Статті, проіндексовані в Scopus і Web of Science
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті, проіндексовані в Scopus і Web of Science за Автор "Babenko, Andrii"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументCHRONIC ALCOHOLISM TREATMENT IN CUSTODIAL FACILITIES: UKRAINE’S EXPERIENCE DURING INDEPENDENCE(Wiadomości Lekarskie, 2019) Babenko, Andrii; Бабенко, Андрій Миколайович; Mazurenko, Oleksandr; Мазуренко, Олександр Васильович; Mernyk, AnastasiiaIntroduction: Chronic alcoholism is a powerful catalyst for commission of many serious and particularly grave crimes - intentional homicide, bodily damage, robbery, plundering, traffic safety violations that led to fatalities. The vast majority of these offenders are sentenced to imprisonment. Although independent Ukraine refused their compulsory treatment, such experience, unfortunately, did not improve the situation. This will require finding new ways of solving the alcoholism problem that may be of interest to both post-Soviet countries and developed democracy countries. The aim of this research is to trace the evolution of chronic alcoholism treatment in Ukrainian penitentiary institutions, identify the causes of its poor effectiveness under the current approach, and suggest some ways to minimize the negative impact of this disease on a patient and society. Material and methods: The study is grounded in dialectical, historical, comparative, analytical, synthetic, statistical, monographic, sociological (interview) and criminological mapping research methods. The calculations and mapping were done using Microsoft Word 2016, Adobe Photoshop CS6 and Quick Map 2.2. According to the General Prosecutor’s Office of Ukraine, criminal intensity of perpetrators of alcohol intoxication was calculated, and due to the analysis of medical and technological documentation on standardization of medical assistance to alcoholics, the peculiarities of voluntary treatment principle of convicted persons were established. The study group consists of 50 medical professionals working in the medical units of penitentiary and civilian healthcare facilities. Results: According to 3/4 of the surveyed experts, about 50% of convicts need treatment for alcoholism. The factors that influence the increase in concentration of such persons in penitentiary institutions are: prevalence of alcoholism in the whole country; alcohol illegal use in penitentiary institutions; detaining of large mass of household alcoholics in penitentiary; exclusively voluntary treatment and medico-social rehabilitation; lack of alternative treatment methods for alcoholism and consolidation of the lasting effect of this treatment; etc. The consequences of the above are often further decay of alcohol; involvement in this pernicious habit of new unstable persons, especially young convicts; lack of qualified medical care, even in urgent cases that threaten person’s life; genetic addiction of subsequent generations; relapse and recurrence of criminal behavior; etc. Conclusions: There is a need for immediate monitoring of people with chronic alcoholism and alternative treatment modalities, such as substance abuse replacement therapy; allocation of material resources for implementation of specific measures aimed at reducing the alcoholism level of convicts; immediate receipt of licenses by medical units of penitentiary institutions that do not have them, etc. Вступ: Хронічний алкоголізм є потужним каталізатором вчинення багатьох тяжких та особливо тяжких злочинів - умисних вбивств, тілесних ушкоджень, розбоїв, розкрадань, порушень безпеки дорожнього руху, що призвели до летальних наслідків. Переважна більшість цих правопорушників засуджена до позбавлення волі. Хоча незалежна Україна відмовилася від їх примусового лікування, такий досвід, на жаль, не покращив ситуацію. Це вимагатиме пошуку нових шляхів вирішення проблеми алкоголізму, які можуть зацікавити як країни пострадянського простору, так і країни розвиненої демократії. Мета дослідження – простежити еволюцію лікування хронічного алкоголізму в пенітенціарних установах України, виявити причини його низької ефективності за сучасного підходу та запропонувати шляхи мінімізації негативного впливу цього захворювання на пацієнта та суспільство. Матеріал і методи. Дослідження базується на діалектичному, історичному, порівняльному, аналітичному, синтетичному, статистичному, монографічному, соціологічному (інтерв’ю) та кримінологічному картографічному методах дослідження. Розрахунки та картографування виконано за допомогою Microsoft Word 2016, Adobe Photoshop CS6 та Quick Map 2.2. Як повідомляє Генеральна прокуратура України, підраховано злочинну активність винних у стані алкогольного сп’яніння, а за допомогою аналізу медико-технологічної документації щодо стандартизації медичної допомоги хворим на алкогольне сп’яніння встановлено особливості принципу добровільного лікування засуджених.До складу навчальної групи входять 50 медичних працівників, які працюють у медичних частинах пенітенціарних та цивільних закладів охорони здоров’я. Результати: На думку 3/4 опитаних експертів, близько 50% засуджених потребують лікування алкоголізму. Факторами, що впливають на збільшення концентрації таких осіб в установах виконання покарань, є: поширеність алкоголізму в цілому по країні; незаконне вживання алкоголю в установах виконання покарань; затримання великої маси побутових алкоголіків в пенітенціарний; виключно добровільне лікування та медико-соціальна реабілітація; відсутність альтернативних методів лікування алкоголізму та закріплення стійкого ефекту це лікування; і т. д. Наслідками перерахованого найчастіше є подальше розкладання спирту; залучення до цієї згубної звички нових нестійких осіб, особливо молодих засуджених; відсутність кваліфікованої медичної допомоги, навіть у невідкладних випадках, що загрожують життю людини; генетична залежність наступних поколінь; рецидив і рецидив злочинної поведінки; Висновки: існує потреба в негайному моніторингу людей з хронічним алкоголізмом і альтернативних методах лікування, таких як замісна терапія зловживання психоактивними речовинами; виділення матеріальних ресурсів для здійснення конкретних заходів, спрямованих на зниження рівня алкоголізму засуджених; негайне отримання ліцензій медичними частинами установ виконання покарань, які їх не мають, тощо.
- ДокументCORRUPTION IN MEDICAL SPHERE OF UKRAINE: CURRENT SITUATION AND WAYS OF PREVENTION(Wiadomości Lekarskie, 2019) Batyrgareieva, Vladislava; Babenko, Andrii; https://orcid.org/0000-0002-9498-2484; Kaija, SandraIntroduction: All social life spheres in Ukraine are influenced by corruption. Ukrainian citizens were inquired in order to determine corruption rate in various social spheres. It was conditioned by reforming criminal justice and administrative management, which is directed, particularly, for liquidation of corruption in the state. Special emphasize is stressed on corruption rate in the medical sphere. The aim of the article is to determine: 1) population’s attitude towards to corruption, in particular, in the medical sphere; 2) the most corruptive social spheres; 3) efficiency of anti-corruption measures; 4) readiness of population to participate into struggle with corruption. Materials and methods: The study is grounded on dialectical, comparative, analytic, synthetic, sociological (special-purpose inquiry form, interview), statistic and comprehensive research methods. The study group consisted of 1 120 citizens and 513 medical and pharmaceutical professionals of Ukraine. Questions were related to: 1) citizens’ contact with corruption; 2) corruption expansion rate in state authorities, self-governing authorities, in various infrastructure spheres, particularly, in healthcare; 3) awareness about struggle with corruption in the state and in the region and determination of citizens’ readiness to cope with corruption. Results: Corruption contact level of citizens remains steadily high. Corruption in the medical sphere is the most widespread: during the previous year before the inquire 63% respondents were involved into corruptive schemes. Corruption in the medical sphere can be subdivided in the following levels: from patient to doctor; inside the hospital – from a healthcare institution employee to the executive hospital staff; on state level concerning state procurements of medications. A bribe to health care professionals was given for: receipt of a sick leave certificate and various references (for example, about unfitness for military service, fitness for driving a car or fulfillment of particular works); high-quality conduct of an operation, medical servicing rendering; writing out a “necessary” prescription; approval or hiding of any bodily injuries; falsification of a true cause of death. All health care professionals have come across different corruptive practices, among which the following payments are widespread: for employment in a hospital, license for private medical practice or establishment of private clinics, “avoidance” of checks of healthcare institutions’ activity. The largest bribes are given state officials for participation in tenders for medical drugs supply by pharmaceutical companies. All health care professionals have come across different corruptive practices, among which the following payments are widespread: for employment in a hospital, license for private medical practice or establishment of private clinics, “avoidance” of checks of healthcare institutions’ activity. Conclusion: Corruption on the sphere of medical practice is complex phenomenon. The conducted poll made it possible to structure the corruption problem, to see its various levels and levels. In respondents’ opinion, a scrupulous information campaign is a positive tendency: 45% consider this is a guarantee of anticorruption. Nevertheless, only 5% respondents assume personal notification of anticorruption bodies about receipt of a bribe by medical staff.
- ДокументENERGY INFRASTRUCTURE OBJECTS OF UKRAINE AS A PUBLIC HEALTH THREAT: CRIMINOLOGICAL ANALYSIS(Wiadomości Lekarskie, 2019) Batyrgareieva, Vladyslava; Kalinina, Alina; Babenko, Andrii; Бабенко, Андрій МиколайовичIntroduction: There are currently a number of energy infrastructure objects in Ukraine, including nuclear power plants whose failure or destruction due to various factors, including criminogenic ones, can have serious and even irreversible negative consequences not only for the state’s national security but also for public health and environment as a whole at local, regional, national and even interstate levels. In the context of the recent criminal violence’s escalation that has been observed in Ukraine, such objects can be deliberately harmed, which will inevitably lead to an environmental disaster. Therefore, it is obviously necessary to conduct criminological monitoring of threats for public health related to possible disruptions in operation of critical infrastructure in the energy sector. The aim:of this research is to assess the risks for public health resulting from the critical infrastructure’s operation in the energetical field of Ukraine by criminological analysis of certain crime types and propose measures to minimize their negative impact on public health. Materials and Methods: The study is grounded on dialectical, hictorical, comparative, logical, analytical, synthetic, statistical comprehensive and cartographic research methods. The calculations and mapping were done using Adobe Photoshop CS6, Microsoft Excel 2016, Microsoft Word 2016 and QuickMap 2.2. The sources of the study are the statistical reports of Ukrainian law enforcement agencies, analytical materials of the Organization for Security and Co-operation in Europe, specialized literature on medicine and law. Results: The country’s energy system, including its nuclear, gas and oil pipelines, belongs to the country’s critical infrastructure, since any disruption to their operations or their destruction will inevitably lead to a number of negative consequences, including damage for public health in a large area as a result of environmental pollution. The analysis of criminological statistics shows that the real threat to the functioning of such objects in Ukraine is currently represented by criminal acts, which can lead to disruption of the analyzed objects (terrorism, cases of illegal handling of weapons, ammunition, or explosives, creation of non-statutory paramilitary or armed formations, etc.). At the same time, it has been established and clearly demonstrated by the mapping method that there is an increased level of violence and auto-aggression (suicide) in the areas of nuclear energy facilities deployment. This fact does not exclude the negative impact of energy infrastructure functioning on public health. Conclusion: By the time that critical energy infrastructure facilities operate fully and in a normal mode, it is extremely dangerous to conduct any large-scale military operations in Ukraine. Even a minor disturbance in the normal operation of such facilities is a potential danger for public health over a large area. The danger of such objects being violated is also emphasized by the fact that under normal rating their impact on public health is evident, which is confirmed by statistics, in particular, on suicides among local community, level of pre-meditated murders on the territories of relevant regions, etc. In addition, such objects are a potential target for acts of terrorism, the results of which can also be catastrophic. In this regard, the development of measures’ system of minimizing the negative impact on mental and physical health of people living in the territory of critical infrastructure’s location is particularly relevant. Вступ: На сьогодні в Україні існує низка об’єктів енергетичної інфраструктури, в тому числі атомних електростанцій, вихід з ладу або руйнування яких внаслідок різних факторів, у тому числі криміногенного характеру, може мати серйозні та навіть незворотні негативні наслідки не лише для національної безпеки держави, а й для суспільства. здоров'я та довкілля в цілому на місцевому, регіональному, національному та навіть міждержавному рівнях. В умовах ескалації кримінального насильства, що спостерігається останнім часом в Україні, таким об’єктам може бути завдано свідомої шкоди, що неминуче призведе до екологічної катастрофи. Тому вочевидь необхідним є проведення кримінологічного моніторингу загроз здоров’ю населення, пов’язаних з можливими порушеннями роботи об’єктів критичної інфраструктури в енергетиці. Мета дослідження – шляхом кримінологічного аналізу окремих видів злочинності оцінити ризики для здоров’я населення внаслідок функціонування критичної інфраструктури в енергетичній сфері України та запропонувати заходи щодо мінімізації їх негативного впливу на здоров’я населення. Матеріали і методи. Дослідження базується на діалектичному, історичному, порівняльному, логіко-аналітичному, синтетичному, статистичному комплексному та картографічному методах дослідження. Обчислення та картографування виконано за допомогою Adobe Photoshop CS6, Microsoft Excel 2016, Microsoft Word 2016 та QuickMap 2.2. Джерелами дослідження є статистичні звіти правоохоронних органів України, аналітичні матеріали Організації з безпеки та співробітництва в Європі, спеціальна література з медицини та права.Результати: Енергетична система країни, включно з ядерною, газо- та нафтопроводами, належить до критичної інфраструктури країни, оскільки будь-який збій у її роботі чи руйнування неминуче призведе до низки негативних наслідків, у тому числі до шкоди здоров’ю населення у великих масштабах. площі внаслідок забруднення навколишнього середовища. Аналіз кримінологічної статистики показує, що реальну загрозу функціонуванню таких об’єктів в Україні на сьогодні становлять злочинні дії, які можуть призвести до зриву аналізованих об’єктів (тероризм, випадки незаконного поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами, нестатутних воєнізованих чи збройних формувань тощо). Водночас, картографічним методом встановлено та чітко продемонстровано, що в районах розміщення об’єктів атомної енергетики спостерігається підвищений рівень насильства та аутоагресії (суїцидів). Цей факт не виключає негативного впливу функціонування енергетичної інфраструктури на здоров'я населення. Висновок: доки об’єкти критичної енергетичної інфраструктури запрацюють повноцінно та в нормальному режимі, проводити будь-які масштабні військові дії в Україні вкрай небезпечно. Навіть незначне порушення нормальної роботи таких об’єктів становить потенційну загрозу для здоров’я населення на великій території.Небезпека порушення таких об’єктів підкреслюється також тим, що за нормальної оцінки їх вплив на здоров’я населення є очевидним, що підтверджується статистичними даними, зокрема щодо самогубств серед місцевого населення, рівня умисних вбивств на територіях відповідних регіонів тощо. Крім того, такі об’єкти є потенційною мішенню для терористичних актів, наслідки яких також можуть бути катастрофічними. У зв’язку з цим особливо актуальною є розробка системи заходів щодо мінімізації негативного впливу на психічне та фізичне здоров’я людей, які проживають на території розміщення об’єктів критичної інфраструктури.