний експеримент «Що обереш ти?». Метою експерименту було визначення рівня толерантності населення до різних проявів домашнього насильства та насильства за ознакою статі, а також підвищення рівня небайдужості громадськості у таких випадках та обрання безпечних стратегій втручання задля припинення випадків насильства та підтримки постраждалих осіб. Для підвищення рівня обізнаності населення щодо проявів домашнього насильства та насильства за ознакою статі, можливих стратегій реагування на них з боку свідків, а також контактів, за якими постраждалі особи можуть отримати допомогу, Одеським державним університетом внутрішніх справ за підтримки Консультативної місії Європейського Союзу було розроблено та надруковано тематичний інформаційний буклет, який був поширений серед учасників та учасниць експерименту.
- ДокументМедіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2019-11-21) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovРозглянуто питання медіації як ефективного способу вирішення конфліктів. The issue of mediation as an effective way to resolve conflicts is considered.
- ДокументМетодичні рекомендації щодо виконання та захисту курсових робіт з навчальної дисципліни «Конституційне право» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, які здійснюють підготовку за освітньо-професійною програмою «Правоохоронна діяльність».(Одеса: ОДУВС, 2023) Тарасенко, Лідія Борисівна; Tarasenko, Lidiia; Шевчук, Вікторія Вікторівна; Shevchuk, Viktoriia; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovМетодичні рекомендації щодо виконання та захисту курсових робіт з навчальної дисципліни «Конституційне право» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, які здійснюють підготовку за освітньо-професійною програмою «Правоохоронна діяльність», підготовлено на кафедрі теорії та історії держави і права факультету підготовки фахівців для органів досудового розслідування Одеського державного університету внутрішніх справ відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 262 Правоохоронна діяльність і навчальних планів університету. У методичних рекомендаціях визначено послідовність етапів роботи над курсовим дослідженням, вміщено вимоги до змісту та оформлення курсових робіт, подано критерії оцінювання та описано процедуру захисту курсової роботи. У додатках представлено зразки оформлення окремих компонентів курсової роботи. Методичні рекомендації призначено для використання здобувачам вищої освіти першого курсу, а також викладачам з метою ефективного здійснення ними керівництва курсовими роботами здобувачів.
- ДокументМетодичні рекомендації щодо виконання та захисту курсових робіт з навчальної дисципліни «Теорія держави та права» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, які здійснюють підготовку за освітньо- професійною програмою «Право»(Одеса: ОДУВС, 2023) Тарасенко, Лідія Борисівна; Tarasenko, Lidiia; Шевчук, Вікторія Вікторівна; Shevchuk, Viktoriia; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovМетодичні рекомендації щодо виконання та захисту курсових робіт з навчальної дисципліни «Теорія держави та права» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, які здійснюють підготовку за освітньо-професійною програмою «Право», підготовлено на кафедрі теорії та історії держави і права факультету підготовки фахівців для органів досудового розслідування Одеського державного університету внутрішніх справ відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 081 Право і навчальних планів університету. У методичних рекомендаціях визначено послідовність етапів роботи над курсовим дослідженням, вміщено вимоги до змісту та оформлення курсових робіт, подано критерії оцінювання та описано процедуру захисту курсової роботи. У додатках представлено зразки оформлення окремих компонентів курсової роботи. Методичні рекомендації призначено для використання здобувачам вищої освіти першого курсу, а також викладачам з метою ефективного здійснення ними керівництва курсовими роботами здобувачів.
- ДокументОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ РЕІНТЕГРАЦІЇ КРИМУ В СФЕРІ ОСВІТИ(Одеса: ОДУВС, 2023-02-24) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Сокуренко, Віталій Валерійович; Sokurenko, VitaliiПерспектива деокупації Криму свідчить про те, що необхідно починати готувати кадри для Криму вже зараз: правоохоронні органи, працівників юстиції, освітян та інших державних службовців. Також, зокрема, необхідно здійснювати моніторинг осіб, які безпосередньо причетні до порушень прав людини у Криму, зокрема тих, які невиправдано дають розпорядження про те, щоб викорінювати українську або кримськотатарську мови з навчання, а також осіб, які невиправдано перешкоджають кримським школярам їхати на материкову частину України та вступати до українських університетів. Інформаційна політика щодо деокупації Криму має спрямовуватися на молоде покоління з використанням інтернет платформ та соціальних мереж. Успішність політики деокупації Криму залежить від злагоджених дій держави, органів виконавчої влади на місцях та місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства за підтримки світової спільноти. The prospect of the deoccupation of Crimea shows that it is necessary to start training personnel for Crimea now: law enforcement agencies, justice workers, educators and other civil servants. Also, in particular, it is necessary to monitor persons who are directly involved in human rights violations in Crimea, in particular those who unjustifiably give orders to eradicate the Ukrainian or Crimean Tatar languages from education, as well as persons who unjustifiably prevent Crimean schoolchildren from going to the mainland part of Ukraine and enter Ukrainian universities. The information policy regarding the de-occupation of Crimea should be aimed at the younger generation using internet platforms and social networks. The success of the policy of deoccupation of Crimea depends on the coordinated actions of the state, local executive authorities and local self-government, civil society institutions with the support of the world community.
- ДокументОсновні чинники організації науково-дослідної діяльності здобувачів вищої освіти у ЗВО з специфічними умовами навчання в період воєнного стану в Україні(Одеський державний університет внутрішніх справ, 2023-03-22) Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, Olha; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovНа підставі вище зазначеного, автори дійшли таких висновків: 1. науково-дослідна діяльність у ЗВО зі спеціальними умовами навчання в період воєнного стану в Україні передбачає усвідомлену, активну та мотивовану діяльність всіх суб’єктів організації НДД вишів, спрямованих на взаємо дію по формуванню поглиблених теоретичних знань та практичних компетенцій здобувачів вищої освіти; 2. змістовна складова освітньо-виховного процесу у ЗВО повинна спиратися на сучасні пріоритетні наукові здобутки національної вищою юридичної школи на шляху до перемоги України над російським агресором. On the basis of the above, the authors came to the following conclusions: 1. scientific research activity in higher educational institutions with special conditions of study during the period of martial law in Ukraine involves the conscious, active and motivated activity of all subjects of the organization of higher educational institutions, aimed at mutual action on the formation of in-depth theoretical knowledge and practical competencies of students of higher education; 2. the content component of the educational process at the higher educational institution should be based on the modern priority scientific achievements of the national higher law school on the way to Ukraine's victory over the Russian aggressor.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ СУТНОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА ЛЮДИНИ НА ЗВЕРНЕННЯ В УКРАЇНІ(Наукові праці НУ "ОЮА", 2023) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovСтаття присвячена висвітленню теоретико-правових аспектів особливостей сутності реалізації права людини на звернення в Україні у національній науковій думці. Акцентовано увагу права людини на звернення у якості можливості в управлінні державними і суспільними справами та захисту власних законних інтересів на сучасному етапі розвитку національного державотворення. Звернення громадян до органів державної влади та місцевого самоврядування або їх посадових осіб характеризується як прогресивний механізм впливу суспільства на владні процеси. Наголошується про функціональне призначення інституту звернень громадян до органів влади: як одного із засобів захисту прав громадян, що дозволяє запобігати порушенням, зловживанням, негативним впливам, своєчасно усувати дестабілізуючі наслідки (правозахисна функція); як цінного джерела відомостей для органів державної влади та органів місцевого самоврядування про проблеми громадян (інформаційна); як ефективного засобу комунікації між державою та громадянами (комунікативна); як засобу впливу на рішення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та як учасника процесу їх прийняття і реалізації (інструментальна). Зауважується, що захищеність прав і свобод громадян передбачає постійне вдосконалення механізмів реагування на їх звернення з боку органів державної влади різних рівнів та органів місцевого самоврядування. Подається авторське визначення права людини на звернення – це закріплені, утверджені й регламентовані міжнародними та національними нормативно-правовими нормами спроможності особи на законних підставах подавати до уповноважених і правомочних суб’єктів особисті (індивідуальні) та колективні звертання стосовно різносторонніх аспектів суспільно-політичного, соціально-економічного, національно-культурного життя задля належного забезпечення у сфері здійснення ефективної реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів зацікавлених сторін. Констатовано, що запровадження та розвиток даної інституції є якісним показником зрілості демократичної правової держави та розвитку громадянського суспільства, не є виключенням цього явища й Україна. The article is devoted to highlighting the theoretical and legal aspects of the essence of the realization of the human right to appeal in Ukraine in the national scientific opinion. Attention is focused on the human right to appeal as an opportunity in the management of state and public affairs and the protection of one's own legitimate interests at the current stage of the development of national statehood. The appeal of citizens to state authorities and local selfgovernment bodies or their officials is characterized as a progressive mechanism of society's influence on power processes. Emphasis is placed on the functional purpose of the institution of citizens' appeals to the authorities: as one of the means of protecting the rights of citizens, which allows to prevent violations, abuses, negative effects, and to eliminate destabilizing consequences in a timely manner (human rights protection function); as a valuable source of information for state authorities and local self-government bodies about citizens' problems (informational); as an effective means of communication between the state and citizens (communicative); as a means of influencing the decisions of executive authorities, local self-government bodies and as a participant in the process of their adoption and implementation (instrumental). It is noted that the protection of the rights and freedoms of citizens requires the constant improvement of mechanisms for responding to their appeals by state authorities of various levels and local self-government bodies. The author's definition of a person's right to appeal is submitted – it is established, approved and regulated by international and national normative and legal norms, the ability of a person on legal grounds to submit personal (individual) and collective appeals to authorized and authorized subjects regarding various aspects of social and political, socioeconomic, national and cultural life for proper provision in the field of effective implementation and protection of the rights, freedoms and legitimate interests of interested parties. It was established that the introduction and development of this institution is a qualitative indicator of the maturity of a democratic legal state and the development of civil society, and Ukraine is no exception to this phenomenon.
- ДокументРозвиток тринадцяти інноваційних редакцій перспективного Конституційного кодексу з найбільш ефективного, раціонального та якісного пізнання, визнання, забезпечення, попередження порушення та відновлення правового статусу соціосуб’єктів і невідворотного притягнення правопорушника до юридичної відповідальності: частина 1(Журнал східноєвропейського права, 2023) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Ткач, Вікторія Олександрівна; Tkach, Viktoriia; Яновська, Світлана Миколаївна; Yanovska, SvitlanaНауковій апробації представлено розвиток деяких з тринадцяти редакцій статей перспективного Конституційного кодексу України чи будь-якої іншої держави зі становлення інноваційної парадигми правової держави та правового статусу соціосуб’єктів Звернуто особливу увагу на базисні складові категорії правового статусу соціосуб’єктів, а також на головний обов’язок держави та основну спрямованість діяльності державних органів, гарантом неухильного, однакового та точного виконання якого виступають президент держави та органи прокуратури як своєрідна наглядова гіпергілка державної влади, складає найбільш ефективне, раціональне та якісне пізнання, правове визнання, забезпечення реалізації та найбільш повне відновлення порушеного правового статусу соціосуб’єктів. The development of some of the thirteen redactions of the articles of the prospective Constitutional Code of Ukraine or any other state on the formation of an innovative paradigm of the legal state and of the legal status of social subjects is presented for scientific approval. Particular attention is paid to the definition of the essence of rights, freedoms, duties and interests as the basic component categories of the legal status of social entities. It is emphasized, that the main constitutional duty of the state and the main focus of the activities of state bodies, the guarantor of the consistent, uniform and accurate implementation of which is the president of the state and the prosecutor's office as a kind of supervisory hyperbranch of state power, is the most effective, rational and high-quality knowledge, legal recognition, provision implementation and the most complete restoration of the violated legal status of social entities, as well as the inevitable bringing of the person guilty of such a violation of the legal status to the appropriate type and nature and degree of severity of legal responsibility. The essence of the external and internal balance and deterioration of the legal status of social subjects, as well as the anti-delict duty of every citizen to prevent and stop criminal and other offenses, is revealed. The wording of the article on the illogicality of using the rights, freedoms, duties and/or interests of one social subject at the expense of a corresponding violation of a certain basic category of the legal status of another social subject is outlined. It is proposed to define the essence of the highest social values and the limits of their violation in the presence of only certain exceptional circumstances. The essence and comprehensive list of general legal circumstances, that exclude the antisociality of an act are outlined, as well as the essence and list of general legal circumstances, that exclude or mitigate or aggravate the guilt of a person, who has committed an antisocial act.
- ДокументРозвиток інноваційних конституційних основ докорінного реформування інституту президента країни, прокуратури, публічнотури та інших антиделіктних органів в контексті забезпечення та відновлення правового статусу соціосуб’єктів(ВУЗ «Университет современных знаний», 2022) Кириченко, Олександр Анатолійович; Kyrychenko, Oleksandr; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Бондаренко, Інна Вадимівна; Bondarenko, InnaОбґрунтовано конституційний статус української держави як власне президентської республіки, в якій в умовах забезпечення сталого розвитку держави виникає гостра необхідність у докорінному реформуванні існуючої сутності та функцій інституту президента держави та органів прокуратури у своєрідну наглядову гіпергілку державної влади за точним, одноманітним та неухильним дотриман-ням законів та інших правових актів, а також забезпеченням дотримання правового статусу громадян та інших соціосуб’єктів. Викладено механізм докорінного реформування публічнотури, адвокатури, суду, слідчотури, ордистатури, експертнотури та виконавчотури як самостійних антиделіктних органів за всім спектром відповідно судової, слідчої, ордистичної. експертної та виконавчої діяльності. The constitutional status of the Ukrainian state as a presidential republic is substantiated, in which in the conditions of ensuring the sustainable development of the state there is an urgent need to radically reform the existing essence and functions of the institution of the President and prosecutors into a kind of supervisory branch of government for accurate, uniform and strict compliance with laws and other legal acts and with legal status citizens and other sociosubjects. Emphasis is placed on the fact, that since Ukraine's independence, the prosecutor's office initially had a similar nature and functions in the form of so-called general supervision, and then was deprived of it openly unconstitutional, which turned into a purely declarative provision of the Constitution of Ukraine about providing the state to approve and ensure the rights and freedoms of people and citizen and the status of the president of the state as a real guarantor of compliance with the Basic Law and the specified legal status of citizens. It is proposed to transfer from the prosecutor's office the function of procedural guidance to the heads of investigative units – investigatetour, as a newly created investigative body; and the function of prosecution to the new antidelict body - publictour; which together with an advocacy, should operate on the the principle of of single-headedness and to ensure the protection of the legal status in all types of proceedings, respectively, the victim and the offender and the provision of other related legal assistance; receive wages and all other benefits only from the state. The essence of reforming the traditional judiciary into a single antidelict body in the form of the Supreme Court of Ukraine, as well as any other state in the world, with an exhaustive set of judicial chambers (constitutional, anticriminal, administrative, labor, de-facto property-contract or civil and de-jura property-contractual or economic, arbitration, economic), which should be duplicated at the level of regional courts and implemented through the relevant specialization of judges of locative courts. The mechanism of radical reform of the ordistatour, expertisetour and executivetour committees as independent antidelict bodies, which should act on the basis of the principle of single-headedness in across the spectrum, respectively, ordistial (operational-search), expertial and executive activities, in the latter case with two basic subdivisions - correctional labor and other executive proceedings, which should regulate the procedure of execution of punishments, respectively, related to imprisonment and restriction of liberty and not related to such consequences in all types of judicial proceedings.
- ДокументРОЗВИТОК ІННОВАЦІЙНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ДОСТУПНОЇ ТА БЕЗКОШТОВНОЇ ОДИНАДЦЯТИРІВНЕВОЇ БАЗОВОЇ ТА СУПУТНЬОЇ ЮРИДИЧНОЇ ТА ІНШОЇ ОСВІТИ(Одеса: ОДУВС, 2022) Кириченко, Олександр Анатолійович; Kyrychenko, Oleksandr; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Бондаренко, І.В.; Bondarenko, I.V.Розкрито сутність кожного з одинадцяти освіт- ньо-кваліфікаційних рівнів, а також звичайного, полегшеного, особливого і пенітенціарного порядку отримання основних рівнів базової та супутньої юри- дичної та іншої освіти. Звернено увагу, що метою шкільного рівня має бути отримання таких компетентностей, як : а) некваліфікована робітнича компетентність, що складається з базисної і детальної доктринальної, прикладної та аналітичної компетенції і має забез- печити найбільш ефективне, раціональне та якісне виконання будь-якої некваліфікованої робітни- чої діяльності з виробництва матеріальних благ і надання послуг; б) загальнолюдська освітня ком- петентність, завдяки якій особа повинна володіти такою сукупністю базисних і детальних доктриналь- них, прикладних та аналітичних компетенцій, що на мінімальному рівні визначають освіченість населення як певної держави, так і світу у цілому; в) потенційна освітня компетентність, що має аналогічний пере- лік компетенцій і покликана дати змогу кожному, хто має відповідні здібності і бажання, продовжити освіту за наступними рівнями. Підкреслено, що у процедурі отримання універси- тетського рівня освіти за будь-яким напрямом сус- пільної діяльності має бути етап базової (бакалавр- ської) освіти, що має бути спрямований на отримання протягом трьох років стаціонарного університет- ського навчання базових компетенцій за відповід- ним напрямом суспільної діяльності і повинен нада- вати можливість не працювати за цим напрямом, а тільки здійснити один із таких кроків: а) вибрати після закінчення даного рівня спеціальність і спеціалі- зацію або, за необхідності, субспеціалізацію за цим же напрямом суспільної діяльності і вступити за нею на університетський етап спеціалізованої (спеціаліст- ської) освіти; б) переконатися в тому, що необхідно змінити вибраний напрям суспільної діяльності на інший, за яким вже заново вступити на етап базо- вої (бакалаврської) освіти, у процесі чого не повинно бути обмежень в кількості спроб застосувати такий вибір і в безкоштовності такого навчання; в) розпо- чати або продовжити працювати до досягнення пен- сійного віку за дипломом раніше закінченого основного рівня в будь-якому разі, шкільного рівня, а за наявно- сті відповідної освіти та бажання – і кваліфікованого робітничого або спеціалізованого шкільного рівня. The essence of each of the eleven educational and qualification levels, as well as the usual, facilitated, special and penitentiary procedures for obtaining the basic levels of basic and supporting juridical and other education is revealed. It is noted, that the purpose of the school level should be to obtain such competencies as : a) unskilled work competence, consisting of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competence and should ensure the most effective, efficient and quality performance of any unskilled work activities. production of material goods and provision of services; b) universal educational competence, due to which a person must possess such a set of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competencies, that at a minimum determine the education of the population of a country, and, ultimately, the world as a whole; c) potential educational competence, which has a similar list of competencies and is designed to allow anyone, who has the appropriate abilities and desires to continue their education in the following levels. It is emphasized, that the procedure of obtaining a university level of education in any field of social activity should be a stage of basic (bachelor's) education, which should be aimed at obtaining within 3 years of inpatient university training basic competencies in the relevant field of public activity, not to work in this direction, but only to carry out one of the following steps : a) choose a specialty and specialization or, if necessary, subspecialization in the same field of public activity and enter it at the university The essence of each of the eleven educational and qualification levels, as well as the usual, facilitated, special and penitentiary procedures for obtaining the basic levels of basic and supporting juridical and other education is revealed. It is noted, that the purpose of the school level should be to obtain such competencies as : a) unskilled work competence, consisting of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competence and should ensure the most effective, efficient and quality performance of any unskilled work activities. production of material goods and provision of services; b) universal educational competence, due to which a person must possess such a set of basic and detailed doctrinal, applied and analytical competencies, that at a minimum determine the education of the population of a country, and, ultimately, the world as a whole; c) potential educational competence, which has a similar list of competencies and is designed to allow anyone, who has the appropriate abilities and desires to continue their education in the following levels. It is emphasized, that the procedure of obtaining a university level of education in any field of social activity should be a stage of basic (bachelor's) education, which should be aimed at obtaining within 3 years of inpatient university training basic competencies in the relevant field of public activity, not to work in this direction, but only to carry out one of the following steps : a) choose a specialty and specialization or, if necessary, subspecialization in the same field of public activity and enter it at the university stage of specialized (specialist) education; b) to make sure, that it is necessary to change the chosen direction of social activity to another, after which to re-enter the stage of basic (bachelor's) education, in the process of which there should be no restrictions on the number of attempts to apply such choices and free such training; c) start or continue to work until reaching retirement age with a diploma of previously completed basic level in any case, school level, and if appropriate education and desire – and a qualified working or specialized school level.
- ДокументТеоретико-правові аспекти упорядкування законодавства: національний вимір(Одеса: ОДУВС, 2023) Магновський, Ігор Йосифович; Mahnovskyi, Ihor; Шевчук, Вікторія Вікторівна; Shevchuk, Viktoriia; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovСтаття присвячена висвітленню теоретико-правових аспектів упорядкування законодавства у контексті національної юридичної думки. Зауважується, що упорядкування законодавства відіграє особливу роль у реалізації правової політики держави і, тим самим, займає пріоритетне значення на сучасному етапі розвитку України. Указується, що упорядкування законодавства є якісним зрізом нормотворчої діяльності. Окреслено основні ознаки упорядкування законодавства, серед яких: 1) упорядкування законодавства є одним із видів нормотворчої діяльності, результатом якої є більш досконалий, якісний стан законодавства; 2) суб'єктами упорядкування законодавства є відповідні органи публічної влади нормотворчої діяльності в межах своїх владних повноважень; 3) упорядкування законодавства спрямоване на зміну форми зовнішнього виразу норм права без зміни їх змісту; 4) результати упорядкування законодавства об’єктивуються у нормативно-правових актах; 5) упорядкування законодавства здійснюється (у значній частині) із дотриманням офіційних нормативно визначених процедур підготовки та прийняття нормативно-правових актів (законодавчих, юридичних нормотворчих процедур); 6) способом упорядкування законодавства є нормотворча техніка; 7) метою упорядкування законодавства є забезпечення належної якості та ефективності нормативно-правових актів і, як результат, встановлення належного правопорядку в суспільстві. Звернено увагу на упорядкування законодавства на національному рівні, як специфічної нормотворчої діяльності (як виду юридичної), котра має здійснюватися на постійній основі періодично, є способом зовнішнього виразу юридичних норм у нормативно-правових актах та одним із видів вдосконалення його форми в межах здійснення правової реформи в Україні. Констатується, що поняття «упорядкування законодавства», яке досліджується у контексті праворозуміння, є узагальненим виразом, котре співвідноситься із його вдосконаленням у належний спосіб в контексті приведення до злагодженого стану нормативно-правових актів. Наголошено на забезпеченні упорядкування законодавства, як певного об’єкта в нормотворчому процесі, котрий потребує наявності належних умов і злагоджених дій відповідних публічно-владних суб’єктів, які уповноважені та наділені правом щодо практичної реалізації даного виду юридичної діяльності, результатом якої має бути створення узгодженої, систематизованої й загалом ефективної системи нормативно-правових актів. The article is devoted to the coverage of the theoretical and legal aspects of the regulation of legislation in the context of national legal opinion. It is noted that the regulation of legislation plays a special role in the implementation of the legal policy of the state and, thus, takes priority at the current stage of development of Ukraine. It is indicated that the regulation of legislation is a qualitative section of rule-making activity. The main features of the regulation of legislation are outlined, including: 1) regulation of legislation is one of the types of rule-making activity, the result of which is a more perfect, high-quality state of legislation; 2) the subjects of regulation of legislation are the relevant bodies of public power of rule-making activity within the limits of their powers; 3) streamlining of legislation is aimed at changing the form of external expression of legal norms without changing their content; 4) the results of the regulation of legislation are objectified in normative legal acts; 5) regulation of legislation is carried out (to a large extent) in compliance with official normatively defined procedures for the preparation and adoption of normative legal acts (legislative, legal norm-making procedures); 6) the method of regulating legislation is the rule-making technique; 7) the purpose of streamlining legislation is to ensure the proper quality and effectiveness of normative legal acts and, as a result, to establish proper legal order in society. Attention is drawn to the organization of legislation at the national level, as a specific rulemaking activity (as a type of legal activity), which must be carried out on an ongoing basis periodically, is a way of external expression of legal norms in normative legal acts and one of the types of improvement of its form within the framework of the implementation of legal reform in Ukraine. It is noted that the concept of «regulation of legislation», which is studied in the context of legal understanding, is a generalized expression that correlates with its improvement in a proper way in the context of bringing legal acts to a harmonized state. Emphasis is placed on ensuring regulation of legislation, as a certain object in the rule-making process, which requires the presence of appropriate conditions and coordinated actions of relevant public-authority subjects, which are authorized and empowered with the right to practically implement this type of legal activity, the result of which should be the creation of a coordinated, a systematized and generally effective system of regulatory and legal acts.
- ДокументТеорія та практика побудови і розвитку демократичної, соціальної, правової держави в Україні у контексті євроінтеграції(Одеса: РВВ ОДУВС, 2021) Матвєєва, Лілія Георгіївна; Магновський, Ігор Йосифович; Тарасенко, Лідія Борисівна; Бутирін, Євген Олександрович; Шевчук, Вікторія Вікторівна; Березовенко, Любов Сергіївна; Matvieieva, Liliia; Mahnovskyi, Ihor; Tarasenko, Lidiia; Butyrin, Yevhen; Shevchuk, Viktoriia; Berezovenko, LiubovМонографія є комплексним дослідженням, із точки зору теорії та практики сучасного державотворення, побудови і розвитку демократичної, соціальної, правової держави в Україні у контексті євроінтеграційних процесів, з урахуванням глобальних змін, що зумовлюють трансформацію у політичній системі суспільства. Представлена робота характеризується достатньою науковою новизною і має теоретичне та практичне значення. Буде цікавою та корисною для студентів, аспірантів, викладачів, а також усіх бажаючих та небайдужих, хто цікавиться власним розвитком української державності. The monograph is a comprehensive study, in terms of theory and practice of modern statehood, building and developing a democratic, social, legal state in Ukraine in the context of European integration processes, taking into account global changes leading to transformation in the political system. The presented work is characterized by sufficient scientific novelty and has theoretical and practical significance. It will be interesting and useful for students, graduate students, teachers, as well as all those who are interested and interested in their own development of Ukrainian statehood.
- ДокументЩОДО ПИТАННЯ ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ(Одеса: ОДУВС, 2022-07-08) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Косаревська, Ольга Віталіївна; Kosarevska, OlhaПідсумовуючи, варто зазначити, що ратифікація Конвенції Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок та домашньому насильству створить можливість впровадження додаткових механізмів захисту прав постраждалих від гендерно-обумовленого насильства, покриє наявні прогалини в українському законодавстві та надасть можливість Україні співпрацювати із міжнародним співтовариством, що є цінним для захисту прав українок не лише в Україні, але й за кордоном. In summary, it is worth noting that the ratification of the Council of Europe Convention on the Prevention of Violence against Women and Domestic Violence will create the possibility of introducing additional mechanisms for the protection of the rights of victims of gender-based violence, will cover the existing gaps in Ukrainian legislation and will provide an opportunity for Ukraine to cooperate with the international community, which is valuable to protect the rights of Ukrainian women not only in Ukraine, but also abroad.
- ДокументІнноваційне розуміння сутності, співвідношення та меж легітимного оприлюднення завідомо і незавідомо достовірних і недостовірних відомостей в юридичному та журналістському доказуванні чи в будь-якій публічній дискусії(the Journal of Eastern European Law / Журнал східноєвропейського права, 2023) Ланцедова, Юлія Олександрівна; Lantsedova, Yulia O.; Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, Liubov; Бондаренко, Інна Вадимівна; Bondarenko, Inna V.Представлено сутність, співвідношення та межі легітимного оприлюднення достовірних і недостовірних відомостей у будь-якому різновиді юридичного чи журналістського доказування або у публічної дискусії. Підкреслено, що під завідомо достовірними відомостями доцільно розуміти такі, що повною мірою відповідають фактичним обставинам діяння, події або явища у цілому або певній його стороні, та особливості сприйняття, запам'ятовування, зберігання, відтворення та іншої їх передачі певною особою, в т. ч. життєвий досвід або відповідна спеціальна чи професійна компетентність сприяють передачі або іншому оприлюдненню практично адекватних відомостей. In the context of the implementation of certain basic European integration provisions regarding the ob-servance of human rights and the principle of the rule of law, the essence, relationship and limits of legitimate disclosure of known reliable information, unknown reliable news, known unreliable information and unknown unreliable news in any type of juridical or journalistic proving or public discussions. It is emphasized, that by known reliable news it is appropriate to understand those, that fully corre-spond to the actual circumstances of the action (actions or inactions of an individual or a small group of peo-ple), events (actions or inactions of very large groups of people, when it is impossible to establish the role in achieving the overall result of each of participants, for example, in the course of war, etc.) or phenomenon (ac-tion or inaction of the forces of nature, including predatory animals, that are in conditions not regulated by humans) in general or a certain part of it, and peculiarities of perception, memorization, their storage, repro-duction and other transmission by a certain person, including life experience or relevant special or profession-al competence contribute to the transmission or other disclosure of practically adequate news. Attention is focused on the fact, that according to the basic orientation of the result of their public dis-closure, each of the named types of news can be divided into those, that condition their perception by the ma-jority of addressees as positive, negative and positive-negative, and negative information - also as neutral, so-cially harmful and socially dangerous news, when the last two types of news, depending on the level of public danger as a result of their public disclosure, may create conditions for the recipients to commit relevant crimi-nal and other offenses. On the basis of the above, it is proposed to improve the constitutional foundations of the legitimate im-plementation of any type of juridical, journalistic and other mass media proving or public discussion in terms of the freedom of not just any, but only knowingly reliable speech, as well as specified circumstances under which publication may be limited and knowingly reliable news.
- ДокументІнноваційні конституційні основи базисних порядків забезпечення дотримання та відновлення правового статусу соціосуб’єктів(ПВНЗ “Університет сучасних знань”, 2022) Березовенко, Любов Сергіївна; Berezovenko, LiubovУ контексті висвітлення сутності та процедури реалізації базисних порядків забезпечення дотримання та відновлення правового статусу громадян чи інших социосуб’єктів особливу увагу приділено інноваційній сутності і повноваженням прокуратури. Акцентовано увагу на тому, що публічнотура та адвокатура у такому разі мають функціонувати на основі принципу єдиноначальності і забезпечувати захист правового статусу у всіх видах судочинства відповідно потерпілого і правопорушника та надання іншої пов’язаної з цим юридичної допомоги, отримувати заробітну плату та всі інші вигоди лише від держави. In the context of elucidating the essence and procedure of implementing the basic procedures for ensuring compliance with and restoring the legal status of citizens or other sociosubjects, special attention is assigned to the innovative essence and powers of the prosecutor's office, which has : - to act according to the principle of unity of command and on one's own initiative by supervising the exact, uniform and consistent observance of legal acts by any persons and bodies, located on the territory of the state, including the president of the country, the parliament, the government, an ordistatour, an investigatetour, by the courts, the publictour, an advocacy, an executivetour and other antidelictal agencies, and the submission of an order to the offender or his direct or superior manager to immediately eliminate the reasons and conditions, that contributed to the commission of the offense, to stop the illegal act of any person and/or the effect of an illegal decision or legal act of subjects of power; - restore the violated legal status of the victim as much as possible; - initiate appropriate legal proceedings with the aim of inevitably bringing the person guilty of such a violation of the legal status of the victim to the appropriate type and nature and appropriate degree of severity of juridical responsibility and immediate elimination of the causes and conditions. that contributed to the commission of this offense; - send materials to the publictour and advocacy for further support in this case of the interests of the victim and persecuted person, respectively. Attention was drawn to the fact that the publictour and the advocacy in such a case should also function on the basis of the principle of unity and ensure the protection of the legal status in all types of legal proceedings of the victim and the offender, respectively, and the provision of other related legal assistance, receive wages and all other benefits only from the state. A number of other innovative powers and constitutional foundations of the work procedure in this aspect of the court, the prosecutor's office and a number of other antidelictal agencies are also outlined.